F1-Uutisia 2015

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13802
Olikohan ti-ke välinen yö kun yle puheelta tuli muutaman tunnin lähetys F1- historiasta näin suomalaisten näkökulmasta.
Satuin myös kuulemaan. Keke-haastattelua ennen Williams-vuosiaan, ja sitten siirryttiin Las Vegasiin 1982...
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Satuin myös kuulemaan. Keke-haastattelua ennen Williams-vuosiaan, ja sitten siirryttiin Las Vegasiin 1982...
Oliko siinä muutakin Keken aikaista juttua vai siirryttiinkö siinä sittemmin jo Mikan tai JJ:n aikakaudelle? YLE Puheella ja satunnaisesti muillakin radiopuolen kanavilla etenkin yöaikaan tuntuu tulevan jos minkälaista ohjelmaa ja etenkin vanhoja urheiluohjelmia. Joskus viime talvena tuli ehkä vähän olympialaistenkin innoittamana jotain Raimo Häyrisen kiekkopelejä radiosta Puheella keskellä yötä. Ei niitä formuloiden radiokisoja taida harmittavasti olla YLE:lle jäänyt talteen vaikka tiedä tuosta kun löysivät ns. Kadoksissa olleita Jalkapallon MM 1978-ottelulähetyksiäkin. Välillä olisi ollut kyllä kiva kuunnella noita Lammin Matin radioselostuksia kun mies tuntui ainakin niissä olevan aina parempi kuin tv-puolella.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13802
Oliko siinä muutakin Keken aikaista juttua vai siirryttiinkö siinä sittemmin jo Mikan tai JJ:n aikakaudelle?
Ainakin Keke-juttu jäi kesken kun menin väsyneenä nukkumaan jo...
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Oliko siinä muutakin Keken aikaista juttua vai siirryttiinkö siinä sittemmin jo Mikan tai JJ:n aikakaudelle? YLE Puheella ja satunnaisesti muillakin radiopuolen kanavilla etenkin yöaikaan tuntuu tulevan jos minkälaista ohjelmaa ja etenkin vanhoja urheiluohjelmia. Joskus viime talvena tuli ehkä vähän olympialaistenkin innoittamana jotain Raimo Häyrisen kiekkopelejä radiosta Puheella keskellä yötä. Ei niitä formuloiden radiokisoja taida harmittavasti olla YLE:lle jäänyt talteen vaikka tiedä tuosta kun löysivät ns. Kadoksissa olleita Jalkapallon MM 1978-ottelulähetyksiäkin. Välillä olisi ollut kyllä kiva kuunnella noita Lammin Matin radioselostuksia kun mies tuntui ainakin niissä olevan aina parempi kuin tv-puolella.
Miten sulla onkin ammattitaitoa aina vetää joka ikinen topikki tähän historian muisteluun? Joka ikinen!

Nyt puhutaan 2015 uutisista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Miten sulla onkin ammattitaitoa aina vetää joka ikinen topikki tähän historian muisteluun? Joka ikinen!

Nyt puhutaan 2015 uutisista.
Crockett...

Älä yritä.

Yksinkertaisesti kysyin vain azetukselta tietoa asiasta joka jäi vaivaamaan minua ja mjs ja Cmoney täydensivät asian. Ja kun asiaan ei liittynyt sen enempää muutoin off-topicia sanomatta niin en tietääkseni ole rikkonut sääntöjä. Ja kunhan annoin vain vihjeen muillekin vastaisuudessa sattumalta radion yö-ohjelmia kuunteleville tahoille, että satunnaisesti voi kuulua vaikka mitä kuten esimerkissäni totesin.
 
Viimeksi muokattu:

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5107
Sijainti
Parc Fermé
Nürnburgringillä ei tänävuonna ajeta Formuloita ainakaan 1-luokassa.

Shillälailla. Hyvä uutinen, eiiku
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Aivan julmetun harmittava uutinen, että Saksassa ei tänä vuonna ajeta kilpaa. Ainakaan näillä näkymin. Jotenkin veikkaan että ehkä esim. Mersu vielä saattaa jotain yrittää. Huonolta näyttää joka tapauksessa.

FIA:n säännöt sanovat vissiin vielä lisäksi, että koska kisa peruttiin näin myöhään, ei siellä saa ajaa ensi vuonnakaan. Kummallista touhua.

Sitten vielä syytellään kisan järjestäjiä vaan. Joku sanoi Maikkarin keskusteluosiossa hyvin, että jos esim. Suomessa polttoainen verotusta nostetaan yli kansan kipukynnyksen, ja autoilu ja polttoaineen myynti romahtaisi, niin onko se silloin huoltoasemien vika että polttoaine ei myy? Eiköhän tässä Berniellä ja kumppaneillakin ole osuutensa, että Saksassa ei ajeta.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Ahaa okei, kiitos tiedosta. Suomi F1 oli ilmeisesti ymmärtänyt asian väärin.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
http://www.grandprix247.com/2015/03/23/new-f1-fuel-flow-controversy-looming-ahead/

Tämmöinen artikkeli tömähti vastaan. Mahdollinen uusi "fuel-flow-gate".

Italialais-medioiden mukaan Ferrari ja Mercedes ovat löytäneet keinon kiertää tuota nykyistä polttoaineenvirtaus tapaa, jolloinka pystyvät syöttämään koneeseen enemmän kuin sääntöjen salliman 100kg/h.

Kiinnostaisi tietää miten tämä käytännössä tapahtuu. Itse en keksi muuta kuin että heillä olisi autoissaan toinen, pienempi, polttoainesäiliö tuon virtausmittarin ja ruiskutusjärjestelmän välissä, jonne pumpataan bensaa korkeintaan 100 kg/h, mutta sieltä pystytään sitten pumppaamaan ruiskutusjärjestelmään hetkittäin enemmän mikäli halutaan.

EDIT: Niin, ja FIA haluaisi siis Kiinan GP:stä eteenpäin tarkkailla polttoaineen syöttöjärjestelmää useammalla tavalla, jotta tämmöinen ei olisi mahdollista.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
No mun ymmärtääkseni noiden F1 koneiden polttoaineen syöttö on nykyisiin Common Rail diisseleihin verattava systeemi.

Eli noissa on yksi yhteinen jakotukki (Common Rail) johon pumpataan kovalla painella bensaa. Tuosta paineistetusta jakotukista bensa siirtyy sähköisesti ohjattujen suuttiminen jälkeen suoraan jokaiseen sylinteriin.

Bensan mittaus-antureita on vain yksi joten se on ennen tuota bensan jakotukkia. Kun tuota jakotukkia suurennetaan niin sitähän voidaan verrata pieneen lisätankiin. Jolloin sieltä saadaan hetkellisesti enemmän poltto-ainetta kuin mitä säännöt sallii. (ruiskutus paine kyllä laskee)
Toki kaikissa F1 moottoreissa taitaa olla vastaavanlainen PA:n paineistettu suora ruiskutus systeemi.

No jos tuosta jakotukista tekee korkeapaineisen kalvopaine-astian niin paine pysyy ylhäällä ja siitä saatetaan saada pari sekkaa suurempaa PA virtausta kuin säännöt sallii ja sitä kautta kovempaa tehoa mitä muilla on.

Joten tarkaan ottaen tuo polttoaineen mittaus täytyis olla tuossa sylinterin ruiskutus suuttimen vieressä.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Joo, tuossa uutisessahan nimenomaan puhutaan myös että FIA haluaisi tarkkailla syöttöpaineita, joten lienet oikeilla jäljillä :S
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4393
No mun ymmärtääkseni noiden F1 koneiden polttoaineen syöttö on nykyisiin Common Rail diisseleihin verattava systeemi.

Eli noissa on yksi yhteinen jakotukki (Common Rail) johon pumpataan kovalla painella bensaa. Tuosta paineistetusta jakotukista bensa siirtyy sähköisesti ohjattujen suuttiminen jälkeen suoraan jokaiseen sylinteriin.

Bensan mittaus-antureita on vain yksi joten se on ennen tuota bensan jakotukkia. Kun tuota jakotukkia suurennetaan niin sitähän voidaan verrata pieneen lisätankiin. Jolloin sieltä saadaan hetkellisesti enemmän poltto-ainetta kuin mitä säännöt sallii. (ruiskutus paine kyllä laskee)
Toki kaikissa F1 moottoreissa taitaa olla vastaavanlainen PA:n paineistettu suora ruiskutus systeemi.

No jos tuosta jakotukista tekee korkeapaineisen kalvopaine-astian niin paine pysyy ylhäällä ja siitä saatetaan saada pari sekkaa suurempaa PA virtausta kuin säännöt sallii ja sitä kautta kovempaa tehoa mitä muilla on.

Joten tarkaan ottaen tuo polttoaineen mittaus täytyis olla tuossa sylinterin ruiskutus suuttimen vieressä.
Tuon anturin rakentaminen jokaiseen suuttimeen on sula mahdottomuus, miksi FIA ei vain voi hyväksyä sitä että maksimivirtaus päälinjalla on rajoitettu arvoon 100kg/tunti ja suuttimien maksimipaine on 500bar.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös