Polkupyöräily ja -pyörät

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26880
Saiskohan tuosta ja vastaavista sääntöjen purkamisista täkäläisetkin pellepelottomat vähän lisävirtaa?
Kun on jo keksitty härveli jossa on vain yksi pyörä eikä ohjaustankoakaan niin poistetaan se viimeinenkin rengas :idea:
Non-Wheel Bike - taskussa hirmusesti pörisevä moottori, kypärä päässä, ääninmerkinantolaite ranteessa ja heijastin perseessä.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Eilinen vastoinkäyminen jäi kalvamaan mieltä, joten kävin aamulla ajamassa alla näkyvän lyhyen reitin. Satsasin tummanharmaalla näkyvään sekvensiin.

Dist. 4.5 km
Time: 14:42
Av. Speed 18.4km/h
Av.Heart Rate 163 bpm, Max .Heart Rate172 bpm
Est Power 246W
VAM 907
Elev Gain 239m

Hieman painoi eilinen "runttaus" säärissä, ja sekvenssin on ajanut vain kourallinen ihmisiä, mutta KOM on KOM :)

Myöhemmin iltapäivällä kävin ajamasssa pojan kanssa rennon 25 kilometrisen lenkin Maridalsvannetin ympäri upeassa syyssäässä.
 

Örfil

Guest
Kun on jo keksitty härveli jossa on vain yksi pyörä eikä ohjaustankoakaan niin poistetaan se viimeinenkin rengas :idea:
Non-Wheel Bike - taskussa hirmusesti pörisevä moottori, kypärä päässä, ääninmerkinantolaite ranteessa ja heijastin perseessä.
Olisko sellaista mallia, jossa heijastin ei olisi perseessä?
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26880
Olisko sellaista mallia, jossa heijastin ei olisi perseessä?
Ei. Trafi velvoittaa.

Oon huomannu paikallisen Matkahuolto-toimipisteen ohi kulkiessain, että ne kuljettaa jokseenkin valmiiksi koottuna fillareita pahvilaatikoissa, kun siinä edustalla usein on laatikko johon on tullut reikä ja reiästä sojottaa poljin. Luulis, että edes poljin kuljetettais irtonaisena, kuljetusvaurioiden riski melko iso.

Saattaa laatikoissa toki olla jotain kalliita taulujakin joissa on poljin keskellä. Reempranttia kenties.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Oon huomannu paikallisen Matkahuolto-toimipisteen ohi kulkiessain, että ne kuljettaa jokseenkin valmiiksi koottuna fillareita pahvilaatikoissa, kun siinä edustalla usein on laatikko johon on tullut reikä ja reiästä sojottaa poljin. Luulis, että edes poljin kuljetettais irtonaisena, kuljetusvaurioiden riski melko iso.
Kyse on ilmeisesti yksityisten ihmisten lähettämistä paketeista? Ei luulisi, että myyntiin tarkoitettuja pyöriä kuljetettaisiin noin? Vähänkin laadukkaammat pyörät myydään sitä paitsi yleensä ilman pedaaleita ihan käytännön syistä (käyttäjä haluaa itse valita).
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Eilen eräällä maantiepyöräilijöiden suosimalla asfalttiosuudella pistäytyessäni, jouduin toteamaan että urpoja rullasuksihiihtäjiä alkaa olla siellä vähän liikaa. "Hiihtävät" keskellä tietä, ympärilleen vilkuilematta, estäen samalla tehokkaasti sekä autojen että pyöräilijöiden etenemistä. Sauvoja arvaamattomasti heilutellen.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Juttelin viikonloppuna pihassa erään tutun, paljon (enemmän kuin minä) pyöräilevän kanssa. Harrastanut pitkään maastopyöräilyn ohella myös maantiepyöräilyä, ja oli aikeissa hankkia kevääksi uuden. Kuulemma ilman muuta levyjarrullinen, ei edes harkitsisi muuta, ellei sitten pidä pyörän painoa täysin ratkaisevana tekijänä.

Tässä malli, jolla on mahdollisuuksia päästä joukahaisen kellaritalliin ensi keväänä:

 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Juttelin viikonloppuna pihassa erään tutun, paljon (enemmän kuin minä) pyöräilevän kanssa. Harrastanut pitkään maastopyöräilyn ohella myös maantiepyöräilyä, ja oli aikeissa hankkia kevääksi uuden. Kuulemma ilman muuta levyjarrullinen, ei edes harkitsisi muuta, ellei sitten pidä pyörän painoa täysin ratkaisevana tekijänä.

Tässä malli, jolla on mahdollisuuksia päästä joukahaisen kellaritalliin ensi keväänä:

Itse pohdin tuossa pitäisikö vaihtaa cantilever-jarruinen cyclocrossarini levyjarrulliseen versioon (ei levyjarrukiinnikkeitä), mutta sitten sain kaveriltani vinkin mini-v jarruihin, jotka ovat aivan älyttömän tehokkaat.
Ovat siis kevyemmät kuin levyjarrut, mutta yhtä tehokkaat kuin maantiepyörän jarrut tai ellei jopa tehokkaammatkin.
Joka tapauksessa erot vanhoihin pyörän mukana tulleisiin paskoihin cantilevereihin on kuin yöllä ja päivällä. Aiemmin jos väänsi jarruvivun pohjaan niin vauhti hiljeni ja jos väänsi jarrukahvan rystyset valkoisena linkkuun niin sain pyörän pysähtymään ... jos oli juuri vaihdetut jarrupalat.. Nyt on ihan eri meininki. Oikeilla säädöillä pieni kevyt painallus hiljentää vauhtia ja ihan normaali puristus ilman sen kummempaa voimankäyttöä pysäyttää pyörän välittömästi. Aivan huikeaa! Jotenkin en aiemmin tiennyt, että näissä on näin suuria eroja, mutta kyllä vaan on. Jos siis päädyt cyclocross-pyörään ilman levyjarruja niin suosittelen kyllä näitä TRP mini v jarruja. Hyvä vaihtoehto, eikä nyt älyttömän kalliskaan ollut (119.90€ yht. etu ja taka).

Jos taas päädyt maantiepyörään niin esim. Ultegran maantie-jarrut ovat myös hyvät. Maantiellä keveydestä on hyötyä, joten pelkkään maantieajoon en ainakaan levyjarrullista pyörää ottaisi. Cyclocrossissa jarrutehoihin voi panostaa keveyden kustannuksellakin. Levyjarrullisella pyörällä en ole ajanut, joten en osaa verrata niitä mainitsemiini mini v jarruihin. Sen kuitenkin tiedän, että niissäkin halvat on halpoja ja laatu maksaa. Eli kannattaa siinäkin katsoa millaiset ne jarrut ovat.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Mites nuo mini-v:t toimii sateella? Ja kuinka kauan palat kestää? Olen kyllä siinä käsityksessä että loppujen lopuksi levyjarrujen paino- ja aerodynaaminen haitta - pelkästään nopeutta ajatellen - kompensoituu varsinkin mäkisessä maastossa lyhyempien jarrutusmatkojen, ja sen että niihin voi luottaa, ansiosta.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Mulla on Cannondalen hybridi, jonka ostin n. vuonna 1998. Silloin ei levyjarrut kovin yleisiä tainneet vielä olla, ja pyörässä oli joku Maguran hydraulinen systeemi, melko "hidas" ja käsille raskas systeemi. Vaihdatin ne viime vuonna (?) Shimanon V-jarruihin, koska levyjä ei voinut asentaa. Uudet jarrut ovat paremmat kuin entiset, mutta kyllähän se jurppii, että parin käyttökerran jälkeen sateessa ovat palat finito. Levyjarrut pelittää pari vuotta täysin ilman huoltoa (ja pysäyttävät pyörän).
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26880
Kyse on ilmeisesti yksityisten ihmisten lähettämistä paketeista? Ei luulisi, että myyntiin tarkoitettuja pyöriä kuljetettaisiin noin?
Kyllä ne tehtaan myyntipaketeilta näyttää, ihan samanlaisia laatikoita oon useamman kerran nähnyt. Täytyy ens kerralla katsoa lukeeko valmistajan nimi kyljessä, mutta vois kuvitella, että Helkaman pyöriä ovat, tuskin ulkomailta tuolla tavalla lähetetään enkä tiedä onko Matkahuollolla mitään ulkomaankuljetuskumppania.

Eilen eräällä maantiepyöräilijöiden suosimalla asfalttiosuudella pistäytyessäni, jouduin toteamaan että urpoja rullasuksihiihtäjiä alkaa olla siellä vähän liikaa. "Hiihtävät" keskellä tietä, ympärilleen vilkuilematta, estäen samalla tehokkaasti sekä autojen että pyöräilijöiden etenemistä. Sauvoja arvaamattomasti heilutellen.
Tuollaiset on melkoisen leveitä etenijöitä. Vastaantulijanakin pyörätiellä tuntuu, että täytyy pientareelle väistää, ettei saa sauvasta päähänsä.
 
Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26880
Ei taida Helkama tehdä enää yhden ainoata pyörää Suomessa?
Just taannoin uutisisten loppukevennyksessä oli kuva, kun jonkun kullitetun miljoonannen Jopon tekivät ja kokoonpanijarouva sillä ympärs' tehdasta ajeli.
edit: Joo, kyllä Hangossa on fillaritehdas, mutta tokihan nuo laatikkopyörät saattaa olla joltain maahantuojalta tulossa.
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Just taannoin uutisisten loppukevennyksessä oli kuva, kun jonkun kullitetun miljoonannen Jopon tekivät ja kokoonpanijarouva sillä ympärs' tehdasta ajeli.
JAHA! Perkele. Täti koittaa pimittää perintömiljuunia. Sano jo kymmenen vuotta sitten saaneensa kenkää Helkamalta kun ei niitä enää tehdä Suomessa.
Siellä se perkele, kultaisella jopolla painaa ympäri hallia.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Mites nuo mini-v:t toimii sateella? Ja kuinka kauan palat kestää? Olen kyllä siinä käsityksessä että loppujen lopuksi levyjarrujen paino- ja aerodynaaminen haitta - pelkästään nopeutta ajatellen - kompensoituu varsinkin mäkisessä maastossa lyhyempien jarrutusmatkojen, ja sen että niihin voi luottaa, ansiosta.
Ei se lyhene tippaakaan, kun rengas ei pidä. Varmaan jollakin 100 kilsan lenkillä tulee jarrutettua max. kerran /10 km matkalla maantiellä.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Ei taida Helkama tehdä enää yhden ainoata pyörää Suomessa?
:doubtful:

Iso osa mallistostamme valmistetaan edelleen Hangon tehtaallamme. Suomalaista tekoa ovat perinteiset Aino, Ainotar, Saana, Oiva ja Jääkäri -mallit, Kuningaskulkuri ja Senator, kaikki jopot sekä sähköavusteiset mallit TE28, TE28L, E27 ja E2800.

Hangossa tehdään myös kaikki Helkaman erikoiskäyttötuotteet, kuten 3-pyöräinen Trike, sähköavusteinen ja 3-pyöräinen E-Trike sekä Helkaman koko ammattikäyttöön tarkoitettujen tuotteiden mallisto, esimerkiksi teollisuuspotkulauta Strolly, Pro-rahtipolkupyörät ja 3-pyöräinen rahtipyörä Cargo Trike ja sähköavusteinen Cargo E-Trike.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös