Yhtälailla maantiepyöräilyssä levyjarruista on silloin enemmän hyötyä, kun vauhdit on kovia ja mutkat tiukkoja. Eli vuoristoisissa serpentiinilaskuissa keskieuroopassa, ei Suomessa.
Ei tässä kyse ainakaan turvallisuudesta ole. Kirjoitit aiemmin jarrutusmatkojen lyhentymisestä. Turvallisuuden kanssa sillä ei ole niinkään tekemistä vaan kyse on hyödystä kilpailussa. Sitten taas mitä hyötyä tästä kilpailuedusta, jos ko. jarruja ei saa virallisissa maantiekisoissa käyttää? Mainitsemillani mini-v jarruilla Colnagoni jarrutusmatka on erittäin lyhyt (verrattuna aiempaan cantilever kokemukseeni). Tämä perustuu omaan kokemukseeni, ei muiden puheisiin.
Ei levyjarru varmasti huono valinta ole, joten siitä vaan. Törkeää kuitenkin väittää, että muut vaihtoehdot olisivat turvallisuusriski.
Edit: nyt vasta hokasin kotipaikkasi.. Norjassa varmaan levyjarruista on hyötyä enämpi.