F1-Uutisia 2016

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Ihan naurettavia rajoituksia. Miksi ylipäätään pitää rajoittaa käytettävien rengassettien määrää? Ei kumi nyt niin kallista ole eikä niiden valmistelumäärissä säästely ympäristöä pelasta, kun samaan aikaan parikymmentä polttomoottoria tuuttaa paskaa pakoputkesta sen kun kerkiää.

Pelkkää kumien säästelyä koko laji nykyisin, koska eihän aika-ajoissa täysillä paukutettujen parin kierroksen jälkeen samoilla kumeilla voi enää hana auki vetää. Ei ihme, että hyvällä autolla tuolla pärjää kunhan osaa laskeskella ja sumplia. Samaan aikaa nopeimmat kaverit kärsivät.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Ihan naurettavia rajoituksia. Miksi ylipäätään pitää rajoittaa käytettävien rengassettien määrää? Ei kumi nyt niin kallista ole eikä niiden valmistelumäärissä säästely ympäristöä pelasta, kun samaan aikaan parikymmentä polttomoottoria tuuttaa paskaa pakoputkesta sen kun kerkiää.

Pelkkää kumien säästelyä koko laji nykyisin, koska eihän aika-ajoissa täysillä paukutettujen parin kierroksen jälkeen samoilla kumeilla voi enää hana auki vetää. Ei ihme, että hyvällä autolla tuolla pärjää kunhan osaa laskeskella ja sumplia. Samaan aikaa nopeimmat kaverit kärsivät.
No ei se nyt ihan noin mene. Itse asiassa noi polttomoottorit ja niiden vuoden päästöt kuittaantuu yhdessä nousukiidossa, kun lentokoneet vie noi kinnerit Australiaan.

Tarkkaa tietoa ei ole, miten renkaanvalmistuksen päästöt ovat. Pitkiä prosesseja ne kuitenkin on. Kumipuusta renkaaseen. Kuljetuskustannukset yms.

Normirenkaan valmistuksesta. https://www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/rengastietoa/renkaan-tuotantoprosessi/
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
No ei se nyt ihan noin mene. Itse asiassa noi polttomoottorit ja niiden vuoden päästöt kuittaantuu yhdessä nousukiidossa, kun lentokoneet vie noi kinnerit Australiaan.
Ei menekään. Tuo nyt oli kärjistystä vaan.

Mielestäni keskittyminen pitäisi siirtää rajoitusten tehtailusta kumituotannon kehittämiseen vähemmän saastuttavaksi.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1353
Jos kuskeilla olisi käytössä rajoittamaton setti renkaita, joutuisi Pirelli myös roudaamaan niitä ympäri maailmaa julmetun kasan. Ei sekään ole ilmaista jos joutuu ostamaan muutaman rekan lisää. Ja käyttämättömät pitää hävittää, noi kilparenkaat eivät säily pitkään hyvinä.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Ferrari vastustaa uutta aika-ajoformaattia

Onkin mahdollista, että kun uudet säännöt palautuvat strategiaryhmälle ja F1-komissiolle integroitavaksi 2016-urheilusääntöihin, Ferrari äänestää niitä vastaan, ja myötävaikuttaa myös asiakastallinsa tekemään samoin.

Jos se ei riitä, Ferrari voi turvautua vielä veto-oikeuteensa sääntömuutoksia kohtaan.

Jää nähtäväksi, jos aika-ajoformaatin muutos voidaan hyväksyä, koska Ferrarin vastustusoikeus perustuu tilanteisiin, jolloin muutosesitykset ovat italialaistallin etujen vastaiset.

Toisaalta on hankala ymmärtää Ferrarin haluttomuutta uuden kokeiluun, koska ei olisi monimutkaista palata entiseen formaattiin kaudeksi 2017, jos kokemukset uudesta osoittautuivat huonosti toimiviksi.
Toisaalta on hankala ymmärtää viimeistä kappaletta. Kakka on kakkaa ja maistuneeki just siltä, kokeilemattakin.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5647
Juuri Ferrarin vastustuksen vuoksi Pööni kertoi jo aiemmin, ettei uutta aika-ajoa välttämättä nähdä ollenkaan. Sen jälkeen FIA ja Bernie kuitenkin "vahvistivat", että se astuu voimaan heti Melbournesta alkaen.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Nyt tuli kova F1-analyysi: Räikkönen selvästi Vetteliä nopeampi!
– Erittäin vahva pitkä veto Kimiltä. Se on ehdottomasti meidän tasolla, eräs Mercedes-tallin insinööri kehui.

Auto Motor und Sportin analyysin mukaan Räikkösen keskiarvoaika pitkässä vedossa oli 1.28,921. Mercedeksen Lewis Hamilton jäi siitä ajasta 0,37 ja Vettel 0,4 sekuntia.

Räikkönen ajoi myös koko talvitestien nopeimman kierrosajan ultrapehmeillä renkailla. Hänen haltuunsa jäi myös paras pehmeillä renkailla ajettu kierrosaika.

:eek:Janne Aittoniemi :eek:
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
....loppujen lopuksi Vettel pyyhki Räikkösellä lattioita. ....
Olisiko tästä mitään kuvaa tai videota todisteeksi ? Mun silmiin Vettel on vielä enemmän pulkan narun näköinen kuin Räikkönen, joten veikkaisin sen pyyhkimisen menevän toisin päin jos joudutaan painimatsiin.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Holdataan nyt niitä horseja. Viime vuonna testien jälkeen oli samaa puhetta, ja loppujen lopuksi Vettel pyyhki Räikkösellä lattioita. Katsotaan uudestaan muutaman kisan jälkeen.

Sitä paitsi Mersu ei ole näyttänyt kaikkia korttejaan vielä.
Täh? Linkitin vain uutisen, jossa oikeastaan pääpointtina oli yllärinä Aittoniemi kirjoittajana. "Holdataan niitä horseja" :eek:
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Yllätti tuo Aittoniemen juttu joka muistaakseni oli Kimin kovimpia vihaajia niin nyt hehkuttaa ihan täysillä. :D Mitähän sitä ollaan vedetty? ;)
 
Viimeksi muokattu:

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Yllätti tuo Aittoniemen juttu joka muistaakseni oli Kimin kovimpia vihaajia niin nyt hehkuttaa ihan täysillä. :D Mitähän sitä ollaan vedetty? ;)
Joo ja kuule lisää pukkaa:
Hamilton ihmettelee Räikkösen vauhtia – ”Uskomattomia aikoja”
Lewis Hamilton ei ylläty, jos Kimi Räikkönen tai Sebastian Vettel voittaa Ferrarilla F1-kauden avauskilpailun.
Totta tää ny jotain itseironiaa on :p Ei ole moista otsikointia nähty tältä kaverilta kovin usein :D .. Tämäkin otsikko kun olisi perus Aittoniemi-generaattorin läpi näyttänyt joltain ihan muulta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5647

Camo

Banned
Liittynyt
9.3.2016
Viestit
47
kyse olikin siitä mitä Salon väitettiin sanoneen. ja mitä sinä väitit Salon sanoneen. Tälle tueksi lainasit toimittajan värikynän aikaansaannoksia.
Enhän minä ole mitään väittänyt :) Kirjoitin vain tänne uutis osioon, mitä uutisessa sanottiin, ja totesin, että toivottavasti asia ei ole näin. (ja siitä tätä ihme väittelyä tuntuu riittävän ilman argumentteja)

Ja jos en jotain huomannut tehneeni, mitä sinä väität minun tehneeni, niin voisitko ystävällisesti minulle tämän osoittaa?


Ja voitko esimerkiksi kertoa, miten minun olisi uutinen pitänyt tuoda esille ilman, että siitä tällaista haloota olisi tullut, niin tietää sitten vastaisuudessa miten tällä foorumilla toimitaan. Nyt tuntuu hiemaan rajoittuneelta tämä keskustelu kun vedetään joka asiasta väittelyksi... Itsehän toin uutisen siinä asussa tänne missä se olikin, ilman mitään väittelyjä.
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7572
Motorsport.comin italian kielisessä jutussa väitetään, että tällä kaudella startissa saa käyttää enää vain yhtä nappia kytkimelle. Outoa ettei tuosta löydy muualta tietoa.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Eivätkös nuo "manuualilähdöt" olleet tiedossa tälle kaudelle jo joskus viime kauden aikoihin.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7572
Hyvä pointti Totolta. Jos noin tosiaan käy niin paluuta vanhaan systeemiin tuskin tarvii odotella ensi vuoteen.

Mercedes-tallin pomot pelkäävät, ettei F1-sarjan uusi aika-ajojärjestelmä ehkä toimi lainkaan niin kuin on kuviteltu.
Aika-ajoja muutettiin niin, että jokaisen osion aikana aina hitain kuljettaja pudotetaan jatkosta 90 sekunnin välein. Avausosiossa ensimmäinen kuljettaja putoaa ulos seitsemän minuutin ajon jälkeen, toisessa osiossa kuuden ja viimeisessä viiden minuutin jälkeen. Viimeiseen osioon pääsee enää vain kahdeksan kuljettajaa.

– Uusi aika-ajosysteemi on todella typerä, Mercedes-tallin johtajiin kuuluva Niki Lauda laukoi La Gazzetta dello Sportille.

Uudella systeemillä yritetään lisätä jännitystä ja etenkin vaikuttaa aika-ajojen lopputuloksiin niin, että nopeimpia autoja putoaisi useammin jatkosta jo aikaisemmassa vaiheessa.

– Tavoitteena on, että kuljettajat olisivat enemmän radalla, mutta voikin käydä niin, että viimeisillä minuuteilla on enää vain vähän toimintaa, Lauda sanoi itävaltalaisella ORF-televisiokanavalla.

Myös Mercedeksen tallipäällikön Toto Wolffin mielestä juuri niin voi käydä.

– On mentävä välittömästi radalle uusilla renkailla, jotta saa hyvän ajan. Viimeisessä osiossa se voi tarkoittaa sitä, ettei radalla ole enää autoja kahdeksan viimeisen minuutin aikana, koska silloin olisi jäljellä enää vain käytettyjä renkaita.

– Se on todella sekava systeemi. On vaikea uskoa, että tämä on maailmanlaajuinen laji, kun muutamme sääntöjä vielä minuuttia ennen keskiyötä, Wolff ihmetteli.

F1-kauden ensimmäiset aika-ajot ajetaan lauantaina Albert Parkin radalla Melbournessa.
http://www.iltasanomat.fi/formula1/art-2000001137826.html
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5647
Hyvä pointti Totolta. Jos noin tosiaan käy niin paluuta vanhaan systeemiin tuskin tarvii odotella ensi vuoteen.
Tuota Toton pointtia minä olen itsekin toistanut koko ajan enkä näe mitään muuta mahdollisuutta. Autot eivät tule kiertämään radalla yhtään aiempaa enemmän, koska renkaita ei ole. Kukaan ei hae kompromissia kisataktiikkaan saadakseen mahdollisesti pari ruutua paremman lähtöpaikan.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös