Formula 1 - 2015 - Kiina: Aika-ajot

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Aivan sama, minä olen kuitenkin sitä mieltä, että nykyisen tyylisillä renkailla Kimi ei tule saamaan parastaan irti yhdellä kierroksella, kun ajotyyli on pitkissä vedoissa hellä renkaille=ei rasita renkaita=renkaat eivät ylikuumene=ongelmia aika-ajoissa...

Jos et näe näissä mitään yhtäläisyyttä niin aivan sama, minun osalta tämä keskustelu loppui tähän.
Lämmittelykieroksella ei ole mitään tekemistä ajotyylin kanssa. Siinä vain haetaan oikeaa lämpötilaa renkaisiin. Räikkönen on kiitellyt auton käyttäytymistä, tarkoittaa että auto on balanssissa jolloin renkaat myös saadaan toimimaan oikein. Lotuksella Räikkösellä oli viileässä kelissä aina ongelmia etupään kanssa, tänä vuonna ei ole ollut niin.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Pahalta näyttää Mersujen ylivoima tällä radalla, sekunnin ero muihin. Voipi olla tylsä kisa tulossa ainakin kärjen osalta. Toivottavasti olen väärässä.
Molemmat suomalaiset hävisi tallikavereilleen, tuplavitutus. :thumbdown
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Kimi ajo pari mutkaa vituiks. Big deal. Huomenna taas uutta matoo koukkuun.

Pakko kommentoida että kaikki nämä "Kimin maine on menetetty" -puheet on aivan naurettavaa loan heittoa.
Joku tais sanoa jopa että 2007 mestaruusvuonnakaan mies ei ollu lajin kirkkaimmassa kärjessä. WTF??? :D

Jos nyt Kimi ei enää ole syystä jos monestakaan enää uransa häikäisevimmässä loistossa, niin ei sitä arvostusta ja mainetta näillä viimekauden- ja tämän kauden alun tarpomisilla ole mihinkään pilattu. Sit kun Kimille tulee taas sitä navakkaa myötätuulta, niin mä laitan caps lockin päälle ja toitotan maineen täydellistä palautumista. :D

edit: toitotan jo nyt
MALESIASSA VIKA SIJALTA NELJÄNNEKS. JUMALA SE ON!!! KATOTAANPA HUOMENNA TAAS!!!
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
https://twitter.com/tgruener

Tobias Grüner AMuS @tgruener

#F1 Williams floor dragging on the asphalt even caused smoke in Massa cockpit (FP3). Ride hight increased by 1mm solved the problem. #AMuS
Tobias Grüner AMuS @tgruener
#F1 Lots of cars bottoming on bumpy track. That's why Hamilton is complaining about heated Mercedes cockpit. #AMuS
FIAn showkipinät aiheuttaa nyt, että kuskeilla palaa perse :nope:. Tiimit joutuvat nyt nostamaan etupään maavaraa, mutta silloinhan kipinäsuihkutkin vähenee.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
No jo on toleranssit herkkiä noissa laitteissa jos yhden millimetrin nosto poistaa ongelman. Hiuksen paksuus. :eek:
 

Jone

Well-known member
Liittynyt
18.8.2004
Viestit
777
Sijainti
Savonlinna
Kimi ajo pari mutkaa vituiks. Big deal. Huomenna taas uutta matoo koukkuun.
Nimenomaan. Ei tässä mitään ole vielä menetetty. Itse ainakin puhuin kuitenkin Kimin urasta isommasssa kuvassa. Olen tuosta jo monesti aikaisemmin aikonut kirjottaa, mutta nyt sain siihen lopullisen sykäyksen Kimin tämänpäiväisestä aika-ajosta.

Pakko kommentoida että kaikki nämä "Kimin maine on menetetty" -puheet on aivan naurettavaa loan heittoa.
Joku tais sanoa jopa että 2007 mestaruusvuonnakaan mies ei ollu lajin kirkkaimmassa kärjessä. WTF??? :D
Mielestäni Kimiltä mestaruuskausi oli melko heikko. Ainut keneen voi verrata on tallikaveri ja Massan kanssa melko lailla tasatahtia ajettu kausi ei ole valitettavasti kummoinen meriitti, kun katsoo mitä Alonso ja Schumi tekivät Massan tallikavereina. Kyllä Kimi esim. 2005 ajoi huomattavasti paremman kauden kuin 2007.

Jos nyt Kimi ei enää ole syystä jos monestakaan enää uransa häikäisevimmässä loistossa, niin ei sitä arvostusta ja mainetta näillä viimekauden- ja tämän kauden alun tarpomisilla ole mihinkään pilattu. Sit kun Kimille tulee taas sitä navakkaa myötätuulta, niin mä laitan caps lockin päälle ja toitotan maineen täydellistä palautumista. :D

edit: toitotan jo nyt
MALESIASSA VIKA SIJALTA NELJÄNNEKS. JUMALA SE ON!!! KATOTAANPA HUOMENNA TAAS!!!
Kimi on antanut urallaan mahtavia näyttöjä ja niitä ei kukaan vie pois. Kuitenkaan olen tätä nykyä sitä mieltä, että Kimi ei aivan 2000-luvun parhaimmistolle (Schumi, Vettel, Hamilton ja Alonso) ole vetänyt vertoja.

Aion joka tapauksessa fanittaa Kimiä hamaan loppuun asti, mutta se ei estä minua myöntämästä edellä mainittuja asioita. Bottas saa tehdä urallaan mitä mainetekoja tahansa, niin en koskaan samalla intensiteetillä kaveria varmasti fanita. Puuttuu persoonasta sitä särmää, mitä Kimmeliltä löytyy.
 

Andon

Well-known member
Liittynyt
25.8.2014
Viestit
333
edit: toitotan jo nyt
MALESIASSA VIKA SIJALTA NELJÄNNEKS. JUMALA SE ON!!! KATOTAANPA HUOMENNA TAAS!!!
Ilman että olisi tarkoitus mitenkään paskoa Kimin saavutusten päälle, mutta ei siinä kyllä oikeasti ole mitään ihmeellistä että sen radan nopeimmalla autolla nousee selvästi hitaampien autojen ohi neljänneksi. Ihan kiva, mutta jos nyt vaikka odotettaisiin sitä hetkeä kun Kimi ylittää odotukset ennen kuin kaivetaan se Caps lock- namiska esiin.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
No jo on toleranssit herkkiä noissa laitteissa jos yhden millimetrin nosto poistaa ongelman. Hiuksen paksuus. :eek:
Downforce auton lattiasta perustuu siihen että lattian alta imetään ilmaa pois enemmän kuin sinne pääsee muualta menemään. Milli lisää rakoa lattian reunoille vähentää downforcea jo huomattavasti.
 

Spidey

Well-known member
Liittynyt
12.3.2015
Viestit
193
Kyllä se nyt vaan niin on että Kimin parhaat päivät on nähty. Vettel elää ykkösille, kun tallin toinen kuski löytyy seiskan sivuilta kaljapullo kourassa.

Jos ei kertakaikkiaan saa niitä renkaitaan lämpiämään, ehkä on syytä lopettaa.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Downforce auton lattiasta perustuu siihen että lattian alta imetään ilmaa pois enemmän kuin sinne pääsee muualta menemään. Milli lisää rakoa lattian reunoille vähentää downforcea jo huomattavasti.
? Eikös se perustu ilman nopeuteen lattian alla? Tämähän tietty onnistuu, mitä vähemmän tilaa ilmalla on kulkea. Sen saman massan on silti kuljettava sieltä, joten kulkee nopeammin (vrt. ilmaan puhaltaminen vs. putkeen). Nopemmin kulkevassa ilmassa on vähemmän painetta (Bernoullin laki), jolloin ympäröivä ilma painaa autoa maahan. Tietenkin peräpään pitää kyetä "poistaan" ilmaa mahdollisimman tehokkaasti.

Vai menikös mulla nyt totaallisen väärin? :D ei olis ihme :p Saatoit luultavasti sun tietämyksen tuntien juuri samaa tarkoittaa, mut en vain ymmärtänyt.
 
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Hmm, Kimi ruudusta 6 likaiselta puolelta ja paskoilla starteillaan ja Nasr nälkäisenä ruudusta 9. Tämän oikeastaan tietää jo etukäteen mikä on lopputulos :D
Nyt ei kuitenkaan ole olemassa sitä pelkoa, että Bottaksen renkaiden sutiminen startissa pilaisi samalla myös Räikkösen startin, koska Bottaksen renkaiden sutiessa samasta rivistä lähtevä Räikkönen pääsee Bottaksen ohi heti lähtökiihdytyksessä.

Lisäksi Ricciardo ja Grosjean molemmat voivat onnistua blokkaamaan Nasrin estäen tätä siten pääsemästä Räikkösen perään.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13802
Hmm, Kimi ruudusta 6 likaiselta puolelta ja paskoilla starteillaan ja Nasr nälkäisenä ruudusta 9. Tämän oikeastaan tietää jo etukäteen mikä on lopputulos :D
Ainakin viime vuonna paalu oli vasemmalla, ja kun aika-ajossa kierroksen loput tullaan monesti radan oikeassa reunassa pysyen, en usko että parilliset ruudut olisivat erityisen "likaisia" vrt. vasempaan jonoon.
 

antimikael

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
313
Sijainti
Tampere
Kimin pelastus olis startissa saada pari päänahkaa niin neljäntenä ajaessa vois roikkua mersujen ja vettelin perässä samalla toivoo että renkaat kestäs hieman paremmin kun vettelillä. Toki oletus on et mersut syö renkaita enemmän ja tekee yhen stopin enemmän kun ferrari.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Kimin pelastus olis startissa saada pari päänahkaa niin neljäntenä ajaessa vois roikkua mersujen ja vettelin perässä samalla toivoo että renkaat kestäs hieman paremmin kun vettelillä. Toki oletus on et mersut syö renkaita enemmän ja tekee yhen stopin enemmän kun ferrari.
Oletus on, että tekevät yhtä monta stoppia ja Ferrari ei välttämättä pääse rengasetua käyttään. Ainakin hamiltonin kohdalla droppi oli aika jyrkkä tietyn määrän kierroksia jälkeen. Mahdollisuushan se etu aina on, mut tarttee tarkkuutta taktiikoissa.
 

Bladerunner

Well-known member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
286
Luulenpa, että huomenna tulee taas varsin hyvä kisa. Enkä yllättyisi, jos Nicolle ja Hamiltonille tulisi jotain pientä osumaa startissa, Nicolla on aika kovat paineet voittaa ja startti kuitenkin paras tilaisuus päästä edelle. Toki voihan sieltä Vettelkin kiilata jos nuo peippailevat toisiaan. Veikkaan, että Kimi parantelee taas kärsinyttä mainettaan kisassa ja Massa tekee luultavasti jonkun pienen pyörähdyksen tavaramerkkinsä mukaan :tongue: No, ennustukset on tässä, saas nährä kuinka käy :frank:
 
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Kimin pelastus olis startissa saada pari päänahkaa niin neljäntenä ajaessa vois roikkua mersujen ja vettelin perässä samalla toivoo että renkaat kestäs hieman paremmin kun vettelillä. Toki oletus on et mersut syö renkaita enemmän ja tekee yhen stopin enemmän kun ferrari.
Oletus on, että Kimi ei pääse Williamsien ohi lähdössä, vaan sieltä tulee joku Ricciardo tai Nasir tulpaksi. Toki Williamsit itsessäänkin ovat tulppia Vettelin ja Rosbergin haastamisen kannalta.
 
Ylös