Moottorikonfiguraatio 2016->

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Sellainen veivillä käynnistettävä vanha moottori vain Pöönin mieliksi. Rumpujarrutkin samalla takaisin. Ja turvavyöt pois.:ahem:
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Ajaisko Honda sit tuoreimmalla V8 moottorillaan eli 2008 mallilla? Nihkeeltä näyttää Bullin tilannekin. Mersu ja Ferrari ei kumpikaan lupaa myydä minkään vuotista moottoria, Hondaa harva haluaa ja Renaultin kanssakin yhteistyöhalukkuus taitaa olla vähäistä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Ajaisko Honda sit tuoreimmalla V8 moottorillaan eli 2008 mallilla? Nihkeeltä näyttää Bullin tilannekin. Mersu ja Ferrari ei kumpikaan lupaa myydä minkään vuotista moottoria, Hondaa harva haluaa ja Renaultin kanssakin yhteistyöhalukkuus taitaa olla vähäistä.
Noi V8-koneethan oli melko pitkälti jäädytetty ja siten Hondan wanha designkaan ei välttämättä olisi liiaksi vanhentunut. Joka tapauksessa moottorit olisivat kaiketi sen verran nykyistä halvempia, että valmistajille voitaisiin sallia rajoittamattomat / löyhästi rajoitetut päivitykset koneisiin kauden aikana.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Joku "moottorit RB:lle nyt tai jotain" agendapakotus tuossa ideassa/höpötyksessä on taustalla. Tietää nyt varmaan itsekin että paluu vanhoihin (mistäs museosta ne nyt tähän väliin revittäisiin) täysin mahdottomuus tällä aikataululla.

Ja oikeustoimet? Tallia pyörittävä firma voidaan pöytälaatikkotyyliin vaan lakkauttaa, joten siinäpäs haastakoon oikeuteen. Jollei sitten nykyinen Concorde ole tiukempi. Aikanaan ainakaan Toyota mihinkään oikeuteen joutunut lopettaessaan.
 
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Ajaisko Honda sit tuoreimmalla V8 moottorillaan eli 2008 mallilla? Nihkeeltä näyttää Bullin tilannekin. Mersu ja Ferrari ei kumpikaan lupaa myydä minkään vuotista moottoria, Hondaa harva haluaa ja Renaultin kanssakin yhteistyöhalukkuus taitaa olla vähäistä.
No eipä nuo V8:t oikein sopis bensankulutssäänötihinkään? Jos tulis takas niin luulisi ettei ekoperheautonvalmistajilla ole hirveää intoa ajella V8 koneisella autolla. Cosworthin tuotantohihnat ehkä vois uudelleen käynnistää?
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Kuulostaa erittäinkin hyvältä, ja tuo olisi juuri se suunta mihin pitäisi mennä. Totta kai esim. Mersu älähtää tuosta ja uhkailee vetäytymisellä, mutta minun mielestäni olisi tärkeämpää saada mahdollisimman monta tallia säilymään (ja mieluummin mukaan jopa uusia) kuin että saadaan yksittäinen moottorinvalmistaja jäämään sarjaan (vaikka Mersullakin toki on myös tallin rooli). Mutta F1:n tulevaisuuden kannalta olisi tärkeää että noita moottorikustannuksia saataisiin vähän alas, sitä kautta mukaan pienempiäkin moottoripajoja kuten joskus oli Cosworthia, Illmoria, Juddia jne., joten ehkä tallien määrä saattaisi tästä sen seurauksena jopa kasvaa. Ei ole minusta kenenkään etu jos mukana on vaan pari-kolme isoa autovalmistajaa joilla on yksi emotalli ja ehkä 1-2 satelliittitallia ja kaikki pikkutallit on kuolleet pois kun rahat ei riitä maksaa järkyttävän kalliita moottorikuluja.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=298456

FIA on suostunut ehdotukseen, että 2017 käyttöön otetaan 2,2-litraiset V6-"tuplaturbot".
Täähän kuulostaa oikein hyvältä(?). :eek!:
Uutisessa sanotaan, ettei "osa" nykyisistä moottoritoimittajista pidä asiasta ja että voisivat jopa vetäytyä. Ferraria se ei voi mitenkään tarkoittaa ja Mersuakin pidän hyvin epätodennäköisenä (vetäytymisuhan osalta). Hondaa varmasti vituttaisi, kun he ovat noita Indy-speksattuja koneita toimittaneet jo pitkän aikaa ja tuhlasivat ison kasan rahaa tähän epäonnistuneeseen F1-moottoriinsa. Ja voisiko tälläkin olla jotain tekemistä sen kanssa, että Lotuksen ja Renault'n tilanne vaikuta edistyvän mihinkään?
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mä kyllä kannatan, jos tällä saadaan lajiin halpoja asiakasmoottoreita. Tietty tuossa se tasapainottaminen, että miten suorituskykyisiä nuo tulee olemaan suhteessa hybrideihin, mutta joka tapauksessa tuo olisi mielestäni tervetullut uudistus.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
"1,6-litraiset V6-turbot ovat jäämässä historiaan"

Ei, vaan tämä olisi ilmeisesti vaihtoehto elikkä 2-tier luokkaa pukkaa.

http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/krieg-in-der-formel-1-fia-plant-alternativ-motor-fuer-2017-10215314.html

Käännös-tiivistelmä jostain:

Summary:

- hybrid formula getting out of control: manufacturers cannot be forced to supply teams, refuse to accept price caps, and call for less development restrictions; FIA powerless to prevent any of it

- even Jean Todt had to come to the conclusion that the manufacturers now control who is competitive and who isn't

- hybrid opponent Ecclestone and hybrid proponent Todt teamed up to solve the engine situation

- 2.2L V6 biturbo capped at €6m as an alternative engine available to all teams

- engine good enough to beat Mercedes'

- presentation will be next week

- whether or not a standard KERS will be used is under discussion; the technology is available at reasonable prices

- FIA will use simulations to find boost limit that will make the engine competitive

- FIA expected to start tender process next week

- Cosworth and Illmor are expected to submit offers

- the same basic engine formula is used by IndyCar, so Illmor could just adapt those engines for regular fuel (IC use alcohol)

- fuel consumption will increase significantly with the alternative engine - 30-40L over a race distance

- this will require new cars, because the fuel tanks will have to be bigger

- alternative engine could be Red Bull's solution, and would explain why they only need an engine for one year

- FIA needs approval from the majority of the teams to push through the proposal

- many teams have long-term contract with manufacturers, but they could afford to upset them because a cheap competitive engine could help them to survive in the long term

- manufacturers will try everything to prevent the alternative engines from happening

- immense investments into high tech engines would not make sense if they could be beaten by relatively simple technology

- Mercedes, Honda, and Renault could pull the plug for 2017

- it is speculated that Ecclestone and Todt only want to use alternative engines as leverage to achieve their ultimate goal - affordable engines for everyone; this, however, would not end Mercedes' dominance or decrease the political power of the manufacturers
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Noista voi lähteä hyvät äänet. Sehän on tärkeintä.
Jos puhutaan taas pelkästä äänestä niin Indycareissa on tosiaan selvästi enemmän sellaista virneen naamalle tuovaa voiman ääntä. Liekö silti se H-ERS joka vaimentaa eniten, koska huippukierroksissa ei ole suurta eroa.

Vertailukelpoisinta varmaan tv-kuva: https://youtu.be/4lFhB4gkVOs?t=239

Ensi vuodeksihan tulee ne pakolliset tupla tai tripla pakoputket.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Jos puhutaan taas pelkästä äänestä niin Indycareissa on tosiaan selvästi enemmän sellaista virneen naamalle tuovaa voiman ääntä. Liekö silti se H-ERS joka vaimentaa eniten, koska huippukierroksissa ei ole suurta eroa.
Indyissä on jo käytössä se turboahdinta edeltävä "äänireikä", mikä tulee F1-pakosarjoihinkin ensi vuonna.
 
Viimeksi muokattu:

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Indyissä on jo käytössä se turboahdinta edeltävä "äänireikä", mikä tulee F1-pakosarjoihinkin ensi vuonna.
Jos turbon hukkaporttia tarkoita niin kyllä se F1 autoissakin jo nyt on. Ensi vuonna sille tulee vaan oma pakoputki.
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
Jos puhutaan taas pelkästä äänestä niin Indycareissa on tosiaan selvästi enemmän sellaista virneen naamalle tuovaa voiman ääntä. Liekö silti se H-ERS joka vaimentaa eniten, koska huippukierroksissa ei ole suurta eroa.

Vertailukelpoisinta varmaan tv-kuva: https://youtu.be/4lFhB4gkVOs?t=239

Ensi vuodeksihan tulee ne pakolliset tupla tai tripla pakoputket.
https://www.youtube.com/watch?v=NxyFs5gh290 On-Boardina kuulostaa vielä paremmalle. Murisee ihan kivasti.
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=298674

Ferrarin F1-talli vastusti ainoana kansainvälisen autoliitto FIA:n ehdottamaa sääntöuudistusta.

FIA kaavaili formuloihin sääntöuudistusta, joka määräisi moottoreille ja vaihdelaatikoille maksimihintaa, jotta lajin kustannukset pysyisivät kurissa.

Olipa järkevä veto,voi helevetti.:thumbdown
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Vitun kyrvät.
Hyvin sanottu! Tuollaiset veto-oikeudet helvettiin kokonaan kun aina vaan niiden avulla jarrutetaan kaikkia muutoksia mitkä ei välttämättä itselle ole edullisia, mutta kokonaiskuvassa olisi koko sarjalle hyväksi. Minä alan melkein toivomaan että Red Bull pistäisi kahden tallin kamppeet kasaan ja jättäisi koko tämän vitun kituvan sarjan. Siinäpähän katseltaisiin ketä kiinnostaa kun siellä radalla kiertäisi vaan muutama Mersu ja Ferrari.
 
Ylös