Toyota Gazoo Racing

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Villi veikkaus: Lappi on jo tehnyt Toyotan kanssa alustavan sopimuksen, joka on ehkä Tommin puolelta selvä, mutta EP ja hänen managerinsa eivät ole vielä lyöneet hommaa täysin lukkoon, jos muilta talleilta tulee vielä tarjouksia. Suullisesti kaikki on jo käytännössä sovittu? Nyt EP ajaa MM-sarjaa sillä asenteella, että haluaa ajaa kaikki kisat maaliin ja kerätä kokemusta kautta 2017 varten, etenkin näistä alkukauden kisoista jotka ovat hänelle vielä uusia. Siksi vauhti on ollut vähän vaisumpaa, koska mitään näyttämisen tarvetta ei ole. WRC2-mestaruus on nyt tärkeysjärjestyksessä toisena, kokemus kisoista ja varmuuden kehittäminen on nyt tärkeämpää tulevaisuuden kannalta.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Uudessa VeeÄmmässä Mäkinen kertoili jotain tästä Toyota projektinsa edistymisestä. Kölnin projekti haudattiin, koska ei ollut yhtään mitään järkeä haaskata rahaa ja muita resursseja autoon, jota ei koskaan luokiteltaisi ja josta ei saataisi mitään oleellista dataa uuden 2017 speksien mukaiseen autoon. Kölnin pää vain halusi kehittää (2015 speksien mukaista) moottoria ajamalla ihan oikeasti, eikä vain tietokoneen muistissa ja testipenkissä.
Testipuolelle on tulossa kaksi toisistaan enemmän tai vähemmän riippumatonta tiimiä, joista toinen testailee erilaisissa sora olosuhteissa ja toinen keskittyy pääosin asvalttiauton kehittämiseen. Tommin mukaan testit ajetaan salassa, sillä hän ei koe mielekkääksi tuoda prototyyppiä julkisesti nähtäville esim. SM-sarjan nolla-auto tehtäviin.
Kisakuskien kanssa ei ole mitään kiirettä, asia on agendalla vasta myöhään syksyllä sillä kaikki varteenotettavat kuskit ovat kiinni ainakin vuoden loppuun. Sen verran kuitenkin paljasti, että yhteen autoon on erittäin vahvasti tyrkyllä EePee Lappi. Yhtä autoa tulee ajamaan mahdollisuuksien mukana japanilainen kuljettaja koska vain siten projektille saadaan riitävää näkyvyyttä Japanin päässä. Tommin mukaan Volkkarikin (ja koko WRC) kärsii siitä, että heillä ei ole saksalaista kuljettajaa ajamassa voitoista. Yhteen autoon pyritään sitten saamaan joku kokenut ja MM-sarjaa jo muutaman vuoden kiertänyt kuljettaja. Kuljettajien kansallisuuksilla ei sinällään ole mitään merkitystä ja suomalaisilla ei ole mitään etulyöntiasemaa pelkästään kansallisuutensa vuoksi.
Tommin mukaan olisi selkeästi kovempi juttu jos joku nuori kuljettaja ajaisi Toyotalla heti alusta alkaen hyviä sijoituksia vaikka ei voittoja tulisikaan kuin jos joku Ogierin kaltainen kestomenestyjä tulisi ja ajaisi voittoja. Kaikki kuitenkin tietävät (Tommin mukaan) että Ogier on selkeästi tämän hetken kovin kuljettaja sarjassa, joka pystyy ajamaan voitoista autolla kuin autolla.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Uudessa VeeÄmmässä Mäkinen kertoili jotain tästä Toyota projektinsa edistymisestä. Kölnin projekti haudattiin, koska ei ollut yhtään mitään järkeä haaskata rahaa ja muita resursseja autoon, jota ei koskaan luokiteltaisi ja josta ei saataisi mitään oleellista dataa uuden 2017 speksien mukaiseen autoon. Kölnin pää vain halusi kehittää (2015 speksien mukaista) moottoria ajamalla ihan oikeasti, eikä vain tietokoneen muistissa ja testipenkissä.
Onkos tälle saksan Toyota-projektille nyt ihan kokonaan ja lopullisesti laitettu piste, vai vieläkö ne sitä moottoria kehittää Tommille? Tästä on kuulunut jatkuvasti vähän ristiriitaista tietoa. Välillä jossain lukee, että Kölnin projekti on täysin kuopattu ja seuraavaksi taas jo puhutaankin yhteistyöstä moottorin kehittämisessä.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Onkos tälle saksan Toyota-projektille nyt ihan kokonaan ja lopullisesti laitettu piste, vai vieläkö ne sitä moottoria kehittää Tommille? Tästä on kuulunut jatkuvasti vähän ristiriitaista tietoa. Välillä jossain lukee, että Kölnin projekti on täysin kuopattu ja seuraavaksi taas jo puhutaankin yhteistyöstä moottorin kehittämisessä.
Kyllä TMG on vastuussa Toyota WRC:n moottorin suunnittelusta ja valmistuksesta. Muilta osin auto kehitetään ja rakennetaan Suomessa. Noin Tommi vastasi pari kuukautta sitten, eikä heillä aika riittäisi mitenkään muuhun ratkaisuun. http://autobild.fi/uutiset/jymyuutinen-toyota-yaris-wrc-ralliauto-kehitetaan-suomessa
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Ei ole testeistä kuvaa, joten testiä ei ole tapahtunut. :)
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Tuota sivukuvaa kun katsoo, niin takasiipi suorastaan huutaa alleen jonkinlaisia viistoja tukipalkkeja. Siiven alta kiinni tuohon takavalon päälle. Siinä se. Sitten on valmis auto.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Miksei olisi? Samanlainen kompaktikokoinen koppero kuin muutkin..?
Enemmän tuo muistuttaa alkuperäistä Hyundai i20:sta yleiseltä muodoltaan joka nyt täksi vuodeksi sattuneista syistä vaihtoi 5-oviseen malliin jossa ainakin raideväli vähän pidentyi ja joka taas on muodoiltaan lähempänä VW:tä ja Citroenia.

2017 säännöissä maksimipituutta muistaakseni pidennettiin.
 
Viimeksi muokattu:

super_1600

Well-known member
Liittynyt
22.8.2005
Viestit
362
Tuo uus Toyota WRC näyttää joltain amiksen parkkipaikalta löydetyltä Yarikselta. Tuo takasiipi on 30% auton pituudesta. :D
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Onko tuo "gazoo"(mikä ikinä onkaan) koko tehtaan kumppani kun ratapuolellakin käytetään samaa Toyota gazoo-nimeä?
 
Ylös