GT & Protot 2015

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Eikös noita nyppyjä ole loivennettu joskus ennenkin? Siis tyyliin 70-luvulla tai jotain, eli ei ihan hetkeen. Mutta ei tuo rata siltikään ole enää "alkuperäinen"
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Tuo kiinnostaa erityisesti. Voisin jopa lähteä paikan päälle katsomaan mikäli rahatilanne sallii.
Viikonloppuna olisi Blancpain Sprint avaus Nogarosta ja British GT puolestaan Oulton Parkista. Myös Super GT avaus ajetaan, Heikki Kovalainen nähdään mukana Okayamassa.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
En kyllä näe pitkällä aikavälillä muuta vaihtoehtoa kuin tuon Flugplatzin vetäminen matalaksi.
Mulle tuo kertoi sen että flippaamisen vaara muodostuu enimmäkseen siitä että seuraava mutka on liian nopea -> hyppyriin on tultava liian kovaa. Muutoksen paikka.
Voihan autojakin muuttaa siten etteivät flippaisi, tai vaikka vetää ikuiset tuplakeltaiset tuolle alueelle, mutta sellaiset vaatimukset lienevät kohtuuttomia.



Samaa mieltä. Tai nyppylää seuraava mutka niin jyrkäksi että pitää jarruttaa reilusti aikaisemmin.
Jollei nyppyjen loivennus kävisi niin hidastusshikaani juuri ennen nyppylää. Sama ennen Pflanzgarten 2:een tuloa.
Miten ois sellanen rallistakin tuttu ratkaisu: mikäli paikka on liian vaarallinen lujaa ajettaessa -> ajetaan hitaammin? Jokin vastuu pitäis kuskeillekin jättää. Katsomon siitä ulkokurvista voi toki siirtää. Eikös tuo rata ole täynnä vaarallisia paikkoja nykykäsityksellä ajateltuna, pitäis paljon muutoksia tehdä, jos sille tielle lähdetään. Tuota vois ajatella kuin Man-saaren rataa; se on mikä on, ajakoot ken uskaltaa.

Mulla on tarkoitus käydä VLN-kisa katsomassa juhannuksena.

P.S. ois kiva saada aiheeseen kommenttia tuolla ajaneilta suomalaiskuskeilta.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Miten ois sellanen rallistakin tuttu ratkaisu: mikäli paikka on liian vaarallinen lujaa ajettaessa -> ajetaan hitaammin? Jokin vastuu pitäis kuskeillekin jättää. Katsomon siitä ulkokurvista voi toki siirtää. Eikös tuo rata ole täynnä vaarallisia paikkoja nykykäsityksellä ajateltuna, pitäis paljon muutoksia tehdä, jos sille tielle lähdetään. Tuota vois ajatella kuin Man-saaren rataa; se on mikä on, ajakoot ken uskaltaa.
Eli jätetään kuskeille mahdollisuus joko nostaa tai vetää lappu lattiassa?

Kuulostaa tulevilta onnettomuuksilta.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kuulostaa kilpa-autoilulta.
Toki toki.

Mutta mitä ammattimaisempaan autoiluun ollaan menossa, sitä enemmän ulosmitataan kalustosta amatöörien seassa. Siihen sisältyy omat lisäriskinsä. Rallissa harvemmin kuitenkaan ajetaan puskuri puskurissa.


Turvallisuushössötyksessä on jo osin mopo karannut käsistä. Nykyilmapiirissä tuo rata ja siellä ajettavat kilpailut ovat virkistävä poikkeus.
 

Jani Joensuu

Well-known member
Liittynyt
15.5.2001
Viestit
179
Sijainti
Tampere
Miten ois sellanen rallistakin tuttu ratkaisu: mikäli paikka on liian vaarallinen lujaa ajettaessa -> ajetaan hitaammin? Jokin vastuu pitäis kuskeillekin jättää. Katsomon siitä ulkokurvista voi toki siirtää. Eikös tuo rata ole täynnä vaarallisia paikkoja nykykäsityksellä ajateltuna, pitäis paljon muutoksia tehdä, jos sille tielle lähdetään. Tuota vois ajatella kuin Man-saaren rataa; se on mikä on, ajakoot ken uskaltaa.

Mulla on tarkoitus käydä VLN-kisa katsomassa juhannuksena.

P.S. ois kiva saada aiheeseen kommenttia tuolla ajaneilta suomalaiskuskeilta.
Jokunen kisa siellä on tullut ajettua joten uskallan kommentoida, vaikka missään nimessä en kokenut Nordschleife-kuski olekkaan. GT-autoja en ole koskaan ajanut, joten vaikka Palttalan kommentit olis kyllä vähän rikkaammat asian suhteen.

Kokeneet GT-kuskit kuulemma siihen nypylle keventää sopivasti ja saa sillä nokan painumaan alas. Aina joskus kuitenkin löytyy niitä epäonnistumisia joten kuulostaa siltä että suhteellisen rajamailla siinä mennään..

Nissaneiden keuliminen kyseisessä paikassa on ollut hurjaa jo pitkään ja Mersutkin nosteli viime vuonna aika näyttävästi nokkaa. Jos ne autot olisi pysyny sellaisina kuin ne jokusia vuosia sitten on ollut niin en näkis suurta ongelmaa. Ne kun vaan on nopeudeltaan kehittynyt jatkuvasti. Nykyaikaisille moottoriradoille kehitys on tuonut varmasti sitä mitä kuskit ja katsojat haluaa, mutta Nordschleifelle ne alkaa vaan yksinkertaisesti olla liian nopeita. Ois kiva nähdä tutkalukemia siihen nyppylälle tulosta muutaman edellisen vuoden osalta. Tulonopeus on kyllä varmasti kasvanut. Kierrosaika on ainakin parantunut jatkuvasti.

Itse en lähtisi rataa varsinaisesti sorvaamaan. Pieni nopeuden lasku esim. kuristimilla tai pohjalevyn muutokset varmaan lisäisivät turvallisuutta. Harmi vaan sitten jos Nordschleifelle ei sallittaisi puhtaasti GT3-säännön mukaisia autoja, vaan pitäisi olla joltain osalta sinne rakennuttuja niin tarkoittaisi se myös vähemmän autoja. Jotain pientä, ei kuitenkaan radikaalia muutosta kaivataan, millä päästään muutamia vuosia sitten ajettuihin kierrosaikoihin.

Katselualueissa on ympäri rataa kyllä vähän sanomista. Monessa kohtaa pääsee ihan radan viereen missä nopeudet on yli 250. Huimaa katseltavaa toki :rolleyes:

Ps. Olin itse mukavassa jooga-asennossa jalat ristissä siinä Flugplatzin nurmikolla piknikillä kun alkoi tapahtua. Kuolema kävi melkoisen lähellä, kun onnettomuudessa menehtynyt katsoja oli vain muutaman metrin päässä edessämme. Ja hänkin oli myös ihan laillisella katselupaikalla. Luulen että koskaan mikään ei ole saanut minua yhtä nopeasti ylös ja juoksuun kuin aitoja ja ihmisiä kaatava Nismo. Siinä vaiheessa kun rytinä lakkasi ja uskalsin kurkata taakseni, auto oli pysähtyny ihan muutaman metrin päähän. Kaverini juoksu oli pysähtynyt metrin korkeuteen pudonneisiin sähköjohtoihin, mutta onnen kaupalla auto ohitti hänet ihan vierestä. Saakoon hän itse kommentoida tapahtunutta mikäli haluaa.

Että sellanen reissu. Ainakaan itseä ajatus kilpailemisesta Nordschleifella jatkossakin ei pelota, mutta katselupaikkoja taidan katsella hiukan tarkemmalla silmällä....
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Palttalan kommentit
Surkea tilanne kaikkiaan ja fiilikset oli aika matalalla lauantaina. Onneksi teidän ryhmälle ei käynyt kuinkaan.

Vaikea kommentoida tarkemmin kyseistä tilannetta, kun en ole nähnyt mitään dataa, mutta muutama mielipide aiheesta tietenkin on.

Meidän Z4:llä tuon nypyn yli voi ajaa kaasu pohjassa, vaikka se hieman keventääkin. Rajoittava tekijä on se heti perään oikealle kaartuva mutka eli ei meinaa siihen kääntyä täysi laulu päällä. Osa kuskeista nostaa hieman nypylle tultaessa ja osa vasta sen jälkeen. Riskiä ilmalentoon ei kuitenkaan ole tuossa kohdassa rataa eikä missään muuallakaan. Toki auto on ilmassa Pflanzgartenissa, mutta se nyt on vain pikku pomppu, kun rata katoaa hetkeksi alta.

Nissanissa (ja vaikka Mersussa) on selvästi enemmän voimaa ja huippunopeus on korkeampi. Varmasti tulevat myös Flugplatzin nypylle ainakin muutaman kilsan kovempaa. Lisäksi osassa tuoreemmista GT3-autoista aerodynamiikka perustuu suuremmalta osalta pohjalevyyn kuin esimerkiksi meillä.

Mitä nyt sitten pitäisi tehdä? GT3-autojen (SP9-luokan) täyskielto ei varmasti ole oikea ratkaisu. Huippunopeuksien sorvaaminen ehkä. Aerodynamiikkaan puuttuminen voisi auttaa. Radan muokkaaminen auttaisi, mutta veisi osan paikan legendaarisesta luonteesta. Turva-alueiden, turva-aitojen, kaiteiden sijaintien ja kulmien, katsomopaikkojen jne. parantaminen on aina hyvä idea.

Tämä on nyt neljäs vuosi, kun ajan Nordschleifella SP9-luokan BMW:llä. Kierrosajat ovat tässä ajassa parantuneet karkeasti heitettynä 10-15 sekuntia, vaikka autossa ei ole yhtään enempää tehoa tai downforcea. Tällä välillä säätöjä on hiottu, renkaat paranevat vuosittain hieman ja suuri yksittäinen tekijä on rataan tehdyt uudistukset. Uudelleen asfaltoidut alueet ovat nopeutuneet, mutta tulleet samalla turvallisemmiksi.

Enemmän minulla on ollut läheltä piti -tilanteita Cup Porschella kuin SP9-autolla ja Cupperit saavat jatkaa samaan tahtiin.

En pidä Nordschleifea periaatteessa vaarallisempana kuin vaikkapa joitain jenkkiratoja, jotka ovat pomppuisempia, kaiteet ovat lähempänä, yhtä lailla korkeuseroja jne. Nordschleifen selvästi suurin haaste on automäärä ja autojen ja kuskien nopeuserot. Järjellä siellä pärjää, mutta sprinttikisoista tutulla puristuksella melkein varmasti osuu ja lujaa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Hyvä kuulla kuljettajien näkökantaa asiaan. Avaa hieman enemmän tilannetta pelkkiin videoklippeihin verrattuna.

Isoissa GT- tms. luokissa on niin hyvin kalustoa, että mitään näiden kieltämisiä ei kyllä toivoisi tulevan.

Puheeksi tullut luokkien nopeusero on kyllä silmiinpistävä ja johtaa toisinaan allaolevien kaltaisiin tilanteisiin:
https://youtu.be/uoFIzOFaV3g?t=37
https://youtu.be/YgJpUr4Lr3I?t=25
https://youtu.be/dpnsnd7Ei-Q?t=49
https://www.youtube.com/watch?v=3zrJy1CEx2M Katsojilla mielenkiintoinen kuvauspaikka


Kuskien tasoerokin lie melko suuri, ei auta ainakaan asiaa suuren automäärän kera.
 

Jani Joensuu

Well-known member
Liittynyt
15.5.2001
Viestit
179
Sijainti
Tampere
Nordschleifen selvästi suurin haaste on automäärä ja autojen ja kuskien nopeuserot. Järjellä siellä pärjää, mutta sprinttikisoista tutulla puristuksella melkein varmasti osuu ja lujaa.
Kiitokset kattavista kommenteista Markus! Tämä nopeuseroasia on tosi kuin vesi ja hirvittää joka kerta katsellessa. Siellä on mukana 4 minuuttia/kierros kärkeä hitaampia kuskeja/autoja!!
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Miten ois sellanen rallistakin tuttu ratkaisu: mikäli paikka on liian vaarallinen lujaa ajettaessa -> ajetaan hitaammin? Jokin vastuu pitäis kuskeillekin jättää. Katsomon siitä ulkokurvista voi toki siirtää. Eikös tuo rata ole täynnä vaarallisia paikkoja nykykäsityksellä ajateltuna, pitäis paljon muutoksia tehdä, jos sille tielle lähdetään. Tuota vois ajatella kuin Man-saaren rataa; se on mikä on, ajakoot ken uskaltaa.
Ei tuota mielestäni voi verrata siihen, että ajaa liian kovaa mutkaan ja spinnaa sen seurauksena. Niin voi olettaa tapahtuvan. Sen sijaan en usko (jos tulkitsin oikein niin Palttalan yllä oleva kommentti tukee tätä) että kokenutkaan kuski tulee Flugplatziin sillä oletuksella, että jos ei nyt nosta kaasua, niin muuten lähtee lentoon. Se lentoon lähtemisen ja lähtemättä lähtemisen ero on varmaan todella pieni ja tähän vaikuttanee myös edellä ajavan ilmavirtaus. Ootko tuota mieltä myös Mersun kuuluisista Le Mans -flipeistä?
 
Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Kiitos Janille ja Markukselle kommenteista. Mukava nähdä, ettei kumpikaan ole radan muokkaamisen kannalla, muutenhan ehdotukset ihan hyviä.

Melkoinen läheltä piti -tilanne ollut äijillä, varmasti muistaa. Ulkomutka on aina ulkomutka, vaikka miestä korkeampi aita olisi edessä. Viime kesänä Brands Hatchissä käydessä tuli taas tämä onnettomuus mieleen:
https://www.youtube.com/watch?v=eVd1HVlJD3A
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ps. Olin itse mukavassa jooga-asennossa jalat ristissä siinä Flugplatzin nurmikolla piknikillä kun alkoi tapahtua. Kuolema kävi melkoisen lähellä, kun onnettomuudessa menehtynyt katsoja oli vain muutaman metrin päässä edessämme. Ja hänkin oli myös ihan laillisella katselupaikalla. Luulen että koskaan mikään ei ole saanut minua yhtä nopeasti ylös ja juoksuun kuin aitoja ja ihmisiä kaatava Nismo. Siinä vaiheessa kun rytinä lakkasi ja uskalsin kurkata taakseni, auto oli pysähtyny ihan muutaman metrin päähän. Kaverini juoksu oli pysähtynyt metrin korkeuteen pudonneisiin sähköjohtoihin, mutta onnen kaupalla auto ohitti hänet ihan vierestä. Saakoon hän itse kommentoida tapahtunutta mikäli haluaa.
:eek: Saako nyt kysyä, mikäli on muistikuvaa, että pitääkö tämä https://twitter.com/Baba_papa/status/581823744454336512 paikkaansa?

Oliko tuo vanha aita ollut tarkoitus poistaa tai olisiko sen pitänyt olla varsinainen raja?
 

Kauko

Member
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
7
:eek: Saako nyt kysyä, mikäli on muistikuvaa, että pitääkö tämä https://twitter.com/Baba_papa/status/581823744454336512 paikkaansa?

Oliko tuo vanha aita ollut tarkoitus poistaa tai olisiko sen pitänyt olla varsinainen raja?
En osaa sanoa että onko tuo se varsinainen raja, koska AINA siinä välissä on katsojia ollut katsomassa kiinni tuossa FIA aidassa (useimmilla telkkarit ja mankat kiinnitetty aitaan mistä tuijottelevat striimiä kisasta samaan aikaan)

Mutta oli miten oli, sillä ei ole oikeastaa väliä koska katsoja joka kuoli oli katsomassa tuon aidan ulkopuolella:

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpt1/t31.0-8/11096445_889507337754370_3760537517779885478_o.jpg

Elikkä näiden kynttilöiden kohdalla.

Myös toinen henkilö joka loukkaantui, oli tämän aiden ulkopuolella.

Tilannehan meni niin, että kun auto aitojen yli lensi, se pyöri jossain tämä väliaidan päällä / ulkopuolella jonka jälkeen päätyi jostain kumman syystä takaisin kiinni tuohon FIA aitaan lähemmäs sadan metrin päähän siitä kohti mistä aidan yli oli tullut.

Taidettiin olla Janin kanssa ainoat Suomalaiset tuolla paikkaa onnettomuuden sattuessa, meidän edessä istuneet kolme suomalaista kun keräsivät juuri penkkinsä 10min aikasemmin ja vaihtoivat paikkaa.

Sitten niitä kommentteja radasta.. Useita VLN kisoja paikanpäällä seuranneena ja jokusen ajaneena on tullut joka vuosi fiilis että jotain tarvis alkaa tehdä. GT3 autot alkaa olemaan oikeasti jo todella nopeita tuolle radalle. Viime vuonna rikottu 8min kierrosaika sen kertoo..

Ongelmaa niinkään olisi olemassa jos a) kisoissa olisi vain kohtuu nopeita autoja (= kaikki autot pystyisivät tyhjällä radalla alle 10min kierrosaikaan), koska suurin osa isoista onnettomuuksista tapahtuu edelleen ohitustilanteissa b) yleisön sijoittautumista katsottaisi rankalla kädellä uudellen. toki vaatisi jos jonkinmoista lisäaidan rakentamista yleisökarsinoita varten.

Erityisesti muistuu mieleen vuoden kahden takaa joku 316 E36 vakiobemari jonka menoa seuratessa tuli väkisin mieleen että tuo ei hyvin pääty. Eikä päättynyt = kolari GT3 auton kanssa.

Rataa en lähtisi muuttamaan, mutta nykytilannekaan ei voi jatkua, sen verran on ollu oikeasti isoja crasheja viimeisien vuosien aikana..

Sitten pitää sanoa vielä se, että jos miettii esim. Flugplatzia, niin helpoin on kieltää koko katselualue tuosta aidan takaa (24h kisoissa tuolla paikalla on aina ollut Audin iso VIP-teltta) niin jatkossa vältytään ainakin tämän tyyppiseltä onnettomuudelta.

Se vaan ei poista sitä tosiasiaa että myös ratavirkailijoiden turvallisuus on aivan yhtä tärkeää.

https://www.youtube.com/watch?v=OlI68j2xdA8

Tuo heidän suojaksi tehty aita pelasti heidät tuolla kertaa niinkuin pitikin, mutta ei se kaukaa mennyt ettei tuossakin olisi käynyt huonosti....

t. Juha

ps. Kokonaan toinen tarina on sitten nuo rengasvallit sekä niiden hyödyt ja haitat.. Molemmissa tapauksissa korkea aita suoraan kiinni radassa olisi todennäköisesti pysäyttänyt auton liikeradan siihen eikä auto olisi lähtenyt kimpoilemaan miten ja minne sattuu. Toki kuskille sellainen äkkipysähdys on taas iso ongelma.

ps2. Kuitenkin lauantaina iltana keskusteluissa päädyttiin myös siihen, että jollain se auto pitäis sielä rännissä saada pysymään, koska aina kun auto lähtee rännistä pois on mahdollisuus vaikka mihin.

Pari esimerkkiä:

https://www.youtube.com/watch?v=bDhsYe6ZO7M (tähän rakennettiin ennen viimevuoden 24h kisaa tuollainen FIA aita)

https://www.youtube.com/watch?v=EI_UhvF6m_4
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Tilannehan meni niin, että kun auto aitojen yli lensi, se pyöri jossain tämä väliaidan päällä / ulkopuolella jonka jälkeen päätyi jostain kumman syystä takaisin kiinni tuohon FIA aitaan lähemmäs sadan metrin päähän siitä kohti mistä aidan yli oli tullut.
Eilen ilmeistyikin uudesta kuvakulmasta video ja noin siinä näytti menevän, jossa auto suurin piirtein kiersi kuvaajan ympäri. Ko. kopio ainakin nyt poistettu tuubista (shokeeravana, ei siinä tosin mitään graafista näkynyt ainakaan ilman pysäytyskuvaa).
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Lamborghini Super Trofeo Europe sarjassa tällä kaudella mukana kolme suomalaiskuljettajaa, eli Mikko Eskelinen, Jesse Anttila ja kaksi edellistä kautta GP3 sarjassa ajanut Patrick Kujala. Kisat näkyy suorana netistä, heidän kotisivuiltaan ja voisi olettaan että joku kanava, luultavasti MTV näyttää viime vuoden tapaan kisoista koosteet.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4620
Sijainti
Salo
http://www.suomif1.com/2015/04/kilpasarja-eroon-perinteesta-ei-enaa-lahtoruututyttoja/
FIA:n alainen World Endurance Championship (WEC) eli kestävyysajojen maailmanmestaruussarja on nimittäin päättänyt luopua lähtöruutu-tytöistä, eli ”grid girleistä”.
Ihan luonnollinen kehityssuunta, onhan huvipuistoistakin pallolla heitettävistä vedenneidoista luovuttu. Mitä tulee itse uutiseen, niin "urheiluautojen maailmanmestaruussarja" olisi parempi termi. Tuo käytetty ei perus F1-WRC-MotoGP-Pertsalle kerro yhtään mitään.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
WEC on aika vanha lyhenne ja kertoo kyllä alan miehelle kaiken. Mutta sopii käytettäväksi noitten muitten lyhenteitten kanssa kun niillä nykyään muutenkin pelataan.
 
Ylös