Kimin ja Fernandon kisatilanne

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
95% keskittyminen on 50% suoritus. Ettei vain olisi unohtanut nyt Itävallassakin saman jutun? Kun suti niin perkeleesti jo aiemmassa mutkassa...

Etenkin kun Kanadassa ja Itävallassa molemmissa on juuri hidas mutka, jonka jälkeen pistetään kaasu lattiaan asti koska alkaa pitkä suora. Eikä sellaista seminopeaa käännöstä, josta sitten suoralle, niin kuin lähes kaikilla muilla radoilla.
Se tuosta jutusta ei käynyt ilmi, että onko se alempien kierrosten isompi vääntö myös isommilla vaihteilla. Sitähän Oikarinen, Vilander ja Alonso kaikki ihmettelivät, että todella outo juttu sen vuoksi. Kimi löi isompaa pykälää silmään ja sutiminen senkun jatkui.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8743
Sijainti
Vantaa
Jos Kimillä on ollut ongelmia havainnoida moodi jolla voi pyörähtää, miksei olla laitettu helvetin kokoista merkkivaloa siitä. Kyllä kuskien heikkouksia pitää pyrkiä eliminoimaan myös tallin.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Hiukan mietityttää kyllä. Tuo starttimoodi siis on sovitusti lukittu ja päällä sen 90sek (tai yhden kierroksen, tämä on hiukan epäselvää). Starttimoodi antaa enemmän vääntöä alakierroksilla, jotta saadaan parempi kiihtyvyys paikaltaan. Tämän on sanottu olevan syy siihen, miksi Kimi pyörähti Kanadassa ja epäilty syyksi myös Itävallassa. MUTTA; miksei sitten aiemmin kaudella ole sattunut vastaavia? Miksi Kanadassa Kimin mielestä auto käyttäytyi erilailla varikkokäynnin jälkeen kuin ennen Kanadaa? Tai miksi nyt Itävallassa olisikin isolla vaihteella antanut enemmän tehoa ulos kuin aiemmin ekalla kierroksella? Malesiassa Kimi veti ekan kiekan raivolla, eikä puhettakaan ulosajosta. Oliko Melbournessa Kimin eka pysähdys, jossa pultti jäi löysälle? No joka tapauksessa, myös muissa kisoissa ennen Kanadaa on ollut tiukkoja mutkia, jopa neulansilmiä starttimoodin ollessa päällä varikoltatulon jälkeen.

Eli, onko Ferrarin moottoripäivitys muuttanut koneen luonnetta oleellisesti ja nykyisillä testaamattomuussäännöillä Kimi ei ole päässyt hommaan kiinni sen vuoksi? Ei tuolla kokemuksella pitäisi kahdessa peräkkäisessä kisassa lähteä auto lapasesta, jos se toimii niin kuin kuljettaja olettaa (eli kuten se on toiminut harjoituksissa ja aika-ajossa).

EDIT: Ennen moottripäivitystähän Ferrari hävisi Mersulle ja Williamsille eniten juuri mutkista kiihdyttäessä, eli voisi tuntua loogiselta, että ovat hakeneet juuri alakierrosvääntöä lisää. Paska vaan, jos se tappio on johtunut siitä, että voimaa ei ole ssatu välitettyä tiehen (eli ei ole ollut pitoa). Tulihan siellä muitakin muutoksia autoon samalla, mutta eikö sitten saatu sitä pitoa parannettua riittävästi?
 
Viimeksi muokattu:

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Hiukan mietityttää kyllä. Tuo starttimoodi siis on sovitusti lukittu ja päällä sen 90sek (tai yhden kierroksen, tämä on hiukan epäselvää). Starttimoodi antaa enemmän vääntöä alakierroksilla, jotta saadaan parempi kiihtyvyys paikaltaan. Tämän on sanottu olevan syy siihen, miksi Kimi pyörähti Kanadassa ja epäilty syyksi myös Itävallassa. MUTTA; miksei sitten aiemmin kaudella ole sattunut vastaavia? Miksi Kanadassa Kimin mielestä auto käyttäytyi erilailla varikkokäynnin jälkeen kuin ennen Kanadaa? Tai miksi nyt Itävallassa olisikin isolla vaihteella antanut enemmän tehoa ulos kuin aiemmin ekalla kierroksella? Malesiassa Kimi veti ekan kiekan raivolla, eikä puhettakaan ulosajosta. Oliko Melbournessa Kimin eka pysähdys, jossa pultti jäi löysälle? No joka tapauksessa, myös muissa kisoissa ennen Kanadaa on ollut tiukkoja mutkia, jopa neulansilmiä starttimoodin ollessa päällä varikoltatulon jälkeen.

