F1-Uutisia 2015

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Eikös ensi kaudella ole moottorikehitys kieletty? Jos on, niin silloinhan on selvää, että myös asiakastiimillä on sama moottori kuin päätiimillä. Moottorikartoissa voi olla eroja, mutta Red Bull voi tehdä sellaisen sopimuksen että ne ovat samat kuin päätiimillä. Miinuspuoli ollee siinä etteivät voi tehdä sopivia karttoja itse omaan autoonsa.
Kukapa noita voi todistaa? Suljettua koodia, joka kaiketi vain ladataan autoon kuin päivittäisit minkä tahansa muunkin "firmwaren". Toki hasheilla selviäis, onko samat tiedostot, mut vaatinee melkoisesti ennenkuin ferrarin tarvii kellekkään antaa omaa softaansa tutkittavaksi ja äkkiäkös tuota omiin koneisiin asentaa samat kuin asiakkailla, jos on tiedossa, että joku tulee tutkiin (joka takuulla oikeuden päätöksen vaatii).

tietenki joku tilanne, jossa radiossa kuuluu, että tee sitä ja tätä, mut asiakkaalla edes ole moista ominaisuutta.. se tietty paljastais aika äkkiä :p Mut noin niinku "konepellin alla" tapahtuvia asioita on vaikea lähteä todistaan..
 
Viimeksi muokattu:

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Saa, mutta saako kauden aikana? Se on ratkaisevempi tekijä.
Tuota noin mä olen ymmärtänyt tämän niin että esim tälle vuodelle oli sallittuja muutoksia 32 tokenia (alemmasta taulukosta kohta ...allowed for modifications).
Sitten on tallin asia päättää kuinka paljon he käyttää noista talvella (=ennen kauden alkua) voimalaitoksen kehitykseen. Loppu jäljelle jäävä osa tuosta 32:ta on sitä mitä sitten saa käyttää kesällä (= kauden aikana).

Talven aikana käytetyt Tokenit:
Ferrari: 22 / 32 tokens
Mercedes: 25 / 32 tokens
Renault: 20 / 32 tokens

Tänä vuonnahan oli kina nimenomaan noista jäljelle jäävistä Tokeneista joita saa käyttää kesällä.
Kun Honda tuli mukaan niin eihän sillä ollut "talvella" käytettyjä Tokeneita. Joten heille annetiin pienen kinastelun jäljiltä sitten vaan keskiarvo muitten tiimien jäljelle jäävistä Tokeneista.

Kauden aikan käytettäviä Tokeneja :
Ferrari: 10 tokens
Honda: 9 tokens
Mercedes: 7 tokens
Renault: 12 tokens
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
^^ Niin toi on tämän kauden tilanne. Alkuperäinen idea oli, että moottoreita ei saa kehittää kauden aikana, mutta Ferrari löysi porsaan'reiän ja tilanne muuttui kaudeksi 2015. Onko porsaanreikä tukittu kaudella 2016?

Ensi kausi on ratkaisevampi esimerkiksi Red Bullin tapauksessa. Jos moottoreita ei saa kehittää kauden aikana, on asikastalli Red Bulilla varmuudella myös sama moottori kuin tehdastiimillä. Jos moottoreita saa kehittää, muuttuu tilanne monimutkaisemmaksi Red Bullin kannalta.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
^^ Niin toi on tämän kauden tilanne. Alkuperäinen idea oli, että moottoreita ei saa kehittää kauden aikana, mutta Ferrari löysi porsaan'reiän ja tilanne muuttui kaudeksi 2015. Onko porsaanreikä tukittu kaudella 2016?

Ensi kausi on ratkaisevampi esimerkiksi Red Bullin tapauksessa. Jos moottoreita ei saa kehittää kauden aikana, on asikastalli Red Bulilla varmuudella myös sama moottori kuin tehdastiimillä. Jos moottoreita saa kehittää, muuttuu tilanne monimutkaisemmaksi Red Bullin kannalta.
2016 kaudeksi riitti vissiin enemmistöpäätös jostakin moottorinkehityssäännöstä-
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kukapa noita voi todistaa? Suljettua koodia, joka kaiketi vain ladataan autoon kuin päivittäisit minkä tahansa muunkin "firmwaren". Toki hasheilla selviäis, onko samat tiedostot, mut vaatinee melkoisesti ennenkuin ferrarin tarvii kellekkään antaa omaa softaansa tutkittavaksi ja äkkiäkös tuota omiin koneisiin asentaa samat kuin asiakkailla, jos on tiedossa, että joku tulee tutkiin (joka takuulla oikeuden päätöksen vaatii).

tietenki joku tilanne, jossa radiossa kuuluu, että tee sitä ja tätä, mut asiakkaalla edes ole moista ominaisuutta.. se tietty paljastais aika äkkiä :p Mut noin niinku "konepellin alla" tapahtuvia asioita on vaikea lähteä todistaan..
FIA:lla kaiketi on vapaus tarkistaa moottorikartojen sääntöjenmukaisuus, seuraavatko samalla myös tiimien välisiä sopimuksia? En muutenkaan usko että yhdälläkään moottorivalmistajalla on haluja kusettaa asiakasta ja kiinni jäädessä saada rikkomusmaksuja + tahrata brändiään.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
^^ Niin toi on tämän kauden tilanne. Alkuperäinen idea oli, että moottoreita ei saa kehittää kauden aikana, mutta Ferrari löysi porsaan'reiän ja tilanne muuttui kaudeksi 2015. Onko porsaanreikä tukittu kaudella 2016?

Ensi kausi on ratkaisevampi esimerkiksi Red Bullin tapauksessa. Jos moottoreita ei saa kehittää kauden aikana, on asikastalli Red Bulilla varmuudella myös sama moottori kuin tehdastiimillä. Jos moottoreita saa kehittää, muuttuu tilanne monimutkaisemmaksi Red Bullin kannalta.
No jos tämän hetkisillä säännöillä mennän ensikin vuonna niin sama pätee myös ensi vuonna.
Tarkaan ottaen 2016 sääntöjä ei ole vielä missään julkaistu mutta tuskimpa tämä käytäntö siitä mihinkään muuttuu.

Hmm... mitä tarkoita "alkuperäisellä idealla" ?
Siis 2014 kaikki lähti kauteen uusilla moottoreilla joten eihän silloin ollut mitään jäljelle jääneitä Tokeneita. Joten 2015 oli eka vuosi kun tiimit pääsi noita säästämään kesälle.

Mitä tulee RBR / Renault suhteeseen niin tämän tähden asia kuulostaakin todella oudolta.
Miksi Renault ei suostu ottamaan tokeneita käytöön koska sillä on tällä hetkellä niitä eniten ? Huom ei noita kehitys poletteja voi siirtää ens kaudelle.
Taitaa olla Renaultilla kaikki rahat varattu Lotuksen ostoon ja vasta sen jälkeen aletaan taas käyttämään rahaa voimalaitoksen kehitystyöhön. (Ilmeisesti tämän tähden Dr Marko pitää niin kovaa narinaa tehottomasta Renaultin voimalaitoksesta).
Summana, RBR on todella liemessä myös ens vuonna oli sillä mikä moottori tahansa. Sehän on silloin vain "asiakas tiimi" moottori toimittajalle. No noita asiakas tiimejä on tietty eri asteisia mutta se on selvä että omalla tiimille voimalaitoksen uusimmat palikat tulee aina ensin ja muille vasta sitten.

Jotenkin minusta Mersu toimii järkevimin noiden tämän vuoden Tokenien kanssa koska nyt on tämän vuoden paketti laitettu kasaan ja loppukaudesta siitä kerätään vaan kokemusta. Joten voimalaitoksen kehitys on taas edellä muita.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Hmm... mitä tarkoita "alkuperäisellä idealla" ?
Siis 2014 kaikki lähti kauteen uusilla moottoreilla joten eihän silloin ollut mitään jäljelle jääneitä Tokeneita. Joten 2015 oli eka vuosi kun tiimit pääsi noita säästämään kesälle.
Alunperin kehityssäännön tarkoitus oli estää kauden aikainen kehitys. Samanlaisella moottorilla piti ajaa ensimmäisestä kisasta viimeiseen, siis myös tällä kaudella 2015. Ferrari kuitenki löysi porsaanrei'än, moottoreiden homologoinnille ei oltu asetettu tarkkaa päivämäärää. Oli siis FIAn sääntövahinko, että nyt kauden aikana saadaan kehittää moottoreita.


