Toyota Gazoo Racing

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8222
Toyotan tehdastallin tuskin tarvitsee millään kengännauhabudjetilla toimia.
Pelkkää pekulaatiota taas, mutta jos TMG:n roolin pienentäminen liittyy rahankäyttöön/budjettiin/tuhlailuun, niin pahimmillaanhan kyseessä voi olla vaikka Suzuki-tason harrastelijaviritys eikä mikään vakava VW:n kaltainen operaatio. (?)

Loogisin vaihtoehto rallitoiminnalle oli hoitaa koko projekti Kölnistä, suurista ja valmiista tiloista, perinteitä kunnioittaen. Vähitellen kävi kuitenkin selväksi, ettei TMG nöyrtynyt yhteistyöhön, jollaista merkin pääjohtaja Akio Toyoda oli mielessään kaavaillut.

Lopulta vaakakuppi nitkahti herra Toyodan hyvin tunteman ja arvostaman Mäkisen suuntaan.

- Kyllä se meni juuri niin kuin oletinkin; Tommi kantaa päävastuun projektista. Se, mikä lopulta on TMG:n osuus, on vähän epäselvää, mutta jotain yhteistyötä he kuitenkin tekevät.

- TMG oli aluksi sitä mieltä, että he osaavat kaiken ja rakentavat maailman parhaimman auton. He tarjosivat aluksi Tommille vetovastuuta, mutta olisivat rakentaneet itse auton. Siinä vaiheessa Tommi löi jarrua, ja sanoi haluavansa myös auton suunnittelun itselleen.

YLE

Sitten kun kuullaan, ketkä/missä/mitä jne. niin voi laittaa mestaruuslippikset painoon. Toistaiseksihan on varmaa lähinnä se että Tommi on päällikkönä ja jotain pitäisi voittaakin mahdollisimman pian.
 

Vaseneri

Banned
Liittynyt
8.5.2011
Viestit
341
Ette kai usko tässä vaiheessa että Toyota lähtee Toyotana pelleilemään jollain jollain pikkubudjetilla? Se on taas toinen juttu saadaanko isolla rahalla parempaa autoa kun on Volkkarilla.Hyundain tasolle pääsevät varmasti ja jos vielä vaikka kuskin löytävät joka on nopea eikä tee Latvaloita liian useasti niin ehkä pärjäävät.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Johan on kuviot. Maailman suurimman autonvalmistajan WRC-projektia pyöritetään Puuppolasta käsin. Kuulostaa todella hämärältä.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1351
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Johan on kuviot. Maailman suurimman autonvalmistajan WRC-projektia pyöritetään Puuppolasta käsin. Kuulostaa todella hämärältä.
Mitäs ihmeellistä siinä on? Volkkarin WRC-projekti potkaistiin käyntiin ostamalla tekijät Tekniikan Museon (UK) pikkukylän asiakaspajasta ja yhestä punaviinivetoisesta rallitallista. (Suomennettuna siis että tekijät ratkaisee, ei välttämättä se sijainti tai edes TMR:n nykyinen henkilöstö.)
 

Rontti

Well-known member
Liittynyt
18.4.2009
Viestit
143
Ja aikanaan Ove Andersson aloitti Toyotan rallihommat omassa pajassa, Ruotsin Uppsalassa.
Varmasti haasteellisempaa hoitaa asioita Puuppolasta käsin kuin keski-euroopasta, mutta ei mahdotontakaan.
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Ove muutti pajansa aika nopeasti Kölniin, jostain kumman syystä...

Jos on varaa laittaa WRC-tehdas pystyyn logistisesti näin ideaaliin paikkaan (Puuppola), ei rahasta ainakaan ole pulaa, eikä laji ole silloin liian kallis. :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

jokamies

Well-known member
Liittynyt
5.8.2014
Viestit
794
Johan on kuviot. Maailman suurimman autonvalmistajan WRC-projektia pyöritetään Puuppolasta käsin. Kuulostaa todella hämärältä.
Toivottavasti pyöritettäisiin, mutta vähän epäilen. Todennäköisesti Toyotan "pääkallopaikka" sijoittuu johonkin muualle, esim. Japaniin tai Saksaan.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mitäs ihmeellistä siinä on? Volkkarin WRC-projekti potkaistiin käyntiin ostamalla tekijät Tekniikan Museon (UK) pikkukylän asiakaspajasta ja yhestä punaviinivetoisesta rallitallista. (Suomennettuna siis että tekijät ratkaisee, ei välttämättä se sijainti tai edes TMR:n nykyinen henkilöstö.)
Lähinnä ajattelin että miksi TMG sivuutetaan tuolla tavalla. Siellä on pelit ja pensselit valmiina, ja jos koko tiimi on saman katon alla niin homma yleensä toimii jouhevammin.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Ottaiskoha Mäkinen Esapekka Lapin ens kaudeks tiimiinsä?
 

jokamies

Well-known member
Liittynyt
5.8.2014
Viestit
794
Ottaiskoha Mäkinen Esapekka Lapin ens kaudeks tiimiinsä?
Eikös Lappia ole huhuiltu jossakin vaiheessa Volkswagenin leiriin? Toki asiat ehtii muuttua, se onkin sitten eri juttu, kannattaako Esapekan vielä tässä vaiheessa uraa lähteä tiimiin, jossa menestystä ei ihan vielä ole tulossa.
 

Porsche Martini

Well-known member
Liittynyt
16.6.2015
Viestit
110
Ottaiskoha Mäkinen Esapekka Lapin ens kaudeks tiimiinsä?
Skoda taitaa toimia eräänlaisena Volkkarin junioritiiminä... Ja Skoda-kuskeista veikkaisin juuri Lappia todennäköisimmin WRC:n rattiin - tosin markkinoinnin kannalta Saksan rallissa debytoiva Fabian Kreim saattaisi olla parempi ratkaisu, saksalaistähti varmasti lisäisi 80 miljoonan maanmiehensä kiinnostusta lajiin. Toisaalta VW:lla tuskin vapautuu paikkoja vielä vähään aikaan, joten en pitäisi Lapin Toyota-sopimustakaan mahdottomuutena.
 

Rontti

Well-known member
Liittynyt
18.4.2009
Viestit
143
Markkinoinnin kannalta lienee paras ratkaisu ottaa ne nopeimmat kuskit ja voittaa kisoja. Kuten Volkkari tähän mennessä on ansiokkaasti tehnytkin. :)
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
824
Eli tilanne on se, Toyotalla ja TMG:llä meni tikut ristiin ja näin ollen Mäkinen palkattin vetämään projektia kokonaisuudessaan. Tommi rakentaa 10 WRC-autoa alle 1,5 vuodessa hommaa tilat, insinöörit, kuskit, yms... Hämmentävää

Kuinka käy TMG:n sopimusten kanssa, Sunisella on sopimus tämän puljun kanssa? Kenen pussista TMG testaa koko ajan ympäri maailmaa jos ei emoyhtiön?
Tämä kyseinen pulju on huudattanut tätä 1,6 WRC-moottoria penkissä jo vuodesta 2012. Ja nämä Yarikset päätyvät TMG:n museoon??!!
 

Rontti

Well-known member
Liittynyt
18.4.2009
Viestit
143
Kenen pussista TMG testaa koko ajan ympäri maailmaa jos ei emoyhtiön?
Tämä kyseinen pulju on huudattanut tätä 1,6 WRC-moottoria penkissä jo vuodesta 2012. Ja nämä Yarikset päätyvät TMG:n museoon??!!
TMG on täysin emoyhtiön omistama, joten tuskinpa mitään turhaa työtä on tehty. Omistaja vaan hieman uudelleenorganisoi asioita.
Ja museoon päätyneistä ajamattomista kilpa-autoistahan firmalla taitaakin olla jo aiempaakin kokemusta.
 

Porsche Martini

Well-known member
Liittynyt
16.6.2015
Viestit
110
Markkinoinnin kannalta lienee paras ratkaisu ottaa ne nopeimmat kuskit ja voittaa kisoja. Kuten Volkkari tähän mennessä on ansiokkaasti tehnytkin. :)
Eihän sitä Kreimia tietysti kannata ottaa, jos ei hänestä ole mihinkään. Mutta hän on vielä nuori, ei sitä tiedä kuinka paljon hänessä on potentiaalia voittajaksi...
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4204
Ottaiskoha Mäkinen Esapekka Lapin ens kaudeks tiimiinsä?
Ei ota koska paikka on varattu Suniselle, EP on VW:n miehiä, tästä huolimatta veikkaan että EP ajaa ensikisansa WRC:ssä Fordilla.
 

JarkkoR

Member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
15
Sijainti
Jyväskylä
Lähinnä ajattelin että miksi TMG sivuutetaan tuolla tavalla. Siellä on pelit ja pensselit valmiina, ja jos koko tiimi on saman katon alla niin homma yleensä toimii jouhevammin.
Helsingin Sanomat sanoi:
Merkin aiempaa kilpailutoimintaa hoidettiin aina vuoteen 1999 asti Saksassa sijaitsevasta rallipajasta, mutta tulevaisuus tulee olemaan sinivalkoinen. Syy on yksinkertainen: resurssipula. "Yhteistyötä Kölnin kanssa tehdään, mutta heillä on se WEC-sarja hoidettavana ja miljoona muutakin projektia. He palvelevat vähän kaikkia asiakkaita. Moottorin ja aerodynamiikan kanssa teemme silti kohtuullisen paljon töitä yhdessä Kölnin kanssa."
http://www.hs.fi/urheilu/a1436232569697

En nyt muista haastatteluista löytänyt vastaavaa kommenttia. Voi siis olla todennäköistä että TMG:llä ei riitä resurssit pyörittämään täysimittaista rallitallia jos halutaan pitää panostus WEC-sarjaan entisellään, mutta kehittää ja auttaa teknisissä asioissa. Näin vastuun siirtoon olisi jo luonnollinen syy.
 
Viimeksi muokattu:

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
pihlajakoskella huristelevat testiä nytten...
Olihan tuo Tommin ja Toyotan yhteistyö aavisteltavissa jo vuosi sitten, kun Tommi ajatti Subarun ja Toyotan risteytyksellä Mr. Aikido Toyodaa. Yllätys siltikin, että vetovastuu siirrettiin pois Kölnistä. Ilmeisesti kuitenkaan Saksan resurssit ja tilat eivät mahdollista rallipuolen pyörittämistä WEC- luokan rinnalla ja F1 puolen tiloja & tuulitunnelia Kölnissä Toyota on käsittääkseni vuokrannut.

Ajattelin tuon Toyotan testi-ek Pihlajakosken skipata Neste Rallissa tänä vuonna. Viimevuodelta oli moneen vuoteen pätkänä huono kokemus ja auton joutui jättämään n.3km. päähän, vaikka lähelläkin pätkää oli monia välejä tienvarsi parkissa. Pätkähän on vähän "pussissa" ja sinne ei montaa kautta pâãse.

Testasiko Basti Lindholm tai Teemu Suninen tuolla, vai vaan tämä Sunisen lailla Toyotan junioriohjelmaan kiinnitetty Eric Camilli? Stéphane Sarrazinhan taisi olla toinen kokeneempi varsinainen testikuski Bastin ohella.
 
Ylös