F1-Uutisia 2015

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Formula ykkösten strateginen työryhmä on päättänyt maanantain kokouksessaan kieltää tuulitunneleiden käytön F1-autojen suunnittelussa, uutisoi Autosport-lehti.

http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/f1-tuulitunnelit-historiaan-mercedes-ja-ferrari-jyrattiin/5318130

Jos pitää paikkansa niin onpas taas älytöntä.
Mitä älytöntä?

Mielestäni olisi hyvä uudistus, jos laskee merkittävästi kuluja. Tuulitunneleilla ei kuitenkaan ole juuri mitään merkitystä katsojan kannalta. CFD:n avulla tehtävä kehitys antaa insinööreille aivan yhtä kovan haaateen, ellei jopa suuremman.
 

jukka_S

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
142
Sijainti
Seinäjoki
Mitä älytöntä?

Mielestäni olisi hyvä uudistus, jos laskee merkittävästi kuluja. Tuulitunneleilla ei kuitenkaan ole juuri mitään merkitystä katsojan kannalta. CFD:n avulla tehtävä kehitys antaa insinööreille aivan yhtä kovan haaateen, ellei jopa suuremman.
No siinä mielessä älytöntä että ei tämä ole mikään todellinen ratkaisu kulujen alentamiseen. Summat kohdentuvat vain eri lailla. Ja edelleen: miksi joko-tai? Tehkööt he jotka haluavat autonsa suunnittelun cfd:llä ja tuulitunnelin omistajat käyttäkööt laitteistoaan.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Mitä älytöntä?

Mielestäni olisi hyvä uudistus, jos laskee merkittävästi kuluja. Tuulitunneleilla ei kuitenkaan ole juuri mitään merkitystä katsojan kannalta. CFD:n avulla tehtävä kehitys antaa insinööreille aivan yhtä kovan haaateen, ellei jopa suuremman.
Kenen kannalta sä asiaa tarkastelet, katsojan vai? Se on totta ettei telkakria tuijottamalla ymmärrä välttämättä asian tärkeyttä. Onhan toi nyt älytöntä kilpa-autoilun kuninkuusluokassa jossa tarkoitus on innovoida uutta. Testit on jo minimoitu ja nyt lähdössä on tuulitunneli. Pelkällä tietokoneella ja simullako ne autot pitää suunnitella ja testata? Ei tätä varmaan hyvällä oteta lajin kannalta tärkeimmissä ja isoimmissa tiimeissä.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kenen kannalta sä asiaa tarkastelet, katsojan vai? Se on totta ettei telkakria tuijottamalla ymmärrä välttämättä asian tärkeyttä. Onhan toi nyt älytöntä kilpa-autoilun kuninkuusluokassa jossa tarkoitus on innovoida uutta. Testit on jo minimoitu ja nyt lähdössä on tuulitunneli. Pelkällä tietokoneella ja simullako ne autot pitää suunnitella ja testata? Ei tätä varmaan hyvällä oteta lajin kannalta tärkeimmissä ja isoimmissa tiimeissä.
Miten CFD:n käyttö estää uuden innovoinnin? Tuulitunnelin käyttö on myös simulointia.
 

Tallipäällikkö

Well-known member
Liittynyt
5.10.2014
Viestit
469
Red Bullin Horner sanoi, että tuulitunneleista luopumalla voitaisiin "palata neronleimauksiin".
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Red Bullin Horner sanoi, että tuulitunneleista luopumalla voitaisiin "palata neronleimauksiin".
Tekninen taka-askelhan ei mitenkään edistä teknisiä innovaatioita. Horner puhuu nyt siitä, että yksi ihminen voisi tehdä muita parempaa työtä, mutta tulos on silti kaikilla huonompi kuin Manorilla nykysäännöillä.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Koskahan joku tajuaa että todellisuudessa tietokone simulaatioiden ja simulaattoreiden kehitykseen uppoaa enemmän rahaa kuin perinteisten testien järjestämiseen. Varsinkin yksityistalleille tämä tulee halvemmaksi.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Koskahan joku tajuaa että todellisuudessa tietokone simulaatioiden ja simulaattoreiden kehitykseen uppoaa enemmän rahaa kuin perinteisten testien järjestämiseen. Varsinkin yksityistalleille tämä tulee halvemmaksi.
Ja varsinkin kun käyttöajat kaudessa noille lienee aika massiiviset?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Koskahan joku tajuaa että todellisuudessa tietokone simulaatioiden ja simulaattoreiden kehitykseen uppoaa enemmän rahaa kuin perinteisten testien järjestämiseen. Varsinkin yksityistalleille tämä tulee halvemmaksi.
Maailman tehokkain supertietokone maksaa 100 M€ ja sen vuosittainen käyttökustannus pelkästään sähkölaskun osalta on 9 M€. Eivät tallit tietenkään tuollaisia laitoksia tarvitse, mutta kyllähän laskenta-ajalle aika hyvä hinta tulee, jos vuokraa tietokonefarmin jostain. Nykysäännöt ovat rajoittaneet laskenta-ajan vaatimukset vastaamaan likimäärin 25 tunnin tuulitunnelityöskentelyä.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Maailman tehokkain supertietokone maksaa 100 M€ ja sen vuosittainen käyttökustannus pelkästään sähkölaskun osalta on 9 M€. Eivät tallit tietenkään tuollaisia laitoksia tarvitse, mutta kyllähän laskenta-ajalle aika hyvä hinta tulee, jos vuokraa tietokonefarmin jostain. Nykysäännöt ovat rajoittaneet laskenta-ajan vaatimukset vastaamaan likimäärin 25 tunnin tuulitunnelityöskentelyä.
Laskentaa on helppo ostaa mutta tuo mörkö pitää mallintaa. Se jos joku on hemmetin kallista.

Pieni pikantti yksityiskohta, tallit ajaa kisan aikana auton datalla simulaattoria ja kehittävät samalla sitäkin.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Koskahan joku tajuaa että todellisuudessa tietokone simulaatioiden ja simulaattoreiden kehitykseen uppoaa enemmän rahaa kuin perinteisten testien järjestämiseen. Varsinkin yksityistalleille tämä tulee halvemmaksi.
Eiköhän siellä ole ihan tiedossa, että CFD ja muu simulaatio tulee halvemmaksi kun sitä ehdotetaan. Virgin Racing kun tuli vuonna 2010 käyttivät aluksi pelkää CFD:tä koska se oli halvempi. Ottivat myöhemmin kuitenkin myös tuulitunnelin käyttöön koska jäivät kehityksestä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4393
Laskentaa on helppo ostaa mutta tuo mörkö pitää mallintaa. Se jos joku on hemmetin kallista.
Ei mallinnus mikään ongelma ole, auto suunnitellaan täysin 3D:nä, malli rakentuu automaattisesti.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Ei mallinnus mikään ongelma ole, auto suunnitellaan täysin 3D:nä, malli rakentuu automaattisesti.
Joo varmaan jahka joku on rakentanut matemaattisen mallin joka on 1:1 oikean elämän kanssa tietokoneelle. Mites renkaat, jousitus, moottorin ominaisuudet, ilman koostumus, radan likaisuus yms muuttujat lasketaan 3D mallista?
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Joo varmaan jahka joku on rakentanut matemaattisen mallin joka on 1:1 oikean elämän kanssa tietokoneelle. Mites renkaat, jousitus, moottorin ominaisuudet, ilman koostumus, radan likaisuus yms muuttujat lasketaan 3D mallista?
Mikähän on hinta, ku rajoituksetta oikealla autolla testataan? Epäreilua verrata muulla tavoin. Edelleen taustalla on myös tietokoneet. Päässälaskemallako ne uudet osat testattavaksi löytää? Oli sitten rata taikka tuulitunneli? Kyllä se vain niin on, että jos jälkimmäiset olis rajoittamattomia, nii ne joilla eniten rahaa on, sais paremmin tuloksia, ku vois paremmin vertailla tuloksia (ja kehittää simua, tosin f1-talleilla tuskin ihan niin hemmetisti rahkeita on, taitaa lentokonefirmoilla olla ne "oikeat" softat, jotka hekin laskentakyvyn ostanee. F1-tallit korkeintaan vuokraa tehoa ja ostaa lisenssejä näihin systeemeihin).

Eikä se nyt niin pirun kallista voi olla, ku tiedetään edes sinnepäin, mitä ollaan tekemässä. Ei tarvi 24/7 olla laskemassa kaikkia mahdollisia variaatioita mitä maailma kantaa. Enemmän jo vaikkapa ilmatieteen laitos laskee ja neki vois käyttää loputtomiin laskentatehoa (vaikkapa rinnakkain miljardi eri skenaariota), jos ois käytettävissä, muttako osataan jotain, nii vähempikin riittää tarkkaan ennusteeseen. Mutuahan tämäkin.
 
