Toyota Yaris WRC -autoon on luvassa näkyviä muutoksia, jotta menopeli olisi entistä kilpailukykyisempi ensi vuoden rallin MM-sarjassa.
Tommi Mäkisen johtaman tallin rakentama Yaris on ollut kilpailukykyinen heti debyyttikaudellaan. Jari-Matti Latvala saalisti tiimille voiton kauden toisessa osakilpailussa Ruotsissa, ja Esapekka Lappi juhli ykkössijaa Keski-Suomessa.
Ensimmäinen kausi on tuonut eteen myös haasteita. Ajoittain autojen säädöt ovat olleet kateissa, ja myös tekniset murheet ovat vaivanneet etenkin Latvalaa.
Tallipäällikkö Mäkisen mukaan autoon tuodaan päivityksiä heti ensi kauden avauskilpailussa.
– Yksi näkyvistä muutoksista on uusi aerodynamiikkapakettimme, joka tulee autoon Monte Carlossa. Se ei ole yhtään sen monimutkaisempi kuin meidän nykyinen pakettimme, Mäkinen letkauttaa Rally Sport Magazinen haastattelussa.
– Keulasta tulee avoimempi paremman jäähdytyksen vuoksi. Uskon keulan olevan myös aerodynaamisesti parempi, mikä tekee autosta aerodynaamisesti melko tasapainoisen, joten sen pitäisi hieman parantaa autoa, Mäkinen jatkaa.
Auton etupään muutoksissa otetaan huomioon myös se, että ajokkia on helpompi huoltaa.
– Esimerkiksi keulamme on oltava melko matalalla, jotta se on aerodynaamisesti tehokas. Nykyinen etupuskurimme on yksiosainen, joten jos sen alaosa tuhoutuu, koko puskuri on vaihdettava. Jatkossa puskuri on kaksiosainen, joten meidän täytyy vaihtaa vain alempi osa koko puskurin sijaan. Tästä tulee myös melkoiset rahalliset säästöt, Mäkinen sanoo.
Asiasta uutisoi ensimmäisenä Suomessa UrheiluUutiset.com.