– Unohdetaan 1,5 sekunnin ero lauantain aika-ajoissa ja asfaltin valtameri, joka systemaattisesti erottaa Ferrarin Mercedeksestä joka kisan lopussa. Meidän täytyy valitettavasti sanoa myös pari sanaa Ferrarin taktiikasta, Mensurati aloittaa kritiikkinsä.
– Todellakin, koska tänään (tallipäällikkö Maurizio) Arrivabene ja Marchionne voivat iloita palkintopallista ainoastaan Sebastian Vettelin teutonisen järjen ansiosta. Hän päätti käskeä kaikki punapukuiset miehet helvettiin ja teki täysin päinvastoin kuin hänelle neuvottiin.
– Ferrarin varikkomuurilla oltiin selvästi hyvin varmoja siitä, että he ovat oikeassa. Sitten he varmaankin kostivat Vettelin sabotaasin ja kutsuivat varikolle Räikkös-paran, jonka suomalainen säyseys sai hänet vangikseen. Sen jälkeen hänen kisansa oli ainakin siinä pisteessä pilalla, Mensurati arvostelee.
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/f1-lehdistokatsaus-ferrari-kosti-vettelin-sabotaasin-kimi-paralle/5954368
Kerrankin kuraa Kimin kohdalla tallillekin - ja ihan ansaitusti :thumbup:
En tiedä, missä kunnossa Kimin renkaat olivat stopille tultaessa, mutta veikkaisin tilanteen olleen suunnilleen sama kuin Vettelilläkin - kierroksia olisi ollut vielä rutkasti jäljellä. Softit ainakin kestivät Kimillä erinomaisesti, vasta lopussa alkoivat hiipumaan.
Ferrari osoitti mielestäni strategisen kypsyyden puutetta, kun meni Reb Bullin retkuun. 6-7 kierroksen super soft -stintin jälkeen pitäisi tajuta, ettei kyse voi olla undercut -yrityksestä - siellä on siis renkaiden kanssa ongelmia -, kun Ricciardon kierrosajatkin heikkenivät. Sen tajusi penkkiurheilijakin!
Varsinkin, kun Ferrarilla oli aivan varmasti viikonlopun ajalta informaatiota pitkistä stinteistä, miten super soft heillä kestää.
Menikö Kimin kolmossija sitten tähän taktiikkavirheeseen? Ehkä. Jos Kimi olisi pysynyt pidempään ulkona, olisi Pereziin ehkä voitu yrittää undercuttia. Tuoreemmilla softeilla olisi ehkä pystynyt jopa repimään sen viiden sekunnin eron Checoon ja patsastelemaan podiumilla, who knows. Joka tapauksessa aikaisen stopin takia joukon keskivaiheille putoaminen söi aikaa. Vaikka Kimi omalla ajollaan 5 sekunnin rangaistuksen itselleen aiheuttikin, olisi hänellä ilman sitäkin tehny tiukkaa Perezin puolustamisessa selvästi vanhemmilla renkailla.
Jotta Kimin jatkuva mollaus loppuisi, pitäisi tallinkin ryhdistäytyä. Jos auto on kisan toiseksi nopein ja toinen Mersu ei ongelmien takia ole kärkitaistossa, eivät 2. ja 6. sekä 2. ja 4. sija ole tyydyttävä lopputulos. Vettel sanoi tallille vastaan, että renkaat tuntuvat hyvältä ja oli oikeassa. Muuten Perez olisi varmaan ollut toinen, jos Seb olisi kiltisti tullut varikolle. Kimikin voisi tuoda enemmän omaa mielipidettään esille, mutta olikos niin, ettei taktikointi ole koskaan ollut Kimin vahva puoli?