Eli, onko Ferrarin moottoripäivitys muuttanut koneen luonnetta oleellisesti ja nykyisillä testaamattomuussäännöillä Kimi ei ole päässyt hommaan kiinni sen vuoksi? Ei tuolla kokemuksella pitäisi kahdessa peräkkäisessä kisassa lähteä auto lapasesta, jos se toimii niin kuin kuljettaja olettaa (eli kuten se on toiminut harjoituksissa ja aika-ajossa).

EDIT: Ennen moottripäivitystähän Ferrari hävisi Mersulle ja Williamsille eniten juuri mutkista kiihdyttäessä, eli voisi tuntua loogiselta, että ovat hakeneet juuri alakierrosvääntöä lisää. Paska vaan, jos se tappio on johtunut siitä, että voimaa ei ole ssatu välitettyä tiehen (eli ei ole ollut pitoa). Tulihan siellä muitakin muutoksia autoon samalla, mutta eikö sitten saatu sitä pitoa parannettua riittävästi?
Ihan hyvä teoria. Voisihan se voima välittyä epätasaisestikin, kuten joskus on ollut puhetta, että jotkin moottorit ovat ajettavampia ja antavat voimaa tasaisemmin. Voihan se olla, että Ferrarin nykyiset kartat antavat sitä vääntöä epätasaisesti, mutta miksi vain Kimi on ongelmissa niiden kanssa?
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ihan hyvä teoria. Voisihan se voima välittyä epätasaisestikin, kuten joskus on ollut puhetta, että jotkin moottorit ovat ajettavampia ja antavat voimaa tasaisemmin. Voihan se olla, että Ferrarin nykyiset kartat antavat sitä vääntöä epätasaisesti, mutta miksi vain Kimi on ongelmissa niiden kanssa?
Jos kuskeilla on omat karttansa? Ainakin eri rengasseoksissa käytettäneen eri moottorikarttoja, Räikkösen sutimiset ovat tulleet pehmeän seoksen kohdalla.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
"- Ilmeisesti hän menetti auton hallinnan viidennellä vaihteella. Sitä tapahtui meille koko viikonlopun ajan, Alonso perusteli."
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/alonso-vakuuttaa-olin-viisi-metria-raikkosen-takana/5194994

Eli ei välttämättä mene kokonaan Kimin piikkiin. Ja toisaalta, mitä Kimi olisi tuossa voinut toisin tehdä? Jos siis runsas sutiminen johtui autosta. Paha siinä on muuta kuin painaa kaasua, vaihtaa isompaa silmään ja odottaa/toivoa, että rengas nappaa jossain kohtaa kiinni. Tuossa, kun nostaisi kaasua, niin joku pamauttaisi takasiipeen ja kävisi JJ:t.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
"- Ilmeisesti hän menetti auton hallinnan viidennellä vaihteella. Sitä tapahtui meille koko viikonlopun ajan, Alonso perusteli."
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/alonso-vakuuttaa-olin-viisi-metria-raikkosen-takana/5194994

Eli ei välttämättä mene kokonaan Kimin piikkiin. Ja toisaalta, mitä Kimi olisi tuossa voinut toisin tehdä? Jos siis runsas sutiminen johtui autosta. Paha siinä on muuta kuin painaa kaasua, vaihtaa isompaa silmään ja odottaa/toivoa, että rengas nappaa jossain kohtaa kiinni. Tuossa, kun nostaisi kaasua, niin joku pamauttaisi takasiipeen ja kävisi JJ:t.
Mitenköhän tästä Alonson kommentista saa väännettyä asian niin, ettei syy olisi täysin ja 100%:sti Kimin. Jos kerran McLarenillakin on sutinut läpi viikonlopun, mutta Alonso on välttänyt (itseaiheutetut) seinäänajot, mutta Räikkönen ei?
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Mitenköhän tästä Alonson kommentista saa väännettyä asian niin, ettei syy olisi täysin ja 100%:sti Kimin. Jos kerran McLarenillakin on sutinut läpi viikonlopun, mutta Alonso on välttänyt (itseaiheutetut) seinäänajot, mutta Räikkönen ei?
Sillä lailla, että onko normaalia, että renkaat sutii vielä vitosella?
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Mitenköhän tästä Alonson kommentista saa väännettyä asian niin, ettei syy olisi täysin ja 100%:sti Kimin. Jos kerran McLarenillakin on sutinut läpi viikonlopun, mutta Alonso on välttänyt (itseaiheutetut) seinäänajot, mutta Räikkönen ei?
Sellasella fanipojan mielenkiintoisella logiikalla.
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Sillä lailla, että onko normaalia, että renkaat sutii vielä vitosella?
Ilmeisesti on kun näin tehnyt muillakin. Toiset saanut pidettyä auton hanskassa kun Räikköseltä se lähti lapasesta.

Huvittavaa että sama mies haluaisi isommat koneet ja lisää tehoa kun ei pysy edes tuo 1.6 turbo käsissä :D Tosin olishan vapari ennalta arvattavampi.
 
Viimeksi muokattu:

typerä80

Active member
Liittynyt
29.3.2015
Viestit
26
no onhan toi nyt melko selvää että uusittu moottori ja sen myötä päiviteety moottorikartta ei sovi Kimille ja kun ei pääse testaamaan niin tässä tulos.Testipenkissä puuttuu se ihmisten tuoma ero radalla joten ne ei ole täysin yhtenevät.Muistakaa että Kimi sano että tuntui kuin toinen rengas olis vetänyt enemmän kuin toinen,se oli kimin ensimmäinen ajatus ja tuntemus.Kimin ura on luotu nopeana ja luotettavana KiSAKULJETTAJANA,älkää sitä unohtako.Näitä vastaavia ongelmia ei ollut edes viime kaudella vaikka pito oli paljon huonompi kuin nytten,olis se lähtenyt sit hanskasta joka radalla viime kaudella.

Eikä Kimiole ollut vastaantulija vettelille,aika-ajossa 1-2 kymppää kypärään ehkä sarjan parhaalta aika-ajajalta ja kisoissa kimi ollu monesti nopeampi,huonompi starttipaikka vaan rankaisee paljon.Kansa ei ole koskaan tyytyväinen ellei voita joka kisaa ja vähintään kierroksella....

edit: viime kauden esitysten jälkeen ja nyt tapahtuneet jutut olisivat jo syy potkuihin,siihen oltava syy miksi ei saanut jo potkuja...talli tietää ja kimi tietää jotain mitä muu maailma ei.Ferrarille on tärkeintä ettei Ferraria haukuta ja italialaisia loukata,Kimi on mies joka nielee tappiot kuin mies.Alonso olis voinut kimin sijasta jo sanoo ettei aja punasella romulla metriäkään.
 
Viimeksi muokattu:

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Ihan hyvä teoria. Voisihan se voima välittyä epätasaisestikin, kuten joskus on ollut puhetta, että jotkin moottorit ovat ajettavampia ja antavat voimaa tasaisemmin. Voihan se olla, että Ferrarin nykyiset kartat antavat sitä vääntöä epätasaisesti, mutta miksi vain Kimi on ongelmissa niiden kanssa?
Joku jo mainitsikin, että mm. kaasupoljinta taidetaan säätää kuskikohtaisesti. Ja muutenkin ajotyyleissä on eroa, vaikka kumpikin kuski tykkääkin tarkasta etupäästä.

Eikös muuten Kimillä ollut heti Barcelonassa ongelmaa takapään pidon kanssa, kun uusi päivityspaketti tuotiin? Lähinnä kai loppuosan hitaissa mutkissa, mutta kuitenkin. Ja nyt siihen moottoripäivitys ja uudet vääntökäyrät kylkeen (eikös Ferrarin isoin parannus tullut MGU-osastolle?), niin saattaahan tuo tuoda omat ongelmansa.

Toinen juttu, joka kiinnostaisi olisi saada varmistus siihen, ettei joku tosiaan ollut viiltänyt rengasta puhki (Verstappenilla(?) etusiipi rikki ja lähti Kimin takaa). Voihan sen vaan olla, että Kimistä on tullut vanha kehäraakki, mutta jotenkin vaikea uskoa, että vielä alkukauden varmasta ja nopeasta kisakuskista olisi tullut yhtäkkiä Grosjadonado...
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9277
Tälläkertaa sentään kaiteet antoivat periksi.
Eikös se Allun keväinen törmäily testeissä ollu nimenomaan betonikaiteeseen?
Tässä muistinvaraisesti pääsääntöinen reunakaiteiden materiaali eri radoilla. Tämä näkyy erityisesti suorien varrella, joten oli oleellinen osa Kimin ja Alonson mälliä:

Betonia:
Melbourne
Barcelona
Montreal
Singapore
Sotshi


Terästä:
Sepang
Shanghai
Sakhir
Monaco
Red Bull Ring
Silverstone
Hungaroring
Spa
Monza
Suzuka
Austin
Interlagos
Abu Dhabi

Mexico Cityä en laittanut kumpaankaan kategoriaan, kun en tiedä miltä siellä näyttää kisaviikonlopun alkaessa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Oli muuten fiksu liike Kimiltä vetää kätensä pois ratista, kun se kääntyi jyrkästi oikealle, jolloin ratissa oleva käsi on käytännössä ohjaamon reunojen yläpuolella. Hetkeä myöhemmin Alonson auton pohja pyyhkäisee siitä yli ohjaamon reunaa pitkin. Olisi saattanut viedä muutaman sormen mukanaan, jos käsi olisi ollut vielä ratissa kiinni.
 
Ylös