uuci
Well-known member
- Liittynyt
- 13.5.2010
- Viestit
- 3562
Noin kyllä, mutta noi päivämäärät.Parempi kuin Abu Dhabi, huonompi kuin Interlagos.
Noin kyllä, mutta noi päivämäärät.Parempi kuin Abu Dhabi, huonompi kuin Interlagos.
Kukapa noita voi todistaa? Suljettua koodia, joka kaiketi vain ladataan autoon kuin päivittäisit minkä tahansa muunkin "firmwaren". Toki hasheilla selviäis, onko samat tiedostot, mut vaatinee melkoisesti ennenkuin ferrarin tarvii kellekkään antaa omaa softaansa tutkittavaksi ja äkkiäkös tuota omiin koneisiin asentaa samat kuin asiakkailla, jos on tiedossa, että joku tulee tutkiin (joka takuulla oikeuden päätöksen vaatii).Eikös ensi kaudella ole moottorikehitys kieletty? Jos on, niin silloinhan on selvää, että myös asiakastiimillä on sama moottori kuin päätiimillä. Moottorikartoissa voi olla eroja, mutta Red Bull voi tehdä sellaisen sopimuksen että ne ovat samat kuin päätiimillä. Miinuspuoli ollee siinä etteivät voi tehdä sopivia karttoja itse omaan autoonsa.
Tuota noin mä olen ymmärtänyt tämän niin että esim tälle vuodelle oli sallittuja muutoksia 32 tokenia (alemmasta taulukosta kohta ...allowed for modifications).Saa, mutta saako kauden aikana? Se on ratkaisevempi tekijä.
2016 kaudeksi riitti vissiin enemmistöpäätös jostakin moottorinkehityssäännöstä-^^ Niin toi on tämän kauden tilanne. Alkuperäinen idea oli, että moottoreita ei saa kehittää kauden aikana, mutta Ferrari löysi porsaan'reiän ja tilanne muuttui kaudeksi 2015. Onko porsaanreikä tukittu kaudella 2016?
Ensi kausi on ratkaisevampi esimerkiksi Red Bullin tapauksessa. Jos moottoreita ei saa kehittää kauden aikana, on asikastalli Red Bulilla varmuudella myös sama moottori kuin tehdastiimillä. Jos moottoreita saa kehittää, muuttuu tilanne monimutkaisemmaksi Red Bullin kannalta.
FIA:lla kaiketi on vapaus tarkistaa moottorikartojen sääntöjenmukaisuus, seuraavatko samalla myös tiimien välisiä sopimuksia? En muutenkaan usko että yhdälläkään moottorivalmistajalla on haluja kusettaa asiakasta ja kiinni jäädessä saada rikkomusmaksuja + tahrata brändiään.Kukapa noita voi todistaa? Suljettua koodia, joka kaiketi vain ladataan autoon kuin päivittäisit minkä tahansa muunkin "firmwaren". Toki hasheilla selviäis, onko samat tiedostot, mut vaatinee melkoisesti ennenkuin ferrarin tarvii kellekkään antaa omaa softaansa tutkittavaksi ja äkkiäkös tuota omiin koneisiin asentaa samat kuin asiakkailla, jos on tiedossa, että joku tulee tutkiin (joka takuulla oikeuden päätöksen vaatii).
tietenki joku tilanne, jossa radiossa kuuluu, että tee sitä ja tätä, mut asiakkaalla edes ole moista ominaisuutta.. se tietty paljastais aika äkkiä Mut noin niinku "konepellin alla" tapahtuvia asioita on vaikea lähteä todistaan..
No jos tämän hetkisillä säännöillä mennän ensikin vuonna niin sama pätee myös ensi vuonna.^^ Niin toi on tämän kauden tilanne. Alkuperäinen idea oli, että moottoreita ei saa kehittää kauden aikana, mutta Ferrari löysi porsaan'reiän ja tilanne muuttui kaudeksi 2015. Onko porsaanreikä tukittu kaudella 2016?
Ensi kausi on ratkaisevampi esimerkiksi Red Bullin tapauksessa. Jos moottoreita ei saa kehittää kauden aikana, on asikastalli Red Bulilla varmuudella myös sama moottori kuin tehdastiimillä. Jos moottoreita saa kehittää, muuttuu tilanne monimutkaisemmaksi Red Bullin kannalta.
Alunperin kehityssäännön tarkoitus oli estää kauden aikainen kehitys. Samanlaisella moottorilla piti ajaa ensimmäisestä kisasta viimeiseen, siis myös tällä kaudella 2015. Ferrari kuitenki löysi porsaanrei'än, moottoreiden homologoinnille ei oltu asetettu tarkkaa päivämäärää. Oli siis FIAn sääntövahinko, että nyt kauden aikana saadaan kehittää moottoreita.Hmm... mitä tarkoita "alkuperäisellä idealla" ?
Siis 2014 kaikki lähti kauteen uusilla moottoreilla joten eihän silloin ollut mitään jäljelle jääneitä Tokeneita. Joten 2015 oli eka vuosi kun tiimit pääsi noita säästämään kesälle.
Eiköhän Renault vain halua käyttää tämän kauden kehitysajan kokonaan hyödyksi, jotta ensi kaudella olisi mahdollisimman hyvä moottori.Mitä tulee RBR / Renault suhteeseen niin tämän tähden asia kuulostaakin todella oudolta.
Miksi Renault ei suostu ottamaan tokeneita käytöön koska sillä on tällä hetkellä niitä eniten ? Huom ei noita kehitys poletteja voi siirtää ens kaudelle.
Taitaa olla Renaultilla kaikki rahat varattu Lotuksen ostoon ja vasta sen jälkeen aletaan taas käyttämään rahaa voimalaitoksen kehitystyöhön. (Ilmeisesti tämän tähden Dr Marko pitää niin kovaa narinaa tehottomasta Renaultin voimalaitoksesta).
Token on suomeksi poletti.
Sen nimi onkin T-kamera, ei in-car kamera. Ja siltä tulevaa kuvaa kutsutaan onboard-videoksi.Nyt ku tuossa päästiin pilkunviilailu linjalle niin miksi tuo kamera on nimeltään incar-kamera? Eihän se edes ole autossa sisällä joten mun vajaa kielipää sanois että kyseessä vois olla oncar-kamera.
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Yleiskielessä incar-camera on autosta kuvattua videota. Yleensä vähän niinku kuskin silmin tai sinnepäin. Tämänhän toki tiesitkin varmasti se, että se ei käytännössä auton sisällä ole joka kulkuneuvossa (esim. moottoripyörät) ei muuta asiaa. Kaikki ymmärtää mistä on kyse. Jabsu tuossa jo totesikin termin onboard-video, joka taitanee olla jo yleisempi termi.Nyt ku tuossa päästiin pilkunviilailu linjalle niin miksi tuo kamera on nimeltään incar-kamera? Eihän se edes ole autossa sisällä joten mun vajaa kielipää sanois että kyseessä vois olla oncar-kamera.
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Eikö onboard olisi parempi nimike tuolle?Yleiskielessä incar-camera on autosta kuvattua videota. Yleensä vähän niinku kuskin silmin tai sinnepäin. Tämänhän toki tiesitkin varmasti se, että se ei käytännössä auton sisällä ole joka kulkuneuvossa (esim. moottoripyörät) ei muuta asiaa. Kaikki ymmärtää mistä on kyse. Jabsu tuossa jo totesikin termin onboard-video, joka taitanee olla jo yleisempi termi.
Nii? Oiskai, en minä ole termejä määrittänyt. Onboard on tosin ihan yhtä hyvä termi ellei parempikin, jos vaikka youtubesta näitä videoita haluat etsiä, nii molemmat toimiiEikö onboard olisi parempi nimike tuolle?