Toyota Gazoo Racing

Eemeli82

Well-known member
Liittynyt
13.6.2011
Viestit
725
Joo ei taida mitään radikaalia muutosta olla muillakaan. Itseasiassa Ford ja Citroen näyttää testeissä tismalleen samalta kun viime vuoden auto. Hyundailla on uudet peilit, vähän samanlaiset kun Toytotallakin, mutta muuten ei taida eroa olla viime vuotiseen.
 
Viimeksi muokattu:

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Yariksen keulan näyttää saaneen vähän lisää splittereitä tälle kaudelle. Ja muutenkin keula ainakin nyt testeissä on vähän erilainen mitä viime vuoden autossa.
Lisäksi tuossa eturenkaan yläpuolella lokarissa peilin edessä on tuollainen pikku lirpake mitä ei tainnut viime vuoden autossa olla.
https://www.youtube.com/watch?v=IWBNA2p8Mgc
Näyttää tuo Toyotan keulan aero muuttuneen aika lailla saman tyyliseksi kuin viime kauden Fiestassa (tyyliltään aika saman näköinen muuten kuin vanhan kunnon S1 Quattron "alahuuli").
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Parempaa jäähdytystä ja helpompaa huoltoa.

http://www.rallit.fi/makinen-kertoi-toyotan-wrc-tykkiin-tulevista-muutoksista-pitaisi-parantaa-autoa/

Toyota Yaris WRC -autoon on luvassa näkyviä muutoksia, jotta menopeli olisi entistä kilpailukykyisempi ensi vuoden rallin MM-sarjassa.

Tommi Mäkisen johtaman tallin rakentama Yaris on ollut kilpailukykyinen heti debyyttikaudellaan. Jari-Matti Latvala saalisti tiimille voiton kauden toisessa osakilpailussa Ruotsissa, ja Esapekka Lappi juhli ykkössijaa Keski-Suomessa.
Ensimmäinen kausi on tuonut eteen myös haasteita. Ajoittain autojen säädöt ovat olleet kateissa, ja myös tekniset murheet ovat vaivanneet etenkin Latvalaa.

Tallipäällikkö Mäkisen mukaan autoon tuodaan päivityksiä heti ensi kauden avauskilpailussa.

– Yksi näkyvistä muutoksista on uusi aerodynamiikkapakettimme, joka tulee autoon Monte Carlossa. Se ei ole yhtään sen monimutkaisempi kuin meidän nykyinen pakettimme, Mäkinen letkauttaa Rally Sport Magazinen haastattelussa.

– Keulasta tulee avoimempi paremman jäähdytyksen vuoksi. Uskon keulan olevan myös aerodynaamisesti parempi, mikä tekee autosta aerodynaamisesti melko tasapainoisen, joten sen pitäisi hieman parantaa autoa, Mäkinen jatkaa.

Auton etupään muutoksissa otetaan huomioon myös se, että ajokkia on helpompi huoltaa.

– Esimerkiksi keulamme on oltava melko matalalla, jotta se on aerodynaamisesti tehokas. Nykyinen etupuskurimme on yksiosainen, joten jos sen alaosa tuhoutuu, koko puskuri on vaihdettava. Jatkossa puskuri on kaksiosainen, joten meidän täytyy vaihtaa vain alempi osa koko puskurin sijaan. Tästä tulee myös melkoiset rahalliset säästöt, Mäkinen sanoo.

Asiasta uutisoi ensimmäisenä Suomessa UrheiluUutiset.com.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Toyotan WRC-autoja tulossa tarjolle – Tommi Mäkinen: ”Pyyntöjä on jo tullut”

Tommi Mäkisen johtama Toyotan WRC-talli ei aio toimia yksityiskuljettajien suuntaan samalla tavalla kuin Volkswagen.
Tallipäällikkö Tommi Mäkinen kertoi Ilta-Sanomille, että myös jotkut yksityiskuljettajat saattavat myöhemmin päästä kilpailemaan Puuppolassa rakennetuilla Toyotan WRC-autoilla.

– Sitä pitää katsoa sitten, kun mennään vähän ensi vuotta eteenpäin, mutta siitä on ollut puhetta. Pyyntöjä autoista on jo tullut joiltakin yksityiskuljettajilta, Mäkinen kertoi.

– Sehän olisi ihan loogista tarjota vanhoista kisa-autoista tehtyjä autoja yksityiskuskien käyttöön. Nykyiset korit kyllä kestävät valtavan hyvin.

Teillä ei siis ole WRC-autojen luovuttamiseen yksityiskuskeille samanlaista kantaa kuin oli Volkswagenilla?

– Ei ole. Nykyinen WRC-auto ja osat siihen ovat kuitenkin valtavan kalliita. Siinä on haastetta yksityiskuskeille, Mäkinen sanoi.

Volkswagen ei halunnut myydä eikä vuokrata WRC-autojaan yksityiskuljettajille silloin, kun saksalaismerkki oli vielä tehdastallina mukana MM-ralleissa.
https://www.is.fi/ralli/art-2000005506467.html?ref=rss
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Nyt pitää alkaa tulla Suomi -pojiltakin parempaa näyttöä tiskiin etenkin kun seuraavana pari sorarallia joista toinen kotikisa.

[video]https://www.mtv.fi/sport/ralli/uutinen/artikkeli/tommi-makiselta-suoraa-puhetta-latvalasta-ja-lapista-suomi-kaksikko-on-ollut-heikompi-lenkkimme/6939368#gs.3ge0VoU[/video]
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5622
Maikkari on vaan tehnyt pari viikkoa vanhasta uutisesta uuden jutun, jos nyt on edes aiemmin huomannut tuota. Portugalin rallissahan Mäkinen nuo kommenttinsa laukoi. Olin silloin havaitsevinani sellaisia sävyjä, että heikompi suomalaisista saisi mahdollisesti kenkää, jos tilalle löydetään sellainen varma nakki. Mutta ei sellaisen löytäminen helppoa ole, koska tulokset voivat silti jäädä yhtä vaisuiksi. Tallin eheyden kannalta olisi silloin parasta jatkaa vanhalla kokoonpanolla ja osoittaa luottoa omiin kuljettajiin, ettei ensi kaudella ole taas sama stressi päällä, että kuka jää ja kuka lähtee.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Latvala on sikäli arvokas kuski että on ajanut kisoja viistoista vuotta, kokemusta on autoista ja kisoista. Jos rallissa on pätkä kymmenen vuoden takaa niin suurella todennäköisyydellä Latvalalla on siihen jo nuotit arkistossa.

Täytyy muistaa että viime kausi oli Latvalalle harvinaisen puhdas ja harvinaisen epäonnekas tekniikan suhteen. Viime vuoden Australian runki kalkkiviivoilla teki selkeästi hallaa henkiselle puolelle, tällä kaudella ei ole ollut enää sama meno päällä. Toisaalta Toyotalla on ollut useita tällaisia vikoja joissa eturenkaan osuma kiveen aiheuttaa sellaisen vian konehuoneessa, ettei rallia voi jatkaa (Lappi Puola, Latvala Katalonia, Tänak Portugali jne)

Katsotaan nyt vielä pari kisaa ja mietitään sitten. Lappi on toki ajanut hyvin kaikissa kisoissa, kunhan pikkuvirheet vielä saadaan karsittua pois.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5622
Kuinkahan paljon lie kuljettajalla vaikutusta siihen, mikä on viattoman renkaan puhkeamisen jälkiseuraus? Ei se ole sattumaa, että niitä rengasrikkoja ensinnäkin sattuu aina samoille tyypeille, ja kun kovempaa ajaa kiveen niin riski pahemmasta vauriosta on aina suurempi sekin. Portugalissa hymähtelin sille, että kun Ogier keskeytti, niin auto oli vain jumissa puiden välissä siinä, missä muiden ulosajot johtivat auton totaalisen romuttumiseen.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Kuinkahan paljon lie kuljettajalla vaikutusta siihen, mikä on viattoman renkaan puhkeamisen jälkiseuraus? Ei se ole sattumaa, että niitä rengasrikkoja ensinnäkin sattuu aina samoille tyypeille, ja kun kovempaa ajaa kiveen niin riski pahemmasta vauriosta on aina suurempi sekin. Portugalissa hymähtelin sille, että kun Ogier keskeytti, niin auto oli vain jumissa puiden välissä siinä, missä muiden ulosajot johtivat auton totaalisen romuttumiseen.
Ogierillahan hajosi ensin oikealle kääntyvässä mutkassa oikeasta eturenkaasta jotain ja sen takia meni yllättäen suoraksi seuraavassa vasurissa. Ei siis varsinainen ajovirheulosajo, vaikka toki auton hajoaminen johtui ajovirheestä.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Ogierillahan hajosi ensin oikealle kääntyvässä mutkassa oikeasta eturenkaasta jotain ja sen takia meni yllättäen suoraksi seuraavassa vasurissa. Ei siis varsinainen ajovirheulosajo, vaikka toki auton hajoaminen johtui ajovirheestä.
Joo tai vielä tarkemmin nuottivirheestä kun sanoi ettei ollut sitä juurakkoa huomannut mihin raapaisi eturenkaan.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
https://twitter.com/takamotokatsuta/status/1024215519782682625

Katsuta testasi Yarista. Varmuuden vuoksi soramontulla, kaukana puista
Katsuta noista nousevan auringon maan kuljettajista on selkeästi lahjakkaampi & nopeampi ja tuohonhan Toyotan junioriohjelma tähtää, että japsikuski olisi tulevaisuudessa Yaris WRC:n puikoissa.

Mr. Toyodan unelmana Japanin wrc-osakilpailu, jossa japanilainen kuljettaja podiumilla.
– Meillä ei ole tällä hetkellä MM-rallia Japanissa. Kun katsoin ylös kohti taivasta palkintokorokkeella, kuvittelin toisenlaisen näkymän, jossa Suomen, Viron ja Japanin liput liehuisivat kotimaassamme. Toivon erittäin paljon, että näemme tämän jonain päivänä, Toyoda kuvaili.
https://www.rallit.fi/toyotan-iso-pomo-hehkutti-tommi-makisen-tiimin-saavutusta-toivottavasti-jonain-paivana-japanissa/
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kenjiro Shinozuka lienee ainoa Jaappanin ihme, joka on ajanut itsensä podiumille WRC yleiskilpailussa ja vieläpä useammankin kerran. Tosin Bandama-rallin voitto 1991 ja 1992 on enemmän tai vähemmän erikoistapaus, koska niillä kisoilla oli kovin vähän tekemistä normaali WRC kisan kanssa. Molempien rallien lähtölistalta puuttuivat KAIKKI vakituiset MM-sarjan kiertäjät. 1994 Safarissa vastassa oli sentään Duncan, Burns, Kankkunen ja Auriol. Shinozuka ajoi toiseksi Duncanin jälkeen.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Yariksen jäähdytykseen on tulossa parannuksia.

Paahtavan helteiset olosuhteet ovat olleet Toyotan kompastuskivi etenkin keväisin ajettavassa Meksikon MM-rallissa.

- Turkin ralli on varmasti kysymysmerkki kaikille talleille, se on kuuma ja kova kisa. Maanantaina ajamme lisää jäähdytysdataa TMG:n (Toyota Motorsport Gmbh) tehtaalla täällä Saksassa. Heillä on uudet huomattavasti tehokkaammat jäähdyttimet, Mäkinen paljasti MTV Sportille.

- Sitä kapasiteettia on nostettu rajusti. Olemme tehneet kovasti yhteistyötä Denson kanssa. Projekti aloitettiin Meksikon rallin jälkeen, ja nyt saamme ensimmäistä kertaa uuden jäähdytyspaketin paikoilleen. Luulen, ettei meillä pitäisi olla enää kuumuuden kanssa ongelmia, Mäkinen lisäsi.
https://www.mtv.fi/sport/ralli/uutinen/artikkeli/tommi-makinen-paljasti-toyotan-wrc-autoon-tarkea-paivitys-kapasiteettia-nostettu-rajusti/7037494#gs.idz3f1Y
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
https://www.mtv.fi/sport/ralli/uutinen/artikkeli/tommi-makisen-suojateilla-jannat-paikat-tallipomo-valayttelee-mahdollisuutta-paasta-wrc-autoon/7060024#gs.=K6WOXE

Toinen herroista Katsuta ja Arai saa lähteä kotiin, toinen jää talliin, ajaen mahdollisesti Japanin MM-rallissa WRC-Yarista.
Se on toki Toyotan puolelta täysin ymmärrettävää, että Japanin kisaan halutaan oman maan mies ajamaan ykkösluokan pelillä, mutta - oli puikoissa sitten kumpi tahansa - tulee olemaan todella kylmää kyytiä japanilaisnoviisille. Mutta ehkä PR-tempauksessa ei ole niin väliksi, vaikka luokassaan selvästi hitain olisikin.

Bosse häviää Ruotsissa voittajalle vähemmän kuin Katsuta/Arai Japanissa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
https://medium.com/@rallyinguk/toyota-gazoo-racing-rally-challenge-program-makes-progress-to-get-closer-to-wrc-64783bb0f043

Ja kuten täällä jo ehdittiin spekuloimaan, Katsuta on se, joka jatkaa harjoittelua Toyotan piikkiin myös ensi kaudella.

Asiasisällöltään sinänsä kovin epämääräinen tiedote. Loppuuko Jarmo Lehtisen comeback ennen kuin se ehti kunnolla edes alkaa? Myös viittaukset Sayaka Adachiin (ja sitä kautta Nikaran tulevaisuuteen) ovat kovin epäselviä. Rivien välistä voi saada käsityksen, että myös tuo kokeilu ajetaan nyt alas.
 
Ylös