Tommi Mäkinen aloittaa Toyotan tehdastiimin rakentamisen välittömästi Puuppolassa Tommi Mäkinen Racingin tiloissa. TMR nykymuodossaan lakkaa ja sulautuu uuteen Toyota GAZOO Racingiin.
– Kyllä me aloitetaan heti valmistelut täällä Jyväskylän maisemissa, mutta että mihin se sitten tulee rakentumaan, niin siinä on monta seikkaa, jotka vaikuttavat. Mutta eihän se huono juttu olisi, jos operointi onnistuu Jyväskylästä. Keski-Suomi on yksi legendaarisimmista rallimaisemista, joten ei se missään tapauksessa huono olisi. Kuinka paljon siinä muut seikat painavat, niin ne meidän pitää vielä käydä läpi.
Toyotan paluu ralliin on Tommin mukaan mielenkiintoinen kokonaisuus, joka on vaatinut useita palavereja.
– On käyty läpi kokonaisuutta ja yritetty ymmärtää mitä kaikkea juttu vaatii 2017 vuoden alkuun mennessä. Ja mitä muutakin siinä on sisällä kuin pelkästään tuo WRC-kuvio. Tarkoituksena meillä on yrittää tehdä mahdollisimman hyvä ja positiivinen markkinointityökalu Toyotalle tulevaisuuteen, kiteyttää Mäkinen.
Rallitalli ei mahdu päiväkotiin
Tallipaikan sijainti on Mäkisen mukaan käytännössä hänen päätettävissä. Niinpä pohdinnassa on ollut ottaa takaisin käyttöön Tommi Mäkinen Racingin uudehko kiinteistö Nelostien varrella. Tällä hetkellä talossa toimii Mäkisen vuokralaisena Jyväskylän kaupungin päiväkoti.
– Saattaisivat olla lapset pettyneitä, jos ilmoittaisin, että teillä ei olekaan enää päiväkotia. Kyllähän se on tietysti mielessä käynyt useammankin kerran, mutta taitaa olla vaikea siihen mennä. Nythän se olisi ollut meille enemmän kuin tarpeellinen paikka, tunnustaa Mäkinen.
Päiväkoti on Toyotan tarpeisiin kuitenkin liian pieni. Tilaa pitäisi olla tuplasti lisää, sillä suunnitelmissa on aloittaa myös juniorikoulutus ja jollakin aikataululla myös WRC:tä pienempien ralliautojen kehittäminen R2- ja R5-luokissa.
Mikko Hirvonen jo pestattu
Tommi Mäkinen on ehtinyt työllistää uuteen talliinsa vastikään WRC-sarjasta ”eläkkeelle” jääneen kuljettajan Mikko Hirvosen. Hänen tehtävänään on ollut nuorten kuljettajien treeniohjelma.
– Jos nyt äkkiä ajattelee testaamista ja tulevan auton rakentamista, jos nyt kuka, niin Mikkohan siihen voisi kuvitella olevan paras, koska hän on vapaa kaveri joka on ajanut viimeisiä WRC-autoja. Asiasta on jo jopa keskusteltukin, paljastaa Mäkinen.
Tommi Mäkinen Racing ehti rakentaa japanilaisen Subarun ralliautoja tilaajille ympäri maailmaa liki kaksitoista vuotta. Tätä kokemusta Tommi Mäkinen pitää erittäin arvokkaana taustana uudelle Toyota-diilille.
Joo, meillä syntyi mukava tuttavuus.
–Jos Subaruja ei oltaisi tehty, niin tuskin olisin uskaltanut lähteäkään tähän. Jos sitä oppia on tullut sieltä tuulilasin sisäpuolelta, niin on sitä tullut toiseltakin puolelta, summaa Mäkinen.
– Määrätyt lainalaisuudet ovat kuitenkin aika samanlaisia ja selkeitä. Ja sitten kun niistä on kokemusta ja osaamista riittävästi, niin kyllä siitä on valtava apu, muistelee Mäkinen Subaru-vuosia.
.....
Tallipäällikkyyttä Mäkinen pitää isona haasteena, mutta tarttuu siihen mielellään. Entistä mielenkiintoisemmaksi sen tekee se, että taustalla on maailman suurin autonvalmistaja.
– Kyllä meillä on tarkoitus laittaa siihen niin paljon voimia kuin ikinä, tuotekehitysbudjetti on riittävä, laitetaan siihen niin paljon voimavaroja kuin ennätetään ja tarvitaan.
Tärkeä osa-alue tallin perustamisessa on kuljettajien valitseminen aika nopealla aikataululla. Mäkinen on valintojen suhteen luottavainen ja hänellä on mielessä jo ehdokkaita, mutta niistä ei vielä puhuta.
– Kuljettajia onkin nyt hyvä aika kartoittaa, kun ne kaikki tulee Jyväskylän MM-ralliin kohta. Siinähän niitä on hyvä käydä jututtamassa.
Ja kyllä meidän pitää joku ralli 2017 jo voittaakin. Silloin me voitaisiin olla tyytyväisiä projektin onnistumiseen, summaa Mäkinen.
YLE