Formula 1 - 2015 - Mexico:n GP - Kisaennakot, liveseuranta ja jälkihöyryt

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Jalperin kuviin kuvatekstit:
1. Valtsulla kaks pyörää ulkona radalta. Kandeis luovuttaa tämä tilanne ja odottaa seuraavaa mahdollisuutta.
2. Ei luovuta. Käväsee radalla ja lähestyy lisää Kimiä joka on oikeutetusti ottanut jo oman linjansa seuraavaan mutkaan.
3. Valtsu tajuaa myöhässä tilanteen ja yrittää koko mutkan oikasemalla väistää. Myöhästä. Kops.

Naurettavinta koko tilanteessa mun mielestä on se, että Valtteri ois päässy Kimistä ihan iisisti ohi vaikka seuraavan kerran pääsuoralla.
Uudemmat gummit alla ja kaikkee. Ois vaan malttanu sinne asti.
Mut se kuuluisa harkintakyky sai kolauksen Sochissa, missä ekan kerran nähtiin pikku raget Bottakselta.
Jälkilöylyt nähtiin nyt, radalla.
Marginaalisen pieni harkintakyvyn pettäminen, mutta ratkaiseva.
 

Jalperi

Well-known member
Liittynyt
10.1.2007
Viestit
334
Naurettavinta koko tilanteessa mun mielestä on se, että Valtteri ois päässy Kimistä ihan iisisti ohi vaikka seuraavan kerran pääsuoralla.
Uudemmat gummit alla ja kaikkee. Ois vaan malttanu sinne asti.
Tämä, jommankumman olisi kannattanut luovuttaa tilanne samasta syystä, koska molemmat varmasti tiesi et Valtterilla on uudemmat kumit alla ja tulee pääsemään Kimistä ohi ennemmin tai myöhemmin. Kimilläkin oli tuossa vaiheessa hyvin kisassa pullat uunissa (mahdollisuudet jopa palkintopallille? varsinkin Vettelin ulosajon jälkeen, jota toki tuossa vaiheessa kisaa ei osattu ennakoida), mutta tämän seurauksena pullat suorastaan räjähti uuniin.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Kisatilanne. Olishan tuossa kumpikin voinut ajaa fiksummin, mutta aika nopeasti nuo tietty siellä ohjaamossa tapahtuu. Oma kantani on kyllä semmoinen, että jos kääntää mutkaan sisään kun siellä on toinen auto välissä, niin mitä muuta voi odottaa kuin osumaa?
 

jleinonen

Well-known member
Liittynyt
6.3.2003
Viestit
684
Sijainti
Grandriver
Kisatilanne. Olishan tuossa kumpikin voinut ajaa fiksummin, mutta aika nopeasti nuo tietty siellä ohjaamossa tapahtuu. Oma kantani on kyllä semmoinen, että jos kääntää mutkaan sisään kun siellä on toinen auto välissä, niin mitä muuta voi odottaa kuin osumaa?
Malttia puuttui kyllä Bottaksella. Aikaisemmin hän on ajanut kyllä varovasti ja jättänyt aina kaikille tilaa, varsinkin lähdöissä tuntuu että on väistellyt liikaakin. Nyt uskon että Sochin kolari kummitteli taustalla ja piti päästä tökkäämään sinne väliin. Ihan typeräähän tuo oli molemmilta ja aivan erilainen tilanne kuin edellinen kolari. Silloin Kimi varmasti jo etukäteen ajatteli että tuossa mutkassa yritän meni syyteen tai saveen. Tämä Mexicon kolaritilanne tuli ainakin Valtterille vähän yllättäen eteen ja huono ratkaisu oli olla perääntymättä. Joka tapauksessa, silmissäni Bottaksen pisteet laski kyllä hieman.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Jalperin kuviin kuvatekstit:
1. Valtsulla kaks pyörää ulkona radalta. Kandeis luovuttaa tämä tilanne ja odottaa seuraavaa mahdollisuutta.
2. Ei luovuta. Käväsee radalla ja lähestyy lisää Kimiä joka on oikeutetusti ottanut jo oman linjansa seuraavaan mutkaan.
3. Valtsu tajuaa myöhässä tilanteen ja yrittää koko mutkan oikasemalla väistää. Myöhästä. Kops.

Naurettavinta koko tilanteessa mun mielestä on se, että Valtteri ois päässy Kimistä ihan iisisti ohi vaikka seuraavan kerran pääsuoralla.
Uudemmat gummit alla ja kaikkee. Ois vaan malttanu sinne asti.
Mut se kuuluisa harkintakyky sai kolauksen Sochissa, missä ekan kerran nähtiin pikku raget Bottakselta.
Jälkilöylyt nähtiin nyt, radalla.
Marginaalisen pieni harkintakyvyn pettäminen, mutta ratkaiseva.
Juuri näin.

Tyhmää tunkea tuollaiseen väliin, koska Kimi ei voi nähdä ohjaamon reunan vuoksi Bottaksen auton etusiipeä, joka tuskin olisi ollut nähtävissä ilma sitä reunaakaan. Sen verran kaukana oli Bottas tuossa tilanteessa. Ja niistä hiirenpillun kokoisista peileistä tuskin näkyi Bottasta lain tuossa kohtaa.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1204
Tämä Mexicon kolaritilanne tuli ainakin Valtterille vähän yllättäen eteen ja huono ratkaisu oli olla perääntymättä. Joka tapauksessa, silmissäni Bottaksen pisteet laski kyllä hieman.
En kyllä näe miten tuo olisi yllättäen voinut tulla, oikeastaan kummallakaan. Siinä vaiheessa, kun shikaanin ensimmäiseen mutkaan lähdetään hakemaan ohitusta ulkokautta, niin ainoa tarkoitushan siinä on olla toisessa mutkassa sisäreunassa eli juuri niin kuin nyt. Luotti vaan siihen, että Kimi jättäisi riittävästi tilaa. Ei siinä juuri ennen osumaa mitään viime hetken päätöstä tullut lähteä ohitusta yrittämään, vaan se oli kyllä selvillä jo aikoja sitten.
 
Viimeksi muokattu:

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä

Miten Bottas ajatteli kääntävänsä tuon mutkan niin, että Kimikin mahtuu ulostulossa radalle? Aivan väärään paikkaan ja liian tiukkalle ajolinjalle on itsensä asettanut. Ei tuossa pääse ohi eikä sitä siksi yrittäneet muutkaan.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Hurmurisija


Miten Bottas ajatteli kääntävänsä tuon mutkan niin, että Kimikin mahtuu ulostulossa radalle?
Ei mitenkään, eihän se ollut tarkoitus. Tarkoitus oli, että Kimi väistää. Vertaa Hamiltonin Rosberg-kiilailut. Hamilton ajattaa Rosbergin ulkolinjalle. Samaanhan tässä Bottas pyrki.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Ei mitenkään, eihän se ollut tarkoitus. Tarkoitus oli, että Kimi väistää. Vertaa Hamiltonin Rosberg-kiilailut. Hamilton ajattaa Rosbergin ulkolinjalle. Samaanhan tässä Bottas pyrki.
Jep. Siksi se on harkittu teko ja syy Bottaksen.

Valitettavasti väärä mies keskeytti. Jos Räikkönen olisi jatkanut matkaa ja Bottas keskeyttänyt, olisivat kaikki todenneet "siitäs sait, ihan oikein sulle"
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Hurmurisija

Jep. Siksi se on harkittu teko ja syy Bottaksen.
Nämä syyllisyyskysymykset näyttävät vaihtelevan sen mukaan, ketkä tilanteissa ovat osallisina. Aikaisemmin olen ymmärtänyt, että jos on jo oikeasti rinnalla niin kuin Bottas tässä on, niin tilaa on annettava.

Voiko mutkassa ohittaa lainkaan sillä tavoin, että ohitettava ei joudu antamaan tilaa? Jos voi, niin kuinka? Piirtäkää vaikka kuva.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1200
Tässäpä oma näkemykseni kuinka säännöt pitäisi tulkita. Lähtökohtana mutkan tyyppi vaikuttaa ajolinjoihin, mutkanopeuksiin, ohitusvaihtoehtoihin. Mutkaa edeltävä ja mutkan jälkeinen rataosuus vaikuttaa ajolinjaan sisään ja ulostulossa. Rata siis määrittelee puitteet kilvanajolle, joten sääntöjä tulee soveltaa tapauskohtaisesti. Sama sääntötulkinta monacon neulansilmään ja Span eau rougeen ei sovellu.

Kaksi asiaa pitäisi erottaa toisistaan
1. toisen kuljettajan tahallaan ajattaminen radan ulkopuolelle ohitustilanteen päättämiseksi sen sijaan, että jättäisi auton mitan tilaa ja kilvanajo jatkuu rinta rinnan seuraavalle suoralle.
2. ohitustilanteessa sisäpuolelle syöksyminen ja jarrutuksen myöhään jättö eli ns. perinteinen ohitus, jolloin ajolinja väkisellä menee ulkoreunaan ulostulossa. Tällöin ohitettavalla on oltava pelisilmää nostaa ja kuitata seuraavalla suoralla takaisin

Muutama tulkinta:
- V1. Kimi & Schumi brasilia 2012 esimerkki loivakaarteisesta mutkayhdistelmästä, jossa ajetaan rehdisti kilpaa :thumbup:
- V1. Kimi & hulkenberg saksa 2012 usean mutkayhdistelmän kilvanajoa jossa tila jätetään molemmille vähän mutta riittävästi :thumbup:
- V1. Hamilton & Rosberg austin 2015 hamilton ajattaa lähdössä rosbergin ulos, näytti ainakin tahalliselta ja Rosbergin ajolinjasta voi havaita, että hän olettaa auton verran jäävän tilaa ulkomutkaan. Rosberg kärsi kohtuuttomasti Hamiltonin päätösvallasta ajolinjan suhteen :thumbdown
- V1. Verstappen & Kimi austin 2015 max ajatti Kimin pihalle ulostuloissa, jolloin Kimi joutuu nostamaan ja väistämään kanttarin päälle ja ulostulo kärsii. Rangaistavaa varsinkin kun toistuvaa ja selkeää kuten tässä tapauksessa :thumbdown
- V2. Hamilton & Kimi olikohan 2007 vai 2008 monza kun Hamilton syöksyi kaukaa ohi pääsuoran jarruun. Kimi ei ollut ajoissa hereillä peittämässä, joten Hamiltonin ohitus oli miehekäs liike. Kimi kuitenkin havaitsi ohituksen ja ei kopsahtanut, mutta sijoitus meni. Hamilton ei jättänyt tilaa shikaanin ulkoreunaan, jotta Kimi olisi päässyt seuraavaan osaan sisälle, mutta ei mielestäni tällaisessa tilanteessa kuulukaan jättää. Kuuluu kategoriaan 2.
- V2 Kimi & Bottas Sotchi jossa Kimi syöksyi Bottaksen rinnalle jarrutukseen. Kimi teki virheen arviossaan ja ei päässyt ehkä tarpeeksi rinnalle, mutta ei kuitenkaan olisi ajanut mutkaa pitkäksi. Bottas teki virheen kun ei havainnut Kimin ohitusyritystä, ei nostanut ja antanut Kimin ajaa huonommalla ajolinjalla ja kuitannut takaisin seuraavalla suoralla tai jättänyt sisäreunaan mutkaa tilaa. Molempien virhearvioinnin vuoksi osui, jolloin kyseessä on kilpailutilanne.
- V1 Kimi & Bottas Mexico mutkayhdistelmän ensimmäinen osa on väljempi johon bottas jarrutti ulkopuolelle, ajautui vähän pitkäksi ja oli noin 2 /3 osaa Kimin rinnalla seuraavaan osioon, mutta käytännössä palasi radan ulkopuolelta sellaisella linjalla, että ajautuisi suoraan sisäkantarin päälle. Tämä menee jo vähän vaikeammaksi tulkita kun mutkan toinen osa on niin tiukka. Mielestäni Bottaksella ei ollut rehellistä ohitussaumaa ilman, että Kimi ajaisi mutkan poikkeuksellisen laajalla kaarella ja Bottas samalla voisi ajattaa Kimin leveäksi. Kimi jätti sisäreunaan tilaa nostaa ja ajaa kanttarin yli, mutta Bottas ajatteli ajaa mutkaan Kimin tarjoamaa tilaa kovempaa, jolloin kopsahti kylkeen. Vertaa miten paljon Kimi veti Sotchissa kanttarin päälle. Kimi kyllä tasan tarkkaan tiesi Bottaksen sijainnin ja tietoisesti otti tilan pois. Kyseessä ei ollut mikään jouhevan mutkayhdistelmän rinnakkain ajo vaan Bottaksen olisi pitänyt nostaa kun tila loppuu.

Kiilailu loppuisi kun rangaitsaisiin yhtenäisellä linjalla. Vaihtoehtona on antaa sijoitus takaisin jos tuli käytettyä kyynärpäitä. Tällä nykyisellä tuomarilinjalla kukaan ei kohta tiedä mikä on sallittua ja mikä ei ole. Tämä johtaa kohta siihen, että tehdään ohitusyrityksiä vedoten, että toisen pitää jättää auton verran tilaa ja kun ei jää niin kolisee. Samoin ajatetaan toinen ulos kun tiedetään, että se on sallittua ja toisella osapuolella ei ole muuta mahdollisuutta kuin odottaa, että rata loppuu kesken.

Edit:
Vettel & Kimi Sotchi kun Vettel ohitti sisäkautta, ajautui leveäksi jolloin Kimi väisti radan ulkopuolelle. Vettel ei ollut saanut ohitusta maaliin, joten mielestäni Kimi olisi ollut oikeutettu pitämään sijoituksensa. Eli jos väistät toista ja estätät kolarin olisi toisen ymmärrettävä, että ei mennyt ihan puikkoihin ja tuomariston oltava jämäkkänä, että sijoitus annettava takaisin tai tulee penaltia.
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7630
Skenaario jossa mutkasta olisi tultu siististi rintarinnan ulos, ei kommentoinnin perusteella ole mahdollinen.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Ihan vain selvennyksenä.

Onko tämä jonkun virallisen sääntökirjan pohjalta tehty? Jos ei, niin aivan yhtä tyhjän kanssa. Voit kuvia tehdä ihan niin paljon kuin lystää, silti ne eivät todista mitään.

Sitä paitsi kolmannen tapauksen mukaan Valtterin olisi pitänyt jättää Kimille tilaa Sotsissa, sillä Kimin auton etuosa oli Valtsun takarenkaan tietämillä siinä kohtalokkaassa mutkassa ennen osumaa.
 
Viimeksi muokattu:

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Kimihän tosiaan jätti auton mentävän tilan sinne. Jos kerran mutkassa saa oikaista niin, että auto on kanttarin päällä kahta rengasta lukuunottamatta, niin silloin se kanttari myös kuuluu rataan -> ei Bottakselta tarvinnut mahtua kuin ne pari rengasta siihen asvaltin puolelle. Eniten reisille meni ehken siinä, että kanttarin päälle ajaessa Bottaksen auton keula hiukan hyppäsi, jolloin lähti mahdollisuus hidastaa vauhtia tehokkaasti -> rengasta lukkoon ja auto tangentin suuntaan.

Pitäydyn siis edelleen kannassani, että Austinissa Kimin yritys ei sikäli ollut epätoivoinen, että olisi kyllä saanut käännettyä mutkassa tarpeeksi, mutta ei toki olisi ollut ajoissa kaasulla, jolloin Bottas olisi painunut kauas edelle kiihdytyksessä. Nyt Meksikossa taas Bottas todennäköisesti arvioi juuri tuon auton mitan määritelmän väärin -> ei varautunut ajamaan kanttarin yli (sehän sanoi ennen kisaa tulleessa haastattelussa, että oli harkoissa koittanut ajaa jotain mutkaa kanttarin yli kuten muutkin, mutta heidän autollaan ei pystynyt tuohon, koska auto lähti pompottamaan). Kumpikin menee ihan kisatilanteeksi, joissa nyt vaan kahden kuskin ajatukset tulevista tapahtumista eivät olleet ihan samalla aaltopituudella. Rangaistukset kummassakaan tapauksessa täysin tarpeettomia, mutta lottokoneen Kimille arpoma rankku meni ihan linjan mukaan.. tai ei linjan, mutta linjattomuuden aiheuttaman odotusarvon mukaan.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1204
Kimihän tosiaan jätti auton mentävän tilan sinne. Jos kerran mutkassa saa oikaista niin, että auto on kanttarin päällä kahta rengasta lukuunottamatta, niin silloin se kanttari myös kuuluu rataan -> ei Bottakselta tarvinnut mahtua kuin ne pari rengasta siihen asvaltin puolelle.
Tuossapa parit lainaukset suoraan sääntökirjasta:

"20.2 Drivers must use the track at all times. For the avoidance of doubt the white lines defining the
track edges are considered to be part of the track but the kerbs are not. A driver will be judged to have left the track if no part of the car remains in contact with the
track."


"20.3 More than one change of direction to defend a position is not permitted. Any driver moving
back towards the racing line, having earlier defended his position off-line, should leave at least
one car width between his own car and the edge of the track
on the approach to the corner."
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Onko tämä jonkun virallisen sääntökirjan pohjalta tehty? Jos ei, niin aivan yhtä tyhjän kanssa. Voit kuvia tehdä ihan niin paljon kuin lystää, silti ne eivät todista mitään.
Sääntöjen mukaan se menee noin.

Sitä paitsi kolmannen tapauksen mukaan Valtterin olisi pitänyt jättää Kimille tilaa Sotsissa, sillä Kimin auton etuosa oli Valtsun takarenkaan tietämillä siinä kohtalokkaassa mutkassa ennen osumaa.
Bottaksen olisi sääntöjen mukaan pitänyt jättää tila Sotsissa. Tuomarit ilmeisesti tulkitsi asian niin, että Räikkönen lähti ohitukseen liian kaukaa.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Tuossapa parit lainaukset suoraan sääntökirjasta:

"20.2 Drivers must use the track at all times. For the avoidance of doubt the white lines defining the
track edges are considered to be part of the track but the kerbs are not. A driver will be judged to have left the track if no part of the car remains in contact with the
track."


"20.3 More than one change of direction to defend a position is not permitted. Any driver moving
back towards the racing line, having earlier defended his position off-line, should leave at least
one car width between his own car and the edge of the track
on the approach to the corner."
Pitää otta myös huomioon "having earlier defended his position off-line". Ekaan mutkaan Kimi tuli normaalilinjan ulkopuolella, ja jätti tilan. Toiseen mutkaan Kimi taas ajoi normaalilinjalla, jolloin tilaa ei tuon mukaan tarvitse itse asiassa jättää. Tai jos ei tullut normaalilla linjalla, niin ainakin semmoisella linjalla, ettei Valtterilla ollut muuta mahdollisuutta alun perinkään ajaa mutkaa läpi, kuin kanttarin päältä.

Katselin tuota videopätkää uusiksi ja pitää todeta, että eihän se Williams mitään hyppää tuossa. Radan ulkopuolella oleva rengas tosin lakkaa pyörimästä, mutta savua ei näy (voi johtua tietysti alustan materiaalistakin. Radan puoleinen eturengas nostaakin savut heti tämän jälkeen. Tuossa tilanteessa Kimi ei mitenkään sulje tilaa pois, vaan tila säilyy ihan samanlaisena koko ajan. Bottaksen huomattua, että ei tää perkele tohon käänny tällä vauhdilla hän jarruttaa, jolloin kovempaa jatkavan Kimin takarengas osuu Valtterin eturenkaaseen. Jos siis Valtteri olisi pystynyt ajamaan tuolla vauhdilla mutkan tuolla linjalla läpi, olisi hänen eturenkaansa korkeintaan hipaissut Kimin ponttoonia. Mutta tämähän oli jo alun alkean mahdoton skenaario.
 
Ylös