#14 Fernando Alonso 2015: Paluu rikospaikalle

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Itse en luottaisi kummankaan sanomisiin. Kummatkin sen oloisia kavereita, että juttelevat kaikki mutut faktoina saadakseen nimensä otsikoihin
Ihan loogisilta tuntuvat kummankin kommentit. Alonso halusi siirtyä itsekkäistä syistä voittavaan autoon (varmaan moni muukin kuski olis halunnut). Redbull ja Mersu keskustelut ei liene salaisuus kellekään. Toinen, juttu on sitten halusiko Ferrari pitää sellaisen kuskin, joka yrittää siirtyä muualle. Alonso ei noihin talleihin päässyt ja Ferrari päätti, että muutoksen yhteydessä Alonson palveluksia ei enää tarvita?!

Salo varmaan tietää yhdessä Vilanderin kanssa yhtä ja toista Ferrarin sisäpiiristä. Kuinka paljon Alonso sitten vaikutti siihen, ettei Kimi pärjännyt... voi jokainen pohtia. Auton suunnittelu filosofia ainakin meni uusiksi samalla kun Alonoso lähti tai juuri siitä syytä. Mitäpä jos Alonso oliskin uudella autolla ollut samanlaisissa onglmissa kun Kimi. Ainakin Alonson sädekehä olisi mennyt uusiksi, eikä Alonson mainitsemaan tilannetta, jossa saa päätää mitä tekee ja missä tallissa, ei olis enään ollut?
 

SweetSuite

Well-known member
Liittynyt
5.9.2009
Viestit
279
Väkisin vaan tulee mieleen, että jostain syystä Alonson ympärillä tapahtuu usein F1-maailmassa jotain omituista ja salamyhkäistä, joiden tiedottamisessa olisi merkittävästi parannettavaa. Mies on itse usein vain tapahtumien luoman myräkän keskellä viattomana hoitamassa duuniaan, ja ilmeisesti kerää ympärilleen vahingossa ja toistuvasti aina ihmisiä, jotka tykkäävät vain olla kertomatta asioista niiden oikeilla nimillään.

(Joillekin palstalaisille tiedoksi, että ylläolevat lauseet kuten sigunikin saattavat sisältää metaa ja sarkasmia. Toisin kuin seuraava.)

Toivottavasti mies kuitenkin pääsee pian takaisin radoille, sillä kaikesta huolimatta kyseessä on aivan helvetin kova rattimies :thumbup:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Se, että Alonso olisi sabotoinut tai juoninut Kimiä vastaan lienee nyt turhaa draaman hakua. Kyllä se riittää, että Alonson ajotyyli vaatii hieman omanlaisensa auton, että päätekijät teamissä oli hänen takanaan ja se, että Kimille jo varhain lankesi rooli miettiä mikä autossa on vikana hänen mielestään ja testata säätöjä tätä silmälläpitäen myös. Lisäksi kun voiton mahdollisuudet jopa gp-voiton näkyivät jo varhain toiveajatteluksi keskittyi Kimi jo tulevaa kautta varten miettien auton heikkouksia. Itse organisaatiokin menetti reilun siivun tehoistaan panostaessaan uudistumiseen mutta lieneekin nyt sitten iskussa.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Auton suunnittelu filosofia ainakin meni uusiksi samalla kun Alonoso lähti tai juuri siitä syytä.
Näillä asioilla ei ole mitään tekemistä keskenään. Siinä vaiheessa kun Alonson lähtö on varmistunut, ei tallissa ole muuttunut mikään auton suunnitteluun liittyvä filosofia. Jos yhtään ymmärtää sitä aikajännettä, jolla F1-tallissa seuraavan kauden autoa suunnitellaan, tajuaa myös että tuo väite on sula mahdottomuus. Se, mitä Ferrarilla on tapahtunut suunnittelufilosofian osalta on tapahtunut siinä vaiheessa kun Allison on tullut talliin eli 2014 alkuun ja siitä lähtien tapahtuneet muutokset näkyvät täysin vasta nyt tässä 2015 autossa. 2014 auto oli tehty eri miesten johdolla ja siihen ei Allison päässyt vaikuttamaan muuta kuin aivan loppumetreillä, jolloin kaikki merkittävimmät ratkaisut oli jo tehty ja taputeltu.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
2014 auto oli tehty eri miesten johdolla ja siihen ei Allison päässyt vaikuttamaan muuta kuin aivan loppumetreillä, jolloin kaikki merkittävimmät ratkaisut oli jo tehty ja taputeltu.
F14T oli täysin susi parin idioottimaisen ratkaisun takia, öljysäiliö vaihteistossa ja liian pieni turboahdin, kummatkin liittyivät siihen että perä paketoitiin liian ahtaasti. Yksi huhu mitä liikkuu on että Alonso vaati ja sai tahtonsa läpi että perän pitää olla yhtä kompakti kuin kilpailevillakin talleilla......
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Näillä asioilla ei ole mitään tekemistä keskenään. Siinä vaiheessa kun Alonson lähtö on varmistunut, ei tallissa ole muuttunut mikään auton suunnitteluun liittyvä filosofia. Jos yhtään ymmärtää sitä aikajännettä, jolla F1-tallissa seuraavan kauden autoa suunnitellaan, tajuaa myös että tuo väite on sula mahdottomuus. Se, mitä Ferrarilla on tapahtunut suunnittelufilosofian osalta on tapahtunut siinä vaiheessa kun Allison on tullut talliin eli 2014 alkuun ja siitä lähtien tapahtuneet muutokset näkyvät täysin vasta nyt tässä 2015 autossa. 2014 auto oli tehty eri miesten johdolla ja siihen ei Allison päässyt vaikuttamaan muuta kuin aivan loppumetreillä, jolloin kaikki merkittävimmät ratkaisut oli jo tehty ja taputeltu.

Mitäpä tätä jankkaamaan, mutta mielestäni sillä on merkitystä... mitä on tapahtunut missäkin vaiheessa jää arvailujen varaan. Jää nähtäväksi, mitä nämä eri miehet saavat aikaan. Näyttäs aikankin siltä että uusi suunittelufilosofia sopii Kimille ja Sebille. Voihan se olla niinkin, että juuri Allison esitti Kimin paluuta.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Yksi huhu mitä liikkuu on että Alonso vaati ja sai tahtonsa läpi että perän pitää olla yhtä kompakti kuin kilpailevillakin talleilla......
On kyllä taas sen luokan huhu, että voi morjens... Ensinnäkin on hyvin vaikea kuvitella, että yksikään kuski alkaisi moista vaatia ja vielä vaikeampi kuvitella, että yksikään talli alkaisi tekemään auton suunnittelussa kompromisseja noin päättömän asian takia. Toisekseen vielä se, että mistä ihmeestä Alonso olisi edes tiennyt miten kompakti perä milläkin tallilla tulee olemaan ennen kuin testeissä on ne nähnyt ja siinä vaiheessa on jo myöhäistä tuollaisiin muutoksiin ryhtyä.
 

Xerym

Well-known member
Liittynyt
2.2.2012
Viestit
367
Yksi huhu mitä liikkuu on että Alonso vaati ja sai tahtonsa läpi että perän pitää olla yhtä kompakti kuin kilpailevillakin talleilla......
Tuo huhu menee samaan kastiin eilisen Mika Salon katkeran avautimesen kanssa. Alonsoa ei oikeen voida syyttää siitä, että viime kausi meni Ferrarilta kuten meni.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos Alonso halusikin lähteä itse, niin siinäkin tapauksessa oli hänen etunsa mukaista, että se on Ferrari, joka antaa kenkää. Näet sopimuksen kesken sopimuskauden irtisanova osapuoli maksaa.
 
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Jos Alonso halusikin lähteä itse, niin siinäkin tapauksessa oli hänen etunsa mukaista, että se on Ferrari, joka antaa kenkää. Näet sopimuksen kesken sopimuskauden irtisanova osapuoli maksaa.
Tästähän oli paljonkin spekulaatiota syksyllä, että Alonso haluaa saada kenkää, eikä irtisanoutua itse, ja Ferrari haluaa Alonson lähtevän itse. Ja siksi se venyi ja venyi. Hieman epäselväksi jäi lopulta tuliko kenkää vai ei, kun McLaren siirto virallistettiin ja asia unohdettiin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15067
Alonson osalta kerta kaikkiaan harmittava takaisku. Nuo onnettomuusasiatkin ovat melkoista selvittelyä tuntuneet vaadittavan. Olisin voinut tähän väliin heittää mielipiteeni tuuliteoriasta, mutta yhden käyttäjän mielestä se olisi ketjujen saastuttamista ja toisen käyttäjän mielestä sitten jotain muuta uskomatonta heittoa.:frank:

Ottaa vain pannuun.
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Alonson osalta kerta kaikkiaan harmittava takaisku. Nuo onnettomuusasiatkin ovat melkoista selvittelyä tuntuneet vaadittavan. Olisin voinut tähän väliin heittää mielipiteeni tuuliteoriasta, mutta yhden käyttäjän mielestä se olisi ketjujen saastuttamista ja toisen käyttäjän mielestä sitten jotain muuta uskomatonta heittoa.:frank:

Ottaa vain pannuun.
No kerro nyt ihmeessä mitä jollekin Alboretolle tapahtui 1981 kisassa kierroksella 13. Ymmärrän kiinnostuksesi historiaan mutta joka ikisessä ketjussa sitä ei tarvitse alkaa jaarittelemaan menneitä.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Sama vanha virsi täällä vuodesta toiseen: jos suosikkikuljettaja ei pärjää, niin aina auto on suunniteltu väärin.

Siellä ne f1 mekaanikot päivästä toiseen miettii miten saisi auton jonkun käteen sopivaksi. Sitä ne ei varmaan mieti, että miten saisi auton mahdollisimman nopeaksi, eihän?

Oliko ferrari suunnitellut auton sateellekin Alonsoa varten, kun Alonso kerran oli sateella ja puolikelillä aina sekunnin räikköstä edellä? Haloo..

Alonso voitti Massan ja Räikkösen neljä vuotta putkeen murskaavalla tavalla. Sama murskaero Kimiin ja Massaan ei ole sattumaa, koska Kimi ja Massa olivat omana aikanaan yhtä nopeita toisiinsa nähden, jotern on ainoastaan loogista, että he olivat yhtä paljon Alonsoa perässä..

Tuossa on kolme vahvaa argumenttia sen puolesta, että Alonson selkeä voitto Räikkösestä ei ollut mikään satunnainen asia, vaan perustui kuljettajien tasoeroon. Ehkä jonakin vuonna jollakin autolla ero olisi ollut vähän pienempi, mutta Alonson tasolle Räikköstä ei saa millän.
 
Viimeksi muokattu:

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Sama vanha virsi täällä vuodesta toiseen: jos suosikkikuljettaja ei pärjää, niin aina auto on suunniteltu väärin.

Siellä ne f1 mekaanikot päivästä toiseen miettii miten saisi auton jonkun käteen sopivaksi. Sitä ne ei varmaan mieti, että miten saisi auton mahdollisimman nopeaksi, eihän?

Oliko ferrari suunnitellut auton sateellekin Alonsoa varten, kun Alonso kerran oli sateella ja puolikelillä aina sekunnin räikköstä edellä? Haloo..

Alonso voitti Massan ja Räikkösen neljä vuotta putkeen murskaavalla tavalla. Sama murskaero Kimiin ja Massaan ei ole sattumaa, koska Kimi ja Massa olivat omana aikanaan yhtä nopeita toisiinsa nähden, jotern on ainoastaan loogista, että he olivat yhtä paljon Alonsoa perässä..

Tuossa on kolme vahvaa argumenttia sen puolesta, että Alonson selkeä voitto Räikkösestä ei ollut mikään satunnainen asia, vaan perustui kuljettajien tasoeroon. Ehkä jonakin vuonna jollakin autolla ero olisi ollut vähän pienempi, mutta Alonson tasolle Räikköstä ei saa millän.
Aika suoraviivaista päättelyä, jolla päätyisi aika erikoisiin lopputuloksiin, jos sitä soveltaisi laajemmin muihinkin kuljettajiin. Mutta eiköhän tästä ole jauhettu jo tarpeeksi.
 

nevermind

Well-known member
Liittynyt
13.12.2006
Viestit
87
Aika suoraviivaista päättelyä, jolla päätyisi aika erikoisiin lopputuloksiin, jos sitä soveltaisi laajemmin muihinkin kuljettajiin. Mutta eiköhän tästä ole jauhettu jo tarpeeksi.
Ei ole koska Kimi voitti maailmanmestaruuden:tongue:
Ei Peter Sauber vahingossa Kimiä ottanut talliinsa aikanaan
 
Viimeksi muokattu:

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Alonso ajoi Rellulla aika tasaisesti Jarno Trullin kanssa (kauden 2004 alkupuoliskolla Trulli oli jopa toistuvasti nopeampi), ja Heikki Kovalainen taas voitti LotusCaterhamilla Trullin aika selkeästi, joten sehän tarkoittaa sitä että Kovalaisen pitäisi oikeastaan olla parempi kuin Alonso? Kovalainen taas oli yllättävänkin suurissa vaikeuksissa Vitali Petrovin kanssa joten näin ollen myös Petrov lienee Alonsoa parempi kuljettaja. Petrovhan voitti myös Lotuksella Nick Heidfeldin, joka taas voitti Sauberilla Räikkösen, joten Petrov alkaa tämän perusteella olemaan aika kova luu. Ja koska Alonso ja Hamilton olivat jokseenkin tasaisia McLarenilla niin periaatteessahan Vitali Petrovin pitäisi olla myös parempi kuin Hamilton? Hamilton taas on parempi kuin Nico Rosberg, joka taas Mersulla voitti aika selkeästi Michael Schumacherin joten minä alan pikkuhiljaa uskoa siihen että Vitali Petrov on yksi kaikkien aikojen kovimpia F1-kuljettajia. Tässä yhtälössä ihmetyttää vaan se, että koska Petrov ja Kovalainen olivat aika tasaisia niin miten se on mahdollista että Kovalainen hävisi niin selkeästi Hamiltonille? Joku tässä nyt ei sitten kuitenkaan täsmää.
 
Ylös