Polkupyöräily ja -pyörät

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Nyt on pakko kysyä Albertilta: opettelin eilen soittamaan BeeGeesin Stayin' Aliven kitaralla. Pystytkö karaisäntänä laulamaan sen kertsin "aa aa aa aa, stayin' alive, stayin' alive" kiekumaäänellä?

Mä en pääse lähellekään. Eikä vaimokaan.
Yleensä ne, jotka ei osaa laulaa, päätyvät karaokevetäjiksi. Riittänee vastaukseksi?
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26881
Satuin käymään paimensauvoineni siinä höyläämössä jossa Nomi oli aasialaisena suutarintyttönä. Nyt kadun lakaisijana :(
 

Örfil

Guest
Joo, mutta ei selitykseksi että miksi, oi miksi terve suomalainen mies ryhtyy karaokeisännäksi? Nälkä tai jano ei kelpaa selitykseksi.
 

Captain Howdy

Well-known member
Liittynyt
6.6.2001
Viestit
20416
Karaookkeisäntä saa paljon tytöiltä piirakkaa. Ja minä kun tykkään syödä aamupalaksi piirasta kahvin kera. Niin ja ravintoloitsija antaa lisäksi kivasti hilloa! Sehän sopii sitten esim. leipäjuuston kanssa nautittavaksi. Kannattaa ryhtyä – miksi vain!
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Yhtälailla maantiepyöräilyssä levyjarruista on silloin enemmän hyötyä, kun vauhdit on kovia ja mutkat tiukkoja. Eli vuoristoisissa serpentiinilaskuissa keskieuroopassa, ei Suomessa.

Ei tässä kyse ainakaan turvallisuudesta ole. Kirjoitit aiemmin jarrutusmatkojen lyhentymisestä. Turvallisuuden kanssa sillä ei ole niinkään tekemistä vaan kyse on hyödystä kilpailussa. Sitten taas mitä hyötyä tästä kilpailuedusta, jos ko. jarruja ei saa virallisissa maantiekisoissa käyttää? Mainitsemillani mini-v jarruilla Colnagoni jarrutusmatka on erittäin lyhyt (verrattuna aiempaan cantilever kokemukseeni). Tämä perustuu omaan kokemukseeni, ei muiden puheisiin.

Ei levyjarru varmasti huono valinta ole, joten siitä vaan. Törkeää kuitenkin väittää, että muut vaihtoehdot olisivat turvallisuusriski.

Edit: nyt vasta hokasin kotipaikkasi.. Norjassa varmaan levyjarruista on hyötyä enämpi.
Minä perustin mielipiteeni pyöräilyasiantuntijoiden arvioihin. Artikkeleita aiheesta on valtavasti, ja lähes kaikki kertovat saman asian: levyjarrut tulevat väistämättä maantiepyöräilyyn. Tässä yksi esimerkki.

Muutama ote:
Davide, Is it inevitable that we’ll soon see disc brakes in top-level road competition, and then more widespread on road bikes?
Yes, I think that ‘inevitable’ is the right word. If there hadn’t been a ban, disc brakes would already be on road race bikes, because the performance is so superior.
How would disc brakes change road racing?
In my personal opinion, all teams starting using discs together is best – for safety reasons. I remember in the past when all the rims were alloy, and a few athletes started using carbon fiber rims, we had a similar situation, especially in wet conditions. Guys with alloy rims had better braking control and shorter braking distances and those with carbon rims were often in a difficult position in the peloton – and that is not fun!
Is it all about power, or control or both?
An Italian tire manufacturer’s advert claimed, “power is nothing without control” and it’s very true! Today anyone can produce a ‘powerful’ braking system with longer levers, bigger pistons, bigger pads… but how can you use all that power to slow down a road bike at 90kph on 25mm tires? This is the key aspect, controlling all that power.
Which riders should be concerned about the additional weight of a disc?
This answer could be a surprise for many that for the overall weight of disc-brake road bikes, designed from the ground up, there will be no additional weight.

How? We only have a few grams difference between mechanical rim-brakes and hydraulic or mechanical disc brakes and because the rims for road-disc-brakes bikes will be much lighter, as they don’t need braking surface material.
Jne, jne....

Kyseessä on siis monien tekijöiden summa, joka väistämättä johtaa levyjarruvallankumoukseen maantiepyöräilyssäkin. Toisin kuin väitit, ei ole törkeää väittää etteikö kysymys olisi myös turvallisuudesta. Kielto virallisissa maantiekilpailussa on johtunut nimenomaan pelosta, että levyjarrut mahdollistavat niitä käyttävillä pyöräilijöille huomattavasti paremman kontrollin, jolloin isossa ryhmässä helposti voi sattua onnettomuus.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
The UCI’s long-time ban on disc brakes in professional racing will be partially lifted in August and September of this year, when all professional teams will be allowed to test discs in two events of their choice.

Testing will continue through 2016, when teams will be allowed to test discs in all professional road events. If testing goes well, discs will be formally introduced to the pro peloton in 2017, with the goal of eventually bringing the technology to all levels of road racing.
*
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Ja miksipä ei olisi? Hyvinkin autenttinen punkmeininki vailla soittotaitoa. Keikoilla hyvä pössis. Täytyyhän sitä arvostaa.
Toki näin. Vaan kun ihmisen muu lempikuunneltava on suunnilleen osastoa Stevie Wonder - George Michael - Dinah Washington - Topi Sorsakoski - Carola, niin tuo ns. ottaa silmään.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Toissijainen asia, kun niistä on apua. Mikähän lienee käyttöprosentti triathlonissa? 70-80%
Olen tietenkin samaa mieltä siitä, että jos niistä on hyötyä, ei ulkonäkö paina. Tosin kompressiosukkien hyöty pyöräilyssä taitaa olla vielä tieteellisesti hieman hataralla pohjalla. Urheilussa on yleisesti ottaen paljon huuhaata liikkeellä. En nyt väitä että kompressiosukat olisivat sitä, mutta kovinkaan vakuuttunut en vielä lukemani perusteella ole.
 
Ylös