Polkupyöräily ja -pyörät

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Thanks, mutta ei kai tuossa muuta epäselvää voinut olla kuin ehkä nuo lyhenteet? Stravassa on valtava määrä käyttäjien - niin pyöräilijöiden kuin juoksijoidenkin - luomia sekvenssejä, siis reittejä. Kun joku Stravaa käyttävä suorittaa reitin, tilastoituu informaatio siitä Stravan tietokantaan. Nämä tietokannat ovat avoimia, ja käyttäjä voi nähdä oman sijoituksensa (kaiken muun informaation ohella) kyseisellä sekvenssillä. Suoritukset voi suodattaa monella tavalla: All time, this year, this month, today, men and women, men, women. Tuloslistoilla paras miehen tekemä suoritus on KOM (King of Mountain), naisilla QOM. (PR: personal record)
Onnea vaan! Mutta mitäs sitten, kun joku janttari ohittaa sinut? Seuraava yritys mopedilla? EPOa kehiin?
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Hyvin nuo on toiminut sateellakin eikä ole vielä tarvinnut vaihtaa. Mulla on crossarin mini-v jarruissa samanlaiset jarrupalat kuin maantiepyörässä ja maantiepyörässä yhdet palat kestää about yhden kauden (jos ajaisi pelkästään yhdellä pyörällä) eli ~4000km. Eivät siis kauhean nopeasti kulu (huom! siis jos on laadukkaat jarrupalat).. Cantilever jarrupaloja sensijaan joutui vaihtamaan kokoajan (kerran kuussa melkein).

Eli laadukkaiden vannejarrujen ja levyjarrujen ero ei ole niin suuri, että jarrutusmatkoissa olisi juuri eroa. Siis jos puhutaan maantie tai hiekkatie -olosuhteista. Maastossa asia on eri, jyrkempiä laskuja ja tiukempia teknisempiä mutkaosuuksia, joissa levyjarruista on enemmän hyötyä. Cyclocross-pyörällä ei sellaiseen maastoon ole kuitenkaan kauheasti asiaa.
Olen lueskellut aiheesta hieman lisää, ja hyvin monien kirjoitusten perusteella vaikuttaa siltä, että levyjarrut ovat tulossa maantiepyöräilyyn (myös huipputasolle) vääjäämättömästi, ja nopealla aikataululla.
Jos levyjarrukieltoa ei olisi olemassa, niitä käytettäisiin jo nyt. Huolena on ollut se, että jos osalla porukasta on levyjarrut, ja osalla ei, niin jarrujen suorituskyvyn suuret erot saattavat johtaa kolareihin.

Johtopäätös: tulevassa maantiepyörässäni on levyjarrut.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Onnea vaan! Mutta mitäs sitten, kun joku janttari ohittaa sinut? Seuraava yritys mopedilla? EPOa kehiin?
Tuo on kyllä vakava huolenaihe. Onneksi vuodenaika ei suosi ennätystehtailua, joten eiköhän kyseisen sekvenssin sijoitukseni säily ainakin ensi kesään.

Kilpavarustelulla en enää hirveästi pysty vaikuttamaan asiaan, koska pyörä on niin hyvä (= yhtä hyvä kuin muillakin). Eikä tuota ykkössijaa ihan "sunnuntaipyöräilyllä" kyllä pysty nappaamaan. Sillä vaikkei tuo sekvenssi mikään kovin suosittu ole, niin melko tasokkaita nuo parhaat ajat lienevät. Neljännellä sijalla on esimerkiksi tyyppi, jolla näyttää olevan Berliinin maratonilta aika 2t 48m, kymppi 34.35, vitonen 16.03 ja hyvä sijoitus NM-kisoissa ylämäkijuoksussa ym.

Voi olla, että ensi viikonloppuna kokeilen parantaa sijoitustani reitillä, joka pitkälti seurailee tätä puheena olevaa, mutta on vajaa 10 km pitempi. Mikäli pystyisin ajamaan sen samalla keskinopeudella kuin tämän lyhyemmän, nousisin sijalta 13 top 3olmoseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Ai no sittenhän mä olen ihan väärässä. Kipaisenpaskin ostamassa tonnilla pyöräily- ja juoksuhärpäkettä.
Pointti oli se, että ei ns. hifistely (tässä tapauksessa pyöräilyssä) mitenkään vähennä mahdollisuuksia saada vaikkapa luontoelämyksiä Markasta, tai viettää aikaa pyörän päällä perheen tai kavereiden kanssa. Saati vähennä näiden kokemusten arvoa.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Olen lueskellut aiheesta hieman lisää, ja hyvin monien kirjoitusten perusteella vaikuttaa siltä, että levyjarrut ovat tulossa maantiepyöräilyyn (myös huipputasolle) vääjäämättömästi, ja nopealla aikataululla.
Jos levyjarrukieltoa ei olisi olemassa, niitä käytettäisiin jo nyt. Huolena on ollut se, että jos osalla porukasta on levyjarrut, ja osalla ei, niin jarrujen suorituskyvyn suuret erot saattavat johtaa kolareihin.

Johtopäätös: tulevassa maantiepyörässäni on levyjarrut.
Yhtälailla maantiepyöräilyssä levyjarruista on silloin enemmän hyötyä, kun vauhdit on kovia ja mutkat tiukkoja. Eli vuoristoisissa serpentiinilaskuissa keskieuroopassa, ei Suomessa.

Ei tässä kyse ainakaan turvallisuudesta ole. Kirjoitit aiemmin jarrutusmatkojen lyhentymisestä. Turvallisuuden kanssa sillä ei ole niinkään tekemistä vaan kyse on hyödystä kilpailussa. Sitten taas mitä hyötyä tästä kilpailuedusta, jos ko. jarruja ei saa virallisissa maantiekisoissa käyttää? Mainitsemillani mini-v jarruilla Colnagoni jarrutusmatka on erittäin lyhyt (verrattuna aiempaan cantilever kokemukseeni). Tämä perustuu omaan kokemukseeni, ei muiden puheisiin.

Ei levyjarru varmasti huono valinta ole, joten siitä vaan. Törkeää kuitenkin väittää, että muut vaihtoehdot olisivat turvallisuusriski.

Edit: nyt vasta hokasin kotipaikkasi.. Norjassa varmaan levyjarruista on hyötyä enämpi.
 
Viimeksi muokattu:

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Jaqqu! Kumpikohan olisi viisaampi hankinta, normimaasturi vai fatbike? Käyttö rosputtoaikana ja lumessa. Kesällä maantievehkeet käytössä.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Jacques: No noi hybridit on aika hienoja ja monikäyttöisiä. Suosittelen sellaista.
 

Örfil

Guest
Edit: nyt vasta hokasin kotipaikkasi.. Norjassa varmaan levyjarruista on hyötyä enämpi.
Asiaa lipaten: sain Saab 900:n jarrulevyt kieroiksi juurikin Norjassa. Pitkässä laskussa ne alkoivat ensiksi haista ja sitten kärytä, lopuksi katosi jarruteho => tien sivuun.

Ehkäpä fillareiden jarrulevyt tuulettuvat paremmin tai eivät edes kuumene samoin kuin autossa.

Tuli vaan mieleen...
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26881
Fillarilla on ainakin vaikeampaa moottorijarruttaa vuoristoteillä. Kuluu kengänpohjat.
 

Örfil

Guest
Siltä varalta kannattaa olla takapaksilla mukana puukalikka, jonka työntää hätätilanteessa pinnojen väliin.
 
Ylös