Toyota Gazoo Racing

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2216
Jos Toyota haluaa taistella valmistajien mestaruudesta kannattaisi asvalttiralleissa tuoda Juho neljännellä autolla keräämään pisteitä ja antaa Lapin harjoitella rauhassa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Viime joulukuussa oli tämmönen haastattelu Hännisestä

https://yle.fi/uutiset/3-9357001
Tuossahan se olikin sanottu: "Jos ajan hyvin, saan jatkaa ajamista ensi vuoden jälkeen...". No käytännössä tällä toiveella ei ollut mitään todellisuuspohjaa, koska Mäkinen oli jo ennen kauden alkua Titanakin perässä. Hänniselle kyllä lupailtiin mahdollista jatkoa, mutta sormet ristissä seläntakana. Tuskin olisi saanut 2018 tallipaikkaa vaikka olisi voittanut Jyskälän ja kaikki sen jälkeisetkin rallit.

Nähtäväksi jää joko Mäkinen ensi kauden aikana siirtää loputkin toiminnot Puuppolasta Viroon ja kuinka pitkään Lindström saa jatkaa urheilupomona, vai palkataanko siihen kenties Marko Märtin tilalle. Olihan tämä Suomalainen WRC-talli ihan liian hyvää ollakseen totta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Tuossahan se olikin sanottu: "Jos ajan hyvin, saan jatkaa ajamista ensi vuoden jälkeen...". No käytännössä tällä toiveella ei ollut mitään todellisuuspohjaa, koska Mäkinen oli jo ennen kauden alkua Titanakin perässä. Hänniselle kyllä lupailtiin mahdollista jatkoa, mutta sormet ristissä seläntakana. Tuskin olisi saanut 2018 tallipaikkaa vaikka olisi voittanut Jyskälän ja kaikki sen jälkeisetkin rallit.
No, olihan se Lappi tossa vaiheessa vielä ihan kysymysmerkki. Tai miksei Latvalakin, vuoden 2016 suoritusten perusteella.

En muista että Hännisellekään olisi herunut tällä foorumilla hirveästi sympatiaa kun meni Korsikalla toista kertaa kaseikkoon tai kun Puolassa ei vaan vauhti riittänyt edes Lefebvren tahtiin.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Viimeksi muokattu:

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5083
Sijainti
Parc Fermé
Nähtäväksi jää joko Mäkinen ensi kauden aikana siirtää loputkin toiminnot Puuppolasta Viroon ja kuinka pitkään Lindström saa jatkaa urheilupomona, vai palkataanko siihen kenties Marko Märtin tilalle. Olihan tämä Suomalainen WRC-talli ihan liian hyvää ollakseen totta.
Miksi Märtin palkattaisi tilalle, jos herra pyörittää omaa kilpailuteamiaan Viron suunnilla? Muutenkin tuo TGRn siirto Viroon on selitetty ymmärrettävästi logistisilla kuluilla. Jyväskylää lukuunottamatta taitaa kaikissa kisoissa kulua päivän parin verran vähemmän kalustonroudaamista seuraavaan maahan kun ei tarvitse aloittaa siirtymää Suomi-Viro. (esim. Puola/Tanska)

Kauhea poru Hännisen poispotkimisestakin. Pitää kuitenkin muistaa et Hänninen on ikämiehiä ja jos vaihtoehtoina ois vaikkapa ollut Tänakin sijaan Paddon/Breen/Evans vs. Hänninen, niin Hänninen nyt olisi kaikissa listoissa aika häntäpäässä. Ja mistäs tuon tietää vaikka Hänninen olisi mukana kehittämässä autoa ensikaudella osittain. Tärkeää hommaa sekin on.

Enpä usko et Hänniselle kovin suuri paskanmaku jää suuhun vaikka ei päässytkään ensikaudelle ajamaan.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1530
Sijainti
Porvoo
Nähtäväksi jää joko Mäkinen ensi kauden aikana siirtää loputkin toiminnot Puuppolasta Viroon ja kuinka pitkään Lindström saa jatkaa urheilupomona, vai palkataanko siihen kenties Marko Märtin tilalle. Olihan tämä Suomalainen WRC-talli ihan liian hyvää ollakseen totta.
Aika perisuomalaista pessimismiä. Missään Tommi ei oo sanonu että WRC toiminta siirtyisi Viroon ja miksi siirtyisi? Osaaminen on hyvällä tasolla Puuppolassa ja tulokset on nähtävissä jo ensimmäisellä kaudella. Luuletko että kaikki työntekijät lähtee Viroon hommiin? No ei lähde. Miksi siis siirtää toimiva paletti muualle kun ei ole takeita että saat pätevää porukkaa töihin. Ja Tommia aatellen, jos voit tehdä himasta duunia niin miksi ihmeessä haluaisit siirtää hommat ulkomaille?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Miksi Märtin palkattaisi tilalle, jos herra pyörittää omaa kilpailuteamiaan Viron suunnilla? Muutenkin tuo TGRn siirto Viroon on selitetty ymmärrettävästi logistisilla kuluilla. Jyväskylää lukuunottamatta taitaa kaikissa kisoissa kulua päivän parin verran vähemmän kalustonroudaamista seuraavaan maahan kun ei tarvitse aloittaa siirtymää Suomi-Viro. (esim. Puola/Tanska)
Juuri siksi Märtin olisi sopiva kaveri hommaan. Ei tarvis ihan pystymettästä lähtee kouluttaan. Ja varmaan tähän pätee sama logiikka kuin stadissa raksalla: Eestipoeg on tyytyväinen pienempään summaan rahaa samasta duunista kuin vastaava suomalainen. Rahan takia TGS Worldwidekin on OÛ
Soon kato tää globalisaatio mikä rulettaa ja siinä kilpailussa ei suomalainen duunari (eikä toimihenkilökään) tahdo pärjätä. Logistiikan siirto on ensimmäinen askel TGR:n virolaistamisen tiellä mutta tuskin suinkaan viimeinen. Jos kyse olisi puhtaasta logistiikasta niin eiköhän Puola tai vaikka Saksa olisi ollut vieläkin lähempänä tapahtumapaikkoja kuin Eesti. Ja kohtalaisen hankalaa on sen kilpailukaluston roudaaminen Jyväskylään ja Karlstadiin. Hannoverista olisi päässyt Karlstadiinkin "kuivin jaloin"
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Juuri siksi Märtin olisi sopiva kaveri hommaan. Ei tarvis ihan pystymettästä lähtee kouluttaan. Ja varmaan tähän pätee sama logiikka kuin stadissa raksalla: Eestipoeg on tyytyväinen pienempään summaan rahaa samasta duunista kuin vastaava suomalainen. Rahan takia TGS Worldwidekin on OÛ
Soon kato tää globalisaatio mikä rulettaa ja siinä kilpailussa ei suomalainen duunari (eikä toimihenkilökään) tahdo pärjätä.
Virossa ei ole sellaisia testimahdolisuuksia minkä takia sinne kannattaisi koko tivoli siirtää. Testaaminen on rajoitettu mutta teamin pääpaikan ympäristössä(max 70km säteellä) saat ajaa niin paljon kun haluat. Puuppolasta kun piirrät tuollaisen ympyrän niin sinne mahtuu aika paljon tietä jota käyttää...
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
No onhan se selvää että Latvala vanhimpana ja kokeneimpana lopettaa ensimmäisenä. Latvala aloitti todella nuorena, nyt menossa jo 11. kausi tehdaskuskina.
Jotenkin veikkaan että Latvalalla ei ole mitään suunnitelmia lopettaa vielä pitkään aikaan. Voi hyvinkin ajaa vaikka yli 40-vuotiaaksi, mikäli tallipaikkoja järjestyy. J-M on niin henkeen ja vereen rallifanaatikko, että intoa riittää varmasti ajamiseen ihan loputtomasti. Ja se maailmanmestaruus-unelmakin on edelleen saavuttamatta, mikä motivoi jatkamaan. Latvala muuten ajaa huomisessa Peurunkarallissa harraste-Celicallaan ja kartturina toimii hänen työkaverinsa J.Hänninen.

https://www.moottoriurheilu.tv/latvala-ja-hanninen-tahdittamaan-peurunkarallia/
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Jos ei olis päässyt tälle kaudelle Toyotan rattiin niin tuskin olisi missään muussakaan tallissa ajanut.

Tossa vielä tuore haastattelu http://www.rallit.fi/juho-hanniselta-suoraa-puhetta-valehtelisin-jos-vaittaisin-ettei-olisi-ttanut/
Vaikuttaa tosiaan siltä että tulevaisuus on todellakin auki, eikä edes mitään testikuljettajan tms roolia ole sovittu. Onko kukaan forumilaisista paremmin perillä tuosta WRC:n vuokraamisbisneksestä? Jos se on kannattavaa, niin miksi kukaan muu kuin M-Sport ei lähde siihen? Jos kerta muut MM sarjan tiimit haluavat vaalia brändi-imagoaan vain tehdastallin muodossa niin kai tuolla olisi sitten sauma jollekin muulle ammattimaiselle produktiolle (e.g. Prodrive ja 10 muuta) tarjoja merkitöntä tai jonkun merkkistä kilpailukykyistä uutta autoa yksityisten käyttöön.

Hänniselläkin on juuri nyt kaikki MM rallien reitit hyvin hallussa, kotimainen rahoitus kasaan jostain Ponsselta, tms ja kiertämään sarja vaikka kimpassa jonkun kotimaisen toimijan kanssa, ellei yksityis-Toyotaa irtoa. Nyt ei ole välttämättä se paras hetki panostaa vain maanviljelyyn.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Luulisin että M-Sportin bisnes perustuu enemmän R5- ja R2-autojen myymiseen/vuokraamiseen. Østbergin autohan on hänen tallinsa oma, sitten taas M-Sportin asiakasautolla on ajaneet tällä kaudella Bertelli, Suninen ja Kremer (ja nyt Henning Solberg). 2017-mallin WRC:ssä taitaa olla aika kovat ylläpitokustannukset ja tallien pitäisi varata neljättä autoa varten mekaanikot ja huoltokapasiteetti. Ehkä kysyntää sitten ei ole niin paljoa?
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Eiköhän noita nuoria lupauksia ole sellainen rintama, että kaikki sponssieurot lienee tästä maasta jo kaivettu sen verran tehokkaasti ettei kolmatta yritystä enää tule. Mutta ihme on jos ei Tojolle kehitystehtäviin päädy, kyllähän mahdollisuus tuurata vakikuskeja tuo lisäarvoa. Soppari voi vaan olla sellainen ettei tarvi haaveilla tuurauksista muissa tiimeissä, sikäli kun nyt moisen tallin testikuskia haluttaisiinkaan omaan autoon.
 

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
500
Eiköhän noita nuoria lupauksia ole sellainen rintama, että kaikki sponssieurot lienee tästä maasta jo kaivettu sen verran tehokkaasti ettei kolmatta yritystä enää tule. Mutta ihme on jos ei Tojolle kehitystehtäviin päädy, kyllähän mahdollisuus tuurata vakikuskeja tuo lisäarvoa. Soppari voi vaan olla sellainen ettei tarvi haaveilla tuurauksista muissa tiimeissä, sikäli kun nyt moisen tallin testikuskia haluttaisiinkaan omaan autoon.
Ihme jos ei mene juuri noin
 

jokamies

Well-known member
Liittynyt
5.8.2014
Viestit
794
Hännistä tuskin kauheasti harmittaa vaikka ensi kaudeksi ei jatkoa tulekaan. Mulle ainakin jäänyt sellainen tunne, että Juho haluaa olla enemmän perheen kanssa yhdessä ja nythän se sitten onnistuu kun jatkoa ei tule. Testikuskiksi Juho voi suostua, se ei kumminkaan rajoita niin paljoa perheen kanssa elämistä kuin täyden MM-kauden ajaminen.

Saas nähdä, milloin Toyota alkaa kehittämään omaa R5-luokan autoaan? Siinä Juhon tietämystä auton kehitykseen kyllä sitten tarvittaisiin. Saas nähdä, lähteekö Juho sitten jossain vaiheessa sellaiseen projektiin mukaan...

Muuten Takamoto Katsuta twiittasi pari päivää sitten, että yhteistyö kartturi Marko Salmisen kanssa loppuu tähän kauteen... Kukakohan Takamoton kyytiin istuu seuraavaksi? Jokohan siellä meinataan laittaa kokonaan japanilainen parivaljakko Katsuta-Adachi kiertämään kisoissa kahdestaan? Nikaran ja Adachin jatkosta en ole ainakaan vielä kuullut mistään...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Muuten Takamoto Katsuta twiittasi pari päivää sitten, että yhteistyö kartturi Marko Salmisen kanssa loppuu tähän kauteen... Kukakohan Takamoton kyytiin istuu seuraavaksi? Jokohan siellä meinataan laittaa kokonaan japanilainen parivaljakko Katsuta-Adachi kiertämään kisoissa kahdestaan? Nikaran ja Adachin jatkosta en ole ainakaan vielä kuullut mistään...
Tämähän se olisi loogista kyllä.

Käsittääkseni Hänninen ei jatka ensi vuonna missään palveluksissa Toyotalla.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Muuten Takamoto Katsuta twiittasi pari päivää sitten, että yhteistyö kartturi Marko Salmisen kanssa loppuu tähän kauteen... Kukakohan Takamoton kyytiin istuu seuraavaksi? Jokohan siellä meinataan laittaa kokonaan japanilainen parivaljakko Katsuta-Adachi kiertämään kisoissa kahdestaan? Nikaran ja Adachin jatkosta en ole ainakaan vielä kuullut mistään...
Näkemykseni on vahvasti John Deere -vihreiden lasien läpi muodostettu, mutta jos TGR:än japsit ei ainakaan vielä tekijämiesten pareina loista, niin mitä sitten keskenään? No, jossain vaiheessa sitä on mentävä eteenpäin, etenkin jos yleisön mielenkiinnon säilyminen sitä edellyttää. Katselin jossain vaiheessa milloin ilmoitus tästä kaudesta tuli, joskus alkuvuodesta. Eli pidetään peukkuja..
 

eikka91

Well-known member
Liittynyt
5.10.2016
Viestit
73
Sijainti
KS
Joo harmittava homma kyllä tuo Hännisen kohtalo Toyotalla. On kuitenkin toiminut hyvänä testikuskina/kehittäjänä Toyotalle jo vuosi(a).. Mutta kieltämättä Juholta varmaan odotettiin hiukan enemmän. Ennen kaikkea luotettavuutta ja nopeutta. En jaksa uskoa että Juholle jää paha mieli hommasta, tietää varmasti itsekin että kauden alkupuolisko olisi pitänyt mennät paremmin, muutamat onnistumiset lopulla ei paikkaa kokonaiskuvaa.. Se on fakta.

Mutta ehkä se, jos tuo uutisointi pitää paikkansa että jatko paikkaa jaetaan Saksan rallin näytöillä (tänakin sopimus tehty jyväskylässä) samaan aikaan. Se jos jokin voi tuntua todella pahalle.

Mutta jos vaakakuppiin laitetaan Tänak joka on tällä hetkellä sarjan nopeimpia kuskeja, ei lienee kovinkaan vaikea päätös ottaa talliin mukaan. Vaikka varmasti m sportkin tarjonnut lappua.. Kuskihan se loppujen lopuksi päättää..

Mitkä olisivatkaan kommentit jos Juho olisikin palkattu ensi kaudelle, mutta kausi olisikin mennyt penkin alle.. Ei se Tommikaan yksin niitä kuski valintoja tavallaan tee, koska kokonaisuutta Toyotan ralli organisaatio katsoo kuitenkin.

Harmi homma Juhon kannalta, ehkä hyvä Toyotan..

Luultavasti Juho jatka harrastelua jossain muualla. :dunno:
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Onhan se selvää, että jos Tänakin kaltainen supertähti on vapaa niin silkkaa hulluutta olisi olla ottamatta.

Tällä hetkellä on vaan niin paljon hyviä kuskeja ja niin vähän talleja, että kaikille ei riitä töitä.
Lefebvre on oikeastaan ainoita joilla on tasoaan parempi auto.

Saapi nähdä tuleeko Skodan suunnalta Hänniselle tarjouksia, tai esim. Protonilta.
Eri asia kiinnostaako nuo Hännistä.
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
766
Hänninen on pirun hieno tyyppi ja on ollut hienoa nähdä Juhon paranteen viime kilpailuissa. Kaikella kunnioituksella Hännistä kohtaan niin ei tällä foorumilla olisi minkäänlaista kohinaa tästä Tänakin siirrosta Hännisen paikalle, jos Juhon tilalla olisi ruotsalainen Hasse Anderson samanlaisilla statseilla kuin millä Hänninen on ajanut. Vai onko esim. ulkomaisilla foorumeilla jotenkin pyörilöidytty tästä siirrosta? Rallikin on tulosurheilua eikä mitään kaikki pelaa fair play meisinkiä.

Saapi nähdä tuleeko Skodan suunnalta Hänniselle tarjouksia, tai esim. Protonilta.
Eri asia kiinnostaako nuo Hännistä.
Tarjouksia voi tullakin, mutta jotenkin vaikeaa nähdä Juhon niihin enää suostuvan. Pienemmissä sarjoissa kaikki on jo voitettu. Olen ymmärtänyt, että 2012 vuoden jälkeen Hänninen olisi vielä voinut jatkaa Skodalla, mutta Juho lähti mieluummin WRC-unelmansa perään. Skodallahan Hänninen sai ihan kuukausipalkkaa, mutta kaudelle 2013 Hänninen otti pienen riskin vuokraamalla Fordin kolmeen kilpailuun ennen kuin pesti Hyundaille aukesi.
 
Ylös