Sellainen veivillä käynnistettävä vanha moottori vain Pöönin mieliksi. Rumpujarrutkin samalla takaisin. Ja turvavyöt pois.:ahem:Bernie uhkaa, että V8 moottorit tulevat takaisin, ellei Red Bull muuten saa kilpailuykyisiä moottoreita käyttöönsä:
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/ecclestonelta-kovia-sanoja-vanhat-moottorit-takaisin-vaikka-vakisin/5506536
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/formulapomo-uhkaa-red-bull-tallia-oikeustoimilla/5506754
Kuskin käynnistettävä itse työntämällä, hyppää kyytiin ja kytkee vaihteen, sormet ristissä.Sellainen veivillä käynnistettävä vanha moottori vain Pöönin mieliksi. Rumpujarrutkin samalla takaisin. Ja turvavyöt pois.:ahem:
Ajaisko Honda sit tuoreimmalla V8 moottorillaan eli 2008 mallilla? Nihkeeltä näyttää Bullin tilannekin. Mersu ja Ferrari ei kumpikaan lupaa myydä minkään vuotista moottoria, Hondaa harva haluaa ja Renaultin kanssakin yhteistyöhalukkuus taitaa olla vähäistä.Bernie uhkaa, että V8 moottorit tulevat takaisin, ellei Red Bull muuten saa kilpailuykyisiä moottoreita käyttöönsä:
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/ecclestonelta-kovia-sanoja-vanhat-moottorit-takaisin-vaikka-vakisin/5506536
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/formulapomo-uhkaa-red-bull-tallia-oikeustoimilla/5506754
Noi V8-koneethan oli melko pitkälti jäädytetty ja siten Hondan wanha designkaan ei välttämättä olisi liiaksi vanhentunut. Joka tapauksessa moottorit olisivat kaiketi sen verran nykyistä halvempia, että valmistajille voitaisiin sallia rajoittamattomat / löyhästi rajoitetut päivitykset koneisiin kauden aikana.Ajaisko Honda sit tuoreimmalla V8 moottorillaan eli 2008 mallilla? Nihkeeltä näyttää Bullin tilannekin. Mersu ja Ferrari ei kumpikaan lupaa myydä minkään vuotista moottoria, Hondaa harva haluaa ja Renaultin kanssakin yhteistyöhalukkuus taitaa olla vähäistä.
No eipä nuo V8:t oikein sopis bensankulutssäänötihinkään? Jos tulis takas niin luulisi ettei ekoperheautonvalmistajilla ole hirveää intoa ajella V8 koneisella autolla. Cosworthin tuotantohihnat ehkä vois uudelleen käynnistää?Ajaisko Honda sit tuoreimmalla V8 moottorillaan eli 2008 mallilla? Nihkeeltä näyttää Bullin tilannekin. Mersu ja Ferrari ei kumpikaan lupaa myydä minkään vuotista moottoria, Hondaa harva haluaa ja Renaultin kanssakin yhteistyöhalukkuus taitaa olla vähäistä.
Uutisessa sanotaan, ettei "osa" nykyisistä moottoritoimittajista pidä asiasta ja että voisivat jopa vetäytyä. Ferraria se ei voi mitenkään tarkoittaa ja Mersuakin pidän hyvin epätodennäköisenä (vetäytymisuhan osalta). Hondaa varmasti vituttaisi, kun he ovat noita Indy-speksattuja koneita toimittaneet jo pitkän aikaa ja tuhlasivat ison kasan rahaa tähän epäonnistuneeseen F1-moottoriinsa. Ja voisiko tälläkin olla jotain tekemistä sen kanssa, että Lotuksen ja Renault'n tilanne vaikuta edistyvän mihinkään?http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=298456
FIA on suostunut ehdotukseen, että 2017 käyttöön otetaan 2,2-litraiset V6-"tuplaturbot".
Täähän kuulostaa oikein hyvältä(?). :eek!:
Summary:
- hybrid formula getting out of control: manufacturers cannot be forced to supply teams, refuse to accept price caps, and call for less development restrictions; FIA powerless to prevent any of it
- even Jean Todt had to come to the conclusion that the manufacturers now control who is competitive and who isn't
- hybrid opponent Ecclestone and hybrid proponent Todt teamed up to solve the engine situation
- 2.2L V6 biturbo capped at €6m as an alternative engine available to all teams
- engine good enough to beat Mercedes'
- presentation will be next week
- whether or not a standard KERS will be used is under discussion; the technology is available at reasonable prices
- FIA will use simulations to find boost limit that will make the engine competitive
- FIA expected to start tender process next week
- Cosworth and Illmor are expected to submit offers
- the same basic engine formula is used by IndyCar, so Illmor could just adapt those engines for regular fuel (IC use alcohol)
- fuel consumption will increase significantly with the alternative engine - 30-40L over a race distance
- this will require new cars, because the fuel tanks will have to be bigger
- alternative engine could be Red Bull's solution, and would explain why they only need an engine for one year
- FIA needs approval from the majority of the teams to push through the proposal
- many teams have long-term contract with manufacturers, but they could afford to upset them because a cheap competitive engine could help them to survive in the long term
- manufacturers will try everything to prevent the alternative engines from happening
- immense investments into high tech engines would not make sense if they could be beaten by relatively simple technology
- Mercedes, Honda, and Renault could pull the plug for 2017
- it is speculated that Ecclestone and Todt only want to use alternative engines as leverage to achieve their ultimate goal - affordable engines for everyone; this, however, would not end Mercedes' dominance or decrease the political power of the manufacturers
Jos puhutaan taas pelkästä äänestä niin Indycareissa on tosiaan selvästi enemmän sellaista virneen naamalle tuovaa voiman ääntä. Liekö silti se H-ERS joka vaimentaa eniten, koska huippukierroksissa ei ole suurta eroa.Noista voi lähteä hyvät äänet. Sehän on tärkeintä.
Indyissä on jo käytössä se turboahdinta edeltävä "äänireikä", mikä tulee F1-pakosarjoihinkin ensi vuonna.Jos puhutaan taas pelkästä äänestä niin Indycareissa on tosiaan selvästi enemmän sellaista virneen naamalle tuovaa voiman ääntä. Liekö silti se H-ERS joka vaimentaa eniten, koska huippukierroksissa ei ole suurta eroa.
Jos turbon hukkaporttia tarkoita niin kyllä se F1 autoissakin jo nyt on. Ensi vuonna sille tulee vaan oma pakoputki.Indyissä on jo käytössä se turboahdinta edeltävä "äänireikä", mikä tulee F1-pakosarjoihinkin ensi vuonna.
https://www.youtube.com/watch?v=NxyFs5gh290 On-Boardina kuulostaa vielä paremmalle. Murisee ihan kivasti.Jos puhutaan taas pelkästä äänestä niin Indycareissa on tosiaan selvästi enemmän sellaista virneen naamalle tuovaa voiman ääntä. Liekö silti se H-ERS joka vaimentaa eniten, koska huippukierroksissa ei ole suurta eroa.
Vertailukelpoisinta varmaan tv-kuva: https://youtu.be/4lFhB4gkVOs?t=239
Ensi vuodeksihan tulee ne pakolliset tupla tai tripla pakoputket.
Hyvin sanottu! Tuollaiset veto-oikeudet helvettiin kokonaan kun aina vaan niiden avulla jarrutetaan kaikkia muutoksia mitkä ei välttämättä itselle ole edullisia, mutta kokonaiskuvassa olisi koko sarjalle hyväksi. Minä alan melkein toivomaan että Red Bull pistäisi kahden tallin kamppeet kasaan ja jättäisi koko tämän vitun kituvan sarjan. Siinäpähän katseltaisiin ketä kiinnostaa kun siellä radalla kiertäisi vaan muutama Mersu ja Ferrari.Vitun kyrvät.