F1-Uutisia 2015

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Toivottavasti aika-ajoja ei ajeta kisa-bensoilla.
Tätä pelkään itsekin. Aika-ajot pitäisi aina ajaa, niin että kaikilla on autot viritetty mahdollisimman kovaan tikkiin pelkästään aika-ajoa varten. Ei mitään yhdistelmiä, joissa mietitään jo aika-ajoihin kisataktiikoita bensan määrien suhteen.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Tätä pelkään itsekin. Aika-ajot pitäisi aina ajaa, niin että kaikilla on autot viritetty mahdollisimman kovaan tikkiin pelkästään aika-ajoa varten. Ei mitään yhdistelmiä, joissa mietitään jo aika-ajoihin kisataktiikoita bensan määrien suhteen.
Sittenhän nopein voittaisi. Ei se niin voi mennä! Aika-ajoillahan alettiin pelleillä jo kymmenen vuotta sitten, kun joku piripää keksi, että jos aika-ajoissa ajetaan kisakunnossa, niin nopein ei olekaan paalulla ja kisoihin saadaan lisää jännitystä. Musta vaan tuntuu, että kaikki aika-ajoyllärit ovat olleet enimmäkseen sääolosuhteista kiinni, eivät normaaleista kisataktiikoista. Esimerkiksi Pirellin aikakaudella kukaan ei ole voittanut kisaa, jos on ajanut aika-ajoissa aikansa kovalla renkaalla. FIA:n olisi kyllä aika myöntää, ettei homma vaan toimi.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Olen kuullut pelottavia huhuja, että kisaformaatista luovutaan ja tilalle tulee 2 lyhyttä kisaa DTM-tyyliin. Tämä pilaisi 65 vuotta vanhan Grand Prix-perinteen täysin. Pölvästit. Ja jos autoista tehdään LMP auton näköisiä, voidaanko enää puhua formuloista?
Mitä pitää tapahtua, että F1-päättäjät ymmärtävät palata vuoden 2000 sääntöihin, tai 1997, tai 2003? Mikä tahansa on parempi kuin nykyinen aivopieruista koostuva ehdotelma.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Olen kuullut pelottavia huhuja, että kisaformaatista luovutaan ja tilalle tulee 2 lyhyttä kisaa DTM-tyyliin. Tämä pilaisi 65 vuotta vanhan Grand Prix-perinteen täysin. Pölvästit.
Mä näin vain maininnan kisaformaatista (että oli puheenaiheena kokouksessa) joko Autosportin tai BBC:n uutisessa mutta en mitään muuta, joten linkki pls. Jos tässä tapauksessa huhu = forumspekulaatio, niin kannattaisi ottaa suolan kanssa.

Ja jos autoista tehdään LMP auton näköisiä, voidaanko enää puhua formuloista?
:confused:
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Olen kuullut pelottavia huhuja, että kisaformaatista luovutaan ja tilalle tulee 2 lyhyttä kisaa DTM-tyyliin. Tämä pilaisi 65 vuotta vanhan Grand Prix-perinteen täysin. Pölvästit.
viisastellaan sen verran, että onhan tuo jo kohta sen 109 vuotta vanha perinne. Toki olisi hyvinkin FIA:n nykylinjan mukaista että jos joku asia ärsyttää sarjan nykyisiä faneja, sen luullaan olevan casuaalien mielestä hyvä juttu :rolleyes:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Tuossa jutussa hieman tuo rengaspuolen valintajutun sanamuoto ihmetyttää. Siis onko talleille siis tulossa todellinen vapaavalinta vai yksinkertaisesti itsevalinta vain kahta seosta varten neljästä käytössä olevasta?
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Mä näin vain maininnan kisaformaatista (että oli puheenaiheena kokouksessa) joko Autosportin tai BBC:n uutisessa mutta en mitään muuta, joten linkki pls.
Tobias Grüner AMuS
‏@tgruener
#F1 Strategy group couldn't agree on reducing race distance or having 2 races each weekend (like DTM). Both proposals have been discussed

https://twitter.com/tgruener/status/599217931751329792

Ja LMP-autolla tarkoitin Ferrarin ehdotelmaa tulevaisuuden autosta, jota työryhmä kannatti. En pidä lainkaan siitä, että open-wheel luokan autosta peitetään pyörät. Sitä varten on prototyyppiluokat.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Tobias Grüner AMuS
‏@tgruener
#F1 Strategy group couldn't agree on reducing race distance or having 2 races each weekend (like DTM). Both proposals have been discussed

https://twitter.com/tgruener/status/599217931751329792
No tuohan tarkoittaa just niin kuin tossa lukee eli ainakaan toistaiseksi kumpikaan ei ole toteutumassa.

Ja LMP-autolla tarkoitin Ferrarin ehdotelmaa tulevaisuuden autosta, jota työryhmä kannatti. En pidä lainkaan siitä, että open-wheel luokan autosta peitetään pyörät. Sitä varten on prototyyppiluokat.
Ferrarin 3D-render-fantasiat ei näytä kovin täydellisinä siirtyneet, kun ainoat muutokset on 6 cm isommat takarenkaat ja "In addition to this the width of the cars would also be increased to two metres with wider front and rear wings, and double end plates."
 

