Verizon Indycar Series 2016

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4656
Sijainti
Salo
Will Powerin ajama paaluaika 1:42.2105 on vielä melko vaatimaton verrattuna Dario Franchittin CART-vuonna 2000 ajamaan ennätykseen 1:39.866. Road American pitkät suorat ja nopeat mutkat suosivat enemmänkin suurempaa moottoritehoa (CART-autojen 850-900 hp vs. DW12-auton n. 650 hp) ja pienempää siipeä.

Jos Powerin paaluaikaa haluaa johonkin tuoreempaan huippukalustolla ajettuun aikaan verrata, pikagoogletuksella löysin vuoden 2008 ALMS-kisan paaluajan: 1:46.93 (Audi R10 Tdi, Lucas Luhr/Marco Werner)

E: Indy Lights -kisa alkamassa.

E2: Eipä ollutkaan, kuvaruudussa ajellaan testikierroksia DW12:lla kosteassa säässä.
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4656
Sijainti
Salo
Kun noita yleiskuvia Road American alueelta katselee, yleisömäärät näyttäisivät tuolla olevan ihan hyvät. Tämä olisi nykytilanteessa se hyvä suunta IndyCarilla. Laajentumishaaveet jättäisi siihen hetkeen kun siihen on eväät ja keskittyä näihin kisoihin mitkä keräävät kansaa.

Urheiluautojen puolella Petit Le Mans on hyvä esikuva. Kisa nousi jo ensimmäisinä vuosinaan klassikon asemaan, vaikka selkeä historiallinen jatkumo puuttui ja Road Atlanta oli 90-luvulla vielä puitteiltaan melko vaatimaton. Tiedä sitten miten 2014 DP-fest ja 2015 tapahtumat tekivät kisan maineelle, (ei kuulu tähän topiciin) on eri asia.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26892
Olipa sähäkät viimeiset 7 kierrosta eikä silti osumia.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4656
Sijainti
Salo
Powerilta loppuun zanardimaiset donitsit. Nyt näyttää vähän siltä, että vahvan alkukauden ajanut Simon Pagenaud on taipumassa. Esitys 500:sessa ei ollut erityisen vakuuttava ja nyt sijoitus oli kärkikympin ulkopuolella.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Simonin taipumisesta on vaikea sanoa, kun mitä ilmeisimmin autoon iski jonkinasteinen vika tuon pace carin jälkeen. Sitä ennen ranskis oli mainioissa kyttäysasemissa Powerin suhteen.

Hieno kisa noin muuten. Ei uskoisi että noin hyvää moottoriurheilua höystettynä visuaalisesti täydellisellä näyttämöllä näkee vielä näin vuonna 2016.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9808
Sijainti
Helsinki
Power kesti Kanaanin ahdistelut ja ajoi kylmän varmasti paalulta voittoon. Dixonin keskeytys pudotti hänet pisteissä neljänneksi.

Pistetilanne:
1. Pagenaud 375
2. Castroneves 301
3. Power 294
4. Dixon 285

Kahden viikon päästä ajetaan Iowan ovaalilla.
 

Saunatakki

Walk a Crooked Mile
Liittynyt
3.8.2014
Viestit
2389
Sarjan Facebook-sivulla uutisoitiin, että Road Americalla tullaan ajamaan myös ensi vuonna:

We're coming back ‪#‎INDYCAR‬ fans! The Verizon IndyCar Series will return to race at Road America on June 25th, 2017! ‪#‎KohlerGP‬

"This is likely the largest event ever hosted at Road America" - RA President George Bruggenthies
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9365
Sillä rataversiolla, millä ajettiin Champ Car -aikoina, ei voi enää käyttää, koska kadulle on tehty raitiotiekiskoja.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4656
Sijainti
Salo
Koko artikkelin pointtihan oli, että pikaraitiotie nappasi puolitoista kilsaa vanhasta radasta pois ja 40 miljoonaa ollaan budjetista vajaat. Että se siitä.

