Rallimestari Mäkisen Toyota-projekti vahvassa myötätuulessa – Tiimi kasvaa 25 hengellä vielä tänä vuonna
Suotuisat tuulet puhaltavat Tommi Mäkisen suuntaan. Rallin nelinkertainen maailmanmestari on luottavainen siitä, että pystyy kokoamaan seuraavien 17 kuukauden aikana tiimin, joka pystyy taistelemaan välittömästi kirkkaimmista pinaaleista rallin MM-sarjassa.
Ensimmäiseksi avainhenkilöksi Mäkinen on palkannut kreikkalaista syntyperää olevan insinöörin, Michael Zotoksen, joka on hankkinut kannuksensa mm. Subarun ja Mitsubishin rallitiimeissä.
- Haluan ehdottomasti hoitaa tämän projektin todellisten ammattilaisten avulla. Joitakin kokeneitakin tekijöitä tulee, mutta pääosin koostan tiimin nuorista osaajista. Nyt ykkösasiana on koota suunnittelutiimi. Mukaan tulee yksi suomalainenkin, joka on työskennellyt tiimissäni jo aiemmin.
- Hoidamme yhden osa-alueen kerrallaan, ja siirrymme seuraavaan asiaan. Tämän vuoden puolella uskoisin palkkaavamme 25 ihmistä tiimiin.
Epäileviä tuomaita Mäkisen ja Toyotan yhteistyötä kohtaan riittää. Lisää hämmennystä tuo se, että myös Saksan Kölnissä toimivalla Toyota Motorsport GmbH:lla (TMG) on budjetti rakentaa yhä vuoden 2017 sääntöjen mukainen auto. Sen lisäksi saksalaistiimi höykyttää Yaris WRC:tä minimissään 80 testipäivän ajan kuluvanakin vuonna.
- TMG jatkaa testaamista, sillä heidän tarkoituksensa on ajaa kilometrejä moottorille. Käytämme heidän apuaan sen lisäksi aerodynamiikan testaamisessa. Muutoin kaikki on hyvin selkeää; on vain yksi projekti, ja sen vetovastuu on minulla, Mäkinen painottaa Yle Urheilun haastattelussa.
Kotiseuturakkaus pitää Jyväskylässä
Mäkisellä ei ole aikaa hukattavaksi asti projektinsa kanssa. Testitoiminnan pitää olla täydessä käynnissä heti alkuvuodesta. Samalla Mäkisen tiimi rakentaa myös R5-auton WRC2 -luokan taisteluita varten.
- Prototyypin on tarkoitus olla pyörillään maaliskuussa. Ainakin vuoden ajan olemme vielä Puuppolassa, ja jatkosta päätämme mahdollisimman pian. Olen kyllä miettinyt useitakin eri kotipaikkoja tiimille, aina Englantia ja Saksaa myöden.
Kotiseuturakkautta Mäkisellä on sen verran, että kovin kauaksi tiimi tuskin liikkuu Jyväskylän seudulta. Ratkaisu tuntuu sopivan myös työntekijöille, joita rallimestari on tiimiinsä kaavaillut.
- Moni pitää kuitenkin Keski-Suomea oikeana paikkana tiimille. Verrattuna siihen, että tiimi olisi Helsingin seudulla Jyväskylän sijaan, ovat kustannukset vuositasolla noin 150 000 euroa enemmän liikuttaessa ralleihin täältä. Ei siis ole kovin isosta rahasta kyse.
- Kun tein tunnusteluja ihmisten halukkuudesta asua Jyväskylän seudulla, olin yllättänyt heidän myönteisyydestään. He kokevat kaupungin juuri sopivan kokoiseksi, ja harrastusmahdollisuuksiltaan hyväksi. Ei tarvitse ruuhkissa kököttää.
Suurin osa alihankkijoistakin on ralliprojektiin jo valittu. Voimansiirron autoon tuottaa X-Trac ja alustasta vastaa Bos.
Testikuski Mäkinen
Niin, ja testiauton puikoissa - sillä paikalla nähdään myös itse tallipäällikkö.
- Minä aloitan testiajot, sillä kokemukseni monista eri autoista tarkoittaa sitä, että tiedän edelleen, miten auton pitää käyttäytyä. Myös yksi kuljettaja, jolla on hyvä kokemus auton kehittämisestä, on Hännisen Juho.
Jo aiemmin on käynyt ilmi, että myös Mikko Hirvoselle on luvassa iso rooli. Mikäli innostusta on, voidaan Hirvosen palveluja käyttää aina kisakuskin roolissakin.
- Mikko on mukana projektissa, eikä sitä koskaan tiedä, mihin hän innostuu. Onhan niitä paluita tehty ennenkin, Mäkinen naurahtaa.
Se, tarvitseeko Mäkinen aiemmin Toyotan palkkaamia juniorikuljettajia, Teemu Sunista tai Eric Camillia, selviää varsin pian. Virallisesti kaksikolla ei ole sopimusta lainkaan Mäkisen johtaman Toyota GAZOO Racingin kanssa.
- Emme ole vielä tehneet päätöstä niistä asioista. Tiedotamme kuitenkin seuraavasta askeleesta varsin pian, ihan lähitulevaisuudessa.
YLE