Tässäpä oma näkemykseni kuinka säännöt pitäisi tulkita. Lähtökohtana mutkan tyyppi vaikuttaa ajolinjoihin, mutkanopeuksiin, ohitusvaihtoehtoihin. Mutkaa edeltävä ja mutkan jälkeinen rataosuus vaikuttaa ajolinjaan sisään ja ulostulossa. Rata siis määrittelee puitteet kilvanajolle, joten sääntöjä tulee soveltaa tapauskohtaisesti. Sama sääntötulkinta monacon neulansilmään ja Span eau rougeen ei sovellu.
Kaksi asiaa pitäisi erottaa toisistaan
1. toisen kuljettajan tahallaan ajattaminen radan ulkopuolelle ohitustilanteen päättämiseksi sen sijaan, että jättäisi auton mitan tilaa ja kilvanajo jatkuu rinta rinnan seuraavalle suoralle.
2. ohitustilanteessa sisäpuolelle syöksyminen ja jarrutuksen myöhään jättö eli ns. perinteinen ohitus, jolloin ajolinja väkisellä menee ulkoreunaan ulostulossa. Tällöin ohitettavalla on oltava pelisilmää nostaa ja kuitata seuraavalla suoralla takaisin
Muutama tulkinta:
- V1. Kimi & Schumi brasilia 2012 esimerkki loivakaarteisesta mutkayhdistelmästä, jossa ajetaan rehdisti kilpaa :thumbup:
- V1. Kimi & hulkenberg saksa 2012 usean mutkayhdistelmän kilvanajoa jossa tila jätetään molemmille vähän mutta riittävästi :thumbup:
- V1. Hamilton & Rosberg austin 2015 hamilton ajattaa lähdössä rosbergin ulos, näytti ainakin tahalliselta ja Rosbergin ajolinjasta voi havaita, että hän olettaa auton verran jäävän tilaa ulkomutkaan. Rosberg kärsi kohtuuttomasti Hamiltonin päätösvallasta ajolinjan suhteen :thumbdown
- V1. Verstappen & Kimi austin 2015 max ajatti Kimin pihalle ulostuloissa, jolloin Kimi joutuu nostamaan ja väistämään kanttarin päälle ja ulostulo kärsii. Rangaistavaa varsinkin kun toistuvaa ja selkeää kuten tässä tapauksessa :thumbdown
- V2. Hamilton & Kimi olikohan 2007 vai 2008 monza kun Hamilton syöksyi kaukaa ohi pääsuoran jarruun. Kimi ei ollut ajoissa hereillä peittämässä, joten Hamiltonin ohitus oli miehekäs liike. Kimi kuitenkin havaitsi ohituksen ja ei kopsahtanut, mutta sijoitus meni. Hamilton ei jättänyt tilaa shikaanin ulkoreunaan, jotta Kimi olisi päässyt seuraavaan osaan sisälle, mutta ei mielestäni tällaisessa tilanteessa kuulukaan jättää. Kuuluu kategoriaan 2.
- V2 Kimi & Bottas Sotchi jossa Kimi syöksyi Bottaksen rinnalle jarrutukseen. Kimi teki virheen arviossaan ja ei päässyt ehkä tarpeeksi rinnalle, mutta ei kuitenkaan olisi ajanut mutkaa pitkäksi. Bottas teki virheen kun ei havainnut Kimin ohitusyritystä, ei nostanut ja antanut Kimin ajaa huonommalla ajolinjalla ja kuitannut takaisin seuraavalla suoralla tai jättänyt sisäreunaan mutkaa tilaa. Molempien virhearvioinnin vuoksi osui, jolloin kyseessä on kilpailutilanne.
- V1 Kimi & Bottas Mexico mutkayhdistelmän ensimmäinen osa on väljempi johon bottas jarrutti ulkopuolelle, ajautui vähän pitkäksi ja oli noin 2 /3 osaa Kimin rinnalla seuraavaan osioon, mutta käytännössä palasi radan ulkopuolelta sellaisella linjalla, että ajautuisi suoraan sisäkantarin päälle. Tämä menee jo vähän vaikeammaksi tulkita kun mutkan toinen osa on niin tiukka. Mielestäni Bottaksella ei ollut rehellistä ohitussaumaa ilman, että Kimi ajaisi mutkan poikkeuksellisen laajalla kaarella ja Bottas samalla voisi ajattaa Kimin leveäksi. Kimi jätti sisäreunaan tilaa nostaa ja ajaa kanttarin yli, mutta Bottas ajatteli ajaa mutkaan Kimin tarjoamaa tilaa kovempaa, jolloin kopsahti kylkeen. Vertaa miten paljon Kimi veti Sotchissa kanttarin päälle. Kimi kyllä tasan tarkkaan tiesi Bottaksen sijainnin ja tietoisesti otti tilan pois. Kyseessä ei ollut mikään jouhevan mutkayhdistelmän rinnakkain ajo vaan Bottaksen olisi pitänyt nostaa kun tila loppuu.
Kiilailu loppuisi kun rangaitsaisiin yhtenäisellä linjalla. Vaihtoehtona on antaa sijoitus takaisin jos tuli käytettyä kyynärpäitä. Tällä nykyisellä tuomarilinjalla kukaan ei kohta tiedä mikä on sallittua ja mikä ei ole. Tämä johtaa kohta siihen, että tehdään ohitusyrityksiä vedoten, että toisen pitää jättää auton verran tilaa ja kun ei jää niin kolisee. Samoin ajatetaan toinen ulos kun tiedetään, että se on sallittua ja toisella osapuolella ei ole muuta mahdollisuutta kuin odottaa, että rata loppuu kesken.
Edit:
Vettel & Kimi Sotchi kun Vettel ohitti sisäkautta, ajautui leveäksi jolloin Kimi väisti radan ulkopuolelle. Vettel ei ollut saanut ohitusta maaliin, joten mielestäni Kimi olisi ollut oikeutettu pitämään sijoituksensa. Eli jos väistät toista ja estätät kolarin olisi toisen ymmärrettävä, että ei mennyt ihan puikkoihin ja tuomariston oltava jämäkkänä, että sijoitus annettava takaisin tai tulee penaltia.