Sen soisi että Mark Miles ei enää pomppisi ideasta toiseen vaan Glenin jälkeen oikeasti hommaa lähtee jalostamaan nykytilanteen jotakuinkin säilyttäen mikäli siellä homma toimii yhtä hyvin kuin RA:ssa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4656
Sijainti
Salo
Sunnuntaina taas jatketaan Iowa Speedwaylla. Harmiksi tänä vuonna kisa ajetaan päivällä, eikä lauantai-iltana edellisvuoden tapaan. Sateen uhkaa ei pitäisi olla Newton, Iowa (lähde Foreca)

Aikataulua viikonlopulle http://www.iowaspeedway.com/content/dam/iowa-speedway/docs/2016 Public Schedule, July 9-10.pdf

Yksi suosikkikisojani kalenterissa. Omalla perverssillä tavallaan tuollainen pikkuovaali jossain keskilännen preerialla on sitä parasta viihdettä.

2017 kalenteriakin on alettu jo suunnittelemaan. Tuttuun tapaan Mark Miles pomppii ideasta toiseen. http://www.racer.com/indycar/item/131682-indycar-miles-on-2017-schedule-prospects Toisaalta Portland ja Gateway kuulostaisivat jopa toteutuskelpoisilta.
 
Viimeksi muokattu:

Saunatakki

Walk a Crooked Mile
Liittynyt
3.8.2014
Viestit
2389
Tuolta racer.comista bongasin myös uutisen Carl Haasin kuolemasta :(.

Carl Haas 1930 - 2016

Famed team owner, track operator and businessman Carl Haas has died at the age of 86 after a long illness. The news was announced by representatives of his family on Thursday, although he passed away on June 29.

While Haas is best known for his part-ownership of Newman/Haas Racing, which was one of the most successful teams in CART/IndyCar history, he also ran programs in Formula 1, NASCAR and Can-Am. Over 40 years, his various teams won a combined 16 championships, and more than 140 races.

Outside of team ownership he spent 10 years at the helm of the Milwaukee Mile, ran the Houston GP for three years, while his many business interests included serving as the U.S. distributor for Hewland and Lola.

While his eye for driving talent would become a hallmark, he was also highly accomplished in the cockpit himself: he won 10 races at Milwaukee during the 1950s, and also won one of the first races ever held at Road America.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15085
Tuolta racer.comista bongasin myös uutisen Carl Haasin kuolemasta :(.
No voi helkkari...

Vaikka alkoihan Carlilla ikääkin jo olla ja väistämättä se jokaiselle tulee joskus. Eri muodoissa vain, mutta tulee kyllä.:(

Oman aikansa legenda jo USAC:n ajoilta, mutta varsinkin alkuperäisestä IndyCarista lähtien aina nykypäivään asti CART-Champ Car-akselinkin jälkeen on sitten poissa.

Ja olihan Haasilla paljon Urheiluautopuoleltakin yritystä pelissä ja tietenkin myös F1-puoleltakin silloisen Team Haasin mukaan 1980-luvulla josta olisi voinut tulla ehkä jotain suurtakin tai parempaa mitä oli, mutta Beatricen pomot päättivät toisin ja ehkä Haasin omakin pääasiallinen paikka oli olla ehkä Amerikan Formulan tietyllä tapaa kovin bisneshai meressä ellei sitten itse Roger Penskeä ja muutamaa todella vanhan kansan nk. Dinosaurusta mukaan lasketa.

Ja totta kai Paul Newmania.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9808
Sijainti
Helsinki
Iowan Indycar-kilpailussa kukaan ei saanut Josef Newgardenia kiinni kolmesta uusintastartista huolimatta. Tenneseeläinen johti 300 kierroksesta ennätykselliset 282 kappaletta ja hän teki komean paluun voittajan paikalle eli Victory Lanelle kuukausi Texasin pahan kolarin jälkeen.
Will Power nousi upeasti toiseksi ohittamalla Ganassi-tallin Scott Dixonin sekä tallitoveri Simon Pagenaud. Dixon ja Pagenaud tulivat Australiaisen perässä maaliin sijoilla kolme ja neljä.

Ryan Hunter-Reayn ja Juan Pablo Montoyan kilpailut päättyivät moottorin hajoamiseen ja yllättävintä oli, että edes mailin ovaalilla ei nähty yhtää seinään ajoa.

Newgarden nousi voitollaan 73 pisteen päähän johtavasta Pagenausta, joten Indycar-sarjan mestaruustaistelu tiivistyy entisestään, kun amerikan formulatähdet jatkavat kohti Toronton katuja. Siellä ajetaa jo ensi sunnuntaina.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9808
Sijainti
Helsinki
Scott Dixon lähtee paalupaikalta huomiseen Toronton kilpailuun, hänen viereltään Helio Castroneves ja Simon Pagenaud sijalta kolme. Viime viikon voittaja Josef Newgarden lähtee sijalta kahdeksan.

Kisa alkaa huomenna suomen aikaa klo 21.30,
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4656
Sijainti
Salo
Näyttäisi Dixonkin heränneen mukaan mestaruustaisteluun. Otteet ovat olleet vähän vaatimattomia viime kisoissa. Toronton ollessa taas oikealla paikallaan heinäkuussa, viime vuoden kolea keli ei ole toistumassa.

Honda laahaa vielä perässä, Hinchcliffen kuudennen sijan ollessa paras lähtöruutu Chevyn hallitseman kärkiviisikon takana.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4656
Sijainti
Salo
Kauden neljäs ja samalla - Bostonin kisan peruunnuttua - viimeinen katuratakisa käynnistyi Toronton Exhibition Placella aurinkoisessa säässä. Radan layout oli pääsuoran viereisen hotellin valmistumisen jälkeen hieman muuttunut, varikkosuoran lyhentymisen muodossa. Viime vuonnahan hotellin rakennustyöt olivat vielä kaukana valmiista.

Lähtö saatiin suoritettua siististi, mutta jo kolmannella kierroksella rytisi kolarissa, jossa osallisena Ryan Hunter-Reay, Charlie Kimball ja Graham Rahal. Rahal pääsi pakenemaan rikospaikalta, mutta tyhjentynyt takarengas vei Rahalin varikolle. Hunter-Reay jäi ikään kuin neutraalina osapuolena sumppuun. Viidennellä kierroksella taas heilautettiin vihreää lippua sumpun selvittyä.

Keltaisilla vain on tapana ruokkia keltaisia ja kierroksella 6 Josef Newgarden menetti takapuskurinsa ja vihreä lippu nähtiin jälleen kierroksella 9. Tilanteen vuoksi Newgarden odotteli kiusallisen pitkän aikaa varikolla uutta takapuskuria.

Kisan puoliväliä kohden Dixon oli säilyttänyt vankan aseman johdossa, Simon Pagenaudin seuratessa perässä. Kierroksella 45 mentiin taas keltaisille. Keltaisten syy ei aluksi selostajillekaan auennut. Syyksi selvisi kanttikiven murtuminen vitosmutkassa. Paikassa katu on betonoitu ja kanttikivi taas oli valettu asfaltista, eikä kestänyt rasitusta.

Uusi lähtö nähtiin kierrokselle 51 siirryttäessä. Neljäs keltainen nähtiin kuitenkin jo kierroksella 58 Josef Newgardenin täräyttäessä seinään. In-car kamera paljasti syyn törmäykseen olleen kanttikiven yli ajamisessa, joka taas johti rannevammaan ja otteen irtoamiseen ratista. Scott Dixon menetti johtonsa keltaisilla suoritetun varikkokäyntinsä vuoksi ja johto siirtyi Tony Kanaanin käsiin. Ei riitä, että osaa ajaa kovaa, monesti taktiikka ratkaisee.

Viides keltainen lippu nähtiin vajaa viisi kierrosta ennen loppua JP Montoyan ottaessa paristakin autosta kontaktia ja pysäytettyä autonsa rengaskasaan, jonne Jack Hawkswort oli jo omansa pysäyttänyt. Ennen FCY:tä numero 4 nerokkaasti varikolla käynyt Will Power oli johdossa viidennen keltaisen aikoihin. Kilpailu oli edelleen keltaisella kun toisiksi viimeinen kierros saatiin käyntiin. Viimeiselle kierrokselle päästiin jälleen vihreän lipun alla. Sijoitukset olivat käytännössä sinetöity ja Will Power selvityi voittajaksi. Tony Kanaan ajoi toiseksi ja Toronton oma kasvatti James Hinchcliffe kolmanneksi.

Kausi jatkuu kahden viikon päästä heinäkuun viimeisenä viikonloppuna Mid-Ohiossa. Luvassa siis kisailua perinteisellä moottoriradalla ennen Poconon ja Texasin ovaalikisoja.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös