Itse näkisin että Neuville, Österi sekä Lappi vois olli ihan mielenkiintoinen/realistinenkin kuskikolmikko...Neuville, Sordo, Östberg, eivät taas ole sellaisia kavereita.
Itse näkisin että Neuville, Österi sekä Lappi vois olli ihan mielenkiintoinen/realistinenkin kuskikolmikko...Neuville, Sordo, Östberg, eivät taas ole sellaisia kavereita.
Jostain syystä tämä Toyotan paluu ei ole vakuuttanut nimimiehiä, eikä kyllä minuakaan. Volkkariin on turha kyllä lähteä vertaamaan siellä on veivattu jo 2017 mallin Pololla enemmän testiä kuin Yariksella tullaan ajamaan yhteensä 2016 ja 2017 aikana.Merkillistä, kun Toyotan talliin ei jostain syystä tunnu olevan mitään hirveää tunkua nimimiesten osalta. Monilla on toki voimassaolevat sopimukset jo nykyisiin talleihinsa, mutta esim. Meeke valitsi mielummin Citikan ja Paddon teki jatkosopparin Hyundaille. Toyotan lähtökohdat ovat kuitenkin verrattavissa siihen kun Volkkari tuli mukaan MM-sarjaan. Isoja autonvalmistajia, joissa kummassakin laitetaan rahaa likoon isolla panoksella ja voitot tähtäimessä.
Tässä vielä omat spekuloinnit Toyotan kisakuskeista kaudelle 2017:
Hirvonen ( kokemusta ja varmuutta. Testikuskeista puhuttaessa korostetaan Hännistä, mutta Hirvonen jätetty vähän kysymysmerkiksi koska saattaakin olla ehdolla kisakuskiksi?? . Saatavilla olevista kuskeista mielestäni fiksuin veto.)
Lappi (Tommi ilmaissut jo haluavansa hänet tiimiin. Epäselvää lähinnä se, onko Lapilla muita vaihtoehtoja mielessä tai onko mahdollinen Toyota-sopimus koko sarjan kattava vai esim. vuorotteleva kolmoskuski tms.)
Tidemand ( yllätyskortti, mutta osoittanut vauhtinsa siinä kuin Lappikin. Tuntuu myös että pohjoismaalaisuus on Tommin tallissa jo sijaintinsakin puolesta plussaa.)
Arai ( en usko ainakaan täyden sarjan ajamiseen. Ajaa korkeintaan muutaman kisan kolmosautolla, mutta tuskin sitäkään. Tavoitteena kouluttaa hänestä kisakuski aikaisintaan kaudelle 2018. )
Tänak ( Nopea ja jonkin verran kokemustakin jo WRC-tasolta)
Östberg (kokemusta ja kohtuu nopea)
Breen ( vähän jo hiipuva tulevaisuudenlupaus, mutta järkevistä vaihtoehdoista tämäkin harkinnassa)
Evans (WRC-kokemusta ja kohtuullisia tuloksia)
Jos nyt pitää veikata, niin itse pitäisin saatavilla olevista vaihtoehdoista todennäköisimpänä Tänak-Lappi-Hirvonen-Östberg- porukkaa. Siitä nelikosta löytyy ensi kauden kuljettajat :ahem:
Tai sitten Tommi Mäkinen . Toyota-tallin sijaintikin olis hänen kotiseudullaan ja kokemusta ja maailmanmestaruuksia löytyy. En tiedä sitten onko Toyotan tallipäällikkö Mäkinen ajatellut tätä vaihtoehtoa että soittais Tommille?
Tuskin noissa testihommissa äärimmäinen vauhti on se ykkösjuttu. Tässä lähivuosina useita autoja on kehittänyt mm. sellaiset kaverit kun Sarrazin, Lindholm, Loix ja Bugalski.En ymmärrä mitä Solberg voi tarjota. Grönholm ja Loebikin vaan testihommiin. Eiköhän nämä vanhat veijarit ole nähty. Ainoastaan varmaan Loebilla riittää enää kyyti.
Eihän Toyota vielä 2017 mikään voittaja-auto voi ollakaan, että en siinä mielessä Volkkariin vertaakaan. Lähinnä vertaan budjettia ja millä asenteella sarjaan ollaan tulossa. Kyllä eväät voittaja-auton rakentamiseen on kuitenkin olemassa, mutta aikaa se toki vielä vaatii vähintään pari-kolme vuotta.Toyota ei kaudella 2017 tule olemaan millään muotoa voittaja-auto. Turha verrata Volkkariin, vaikka budjetti samoissa lukemissa pyöriikin.
Toivottavasti eivät testimielessä ainakaan Hirvosta tai Hännistä käytä. Boueffieristakaan en olisi kovin vakuuttunut.
.
Eihän Toyota vielä 2017 mikään voittaja-auto voi ollakaan, että en siinä mielessä Volkkariin vertaakaan. Lähinnä vertaan budjettia ja millä asenteella sarjaan ollaan tulossa. Kyllä eväät voittaja-auton rakentamiseen on kuitenkin olemassa, mutta aikaa se toki vielä vaatii vähintään pari-kolme vuotta.
Jos olen oikein ymmärtänyt niin Hännisen testisopimus alkaa olla jo aika selvä. En itsekään ole kovin vakuuttunut onko hän hyvä kehittämään autoa tai sen enempää Hirvonen ja Bouffierkaan. Mutta onhan Juholla ja Bouffierilla tietysti Hyundain kehittämisestä arvokasta kokemusta. Varmaan paras valinta olisi sellainen kuski, joka on ajanut mahdollisimman monella merkillä ja osaa verrata näiden hyviä ja huonoja ominaisuuksia keskenään. Siinä mielessä ymmärrän hyvin, että esim. Basti on varmasti hyvä valinta testikuskiksi. Hänelläkin kokemusta mm. Peugeotin, Suzukin ja Toyotan WRC-autojen kehityksestä.
Hän oli alunperin ratakuski, kerkes ajaa muun muassa Japanin F3 sarjassa TOM'sin väreissä ja voittaa FCJ mestaruudenkin.Takamoto Katsuta.
Tähän vahva sama. Tommi pystyy todennäköisesti vaikka itse rakentamaan Toyotasta auton, jolla voi pärjätä. Toyotan insseistä en ole vielä kuullut / edes jaksanut lukea, mitä nyt pikkulinnuilta kuullut, että eräs M-Sportilla ennen työskennellyt olisi Mikon mukana (?) menossa Tommille. Itsekin olen nähnyt kyseisen kaverin täällä suunnilla, mutta voihan se olla myös muuten vaan Keski-Suomessa.Melkeenpä voisi ajatella että ei Toyotan kehitys /paremmuus jää testikuskista kiinni vaan on ihan siellä suunnittelupöydällä se haaste. Ja jos joku kuvittelee että Toyota tekee Volkkarit mitä tulee menestymiseen niin sitä voi pikkasen epäillä.
Luotan itse tallipäällikkö Puuppolan Vaariin autonkehittäjänä enempi kuin Hirvoseen, Hänniseen & Bouffieriin yhteensä. TMR:llä kuitenkin on noista Subarujen rakentamisesta ja testaamisesta kova kokemus.Tähän vahva sama. Tommi pystyy todennäköisesti vaikka itse rakentamaan Toyotasta auton, jolla voi pärjätä. Toyotan insseistä en ole vielä kuullut / edes jaksanut lukea, mitä nyt pikkulinnuilta kuullut, että eräs M-Sportilla ennen työskennellyt olisi Mikon mukana (?) menossa Tommille. Itsekin olen nähnyt kyseisen kaverin täällä suunnilla, mutta voihan se olla myös muuten vaan Keski-Suomessa.
Thanks! Eli näinhän se menikin.Toyota Gazoo Racingin operatiivinen johtaja on Lauri Riipinen ja urheilutoiminnan johtajana toimii Jarmo Lehtinen. Teknisessä tiimissä, joka vastaa suunnittelusta ja kehitystyöstä, työskentelevät tekninen johtaja Michael Zotos (ex Subaru), pääinsinööri Tom Fowler (ex M-Sport), elektroniikkapäällikkö Mikko Ruoho ja pääsuunnittelija Simon Carrier.
Kyllä Camilli rahalla ajaa, sitä en tiedä kenen.Eihän vaan Camilli aja Fordia TMGn rahoilla? Tuli vaan mieleen, että tuskin sentään pelkin kilpailullisin syin Camillia valittiin. Ei hänkään sentään niin lupaava ole.
Oman käsitykseni mukaan volkkarin alkumenestyksen salaisuus oli ammentaa jo valmista tietoa Skodan S2000 projektista.
Rahalla.enkä ymmärrä miksi hän edes sai tuon Toyota-sopimuksen viime vuonna, saati sitten M-Sport-pestin tänä vuonna.