Toyota Gazoo Racing

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Toyota Gazoo Racingin podium-sijoitus heti ensimmäisessä mm-rallissa herkisti tallipäällikkö Tommi Mäkisen mielen ilon kyyneliin.
:alppu:

 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Uudessa Tekniikan Maailmassa oli juttua Toyotasta.

- tallissa on 120 ihmistä töissä, ja lisää palkataan koko ajan, 10 eri kansallisuutta tällä hetkellä
- moottorit tulee TMG:ltä Saksasta
- iskarit BOS:ltä
- voimansiirto Xtracilta
- aerodynamiikka kehitetään englannissa (nimeämätön rata-autoilumaailmasta tuttu yritys). Tuulitunnelissa 1/3 pienoismallit.
- Yaris olisi helposti yltänyt alkuperäiseen 1170 kg:n minimipainoon. Hyundain pyynnöstä nostettiin 1190 kiloon.
- testiautoja rakennettiin viime vuonna 4
- tallilla oli kolme erillistä testitiimiä henkilökuntineen ja autoineen
- tulevaisuudessa rallitalli sekä testi- ja kehitysosasto tulevat olemaan eri paikoissa
- Hänninen ajoi viime vuonna yli 13000 km testiä
- Hännisen kommentteja:

"Moottoria pitää kierrättää enemmän, jotta lisävoiman saa hyödynnettyä. Eron huomaa parhaiten 5. ja 6. vaihteilla ajettavilla osuuksilla. Aika nopeasti uusi WRC-auto kiihtyy paikoiltaan kuutosvaihteelle ja kierrosluvun rajoittimeen asti, ja yli 140 km/h nopeuksissa auto myös kiihtyy eikä vain nosta hiljalleen kierroksia. Hitaalla tiellä eroa ei niinkään huomaa."

"Kovassa vauhdissa isommat siivet ja koko aerodynamiikkapaketti yhdessä painavat autoa tehokkaasti tiehen. Se tekee autosta tarkasti ajettavan. Auto reagoi pieniinkin ylimääräisiin ohjausliikkeisiin korostetun herkästi."

"Lukko parantaa kääntyvyyttä mutkiin ja se myös tehostaa jarrutusta ja kiihdytystä. En sitten tiedä, mitä aktiivilukolla haettiin, mutta näyttävyyttä se ei ainakaan lisää. Ei näillä autoilla poikittain ajeta."

"Vain parin testipäivän aikana meillä oli pikkuvikoja. WRC-autoista, joita olen ajanut, Toyota on ollut poikkeuksellisen hyvä heti ensimetreistä lähtien. Kun yleensä ensimmäinen viikko ajetaan varovasti moottoriradalla tai lentokentällä niin nyt painettiin kaasu heti pohjaan, ja jo toisena päivänä ryhdyimme säätämään autoa."

"Kaikilla osa-alueilla menimme tasaisesti eteenpäin. Rajuja muutoksia ei insinööriemme tarvinnut miettiä kertaakaan: kehityssuunta on ollut koko ajan selvä ja etenimme suunnitelman mukaisessa järjestyksessä koko kauden."

- Eniten testiä ajoi Hänninen, sitten Mäkinen. Nikara ja Suninen ajoivat luotettavuustestejä. Hirvonenkin testasi yhden päivän.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Toyota Yaris WRC osoitti luotettavuutensa Montessa. Latvalan ajoa vaivannut bensansyötön sensorivika kun saadaan pois ja FIA:n määräämät pienet muutokset tehtyä auton iskunvaimennuksen & imuventtiilin rakenteen suhteen, niin talli voi edetä luottavaisena kohti seuraavaa osakilpailua. TGR:llä oli eri tulkintanäkemys mitasta, joka otetaan auton pohjan tasosta iskunvaimentajan yläpäähän, ero oli n. 12 milliä. Toinen asia liittyi imuventtiilin valmistusmenetelmään, kumpikaan asia ei käytännössä vaikuta auton suorituskykyyn. Imuventtiilin valmistuspoikkeama johtui ko. osan valmistavan alihankkijan virheestä. Korkeuden muuttaminen pitäisi lähinnä parantaa auton kilpailukykyä, koska muutos FIA:n näkemyksen mukaiseen mittaan vie auton painopistettä alaspäin. Ruotsin ralliin muutokset & testiä ja kisaan täydellä höngällä uusin kujein.

 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4369
Toyota Yaris WRC osoitti luotettavuutensa Montessa. Latvalan ajoa vaivannut bensansyötön sensorivika kun saadaan pois ja FIA:n määräämät pienet muutokset tehtyä auton iskunvaimennuksen & imuventtiilin rakenteen suhteen, niin talli voi edetä luottavaisena kohti seuraavaa osakilpailua. TGR:llä oli eri tulkintanäkemys mitasta, joka otetaan auton pohjan tasosta iskunvaimentajan yläpäähän, ero oli n. 12 milliä. Toinen asia liittyi imuventtiilin valmistusmenetelmään, kumpikaan asia ei käytännössä vaikuta auton suorituskykyyn. Imuventtiilin valmistuspoikkeama johtui ko. osan valmistavan alihankkijan virheestä. Korkeuden muuttaminen pitäisi lähinnä parantaa auton kilpailukykyä, koska muutos FIA:n näkemyksen mukaiseen mittaan vie auton painopistettä alaspäin. Ruotsin ralliin muutokset & testiä ja kisaan täydellä höngällä uusin kujein.

https://www.youtube.com/watch?v=JkrlfM0eiE0
Imuventtiilien rakenteen suhteen?? Onko Toyotan imuventtiileissä jotain sääntöjen vastaista? Ymmärtääkseni FIA:n korjauskehoitukset liittyi takasiipeen ja auton pohjan tasoon suhteessa iskunvaimentajaan...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Imuventtiilien rakenteen suhteen?? Onko Toyotan imuventtiileissä jotain sääntöjen vastaista? Ymmärtääkseni FIA:n korjauskehoitukset liittyi takasiipeen ja auton pohjan tasoon suhteessa iskunvaimentajaan...
Alihankkija oli koonnut imupuolen venttiilit vahingossa neljästä osasta, pakopuolella ne oli kolmesta osasta niinkuin sääntöjenmukaisesti kuuluu olla, materiaalit olivat venttiileissä sääntöjen mukaisia. Iskunvaimennuksen korkeuden suhteen kysymyksessä oli TGR:n ja FIA:n näkemyserosta auton luokitustodistuksen tulkintaan liittyen.

Aerodynamiikkaan liittyvien osien suhteen auto oli kuten pitikin. FIA halusi muuttaa joitain aerodynamiikkaosiin liittyviä sääntöjä viime hetkellä ennen kauden aloitusta, lisäkustannuksia tuli tämän takia usealle tiimille ja aiheutti talleissa närää päätösten myöhäiseen ajankohtaan liittyen. Muilta tiimeiltä oli täysi hyväksyntä, että Toyota osallistui autollaan Monteen, sillä muillakin talleilla oli viime hetken muutoksia tehtävänä. FIA antoi Toyotalle kehotuksen muuttaa nuo kaksi asiaa seuraavaan Ruotsin osakilpailuun, vastaavia kehotuksia FIA:lta tuli muillekin talleille Monte Carlon katsastuksessa.

Linkki Ylen uutiseen aiheesta: http://yle.fi/urheilu/3-9413001
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Motorsport forumilla tiedettiin, että Latvala ja Hänninen testaa Ruotsia varten Suomessa. Kaksi päivää kumpikin. Missähän päin mahtaa tapahtua? Ei varmaan keski-Suomessa kuitenkaan?
 

Captain Slow

Well-known member
Liittynyt
7.2.2013
Viestit
98
Motorsport forumilla tiedettiin, että Latvala ja Hänninen testaa Ruotsia varten Suomessa. Kaksi päivää kumpikin. Missähän päin mahtaa tapahtua? Ei varmaan keski-Suomessa kuitenkaan?
Kyllä olin jostakin lukevinani että nimenomaan Jyväskylän suunnalla ajavat testit tässä välissä. 100% varmaksi en sano mutta näin muistan lukeneeni. Olisivat vaan tulleet suosiolla Tunturiin :thumbup:
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3582
Sijainti
JKL
Miksi tuhlata kalliita testivuorokausia Rovaniemellä kun kotinurkissa testaaminen ei kuluta säännöissä määrättyjä testivuorokausia? Ne voi olla vielä arvokkaita. Ja kelit keskisessä suomessa on kuitenkin lähempänä Ruotsin olosuhteita kun Rovaniemellä...
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Varmaan testaavat keskellä viikkoa?
Olisihan tuo hauska käydä katsomassa testejä.

Tosiaan Ruotsin ralli ajetaan sen verran etelässä, että ei kannata keski-Suomea pidemmälle lähteä.
 

jokamies

Well-known member
Liittynyt
5.8.2014
Viestit
794
Latvala ajaa testejä ensi sunnuntaina ja maanantaina, Juho jatkaa siitä sitten kun Tommi ja Jari-Matti lähtevät Japaniin. Olisi kyllä mielenkiintoista päästä näkemään miten hyvin se lumi pöllyää!
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Latvala ajaa testejä ensi sunnuntaina ja maanantaina, Juho jatkaa siitä sitten kun Tommi ja Jari-Matti lähtevät Japaniin. Olisi kyllä mielenkiintoista päästä näkemään miten hyvin se lumi pöllyää!
Onko nuo päivät varmakin tieto? Kuulin kyllä että loppuviikosta J-M ajaa.
 

Renaultisti

Active member
Liittynyt
15.12.2016
Viestit
28
Hyvältä näyttää Yariksen meno noissa viimeisissä Youtuben videoissa. On melko pitkiä hyppyjä ja todella tasapainoisesti tulee alas. Kunpa vaan Hänninenkin malttaisi ajaa Ruotsissa niin, että pääsee maaliin asti. Aika lämpöisiltä kelit näyttää, mutta jospa tiet pysyisivät jossain kunnossa. Suomalaisittain positiivisella mielellä kisaa odottelee:thumbup:
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Hyvältä näyttää Yariksen meno noissa viimeisissä Youtuben videoissa. On melko pitkiä hyppyjä ja todella tasapainoisesti tulee alas. Kunpa vaan Hänninenkin malttaisi ajaa Ruotsissa niin, että pääsee maaliin asti. Aika lämpöisiltä kelit näyttää, mutta jospa tiet pysyisivät jossain kunnossa. Suomalaisittain positiivisella mielellä kisaa odottelee:thumbup:
Lumella Yaris menee hyvin, se mihin riittää Ruotsissa jää nähtäväksi. Toivottavasti siellä olisi lunta kun lumiralli on olevinaan.

Tallin viralliseksi kotipaikaksi merkityn maan tienoillahan saa testata rajattomasti kuluttamatta testipäiviä. Käsittääkseni myös Lappi aloittaa testaamisensa piakkoin ja kolmas auto mukaan sitten keväällä Portugaliin.

Latvalan testiä Ruotsiin.

https://www.youtube.com/watch?v=60UulF3hB14

https://www.youtube.com/watch?v=ZEaYF-CjksY
 
Ylös