Toyota Gazoo Racing

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Ei ota koska paikka on varattu Suniselle, EP on VW:n miehiä, tästä huolimatta veikkaan että EP ajaa ensikisansa WRC:ssä Fordilla.
Jep Suninen on tulevaisuudessa Toitsun kuljettaja, tästä pitää Tìmo Jouhki huolen ja ihan hyviä sijoituksiahan poika on ajellutkin jo.

E-P Lapille tilaa Volkkarilla uskon tekevän J-M Latvalan..mikä tuntuu ikävältä sanoa näin syntyperääsenä Pohojalaasena, mutta viimeaikojen kisanäytöiillä Latvala ei muualle saa jatkossa sopimusta kuin kenties Toyotalle.

Jos Latvala Toyotalle menisi, niin ympyrä laillaan sulkeutuisi. Hänhän ajoi aikanaan rallin SM-sarjaa WRC-Corollalla, joka taitaa löytyä Latvala Motorsportin tallista vieläkin. Auto on alkujaan TTE;n vuoden -99 Neste Ralliin Didier Auriolille rakentama peli.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8221
Jos Latvala Toyotalle menisi, niin ympyrä laillaan sulkeutuisi.
Levottomat 4 ja kun yhtään mikään ei riitä. Annetaan taas sata rallia lisää aikaa hämmentää seuraavan merkin säätöjä, kun nuoremmat pelottomat kolkuttelee jo nyt kantapäillä.
 

Rontti

Well-known member
Liittynyt
18.4.2009
Viestit
143
Jos Latvala Toyotalle menisi, niin ympyrä laillaan sulkeutuisi. Hänhän ajoi aikanaan rallin SM-sarjaa WRC-Corollalla, joka taitaa löytyä Latvala Motorsportin tallista vieläkin. Auto on alkujaan TTE;n vuoden -99 Neste Ralliin Didier Auriolille rakentama peli.
Ovat ilmeisesti saaneet auton sittemmin kulkemaan myös suoraa linjaa. https://youtu.be/gxAUFmvGdMY?t=9m40s "This car is a big catastrof!" :D
Näytti todella päättömältä se Didin eteneminen silloin.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Ovat ilmeisesti saaneet auton sittemmin kulkemaan myös suoraa linjaa. https://youtu.be/gxAUFmvGdMY?t=9m40s "This car is a big catastrof!" :D
Näytti todella päättömältä se Didin eteneminen silloin.
Heh, joo Didihän valitti tuolloin koko kisan tuota vikuroivaa oriaan kun samanlaisella oriilla King-Carlos ajoi kelpo kisaa.. Mutta joo eivätköhän nuo Latvalan pajalla ko. auton saaneet kohtuu suoraan kulkemaan kun 2006 sillä ajettiin SM-hopeaa.

mjs:n viestiin kommentoisin, että ajaa saavat vielä jonnin aikaa nämä Suomen nuorukaiset Latvalankin meriitteihin..

Parhaimmillaan Jari-Matti on todella nopea kuski, mutta altis vieläkin väliin helppoihinkin virheisiin. En sitten tiedä, onko sama sveitsiläinen henkinen valmentaja ja urheilupsykologi Christoph Treier, joka oli aikanaan Marcus Grönholminkin taustalla ja kasvatti hänet henkisesti maailmanmestariksi, vielä Latvalan tukena kun suoritustaso on laskenut viimevuodsta.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8221
Kun saisi Jouhkin taustalle ja VW:n alle niin varmaan tuolta löytyisi muitakin jotka osaisi heittää pisteitä hukkaan vähemmälläkin kokemuksella. Pikkuluokan autoilla niihin meriitteihin on kieltämättä vaikea vastata.

Trier on edelleen tukena:

-Silloin kun menee hyvin, niin tietynlainen henkinen nollaus ei ole kisojen välissä niin tärkeää. Sitten kun tulee enemmän huonoja kisoja, kuten tänä vuonna, niin silloin on tärkeää nollata tilanne kisojen välissä.

-On tavattu aina kisojen välissä Christophin kanssa. On tehty jonkin verran mielikuvaharjoitteita ja ihan keskusteltu asioita läpi. Purettu läpi, mitä on tapahtunut ja mitä on tulossa, Latvala valaisee.

Latvalan haasteena on ollut se, että edellä on aina ajanut henkisesti äärimmäisen vahva ranskalainen. Aiemmin haasteen heitti Sebastien Loeb, kahden viime kauden aikana Ogier.

-Ogier on älyttömän vahva mentaalisesti. Jos hänet mielii haastaa, pitää olla koko paketti todella hyvin kasassa. Tuntuu, että nykyään haetaan optimialueita kaikin keinoin. Pelkkä fyysinen kunto ei riitä, Latvala sanoo.

Tällä kaudella Ogierin lisäksi Volkswagenin kolmas pilotti, Norjan Andreas Mikkelsen on ollut toistuvasti suomalaista nopeampi. Kun vielä edellisessä Puolan kisassa myös Fordin Ott Tänak oli tuurilaista vauhdikkaampi, koville ottaa.

-Ei ole helppoa pitää itseään kasassa, kun muut ajavat kovempaa. Vähän oli vaikeuksia sen suhteen alkukaudesta. Sitä miettii ihan älyttömästi. Meksikon jälkeen oli kaikista pahin tilanne. Onneksi sattui siihen väliin vähän lomaa.

MTV

Sen verran aaltoiluahan Latvalan ajelut aina on, että voi olla Jyskälässä taas voittamaton, ja seuraavassa kisassa palasina.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1394
Heh, joo Didihän valitti tuolloin koko kisan tuota vikuroivaa oriaan kun samanlaisella oriilla King-Carlos ajoi kelpo kisaa.. Mutta joo eivätköhän nuo Latvalan pajalla ko. auton saaneet kohtuu suoraan kulkemaan kun 2006 sillä ajettiin SM-hopeaa.
Se saatiin kulkemaan suoraan jo Ruuhimäen TV-pätkälle, kun Didier ajoi pohjat ja otti 3 pistettä kotiin. ;)

Parhaimmillaan Jari-Matti on todella nopea kuski, mutta altis vieläkin väliin helppoihinkin virheisiin. En sitten tiedä, onko sama sveitsiläinen henkinen valmentaja ja urheilupsykologi Christoph Treier, joka oli aikanaan Marcus Grönholminkin taustalla ja kasvatti hänet henkisesti maailmanmestariksi, vielä Latvalan tukena kun suoritustaso on laskenut viimevuodsta
Kyllähän se niin on että ilman apua Latvala ei voita ainuttakaan mestaruutta. En ole ketään noin herkkää ja epäolennaisuuksiin takertuvaa ylianalysoijaa nähnytkään tuolla tasolla. Helppojen virheiden mestari. Ihmettelen, että ei ole tosiaan suoritustaso paljoa kohentunut tämän Treierin myötä...
 
Viimeksi muokattu:

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Se saatiin kulkemaan suoraan jo Ruuhimäen TV-pätkälle, kun Didier ajoi pohjat ja otti 3 pistettä kotiin. ;)


Kyllähän se niin on että ilman apua Latvala ei voita ainuttakaan mestaruutta. En ole ketään noin herkkää ja epäolennaisuuksiin takertuvaa ylianalysoijaa nähnytkään tuolla tasolla. Helppojen virheiden mestari. Ihmettelen, että ei ole tosiaan suoritustaso paljoa kohentunut tämän Treierin myötä...
Jos Ruuhimäen hypyissä Didin Tojotsu oli enempi tassut irti maasta, niìn autokin kulki suoraan..:)

En nyt sanoisi, etteikö Latvalalle vielä joku suonenvetokausi ole mahdollinen ja mestaruus sitä myötä. Hän ei kuitenkaan mikään ikäloppu kuljettaja ole vielä. Tuo on toki totta, että J-M on aina urallaan liikaa analysoinut ja murehtinut asioita.

Mutta pysytään sen verran threadin aiheessa, ettei eräs Toyota Gazoo Racingiin pestattu jyväskyläläinenkään milloinkaan voittanut mestaruutta, vaikka hyvissä tiimeissä sai urallaan ajaa.. MM-hopeaa löytyy toki molemmilta.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Kun saisi Jouhkin taustalle ja VW:n alle niin varmaan tuolta löytyisi muitakin jotka osaisi heittää pisteitä hukkaan vähemmälläkin kokemuksella. Pikkuluokan autoilla niihin meriitteihin on kieltämättä vaikea vastata.

Trier on edelleen tukena:




Sen verran aaltoiluahan Latvalan ajelut aina on, että voi olla Jyskälässä taas voittamaton, ja seuraavassa kisassa palasina.
Varmasti löytyisi Suomesta kuskeja jos saisivat rahoituksen ja mahdollisuuden. Tarkoitin lähinnä noita Latvalankin mm-rallien voittoja, 12 vai 13 niitä on? & mm-hopea. Kyllä siihen ensimmäiseenkin on ajamista näillä nuorilla, jahka WRC:n alleen joskus saavat.

Tuohon postaamaasi maikkarin juttuun koskien ranskalaisten henkistä vahvuutta olen eri mieltä. Heistä kun saa otettua henkisen niskaperse yliotteen, niin murenevat siinä missä muutkin ja alkaa kiukuttelu! Näin oli Mikolla Loebin kanssa ja näin on Latvalalla Ogierin kanssa. Hyvänä osoituksena Portugalin jälkeiset kommentit Ogierilta kun J-M löi hänet.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7504
Jep. Ogier varsinkin on monesti tehnyt virheitä kun on saanut oikeasti painetta.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Jos Latvala Toyotalle menisi, niin ympyrä laillaan sulkeutuisi. Hänhän ajoi aikanaan rallin SM-sarjaa WRC-Corollalla, joka taitaa löytyä Latvala Motorsportin tallista vieläkin. Auto on alkujaan TTE;n vuoden -99 Neste Ralliin Didier Auriolille rakentama peli.
Pakko tulla mainittee, että ilmankos J-M suorituksen menee aikamoista vuoristorataa, kun Toyota meni Auriolin käsissä 99 Nesteessä, kuin käärme eteenpäin.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3179
Sijainti
JKL
Eikös Auriol luikerrellut muillakin merkeillä(Seat?) kuin Tojotalla?
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ralliautotehdas olisi vain osa varuskunta-alueen uutta käyttöä – Aluetta ei tosin ole vieläkään myyty


Toyotan ralliautotehdasta on viime aikoina ehdotettu sijoittuvaksi muun muassa Hallin entiselle varuskunta-alueelle. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan päätös asiasta tehdään vielä heinäkuun aikana. Toisena potentiaalisena, kenties ennakkosuosikkina, on tehtaan sijoittuminen Puuppolaan. Tallipäällikkönä on Tommi Mäkinen.

Käytännössä ralliautotehdas ei olisi varuskunta-alueen ainoa toimija. Myös alueen ostajan on tarkoitus sijoittaa omaa toimintaansa varuskunta-alueelle.

Varuskunta-alueen omistaa vielä Senaatti-kiinteistöt. Lomalta tavoitettu toimitusjohtaja Jari Sarjo kommentoi, että neuvottelut kohteen myynnistä ovat loppusuoralla. Papereissa ei vielä ole nimiä, mutta kaupanhieronnan odotetaan johtavan toivottuun lopputulokseen elokuun aikana.

– Tietyt perusasiat on jo sovittu, mutta muuten asiassa ei ole vielä kommentoitavaa, Sarjo toteaa.

Mitään esteitä kaupan toteutumiselle ei ole tiedossa.

Senaatti-kiinteistöjen intressinä on saada kohde myydyksi. Mistään suuresta kauppasummasta ei ole kyse.

Jämsän kaupunginjohtaja Ilkka Salminen on ottanut vahvan puhemiehen roolin ralliautotehtaan sijoittumisessa Halliin. Hän kertoo olleensa yhteydessä varuskunnan mahdolliseen tulevaan omistajaan.

– He ovat kiinnostuneita asiasta ja ovat tietääkseni olleet yhteydessä Tommi Mäkiseen. Minun mielestäni Halli on paras vaihtoehto. Lentokenttä on lähellä, alue on aidattu jo valmiiksi ja siellä on tilaa tehdä myös testitoimintaa, Salminen kehuu.

Hän kommentoi, että Jämsän kaupunki on täysillä tukemassa tehtaan sijoittumista Halliin.

Varuskunta-aluetta on myyty siitä lähtien, kun varuskunta lakkautettiin. Alueelle on tehty Ilmo-hankkeen osana esiselvitys muun muassa kylmäalan logistiikkakeskuksen sijoittumisesta, mutta se ei poikinut alueelle uutta yritystoimintaa. Tarkoituksena oli tutkia varuskunnan lentokonehallin ja sotilaskodin rakennusten käyttötarkoituksen muutosta kylmä- ja pakastevarastointitilaksi. Se olisi vaatinut alustavan kustannusarvion mukaan noin 2,4 miljoonan euron investointia.
http://www.jamsanseutu.fi/Uutiset/1194991922733/artikkeli/ralliautotehdas+olisi+vain+osa+varuskunta-alueen+uutta+kayttoa+aluetta+ei+tosin+ole+vielakaan+myyty.html

Kaikkea sitä kuulee. Tai lukee..
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8221
Tommilla aika selvät sävelet
Kunhan ei mene laatikot taas kokonaan uusiksi:
Kummelin rallikatsaus ja chili con carnen kirous (YLE Elävä arkisto)


..

Asiaakin, YLE:n suomennos tuosta saksalaisesta uutisesta:

Rallimestari Mäkisen Toyota-projekti vahvassa myötätuulessa – Tiimi kasvaa 25 hengellä vielä tänä vuonna

Suotuisat tuulet puhaltavat Tommi Mäkisen suuntaan. Rallin nelinkertainen maailmanmestari on luottavainen siitä, että pystyy kokoamaan seuraavien 17 kuukauden aikana tiimin, joka pystyy taistelemaan välittömästi kirkkaimmista pinaaleista rallin MM-sarjassa.

Ensimmäiseksi avainhenkilöksi Mäkinen on palkannut kreikkalaista syntyperää olevan insinöörin, Michael Zotoksen, joka on hankkinut kannuksensa mm. Subarun ja Mitsubishin rallitiimeissä.

- Haluan ehdottomasti hoitaa tämän projektin todellisten ammattilaisten avulla. Joitakin kokeneitakin tekijöitä tulee, mutta pääosin koostan tiimin nuorista osaajista. Nyt ykkösasiana on koota suunnittelutiimi. Mukaan tulee yksi suomalainenkin, joka on työskennellyt tiimissäni jo aiemmin.

- Hoidamme yhden osa-alueen kerrallaan, ja siirrymme seuraavaan asiaan. Tämän vuoden puolella uskoisin palkkaavamme 25 ihmistä tiimiin.

Epäileviä tuomaita Mäkisen ja Toyotan yhteistyötä kohtaan riittää. Lisää hämmennystä tuo se, että myös Saksan Kölnissä toimivalla Toyota Motorsport GmbH:lla (TMG) on budjetti rakentaa yhä vuoden 2017 sääntöjen mukainen auto. Sen lisäksi saksalaistiimi höykyttää Yaris WRC:tä minimissään 80 testipäivän ajan kuluvanakin vuonna.

- TMG jatkaa testaamista, sillä heidän tarkoituksensa on ajaa kilometrejä moottorille. Käytämme heidän apuaan sen lisäksi aerodynamiikan testaamisessa. Muutoin kaikki on hyvin selkeää; on vain yksi projekti, ja sen vetovastuu on minulla, Mäkinen painottaa Yle Urheilun haastattelussa.


Kotiseuturakkaus pitää Jyväskylässä

Mäkisellä ei ole aikaa hukattavaksi asti projektinsa kanssa. Testitoiminnan pitää olla täydessä käynnissä heti alkuvuodesta. Samalla Mäkisen tiimi rakentaa myös R5-auton WRC2 -luokan taisteluita varten.

- Prototyypin on tarkoitus olla pyörillään maaliskuussa. Ainakin vuoden ajan olemme vielä Puuppolassa, ja jatkosta päätämme mahdollisimman pian. Olen kyllä miettinyt useitakin eri kotipaikkoja tiimille, aina Englantia ja Saksaa myöden.

Kotiseuturakkautta Mäkisellä on sen verran, että kovin kauaksi tiimi tuskin liikkuu Jyväskylän seudulta. Ratkaisu tuntuu sopivan myös työntekijöille, joita rallimestari on tiimiinsä kaavaillut.

- Moni pitää kuitenkin Keski-Suomea oikeana paikkana tiimille. Verrattuna siihen, että tiimi olisi Helsingin seudulla Jyväskylän sijaan, ovat kustannukset vuositasolla noin 150 000 euroa enemmän liikuttaessa ralleihin täältä. Ei siis ole kovin isosta rahasta kyse.

- Kun tein tunnusteluja ihmisten halukkuudesta asua Jyväskylän seudulla, olin yllättänyt heidän myönteisyydestään. He kokevat kaupungin juuri sopivan kokoiseksi, ja harrastusmahdollisuuksiltaan hyväksi. Ei tarvitse ruuhkissa kököttää.

Suurin osa alihankkijoistakin on ralliprojektiin jo valittu. Voimansiirron autoon tuottaa X-Trac ja alustasta vastaa Bos.


Testikuski Mäkinen

Niin, ja testiauton puikoissa - sillä paikalla nähdään myös itse tallipäällikkö.

- Minä aloitan testiajot, sillä kokemukseni monista eri autoista tarkoittaa sitä, että tiedän edelleen, miten auton pitää käyttäytyä. Myös yksi kuljettaja, jolla on hyvä kokemus auton kehittämisestä, on Hännisen Juho.

Jo aiemmin on käynyt ilmi, että myös Mikko Hirvoselle on luvassa iso rooli. Mikäli innostusta on, voidaan Hirvosen palveluja käyttää aina kisakuskin roolissakin.

- Mikko on mukana projektissa, eikä sitä koskaan tiedä, mihin hän innostuu. Onhan niitä paluita tehty ennenkin, Mäkinen naurahtaa.

Se, tarvitseeko Mäkinen aiemmin Toyotan palkkaamia juniorikuljettajia, Teemu Sunista tai Eric Camillia, selviää varsin pian. Virallisesti kaksikolla ei ole sopimusta lainkaan Mäkisen johtaman Toyota GAZOO Racingin kanssa.

- Emme ole vielä tehneet päätöstä niistä asioista. Tiedotamme kuitenkin seuraavasta askeleesta varsin pian, ihan lähitulevaisuudessa.

YLE
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8221
Puuppola häppen next.

Toyotan ralliautojen prototyypit valmistetaan Jyväskylässä, Tommi Mäkisen tiloissa Puuppolassa. Neljä prototyyppiä valmistavat Toyotan paluuta rallin MM-sarjaan kaudella 2017.

Toyotan tallipäälliköksi nimitetty Mäkinen vahvisti suunnitelmat Ylelle ralliperjantaina.

Varsinaisen rallitallin sijoituspaikka vahvistetaan elokuussa. Jyväskylä on vahvoilla tallin ydinpaikaksi.

Video koko haastattelusta: http://areena.yle.fi/1-2944580

EDIT:
Toyotan rallitallin lähitulevaisuus asemoituu Jyväskylän Puuppolaan. Tallin varsinainen sijoituspaikka on kuitenkin edelleen auki.

– Yksi vuosi pärjätään hyvin Puuppolassa, tallipäällikkö Tommi Mäkinen vahvisti Keskisuomalaiselle.

– Ensimmäiset tehtävät ovat tuotekehitystiimin kokoaminen ja prototyyppien suunnittelu sekä rakentaminen. Puuppolan maatilalla on 1500 neliötä tilaa. Se riittää tässä vaiheessa.

Mäkinen arvelee, että ensimmäinen prototyyppi pullahtaisi uunista ulos maaliskuussa. Jotta tässä aikataulussa pysyttäisiin, Mäkinen tarvitsee niin sanottuun ykköstiimiin 20–25 henkilöä.

Tallin lopullinen osoite saattaa ratketa hyvin nopeasti.

– Asiasta keskustellaan varmasti jo tämän viikonlopun aikana, kun Jyväskylään saapuu Toyotan vahva edustus Japanista, Mäkinen totesi.

– Uskon, että Jyväskylä on vähintäänkin samalla viivalla muiden vaihtoehtojen kanssa.

"Muita vaihtoehtoja" Mäkinen ei suostunut tarkentamaan.

– Sen voin sanoa, että jos asemapaikaksi valikoituu Keski-Suomi, Jyväskylä on ainoa vaihtoehto, tallipomo selvitti.

– Lentokentän läheisyys on tärkeä asia.

Näin julkisuudessa rallitehtaan sijoituspaikaksi spekuloitu Jämsän Halli ei ole mukana tämän hetken kaavailuissa.

KSML
 
Viimeksi muokattu:

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Jämsän Halli voisi hyvinkin olla sijoituspaikka. Rahtikoneen saa tallin eteen ja lähimaastoissa hyvää testipätkää.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Vieläkin ihmetyttää tuo TMG:n rinnakkais projekti. Mistähän lie saaneet rahoituksensa? Luulin, että se olisi ollut se virallinen WRC projekti. TMG on ilmeisesti emoyhtiöstä irrallaan oleva firma? Aika näyttää haudataanko heidän aikaansaannoksensa kaikessa hiljaisuudessa. Suninen ja Camilli voivat pyyhkiä sopimuspapereillaan pyllyä. :D

Ilmeisesti 2017 vuoden säännöt eivät vielä ole täysin valmiita, niin sinänsähän auton kehittämiseen on yhtä paljon aikaa kuin muilla.
Luulisi, että kannattaisi ensimmäisenä rakentaa toimiva R5 luokan auto ja rakentaa ensi kaudeksi sen ympärille jonkinnäköinen harjoitustalli, kuten VW-motorsport teki.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Vieläkin ihmetyttää tuo TMG:n rinnakkais projekti. Mistähän lie saaneet rahoituksensa? Luulin, että se olisi ollut se virallinen WRC projekti. TMG on ilmeisesti emoyhtiöstä irrallaan oleva firma? Aika näyttää haudataanko heidän aikaansaannoksensa kaikessa hiljaisuudessa. Suninen ja Camilli voivat pyyhkiä sopimuspapereillaan pyllyä. :D

Ilmeisesti 2017 vuoden säännöt eivät vielä ole täysin valmiita, niin sinänsähän auton kehittämiseen on yhtä paljon aikaa kuin muilla.
Luulisi, että kannattaisi ensimmäisenä rakentaa toimiva R5 luokan auto ja rakentaa ensi kaudeksi sen ympärille jonkinnäköinen harjoitustalli, kuten VW-motorsport teki.
TMG on kyllä osa Toyotan konsernia, mutta tullee jatkossa keskittymään pääasiallisesti Toyotan ratapuolen hommeleihin, kuten LMP projektiin ja mahdollisiin GT-kilpureihin. Rallin kanssa sillä ei varmaan ole jatkossa isommin tekemistä. Tommin mukaan toistaiseksi kehittävät 2017 sääntöjen mukaista moottoria ja pelailevat airodynamiikan kanssa. Muutoin tulevaan ralliautoon liittyvät hommat tehdään Puuppolan vaarin verstaassa.
Ja tosiaan lyhyellä tähtäimellä Suninen ja Camilli eivät tule olemaan TGR:n kilpakuljettajia vaan niihin hommiin palkataan kokeneempia, jo osaamisensa WRC:ssa todistaneita kavereita. Maailman suurimpana autonvalmistajana Toyota ei lähde WRC ympyröihin märkäkorvien kanssa vaan tarkoitus on ihan tosissaan haastaa Volkkari. 2016 Sunisen pitäisi päästä ajamaan säännöllisesti kilpaa WRC2 tasolla ja 2017 ajaa tosissaaan WRC2:n mestaruudesta - sen jälkeen voidaan keskustella uudemman kerran pääsystä Tojon WRC auton sarviin.
Puuppolan vaari myös mainitsi ralliradiossa, että R5 autosta on jo olemassa periaatepäätös, mutta ensin pitää saada WRC-auto toimimaan ja nopeaksi. Jatkossa on myös harkittu auton rakentamista R3 ja R2 luokkiin jotta tulevien 2020-luvun kuskien ei tarvi ajaa vierailla merkeillä, vaan saavat alusta lähtien olla osa suurta Toyota-perhettä.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Samat kuin jo yllä muissa lähteissä ja:

New recruits to the Toyota programme are believed to include Michael Zotos - who worked with Makinen at Subaru before his retirement in 2003 - and ex-M-Sport engineer Tom Fowler.

Recently retired Mikko Hirvonen and co-driver Jarmo Lehtinen are also believed to be on the Makinen/Toyota programme's books.


http://www.autosport.com/news/report.php/id/120236
 
Ylös