Mitä tulee RBR / Renault suhteeseen niin tämän tähden asia kuulostaakin todella oudolta.
Miksi Renault ei suostu ottamaan tokeneita käytöön koska sillä on tällä hetkellä niitä eniten ? Huom ei noita kehitys poletteja voi siirtää ens kaudelle.
Taitaa olla Renaultilla kaikki rahat varattu Lotuksen ostoon ja vasta sen jälkeen aletaan taas käyttämään rahaa voimalaitoksen kehitystyöhön. (Ilmeisesti tämän tähden Dr Marko pitää niin kovaa narinaa tehottomasta Renaultin voimalaitoksesta).
Eiköhän Renault vain halua käyttää tämän kauden kehitysajan kokonaan hyödyksi, jotta ensi kaudella olisi mahdollisimman hyvä moottori.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Niin olikohan tuo "porsaanreikä" vahinko vai vaan toimittajien keksintöä kun siitä joskus kirjoiteltiin ?
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Token on suomeksi poletti.

Tässä ne käännökset Google kääntäjän mukaisessa järjestyksessä :
merkki
muistoesine
symboli
ilmaus
osoitus
muisto
rahake
poletti
lahjakortti

Mut mikäs vit..u on se sitten sun kirjoittama "mosa" ?
(Saa vastata myäs englanniks)

Mikä on "hepan" ja hevosvoiman muuntokerroin ?
Onko "miljuunansa" rahaa ?
Ajaako "Bottalainen" F1:ssä ?
Onko "Märsedeksen" siansaksan kieltä ?
Oliko tämä postaus vit...ua ?
Kyllä, samoin kuin sunkin...
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9761
Sijainti
Helsinki
Tuoreimmassa Urheilulehdessä Oikarinen ehdotti kuljettajien pään suojaksi turvakaarta. Eikös Incar-kameran alla ole jo turva-kaarta?

 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Nyt ku tuossa päästiin pilkunviilailu linjalle niin miksi tuo kamera on nimeltään incar-kamera? Eihän se edes ole autossa sisällä joten mun vajaa kielipää sanois että kyseessä vois olla oncar-kamera.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Nyt ku tuossa päästiin pilkunviilailu linjalle niin miksi tuo kamera on nimeltään incar-kamera? Eihän se edes ole autossa sisällä joten mun vajaa kielipää sanois että kyseessä vois olla oncar-kamera.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Sen nimi onkin T-kamera, ei in-car kamera. Ja siltä tulevaa kuvaa kutsutaan onboard-videoksi.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Nyt ku tuossa päästiin pilkunviilailu linjalle niin miksi tuo kamera on nimeltään incar-kamera? Eihän se edes ole autossa sisällä joten mun vajaa kielipää sanois että kyseessä vois olla oncar-kamera.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Yleiskielessä incar-camera on autosta kuvattua videota. Yleensä vähän niinku kuskin silmin tai sinnepäin. Tämänhän toki tiesitkin varmasti :) se, että se ei käytännössä auton sisällä ole joka kulkuneuvossa (esim. moottoripyörät) ei muuta asiaa. Kaikki ymmärtää mistä on kyse. Jabsu tuossa jo totesikin termin onboard-video, joka taitanee olla jo yleisempi termi.
 

Henkaboy

Well-known member
Liittynyt
6.1.2011
Viestit
409
Yleiskielessä incar-camera on autosta kuvattua videota. Yleensä vähän niinku kuskin silmin tai sinnepäin. Tämänhän toki tiesitkin varmasti :) se, että se ei käytännössä auton sisällä ole joka kulkuneuvossa (esim. moottoripyörät) ei muuta asiaa. Kaikki ymmärtää mistä on kyse. Jabsu tuossa jo totesikin termin onboard-video, joka taitanee olla jo yleisempi termi.
Eikö onboard olisi parempi nimike tuolle?
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Eikö onboard olisi parempi nimike tuolle?
Nii? Oiskai, en minä ole termejä määrittänyt. Onboard on tosin ihan yhtä hyvä termi ellei parempikin, jos vaikka youtubesta näitä videoita haluat etsiä, nii molemmat toimii

edit: ja jos lissää pilkkua ahistellaan, nii "incar" ei välttämättä tarkoita "auton sisällä" vaan "autossa, kamera autossa, auton kamera" => kulkuneuvon kamera, kamera kulkuneuvossa. Enkku ku ei ole niin täsmäkieli ku suomi. Nykytermi on tosiaan onboard-camera, incar on luonnollisesti lähtöisin autoista.
 
Viimeksi muokattu:

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Horner ja Marko on nähty vierailevan Ferrarin motorhomessa Marchionnen ja Arrivabenen luona.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös