Toyota Gazoo Racing

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Merkillistä, kun Toyotan talliin ei jostain syystä tunnu olevan mitään hirveää tunkua nimimiesten osalta. Monilla on toki voimassaolevat sopimukset jo nykyisiin talleihinsa, mutta esim. Meeke valitsi mielummin Citikan ja Paddon teki jatkosopparin Hyundaille. Toyotan lähtökohdat ovat kuitenkin verrattavissa siihen kun Volkkari tuli mukaan MM-sarjaan. Isoja autonvalmistajia, joissa kummassakin laitetaan rahaa likoon isolla panoksella ja voitot tähtäimessä.
Tässä vielä omat spekuloinnit Toyotan kisakuskeista kaudelle 2017:

Hirvonen ( kokemusta ja varmuutta. Testikuskeista puhuttaessa korostetaan Hännistä, mutta Hirvonen jätetty vähän kysymysmerkiksi koska saattaakin olla ehdolla kisakuskiksi?? . Saatavilla olevista kuskeista mielestäni fiksuin veto.)

Lappi (Tommi ilmaissut jo haluavansa hänet tiimiin. Epäselvää lähinnä se, onko Lapilla muita vaihtoehtoja mielessä tai onko mahdollinen Toyota-sopimus koko sarjan kattava vai esim. vuorotteleva kolmoskuski tms.)

Tidemand ( yllätyskortti, mutta osoittanut vauhtinsa siinä kuin Lappikin. Tuntuu myös että pohjoismaalaisuus on Tommin tallissa jo sijaintinsakin puolesta plussaa.)

Arai ( en usko ainakaan täyden sarjan ajamiseen. Ajaa korkeintaan muutaman kisan kolmosautolla, mutta tuskin sitäkään. Tavoitteena kouluttaa hänestä kisakuski aikaisintaan kaudelle 2018. )

Tänak ( Nopea ja jonkin verran kokemustakin jo WRC-tasolta)

Östberg (kokemusta ja kohtuu nopea)

Breen ( vähän jo hiipuva tulevaisuudenlupaus, mutta järkevistä vaihtoehdoista tämäkin harkinnassa)

Evans (WRC-kokemusta ja kohtuullisia tuloksia)


Jos nyt pitää veikata, niin itse pitäisin saatavilla olevista vaihtoehdoista todennäköisimpänä Tänak-Lappi-Hirvonen-Östberg- porukkaa. Siitä nelikosta löytyy ensi kauden kuljettajat :ahem:
Jostain syystä tämä Toyotan paluu ei ole vakuuttanut nimimiehiä, eikä kyllä minuakaan. Volkkariin on turha kyllä lähteä vertaamaan siellä on veivattu jo 2017 mallin Pololla enemmän testiä kuin Yariksella tullaan ajamaan yhteensä 2016 ja 2017 aikana.
Mäkisen tallin pitäisi vuoden päästä kiertää täyttä MM-sarjaa, ja tällä hetkellä aloitellaan koritöitä, rekrytoidaan porukkaa teamiin. Kyllä kausi 2017 alkaa todennäköisesti vajaalla ohjelmalla, ehkä euroopassa ajettavat kisat tai jotain, jatkoa seuraa ehkä jos tulokset ovat lupaavia. Pahoin pelkään kyllä Volkkarin pyyhkivän muilla lattiaa aika raskaasti myös tuolloin.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Kyllähän joku Loeb toisi koko projektille paljon uskottavuutta, testauksen laadusta puhumattakaan. Solbergista tai Hirvosesta en auton testaajana/säätäjänä ole niinkään vakuuttunut. Toisaalta tuossa vaiheessa kehitystyötä melkein kuka vaan kokenut nykyisillä autoilla paljon kilpaillut kelpaa.
 

Vaseneri

Banned
Liittynyt
8.5.2011
Viestit
341
Tai sitten Tommi Mäkinen :D. Toyota-tallin sijaintikin olis hänen kotiseudullaan ja kokemusta ja maailmanmestaruuksia löytyy. En tiedä sitten onko Toyotan tallipäällikkö Mäkinen ajatellut tätä vaihtoehtoa että soittais Tommille?:p

Eikä kannata unohtaa Harri Rovanperää! Hän voi kysyä pojaltaan säätövinkkejä jos ei mainaa Tojota totella ohjastajaa!
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Kyyllähän sitä ulkomaan foorumeilla on jo tarjottu Stig Blomqvistiakin... Waldegårdin kohdalla ollaan jo myöhässä.

Leikki sikseen. Kuten ylempänä todettiin niin itsellenikin on jäänyt Hirvosesta kuva ettei olisi parhaasta päästä testikuskina. Tietysti vielä ei ihan viimeisiä säätöjä lukkoihin haeta, joten sama kuka ajaa.

Veikkaisin Östbergin lisäksi Lappia, tai Tidemandia toiseen autoon.
Ei Evanskaan mikään huono veto olisi.
 

jokamies

Well-known member
Liittynyt
5.8.2014
Viestit
794
Kyllähän Lappi on saatava ensi kaudeksi jo WRC-auton rattiin. Ja jos sinne ensi kaudeksi pääsee, niin kyllä Tommi laittaa hänet koko kauden kiertämään, ei ole mitään järkeä ajaa vain joitakin kisoja, nyt on saatava hankittua kokemusta mikäli joskuu meinaa maailmanmestaruuksia ajaa.

Neuville kannattaisi mun mielestä ottaa toiseksi kuskiksi. Mikäli Hyundai ei pysty tälläkään kaudella voitoista ajamaan, niin luulen, että Neuville on halukas itsekkin Hyundailta lähtemään. Se on sitten eri asia, onko valmis hyppäämään jälleen sellaiseen tiimiin, jonka iskukyvystä ei tiedetä yhtään esim. Volkkareihin nähden. Mutta Tommin kannattaa ehdottomasti kysyä Neuvilleä.

Näistä Sohlbergeistä ja Loebeistä ja Hirvosista mä en jaksa millään nähdä heitä ajamassa vielä maailmanmestaruudesta. Toki jokainen heistä on varmasti hyvä testikuljettaja, mutta eiköhän heistä jokaisesta aika ole jo niin sanotusti ajanut ohi. Lähimpänä kisakuskin paikkaa näistä kolmesta olisi mielestäni Hirvonen, mutta onko hänkään enää valmis kiertämään koko MM-sarjaa? Itse ainakin sanoi silloin kun lopetti, että haluaa olla nykyään paljon enemmän poikiensa kanssa kotona. Joten en jaksa uskoa, että Mikosta enää kilpakuskiksi on, ehkä testikuljettajan pesti häntäkin kiinnostaa. Siitä Tommi saisi kylä tiimiinsä hyvän ja varmasti luotettavan testikuskin, joka varmasti tietää, mihin suuntana autoa pitää lähteä kehittämään.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Neuville on yksi vaihtoehto, mutta onko mielekästä hypätä jo pitkällä olevasta Hyundai-projektista toiseen, joka on ihan alkutekijöissään ja aloittaa taas alusta. Ehkä siinä tapauksessa, että uusi auto osoittautuisi jostain syystä flopiksi mitä se ei varmasti ole.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Toyota ei kaudella 2017 tule olemaan millään muotoa voittaja-auto. Turha verrata Volkkariin, vaikka budjetti samoissa lukemissa pyöriikin. Volkkari oli tähän mennessä jo ajanut enemmän testiä kuin Toyota edes kerkeää ajamaan. Mäkinen rekrytoi vielä porukkaa ja kuskikiinnityksetkin venyvät todennäköisesti kesään asti. Testikuskeista en niinkään huolestuisi, Tommi itse osaa hommansa (edelleen) paremmin kuin yksikään näistä mainituista. Toivottavasti eivät testimielessä ainakaan Hirvosta tai Hännistä käytä. Boueffieristakaan en olisi kovin vakuuttunut.

Ylemäpänä oli Neuvillestä puhetta, tekee todennäköisesti Hyundain kanssa pitkän jatkosopimuksen. En jaksa uskoa, että tämän kauden suoritukset (hyundailla ei voi voittaa) muuttaisivat tilannetta mitenkään, koska ensi kaudelle tulee joka tapauksessa uudet autot. Melkein kaikilla muilla taitaakin jo sopimukset olla.

Eipä siihen montaa kuskia vapaille markkinoille jää. Lappi varmaan ajaa varmasti (toivottavasti) kolmatta autoa täyden sarjan, mutta ketkä ne kaksi muuta ovat?

Katsokaas vain niin vanha herra Solberg ajaa Toyotaa kaudella 2017. Montessa viivalla todennäköisesti myös Loeb, mutta Loebistä en jaksa enää uskoa koko sarjan ajamiseen, vaikka annettavaa vielä olisikin. Markkinointimielessä, ja kauden 2018 auton kehitystä varten tuo eläkeläiskaksikko olisi kuitenkin ehkä paras vaihtoehto myös Tommille tässä sopimustilanteessa.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2216
En ymmärrä mitä Solberg voi tarjota. Grönholm ja Loebikin vaan testihommiin. Eiköhän nämä vanhat veijarit ole nähty. Ainoastaan varmaan Loebilla riittää enää kyyti.
Tuskin noissa testihommissa äärimmäinen vauhti on se ykkösjuttu. Tässä lähivuosina useita autoja on kehittänyt mm. sellaiset kaverit kun Sarrazin, Lindholm, Loix ja Bugalski.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Toyota ei kaudella 2017 tule olemaan millään muotoa voittaja-auto. Turha verrata Volkkariin, vaikka budjetti samoissa lukemissa pyöriikin.

Toivottavasti eivät testimielessä ainakaan Hirvosta tai Hännistä käytä. Boueffieristakaan en olisi kovin vakuuttunut.

.
Eihän Toyota vielä 2017 mikään voittaja-auto voi ollakaan, että en siinä mielessä Volkkariin vertaakaan. Lähinnä vertaan budjettia ja millä asenteella sarjaan ollaan tulossa. Kyllä eväät voittaja-auton rakentamiseen on kuitenkin olemassa, mutta aikaa se toki vielä vaatii vähintään pari-kolme vuotta.

Jos olen oikein ymmärtänyt niin Hännisen testisopimus alkaa olla jo aika selvä. En itsekään ole kovin vakuuttunut onko hän hyvä kehittämään autoa tai sen enempää Hirvonen ja Bouffierkaan. Mutta onhan Juholla ja Bouffierilla tietysti Hyundain kehittämisestä arvokasta kokemusta. Varmaan paras valinta olisi sellainen kuski, joka on ajanut mahdollisimman monella merkillä ja osaa verrata näiden hyviä ja huonoja ominaisuuksia keskenään. Siinä mielessä ymmärrän hyvin, että esim. Basti on varmasti hyvä valinta testikuskiksi. Hänelläkin kokemusta mm. Peugeotin, Suzukin ja Toyotan WRC-autojen kehityksestä.
 

Vaseneri

Banned
Liittynyt
8.5.2011
Viestit
341
Eihän Toyota vielä 2017 mikään voittaja-auto voi ollakaan, että en siinä mielessä Volkkariin vertaakaan. Lähinnä vertaan budjettia ja millä asenteella sarjaan ollaan tulossa. Kyllä eväät voittaja-auton rakentamiseen on kuitenkin olemassa, mutta aikaa se toki vielä vaatii vähintään pari-kolme vuotta.

Jos olen oikein ymmärtänyt niin Hännisen testisopimus alkaa olla jo aika selvä. En itsekään ole kovin vakuuttunut onko hän hyvä kehittämään autoa tai sen enempää Hirvonen ja Bouffierkaan. Mutta onhan Juholla ja Bouffierilla tietysti Hyundain kehittämisestä arvokasta kokemusta. Varmaan paras valinta olisi sellainen kuski, joka on ajanut mahdollisimman monella merkillä ja osaa verrata näiden hyviä ja huonoja ominaisuuksia keskenään. Siinä mielessä ymmärrän hyvin, että esim. Basti on varmasti hyvä valinta testikuskiksi. Hänelläkin kokemusta mm. Peugeotin, Suzukin ja Toyotan WRC-autojen kehityksestä.

Melkeenpä voisi ajatella että ei Toyotan kehitys /paremmuus jää testikuskista kiinni vaan on ihan siellä suunnittelupöydällä se haaste. Ja jos joku kuvittelee että Toyota tekee Volkkarit mitä tulee menestymiseen niin sitä voi pikkasen epäillä.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Melkeenpä voisi ajatella että ei Toyotan kehitys /paremmuus jää testikuskista kiinni vaan on ihan siellä suunnittelupöydällä se haaste. Ja jos joku kuvittelee että Toyota tekee Volkkarit mitä tulee menestymiseen niin sitä voi pikkasen epäillä.
Tähän vahva sama. Tommi pystyy todennäköisesti vaikka itse rakentamaan Toyotasta auton, jolla voi pärjätä. Toyotan insseistä en ole vielä kuullut / edes jaksanut lukea, mitä nyt pikkulinnuilta kuullut, että eräs M-Sportilla ennen työskennellyt olisi Mikon mukana (?) menossa Tommille. Itsekin olen nähnyt kyseisen kaverin täällä suunnilla, mutta voihan se olla myös muuten vaan Keski-Suomessa.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Tähän vahva sama. Tommi pystyy todennäköisesti vaikka itse rakentamaan Toyotasta auton, jolla voi pärjätä. Toyotan insseistä en ole vielä kuullut / edes jaksanut lukea, mitä nyt pikkulinnuilta kuullut, että eräs M-Sportilla ennen työskennellyt olisi Mikon mukana (?) menossa Tommille. Itsekin olen nähnyt kyseisen kaverin täällä suunnilla, mutta voihan se olla myös muuten vaan Keski-Suomessa.
Luotan itse tallipäällikkö Puuppolan Vaariin autonkehittäjänä enempi kuin Hirvoseen, Hänniseen & Bouffieriin yhteensä. TMR:llä kuitenkin on noista Subarujen rakentamisesta ja testaamisesta kova kokemus.

Toyota Gazoo Racingin operatiivinen johtaja on Lauri Riipinen ja urheilutoiminnan johtajana toimii Jarmo Lehtinen. Teknisessä tiimissä, joka vastaa suunnittelusta ja kehitystyöstä, työskentelevät tekninen johtaja Michael Zotos (ex Subaru), pääinsinööri Tom Fowler (ex M-Sport), elektroniikkapäällikkö Mikko Ruoho ja pääsuunnittelija Simon Carrier.
 
Viimeksi muokattu:

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Toyota Gazoo Racingin operatiivinen johtaja on Lauri Riipinen ja urheilutoiminnan johtajana toimii Jarmo Lehtinen. Teknisessä tiimissä, joka vastaa suunnittelusta ja kehitystyöstä, työskentelevät tekninen johtaja Michael Zotos (ex Subaru), pääinsinööri Tom Fowler (ex M-Sport), elektroniikkapäällikkö Mikko Ruoho ja pääsuunnittelija Simon Carrier.
Thanks! Eli näinhän se menikin.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Eihän vaan Camilli aja Fordia TMGn rahoilla? Tuli vaan mieleen, että tuskin sentään pelkin kilpailullisin syin Camillia valittiin. Ei hänkään sentään niin lupaava ole.

Oman käsitykseni mukaan volkkarin alkumenestyksen salaisuus oli ammentaa jo valmista tietoa Skodan S2000 projektista.
S2000:n ja nyky wrc:n suurin erohan on moottori ja spoilerit yms. aerodynamiikka.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Eihän vaan Camilli aja Fordia TMGn rahoilla? Tuli vaan mieleen, että tuskin sentään pelkin kilpailullisin syin Camillia valittiin. Ei hänkään sentään niin lupaava ole.

Oman käsitykseni mukaan volkkarin alkumenestyksen salaisuus oli ammentaa jo valmista tietoa Skodan S2000 projektista.
Kyllä Camilli rahalla ajaa, sitä en tiedä kenen.

"Salaisuus" oli ratin ja penkin välissä istunut Carlos Sainz.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Oliskohan Camillilla samanlainen sopimus kuin Sunisellakin, eli TMG olis velvollinen rahoittamaan ajelut vielä tämän kauden. Olen kyllä aina pitänyt tuota Camillia vähän keskinkertaisena kuljettajana, enkä ymmärrä miksi hän edes sai tuon Toyota-sopimuksen viime vuonna, saati sitten M-Sport-pestin tänä vuonna. Kyllä sieltä parempiakin olis varmasti löytynyt.
 
Ylös