Viimeksi muokattu:

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Mikähän on hinta, ku rajoituksetta oikealla autolla testataan? Epäreilua verrata muulla tavoin. Edelleen taustalla on myös tietokoneet. Päässälaskemallako ne uudet osat testattavaksi löytää? Oli sitten rata taikka tuulitunneli? Kyllä se vain niin on, että jos jälkimmäiset olis rajoittamattomia, nii ne joilla eniten rahaa on, sais paremmin tuloksia, ku vois paremmin vertailla tuloksia (ja kehittää simua, tosin f1-talleilla tuskin ihan niin hemmetisti rahkeita on, taitaa lentokonefirmoilla olla ne "oikeat" softat, jotka hekin laskentakyvyn ostanee. F1-tallit korkeintaan vuokraa tehoa ja ostaa lisenssejä näihin systeemeihin).

Eikä se nyt niin pirun kallista voi olla, ku tiedetään edes sinnepäin, mitä ollaan tekemässä. Ei tarvi 24/7 olla laskemassa kaikkia mahdollisia variaatioita mitä maailma kantaa. Enemmän jo vaikkapa ilmatieteen laitos laskee ja neki vois käyttää loputtomiin laskentatehoa (vaikkapa rinnakkain miljardi eri skenaariota), jos ois käytettävissä, muttako osataan jotain, nii vähempikin riittää tarkkaan ennusteeseen. Mutuahan tämäkin.
Ainahan se menee niin että isommilla rahoilla todennäköisyys pärjätä kasvaa. Yksityistallien olisi helpompi tulla F1:n mukaan jos voisivat testata koska nyky kuvio vaatii vuosien työkalujen kehittelyn. Tällä hetkellä Honda kärsii tästä kiellosta isolla kädellä kun simulaatiot ei vastaa todellisuutta. -> lisää kulua.

En tiedä hinnoista mutta McLaren on kehittänyt omaa simulaattoria vuodesta 2003 ja Haas maksoi omasta tuulitunnelista rakennuskustannuksina 50M$. Jo pelkästään näillä rahoilla rullattaisiin Barcelonassa aika hemmetin monta kierrosta. Yksittäisiä komponentteja voidaan laskea mutta kokonaisuus ratkeaa oikeasti vasta radalla.

Uskallan väittää että jos 90-luvun lopussa/2000 luvun alussa olisi ollut tällaiset samanlaiset testikiellot niin F1-ennätyksissä olis Schumin nimien tilalla Häkkinen ja mestaruudet olisi ratkottu nykytyyliin jo alku syksystä.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ainahan se menee niin että isommilla rahoilla todennäköisyys pärjätä kasvaa. Yksityistallien olisi helpompi tulla F1:n mukaan jos voisivat testata koska nyky kuvio vaatii vuosien työkalujen kehittelyn. Tällä hetkellä Honda kärsii tästä kiellosta isolla kädellä kun simulaatiot ei vastaa todellisuutta. -> lisää kulua.

En tiedä hinnoista mutta McLaren on kehittänyt omaa simulaattoria vuodesta 2003 ja Haas maksoi omasta tuulitunnelista rakennuskustannuksina 50M$. Jo pelkästään näillä rahoilla rullattaisiin Barcelonassa aika hemmetin monta kierrosta. Yksittäisiä komponentteja voidaan laskea mutta kokonaisuus ratkeaa oikeasti vasta radalla.

Uskallan väittää että jos 90-luvun lopussa/2000 luvun alussa olisi ollut tällaiset samanlaiset testikiellot niin F1-ennätyksissä olis Schumin nimien tilalla Häkkinen ja mestaruudet olisi ratkottu nykytyyliin jo alku syksystä.
Sehän se vasta kalliiksi tulisi, kun osia tehtäsiin hirmumäärä ilman simulointeja. Valmistetaan kymmenen erilaista etusiipeä summassa ja testataan vain ne radalla. Vaatisi jo tuotannonkin suurentamista.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Sehän se vasta kalliiksi tulisi, kun osia tehtäsiin hirmumäärä ilman simulointeja. Valmistetaan kymmenen erilaista etusiipeä summassa ja testataan vain ne radalla. Vaatisi jo tuotannonkin suurentamista.
Odotinkin että kohta joku vie ajatuksen äärimmäisyyksiin, lopetan siis tähän.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4393
Joo varmaan jahka joku on rakentanut matemaattisen mallin joka on 1:1 oikean elämän kanssa tietokoneelle. Mites renkaat, jousitus, moottorin ominaisuudet, ilman koostumus, radan likaisuus yms muuttujat lasketaan 3D mallista?
Ei jousitusta, moottorin ominaisuuksia, radan likaisuutta tai ilman koostumusta testata tuulitunnelissakaan. Ne lasketaan jo tänäpäivänä tietokoneella jos lasketaan...
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös