Saako nyt kysyä, mikäli on muistikuvaa, että pitääkö tämä
https://twitter.com/Baba_papa/status/581823744454336512 paikkaansa?
Oliko tuo vanha aita ollut tarkoitus poistaa tai olisiko sen pitänyt olla varsinainen raja?
En osaa sanoa että onko tuo se varsinainen raja, koska AINA siinä välissä on katsojia ollut katsomassa kiinni tuossa FIA aidassa (useimmilla telkkarit ja mankat kiinnitetty aitaan mistä tuijottelevat striimiä kisasta samaan aikaan)
Mutta oli miten oli, sillä ei ole oikeastaa väliä koska katsoja joka kuoli oli katsomassa tuon aidan ulkopuolella:
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpt1/t31.0-8/11096445_889507337754370_3760537517779885478_o.jpg
Elikkä näiden kynttilöiden kohdalla.
Myös toinen henkilö joka loukkaantui, oli tämän aiden ulkopuolella.
Tilannehan meni niin, että kun auto aitojen yli lensi, se pyöri jossain tämä väliaidan päällä / ulkopuolella jonka jälkeen päätyi jostain kumman syystä takaisin kiinni tuohon FIA aitaan lähemmäs sadan metrin päähän siitä kohti mistä aidan yli oli tullut.
Taidettiin olla Janin kanssa ainoat Suomalaiset tuolla paikkaa onnettomuuden sattuessa, meidän edessä istuneet kolme suomalaista kun keräsivät juuri penkkinsä 10min aikasemmin ja vaihtoivat paikkaa.
Sitten niitä kommentteja radasta.. Useita VLN kisoja paikanpäällä seuranneena ja jokusen ajaneena on tullut joka vuosi fiilis että jotain tarvis alkaa tehdä. GT3 autot alkaa olemaan oikeasti jo todella nopeita tuolle radalle. Viime vuonna rikottu 8min kierrosaika sen kertoo..
Ongelmaa niinkään olisi olemassa jos a) kisoissa olisi vain kohtuu nopeita autoja (= kaikki autot pystyisivät tyhjällä radalla alle 10min kierrosaikaan), koska suurin osa isoista onnettomuuksista tapahtuu edelleen ohitustilanteissa b) yleisön sijoittautumista katsottaisi rankalla kädellä uudellen. toki vaatisi jos jonkinmoista lisäaidan rakentamista yleisökarsinoita varten.
Erityisesti muistuu mieleen vuoden kahden takaa joku 316 E36 vakiobemari jonka menoa seuratessa tuli väkisin mieleen että tuo ei hyvin pääty. Eikä päättynyt = kolari GT3 auton kanssa.
Rataa en lähtisi muuttamaan, mutta nykytilannekaan ei voi jatkua, sen verran on ollu oikeasti isoja crasheja viimeisien vuosien aikana..
Sitten pitää sanoa vielä se, että jos miettii esim. Flugplatzia, niin helpoin on kieltää koko katselualue tuosta aidan takaa (24h kisoissa tuolla paikalla on aina ollut Audin iso VIP-teltta) niin jatkossa vältytään ainakin tämän tyyppiseltä onnettomuudelta.
Se vaan ei poista sitä tosiasiaa että myös ratavirkailijoiden turvallisuus on aivan yhtä tärkeää.
https://www.youtube.com/watch?v=OlI68j2xdA8
Tuo heidän suojaksi tehty aita pelasti heidät tuolla kertaa niinkuin pitikin, mutta ei se kaukaa mennyt ettei tuossakin olisi käynyt huonosti....
t. Juha
ps. Kokonaan toinen tarina on sitten nuo rengasvallit sekä niiden hyödyt ja haitat.. Molemmissa tapauksissa korkea aita suoraan kiinni radassa olisi todennäköisesti pysäyttänyt auton liikeradan siihen eikä auto olisi lähtenyt kimpoilemaan miten ja minne sattuu. Toki kuskille sellainen äkkipysähdys on taas iso ongelma.
ps2. Kuitenkin lauantaina iltana keskusteluissa päädyttiin myös siihen, että jollain se auto pitäis sielä rännissä saada pysymään, koska aina kun auto lähtee rännistä pois on mahdollisuus vaikka mihin.
Pari esimerkkiä:
https://www.youtube.com/watch?v=bDhsYe6ZO7M (tähän rakennettiin ennen viimevuoden 24h kisaa tuollainen FIA aita)
https://www.youtube.com/watch?v=EI_UhvF6m_4