F1-Uutisia 2016

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Huhhuh enpä ole itse muuten tullut edes ajatelleeksi tuota. Mersulla on varmaan ajettu simulaatioita ahkerasti ja ovat huomanneet ihan mielenkiintoisen pointin.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Ja koska kaikki menevät radalle heti alussa, on ruuhka taattua. Ajoituksen kanssa kärsivät kuljettajat ja tallit tulevat kärsimään todella paljon.
Puolet aika-ajoista ihmetellään tyhjää rataa. Ja lopussa mullin mallin olevaa lähtöjärjestystä.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4291
Sijainti
Maalla
Niin nykyisillä rengasmäärillä autot kiertää rataa vähemmän jo senkin tähden kun renkaita on aika-ajoon 2 settiä vähemmän kuin oli viime vuonna. (Ne Pirellin kisaa varten varaamat 2 settiä).

Joten se yhdistettynä tähän uuteen aika-ajo systeemiin tarkoittaa sitä että siellä ei todellakaan ole kukaan osion lopussa ajamassa. (tai no epätoivoisia ajan parannus yrityksiä lukuunottamatta).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin nykyisillä rengasmäärillä autot kiertää rataa vähemmän jo senkin tähden kun renkaita on aika-ajoon 2 settiä vähemmän kuin oli viime vuonna. (Ne Pirellin kisaa varten varaamat 2 settiä).
Saa niitä settejä käyttää jo aika-ajossakin. Niitä vain pitää käyttää myös kisassa.
Joten se yhdistettynä tähän uuteen aika-ajo systeemiin tarkoittaa sitä että siellä ei todellakaan ole kukaan osion lopussa ajamassa. (tai no epätoivoisia ajan parannus yrityksiä lukuunottamatta).
En pidä tätä uhkaa todellisena. Huipputallit käyvät Q1:n ja Q2:n alkupuolella vetämässä sellaisen ajan, ettei heidän sen jälkeen tarvitse noissa sessioissa ajella (paitsi jos törmäävät johonkin ongelmaan). Ja Q3:een on ihan oma setti sitä pehmeintä paalukisaa varten. Eli aika-ajosta selvitään 4-5 setillä. Pari käyttämätöntä jää kisaan, kuten ennenkin.

Kehnommat tiimit tietysti panostavat enemmän jo Q1:een ja Q2:een, mutta kun he eivät pääse Q3:een lainkaan, niin aika lailla sama tilanne on heilläkin. Tosin ehkä nähdään sitten erilaisempia taktiikoita kisassa (tietysti näin käynee kolmen seoksen ja uusien sääntöjen takia muutenkin).
 

Clarke

The Knights Who Say Ni
Liittynyt
3.2.2006
Viestit
156
Sijainti
Hyvinkää
FIA kiristi kuljettajien ohjeistuskieltoa

"Aiemmista ohjeista kiellettyjä ovat nyt mm. liikenteestä tiedottaminen aika-ajossa sopivan välin löytämiseksi, rengasvaihtoehdot seuraavalla pysähdyksellä, renkailla ajettu kierrosmäärä kisassa, muiden kuljettajien käyttämät rengastiedot, arviot muiden kuljettajien kisataktiikasta, turva-auton todennäköisyydet, etusiiven säätötiedot seuraavalla varikkkokäynnillä, rataolojen arviot, jäljellä oleva kierrosmäärä."

http://www.ts.fi/urheilu/moottoriurheilu/f1/855006/FIA+kiristi+kuljettajien+ohjeistuskieltoa
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kuskit tulevat näyttämään joissain tilanteissa tyhmille, kun eivät lainkaan tiedä, mitä ympärillä tapahtuu. Arpomista luvassa.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
"Aiemmista ohjeista kiellettyjä ovat nyt mm. liikenteestä tiedottaminen aika-ajossa sopivan välin löytämiseksi, rengasvaihtoehdot seuraavalla pysähdyksellä, renkailla ajettu kierrosmäärä kisassa, muiden kuljettajien käyttämät rengastiedot, arviot muiden kuljettajien kisataktiikasta, turva-auton todennäköisyydet, etusiiven säätötiedot seuraavalla varikkkokäynnillä, rataolojen arviot, jäljellä oleva kierrosmäärä."

http://www.ts.fi/urheilu/moottoriurheilu/f1/855006/FIA+kiristi+kuljettajien+ohjeistuskieltoa
Nuo kolme kohtaa olisi ihan hyvä saada tiedoittaa, sillä ainakin rataolojen arvioinnissa piilee myös turvallisuusriski, kuten esm. yllättävä vesisade yhdessä radan osiossa.
Tuorva-auton todennäköisyys olisi myös ihan todella tarpeellinne, kuljettaja osaisi vähän edes varautua turva-autoon kun tietää että on mahdollisesti tulossa.
Kierrosmäärä ihan vain että osaa arvioida vauhtia ja sitä että kestääkö omat renkaat vai annetaanko romahtaa ja sitten vasta varikolle?
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Nuo kolme kohtaa olisi ihan hyvä saada tiedoittaa, sillä ainakin rataolojen arvioinnissa piilee myös turvallisuusriski, kuten esm. yllättävä vesisade yhdessä radan osiossa.
Tuorva-auton todennäköisyys olisi myös ihan todella tarpeellinne, kuljettaja osaisi vähän edes varautua turva-autoon kun tietää että on mahdollisesti tulossa.
Kierrosmäärä ihan vain että osaa arvioida vauhtia ja sitä että kestääkö omat renkaat vai annetaanko romahtaa ja sitten vasta varikolle?
Renkailla ajetun kierrosmäärän voinee näyttää muuriltakin kyltin avulla.

Muuttuvista sääoloista sun muista varoittamisen kieltäminen on vain hölmöä. Tuskin muuta tarkoitusta kuin sekoittaa pakkaa mahdollisten arpajaisten avulla.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Renkailla ajetun kierrosmäärän voinee näyttää muuriltakin kyltin avulla.

Muuttuvista sääoloista sun muista varoittamisen kieltäminen on vain hölmöä. Tuskin muuta tarkoitusta kuin sekoittaa pakkaa mahdollisten arpajaisten avulla.
Jostain luin, ettei varikkomuurilta näyttökyltilläkään saa enää tiedoittaa.

...........................................................................

Kansainvälinen autoliitto FIA kiristi välittömästi entisestään tallien kommunikointimahdollisuuksia kuljettajien kanssa varikkomuurilta autoon.

Radioyhteyden lisäksi ohjeiden antaminen kuljettajille kielletään nyt myös varikkotaulujen kautta. Mm. Mercedes harjoitteli Barcelonan talvitesteissä viestien välittämistä näyttötaulun kautta varikkomuurilta.

Sääntömääräystä tarkennettiin merkittävästi lisää vain viikko alustavan ilmoituksen jälkeen. Parhaillaan Australian GP-varikolla selvitellään sitten, miten säännöt lopulta tulkitaan.

Talleille lähetetyssä kirjelmässä FIA sanoo valvovansa ankarasti uusien sääntöjen noudattamista. Erityistarkkailussa ovat mm. koodatut viestit. Kommunikointikielto on voimassa aina auton lähtiessä varikolta.

Periaatteessa FIA hyväksyy vain sen, että talli voi varoittaa kuljettajaa ainoastaan vakavista ongelmista, jolloin esimerkiksi jokin komponentti tai systeemi on hajoamassa.

Käytännössä kuljettajille voidaan kertoa vain heidän omat kierrosaikansa ja sektoritietonsa. Varikkopysähdyksestä informoidaan vain sillä kierroksella, kun kuljettajan pitäisi tehdä stoppinsa.

Aiemmista ohjeista kiellettyjä ovat nyt mm
. liikenteestä tiedottaminen aika-ajossa sopivan välin löytämiseksi, rengasvaihtoehdot seuraavalla pysähdyksellä, renkailla ajettu kierrosmäärä kisassa, muiden kuljettajien käyttämät rengastiedot, arviot muiden kuljettajien kisataktiikasta, turva-auton todennäköisyydet, etusiiven säätötiedot seuraavalla varikkkokäynnillä, rataolojen arviot, jäljellä oleva kierrosmäärä.

Hyväksyttävistä ohjeistuksista julkaistaan oma erillinen listansa.

Turun Sanomat, Melbourne

HEIKKI KULTA
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Andon

Well-known member
Liittynyt
25.8.2014
Viestit
333
"Aiemmista ohjeista kiellettyjä ovat nyt mm. liikenteestä tiedottaminen aika-ajossa sopivan välin löytämiseksi, rengasvaihtoehdot seuraavalla pysähdyksellä, renkailla ajettu kierrosmäärä kisassa, muiden kuljettajien käyttämät rengastiedot, arviot muiden kuljettajien kisataktiikasta, turva-auton todennäköisyydet, etusiiven säätötiedot seuraavalla varikkkokäynnillä, rataolojen arviot, jäljellä oleva kierrosmäärä."