Tallipäällikkö

Well-known member
Liittynyt
5.10.2014
Viestit
469
Meksikon GP:ssä ei ajeta tyhjille katsojille.
Pitkän tauon jälkeen kalenteriin palanneen Meksikon GP:n lippuja ei enää virallisia kanavia pitkin saa. Asiasta kertoo Auto Motor und Sport.

Äskettäin myyntiin tulleet liput myytiin myytiin loppuun lehden mukaan vain tuntien kuluessa.

Sen sijaan pimeiltä markkinoilta paikkoja tapahtumaan on saatavilla. Hinnat ovat kuitenkin hurjia: jopa 12 000 dollaria kappaleelta.
http://www.suomif1.com/2015/05/meksikon-gp-myytiin-loppuun-hetkessa/
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Ei niillä hirveästi olekaan enää lippuja ja innokkuus on ollut valtava Meksikon paluukilpailusta puhuttaessa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Tuossa jutussa hieman tuo rengaspuolen valintajutun sanamuoto ihmetyttää. Siis onko talleille siis tulossa todellinen vapaavalinta vai yksinkertaisesti itsevalinta vain kahta seosta varten neljästä käytössä olevasta?
Nää sun suomennosyritelmäsi ovat kyllä kryptisempiä kuin tuo selkeä Autosportin kirjoitus.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Mitä pitää tapahtua, että F1-päättäjät ymmärtävät palata vuoden 2000 sääntöihin, tai 1997, tai 2003? Mikä tahansa on parempi kuin nykyinen aivopieruista koostuva ehdotelma.
varmaan Bernien pitäis menettää muisti ja kelata ajassa ton verta taakse päin... Miks kehitystä pitäis yrittää palaamalla takaisin taaksepäin? Voi kai lajia kehittää positiiviseen suuntaan tätä päivää olevilla uusillakin ideoilla.
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Eihän siinä ole mitään järkeä, että super softeilla vedetään aika-ajo radalla kuin radalla ja sitten maksimissaan viiden kierroksen jälkeen varikolle ja hardeilla tyyliin loppuun.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Eihän siinä ole mitään järkeä, että super softeilla vedetään aika-ajo radalla kuin radalla ja sitten maksimissaan viiden kierroksen jälkeen varikolle ja hardeilla tyyliin loppuun.
Eihän se ihan niin yksinkertaista ole. Riippuu kuinka paljon hitaampi kovempi rengas on vs. kuinka kauan pehmeämpi rengas kestää. Ihan samalla tavalla kuten nykyään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja jos vielä tankkauskin toteutuu, niin ei tasan vedetä pitkiä stinttejä. Mahdollisimman kevyellä autolla ja mahdollisimman pehmeällä (toimivalla) renkaalla tulee olemaan käytäntö.

Pitääköhän tallien määritellä haluamansa renkaat jo ennen viikonloppua (ts. testaamatta), vai muuttuuko vapaat harjoituksetkin niin, että voivat kokeilla mikä toimii parhaiten ja kauanko mikäkin kestää ja mikä on aikaero kierroksella?
 
Viimeksi muokattu:

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Annan kyllä varovaista peukaloa ajatuksella välitankkauksista, jos sillä haetaan sitä että autot ovat jo kisan alussa huippuvauhdissa. Nythän kisan alun ja lopun erot kierrosajoissa ovat hemmetin isoja raskaiden autojen takia.

Espanjan GP:ssä etenkin kilpailun alussa kun autot olivat vielä suht hyvin nipussa, niin tietyissä paikoissa rataa tuntui että ajellaanko siellä turva-auton takana vai mitä. Sen verran hitaalta jonoajelulta se näytti. Tähän vielä kun yhdistää laimeat moottoriäänit, niin ei se ihme ole jos se satunnaiskatsoja vähän torkahtelee.
Itsehän nyt toki hardcorena kaikki katson ja jännitän.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Välitankkaukset minustakin muuten ihan ok, mutta mua edelleenkin ällistyttää supernopeat parin sekunnin varikkostopit sen verran, että niistä en välttämättä haluaisi luopua.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Välitankkaukset minustakin muuten ihan ok, mutta mua edelleenkin ällistyttää supernopeat parin sekunnin varikkostopit sen verran, että niistä en välttämättä haluaisi luopua.
Autosportin mukaan pyrkimys on toteuttaa välitankkaus nykyisen mittaisilla (n. 3 sek) varikkostopeilla. Onko tuo tarkoitus toteuttaa nopeutetulla virtauksella vai rajoitetulla tankkauslitramäärällä, en tiedä.
REFUELLING

The aim here is to conduct pitstops - tyres and fuel on board - within the same timeframe as currently exists for present tyre-only stops of around three seconds.

Costs are naturally a concern and to be fully explored before this can be ratified.
Itse en välitankkausta tervehdi ilolla. Se poistaa käytännössä taktiikkaerot.

F1:n ohitusmäärät olivat köyhimmillään, kun mentiin "aika-ajostintteihin", joissa siis vedettiin käytännössä kevyellä autolla ja pehmeillä renkailla koko kisa läpi. Autot ovat siis jo nopeusjärjestyksessä aika-ajon jälkeen ja vain tekniset ongelmat muuttavat järjestystä. DRS ja KERS tässä tuskin olennaisesti auttavat.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Jos noi välitankkaukset tulevat takaisin, niin tankin tilavuudeksi pitäisi tulla noin 80 litraa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös