Helpompi on syödä ja juoda.Eikös tuon voisi ratkaista sillä, että kuskille ja penkille on minimipaino.
Helpompi on syödä ja juoda.Eikös tuon voisi ratkaista sillä, että kuskille ja penkille on minimipaino.
Niinhän se ois, mutta valitettavasti tallit ovat tarkkoja painon suhteen.Helpompi on syödä ja juoda.
Ei siihen mitään kikkailua tarvita. Sovitaan vain, että kuljettajalle "minimipaino" on esimerkiksi sata kiloa (ts. saavuttamaton arvo) ja jokaisesta puuttuvasta kilosta lätkäistään autoon lisää lyijyä. Vaikka sitten penkin tietämille, jos eriarvoisuus painojakauman osalta huolettaa liiaksi. Mielestäni yksi FIA:n suurista kämmeistä on juuri yksi yleinen painoraja koko autolle kuljettajineen, jolla yritetään vähentää kohtuuttomia dieettivaatimuksia. Siinä ei vaan ole järjen rahtuakaan.Eikös tuon voisi ratkaista sillä, että kuskille ja penkille on minimipaino.
Eikös Sutil ollu pyörtyny jonkun kisan jälkeen koska oli koittanu "minimoida painoaan". Sutilhan oli viime kauden painavin kuljettaja ja kun Ferrarin hieman ylipainoisella moottorilla he menivät painorajan yli ja sitä kautta menettivät aikaa kisavauhdissa.Ei siihen mitään kikkailua tarvita. Sovitaan vain, että kuljettajalle "minimipaino" on esimerkiksi sata kiloa (ts. saavuttamaton arvo) ja jokaisesta puuttuvasta kilosta lätkäistään autoon lisää lyijyä. Vaikka sitten penkin tietämille, jos eriarvoisuus painojakauman osalta huolettaa liiaksi. Mielestäni yksi FIA:n suurista kämmeistä on juuri yksi yleinen painoraja koko autolle kuljettajineen, jolla yritetään vähentää kohtuuttomia dieettivaatimuksia. Siinä ei vaan ole järjen rahtuakaan.
Toisaalta SC myös säästää polttoainetta, joten A:n tarvitsee aloittaa säästöajo myöhemmin, kun taas B:lle se tarkoittaa sitä, että se kuljettaa loppukisan mukanaan bensaa, jota ei koskaan tule käyttämään. Siis turhaa painolastia.Toki turva-autot yms. voivat muuttaa tilanteita, joten jos esimerkiksi puolessavälissä kisaa tulee SC, niin kuljettaja B on lähempänä A:ta siinä vaiheessa kun A aloittaa säästöajon ja kenties sen ansiosta pystyy hänet voittamaan.
Toisaalta jos tehoa ei rajoiteta mitenkään karkaavat tehot pian käsistä ja se ei todellakaan ole hyvä asia varsinkaan kuljettajien kannalta eli suurin syy tehojen rajoittamiseen on todellisuudessa kuljettajien turvallisuus.Jos moottorimuutoksia tehdään, pitäisi moottoreiden hintataso saada _paljon_ nykyistä halvemmaksi. Nyt asiakasmoottorit maksavat aivan liikaa. Mun mielestä ne saisivat olla paljon yksinkertaisempiakin, nämä nykyiset sähköhärdellit ovat ihan turhia vekottimia. Ja se V10 ääni, voi kunpa ne tuotaisiin takaisin. Ja polttoainerajoitukset pois!!!
edit: siksi polttoainerajoitus pois ettei tarvitse ajaa kisaa tehoa rajoittamalla, se ei kuulu kilvanajoon luonteeseen.
Mielenkiintoista. F1 oli siis vaarallisimmillaan n. kymmenen vuotta sitten, jolloin tehot liikkuivat (ilman turboja tai erikoispolttoaineita ymv.) n. 900-950 hp:n rajoilla ja alkoivat ajoittain olla lähellä 1000 hevosvoimaa? Vai?Toisaalta jos tehoa ei rajoiteta mitenkään karkaavat tehot pian käsistä ja se ei todellakaan ole hyvä asia varsinkaan kuljettajien kannalta eli suurin syy tehojen rajoittamiseen on todellisuudessa kuljettajien turvallisuus.
Silloin kun F1:ssä tuli jatkuvasti kuolonuhreja, eli 1950-1970 -luvulla, niin tehot olivat reilusti alle 500 hv.Toisaalta jos tehoa ei rajoiteta mitenkään karkaavat tehot pian käsistä ja se ei todellakaan ole hyvä asia varsinkaan kuljettajien kannalta eli suurin syy tehojen rajoittamiseen on todellisuudessa kuljettajien turvallisuus.
Jos turvallisuus olisi edelleen samalla tasolla kuin mitä se oli 1970-luvulla kuolisi nykyäänkin kuljettajia samalla tahdilla kuin niihin aikoihin.Silloin kun F1:ssä tuli jatkuvasti kuolonuhreja, eli 1950-1970 -luvulla, niin tehot olivat reilusti alle 500 hv.
Kyllä näin olisi, mutta tarkoitan vaan että tehot eivät suoraan ole turvallisuusriski.Jos turvallisuus olisi edelleen samalla tasolla kuin mitä se oli 1970-luvulla kuolisi nykyäänkin kuljettajia samalla tahdilla kuin niihin aikoihin.
Kyllä aika suoraan suurempi teho vähentää turvallisuutta. Suurempi teho tarkoittaa lähes poikkauksetta suurempia vauhteja. Sama se olisi ollut myös 1950-1970-luvuilla, suurempi teho olisi tehnyt autot vielä vaarallisemmiksi.Kyllä näin olisi, mutta tarkoitan vaan että tehot eivät suoraan ole turvallisuusriski.
No kyllä Jackie Stewart jo aikoinaan teki työtä asian puolesta. mm. hänen ansiostaan turvavöistä tuli pakollisia. Imolan musta viikonloppu tietysti sitten nosti turvallisuuteen kiinnitetyn huomion ihan toisiin sfääreihin.Eikö siihen turvallisuuteen panostaminenkin alkanut vasta 1990-luvulla?
Muilla säännöillä nopeuksia voi sitten laskea.Kyllä aika suoraan suurempi teho vähentää turvallisuutta. Suurempi teho tarkoittaa lähes poikkauksetta suurempia vauhteja.
Tuskin, mutta ei se nykysäännöillä mitenkään näkyisikään. Koska renkaat ja polttoaine.Mutta tuskin nykyautoissa +150 hp juurikaan turvallisuutta huonontaisi.
Ei vähennä. Ei edes männävuosikymmenten suurin ongelma ollut vauhti vaan autojen, turvavarusteiden ja ratojen turvallisuuspuutteet jotka pala palalta ja vähitellen paikattiin kuntoon.Kyllä aika suoraan suurempi teho vähentää turvallisuutta. Suurempi teho tarkoittaa lähes poikkauksetta suurempia vauhteja. Sama se olisi ollut myös 1950-1970-luvuilla, suurempi teho olisi tehnyt autot vielä vaarallisemmiksi.
Suoranopeudethan eivät ole koskaan olleet ongelmana vaan jatkuvasti – ja reilusti – kasvanut kaarrenopeus. Moottorin tehokkuus ei siihen silloin vaikuta juurikaan. Sillä on väliä vasta mutkasta poistuessa ja jossain mielessä tietysti niissä pisteissä, missä mutkan keskivaiheilla tarvitsee painaa kaasua.Kyllä aika suoraan suurempi teho vähentää turvallisuutta. Suurempi teho tarkoittaa lähes poikkauksetta suurempia vauhteja. Sama se olisi ollut myös 1950-1970-luvuilla, suurempi teho olisi tehnyt autot vielä vaarallisemmiksi.
Mutta tuskin nykyautoissa +150 hp juurikaan turvallisuutta huonontaisi.
Suoranopeudet ovat ongelma, jos jotain hajoaa jarrutuksessa, kun vauhti on nopein. Buemin (olihan se Buemi?) onnettomuudessa ei käynyt kuinkaan, vaikka etujarrut sanoivat goodbye. Kovalaisen Espanjan-tapauksessa isompikin loukkaantuminen oli lähellä.Suoranopeudethan eivät ole koskaan olleet ongelmana vaan jatkuvasti – ja reilusti – kasvanut kaarrenopeus.
Ei liity asiaan. Suoranopeuksista ei ole koskaan puhuttu, eivätkä ne ole kasvaneet 20 vuoden aikana mihinkään. Kovalaisen tilanne ei sekään edes ollut suoranopeuksista kiinni, koska kyse oli arviointivirheestä liittyen jarrutukseen. Auton nopeutta suoralla ei pidetä minkäänlaisena ongelmana.Suoranopeudet ovat ongelma, jos jotain hajoaa jarrutuksessa, kun vauhti on nopein. Buemin (olihan se Buemi?) onnettomuudessa ei käynyt kuinkaan, vaikka etujarrut sanoivat goodbye. Kovalaisen Espanjan-tapauksessa isompikin loukkaantuminen oli lähellä.