#14 Fernando Alonso 2015: Paluu rikospaikalle

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Aika puhdasta mutua, kun en ole asioihin niin syvästi perehtynyt, mutta välillä sitä miettii että sopiiko tämä japanilainen johtamis- ja tekemisen kulttuuri enää tämän päivän autourheilumaailmaan? Näitä japanilaisia yrittäjiä on kuitenkin ollut niin rallin kuin F1:nkin puolella, ja välillä on oltu mukana aika massiivisillakin resursseilla, mutta tulokset on jääneet aika laihaksi. Joskus 80- ja 90-luvuillahan tuota menestystä kyllä vielä tuli mutta sen jälkeen on ollut vähän hiljaisempaa. Hondan edellinen F1-projekti oli aika heikko esitys, Toyotan projekti resursseihin nähden jopa todella heikko, eikä tämä Hondan uusi tuleminenkaan ole nyt oikein vakuuttanut vielä vaikka heilläkin on ollut aikaa valmistautua. Käsittääkseni tämäkin nykyinen projekti on japanilaisvetoinen (ainakin jostakin luin että yksi tämän McLaren-Honda yhteistyön uhkakuvia olisi se että moottoriosastoa johdetaan Japanista käsin)? Välillä vaan mietin että olisiko tulokset erilaisia jo tässä alkuvaiheessa jos tuohon vetäjäksi olisi otettu joku eurooppalainen kovan luokan moottoriguru, jolle myös olisi annettu valta tehdä asiat omalla tavallaan ilman että japanilaiset puuttuu kaikkeen päätöksentekoon?

Mutta mennäänpäs ketjun varsinaiseen aiheeseen: Mauro Forghierilta on nyt vuorostaan tullut vähän kritiikkiä "autonkehittäjämestari" Alonson suuntaan. Voi olla että kyse on sattumastakin mutta kyllähän sitä välillä miettii itsekin että aika sopivasti tuo Ferrarin selkeä käänne parempaan ajoittuu siihen kun Alonso päätti poistua tallista ja auton kehitystä alettiin viemään toiseen suuntaan.

Tässä tuo Iltalehden juttu Forghierin haastattelusta: http://www.iltalehti.fi/formulat/2015040519472978_fo.shtml
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Mutta mennäänpäs ketjun varsinaiseen aiheeseen: Mauro Forghierilta on nyt vuorostaan tullut vähän kritiikkiä "autonkehittäjämestari" Alonson suuntaan. Voi olla että kyse on sattumastakin mutta kyllähän sitä välillä miettii itsekin että aika sopivasti tuo Ferrarin selkeä käänne parempaan ajoittuu siihen kun Alonso päätti poistua tallista ja auton kehitystä alettiin viemään toiseen suuntaan.

Tässä tuo Iltalehden juttu Forghierin haastattelusta: http://www.iltalehti.fi/formulat/2015040519472978_fo.shtml
2012 Ferrari mm-sarjassa toinen, samoin Alonso

2013 Ferrari mm-sarjassa kolmas, Alonso toinen

Viime kausi oli mitä oli umpisurkean voimayksikön takia.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
2012 Ferrari mm-sarjassa toinen, samoin Alonso

2013 Ferrari mm-sarjassa kolmas, Alonso toinen

Viime kausi oli mitä oli umpisurkean voimayksikön takia.
Vuosia Ferrarin aeropäivitykset autoon eivät toimineet, syytettiin milloin tuulitunnelia milloin mitäkin. Kimin parin ekan kierroksen jälkeen F14T:llä todettiin että auton aerobalanssi on täysin pielessä ja asia korjattiin seuraavalle kaudelle, nähtävästi vielä liki sataprosenttisesti onnistuen. Sattumaa mahdollisesti mutta Forghierilläkin on pointtinsa, tuulitunnelit kertovat vain mitä kertovat, lopulta on kuskin tehtävä saada auto balanssiin ja jos se ei aerodynamiikan puolesta onnistu niin kertoa asiasta jotta tilanne voidaan korjata. SF15-T on kuitenkin vain evoluutiomalli 14-T:stä, downforcemäärät yms lienevät suhteellisen lähellä viimevuotista mutta nyt aero on balanssissa niin että auto on nopea useimmissa tilanteissa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
SF15-T on kuitenkin vain evoluutiomalli 14-T:stä, downforcemäärät yms lienevät suhteellisen lähellä viimevuotista mutta nyt aero on balanssissa niin että auto on nopea useimmissa tilanteissa.
Kuten Hornerikin totesi, esim. Sauber on noussut aivan uudelle tasolle vaikka auto on vain lievästi kehittynyt versio viime vuodesta. Taitaa selvintä olla, että Ferrarin voimayksikkö on tuonut ison harppauksen nopeuteen.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Kuten Hornerikin totesi, esim. Sauber on noussut aivan uudelle tasolle vaikka auto on vain lievästi kehittynyt versio viime vuodesta. Taitaa selvintä olla, että Ferrarin voimayksikkö on tuonut ison harppauksen nopeuteen.
Onhan se moottorikin kehittynyt mutta Ferrarin teknisen johtajan mukaan nopeuslisä on tullut puolet ja puolet moottorista ja autosta, ja auton puolelta 80% paremmasta aerobalanssista. Eli jos pikku yksityiskohta, aerobalanssi olisi ollut viimekaudella kunnossa F14T olisi ollut selkeästi toiseksi nopein auto eikä edes kovin kaukana mersedeksestä.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Jep, Mersun koneet Hondien tilalle ja muuta ei mestaruuteen tarvita..
Totta tosiaan.

OT mutta kisassa tuli Honda ja Mersu mieleen, kun selostaja totesi Buttonin koneesta hävinneen tehot, että juu-u talvitauon aikanahan ne hävisi.
Niin, pari viime kauttahan olivat McLarenille erinomaisen menestyksekkäitä. Jos taas vielä kauemmas lähihistoriaan katsotaan, niin luulisi suomalaisten muistissa olevan mitä juhlaa tarjosivat kauden aloitukset vuosina 2004 ja 2009.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Viittasin lähinnä siihen, että kummallakaan ei mennyt, suurista resursseista huolimatta, niin kauhean vahvasti viime kerralla F1:ssä. Toki Brawn GP 001 oli käytännössä Honda, mutta ei se menestys nyt ihan ensimmäisillä kausilla tullut, vaikka näin odotettiinkin. Miksi mikään olisi tässä mielessä oleellisesti muuttunut? Tällä hetkellä ei ainakaan näytä siltä. Käsittääkseni menestyminen on formula ykkösissä ollut pääsääntöisesti aina pitkäjänteisemmän työn tulosta, kuin vain yhden kauden.
Renaultin (2001/2002-2004-> 2005) ja Mercedeksen (2010-2013-> 2014) mestaruustiet kulkivat täsmälleen samalla aikataululla ja täsmälleen samalla suunnitelmalla kuin Hondan vastaava. Pari-kolme ns. lämmittelykautta alle ja sääntömuutosten tullen ollaan valmiina, isketään täysillä ja korjataan potti. Hondalla kaikki panokset ladattiin kauteen 2009 jo vuoden 2007 puolivälissä.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Seuraava osoite maailmanmestaruus 2017 ja eläkkeelle.
 

disclaime

Well-known member
Liittynyt
11.10.2012
Viestit
89
Niin,

Kuinkahan usein Alfonso joutuu vastaileen samantyylisiin kysymyksiin... Eli aiheena "tuntuuko että, lähtösi Ferrarilta oli virhe, kun katsoo tämänhetkistä tulostasoa". Tänään siltä tuota kyseltiin ja yllättävän kärsivällisesti jaksoi kulmis vastailla. Kommentti oli jotain tämänsuuntaista:
" Toistaiseksi ei näytä että lähtö oli virhe. Se päätös punnitaan vasta kun kausi on ohitse. Olin ferrarilla kahdesti toinen. Haluan olla ykkönen. Ferrari pyrki ykköseksi, mutta kyllästyin odottamaan sitä enkä uskonut että heillä oli siihen lääkkeitä. Jos he ovat ykkösiä kauden jälkeen, voin sanoa että lähteminen oli virhe, nyt siltä ei kuitekaan tunnu."
 
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
"ei ollut virhe koska en tee virheitä, vaikka olisinkin voittanut jo kaksi kisaa tuolla autolla"

Olisiko Ferrari sitten yhtä nopea ja hyvässä balanssissa Alonson ympärille säädettynä? Voi olla että toinen kuski olisi paljon hitaampi eikä Alonsokaan sen nopeampi kuin nuo nyt.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Niin,

Kuinkahan usein Alfonso joutuu vastaileen samantyylisiin kysymyksiin... Eli aiheena "tuntuuko että, lähtösi Ferrarilta oli virhe, kun katsoo tämänhetkistä tulostasoa". Tänään siltä tuota kyseltiin ja yllättävän kärsivällisesti jaksoi kulmis vastailla. Kommentti oli jotain tämänsuuntaista:
" Toistaiseksi ei näytä että lähtö oli virhe. Se päätös punnitaan vasta kun kausi on ohitse. Olin ferrarilla kahdesti toinen. Haluan olla ykkönen. Ferrari pyrki ykköseksi, mutta kyllästyin odottamaan sitä enkä uskonut että heillä oli siihen lääkkeitä. Jos he ovat ykkösiä kauden jälkeen, voin sanoa että lähteminen oli virhe, nyt siltä ei kuitekaan tunnu."
Näinpä se menee kuten Alonso asian ilmaisi, tuskin kostuisi jos olisi Ferrarilla MM-kakkonen tai kolmonen. Nyt kokeillaa jos Mclaren ja Honda tekisi jotkut temput ja auto olisikin mestariainesta ensi vuonna tai 2017.
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Näinpä se menee kuten Alonso asian ilmaisi, tuskin kostuisi jos olisi Ferrarilla MM-kakkonen tai kolmonen. Nyt kokeillaa jos Mclaren ja Honda tekisi jotkut temput ja auto olisikin mestariainesta ensi vuonna tai 2017.
Joo eiköhän Alonsolla ole noita kakkossijoja jo tarpeeksi. Varmasti menisi Ferrarilla paremmin jos kuskipari olisi Vettel&Alonso, mutta kahta ykköskorin kuljettajaa ei samaan tiimiin mahdu.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Joo eiköhän Alonsolla ole noita kakkossijoja jo tarpeeksi. Varmasti menisi Ferrarilla paremmin jos kuskipari olisi Vettel&Alonso, mutta kahta ykköskorin kuljettajaa ei samaan tiimiin mahdu.
Obvious troll is obvious. Sun pitäis hioa taitojas ;)
 
Viimeksi muokattu:
Ylös