http://www.ts.fi/urheilu/moottoriurheilu/f1/855006/FIA+kiristi+kuljettajien+ohjeistuskieltoa
Jotenkin niin säälittäviä tällaiset spontaanit sääntömuutokset, kun kyllähän näitä nyt voi kiertää vaikka sadalla eri tavalla. Jos vaikkapa joku tallin jamppa on varikkomuurilla punainen pipo päässä, niin se tarkoittaa tiettyä asiaa. Radiokommunikaation sekaan voi jemmata vaikka mitä infoa, ei sen nyt tarvitse olla mitään edes enigma-tasoista kryptausta että menee FIA:n "tehovalvonnasta" läpi.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5647
Jostain luin, ettei varikkomuurilta näyttökyltilläkään saa enää tiedoittaa.
Tuohan nyt on aivan haista paska -sääntö, kun talli voi kertoa edelleen varikkopysähdyksen deltan. Ei ole rakettitiedettä laskea, montako kierrosta renkailla on ajettu, jos stinttiä on takana esimerkiksi kymmenen kierrosta.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Tämä kommunikaation vahva rajoittaminen (mikäli onnistuu ja toteutuu), muuttaa lajia ja erityisesti sunnuntain kilpailua merkittävästi. Olisin itse valmis puhumaan jopa kokonaan uudesta aikakaudesta lajin historiassa.

Tavallaan joukkuelajimaisuus laskee ja yksilölajimaisuus korostuu huomattavasti. Eriasia onko muutos hyvä vai ei. Formulat ovat olleet aina vahvasti joukkue laji, mutta nyt yksilölle laitetaan ehkä jopa liikaa vastuuta.

Veikkaisin että matemaattisesti vahvimpia tilanteesta hyötyjiä on Jenson Button. Ainakin historiasta löytyy häneltä itse tehtyjä oikea-aikaisia varikolle tuloja vaihtuvissa olosuhteissa kiitettävä määrä? Valitetavasti tämän hetken kaluston tuntien taistellaan täydellisilläkin strategioilla ainoastaan viimeisistä pistesijoista.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Ihmetyttää tuo Rellun touhu. Muita perässä vaikka kuinka, mutta poletteja ei ole käytetty kuin 7 kpl. Ferrarin isot muutokset söivät myös poletteja.

Loppuvatko Ferrarilta moottoripoletit?

F1-moottoritoimittaja Ferrari on
käyttänyt eniten moottoreiden
kehitykseen käytettäviä poletteja,
kertoo Motorsport.com.

Poleteilla rajoitetaan uusien osien
käyttöä moottoreissa. Viime kauden
lopun jälkeen Ferrari on käyttänyt 23
polettia kauden ajaksi varatuista
32:sta. Toisin sanoen Ferrarilla on
käyttämättä enää yhdeksän polettia - ja
kausi kestää vielä 21 osakilpailua.

Motorsport.comin saamien tietojen
mukaan muista moottorivalmistajista
Honda on käyttänyt 18, Mercedes 19 ja
Renault vain seitsemän polettia.
http://www.mtvtekstikanava.fi/new2008/txt/281-01.htm
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Ihmetyttää tuo Rellun touhu. Muita perässä vaikka kuinka, mutta poletteja ei ole käytetty kuin 7 kpl. Ferrarin isot muutokset söivät myös poletteja.
Kertoo vain sen kuinka hukassa Rellu oikeasti on, eivät edes tiedä mitä pitäisi kehittää. No kauden puolessa välin pitäisi mottiin tulla major päivitys aivan kuten viimekaudella mutta kuinkas sitten kävikään?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5647
Tuohan johtuu siis täysin siitä, että Renault teki päätöksen pihtailla tokeneiden käytössä jo aikaisessa vaiheessa viime vuotta. Tuohon aikaan moottorijäädytyksen piti olla edelleen voimassa ensi kaudella (2017) ja tokeneiden määrän piti laskea, joten Renault'n oli pakko lykätä tämän vuoden kehitystyötä mahdollisimman pitkälle, jotta siitä ei aiheudu pysyviä haittoja tuleviksi vuosiksi. Moottoreiden kehitys päätettiin vapauttaa tämän vuoden alussa – liekö se edes virallista vielä – ja tässä on ollut aika vähän tehtävissä sen jälkeen.

Maikkarin otsikko on kyllä taattua paskaa. Tokeneiden pitääkin loppua kesken kauden, koska niiden säästelystä ei ole moottorikehityksen vapautuessa mitään hyötyä.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ihmetyttää tuo Rellun touhu. Muita perässä vaikka kuinka, mutta poletteja ei ole käytetty kuin 7 kpl. Ferrarin isot muutokset söivät myös poletteja.



http://www.mtvtekstikanava.fi/new2008/txt/281-01.htm
Jäiköhän Renaultilla montakin polettia käyttämättä kisoissa viime kaudella? Meinaan, että periaatteessa ovat saattaneet käyttää enemmänkin viime kaudella käytettyyn moottoriin nähden, kuten Ferrari. Ferrarilla jäi joitain polettaja käyttämättä kisamoottoreissa. Kuitenkin veivät sellaisen moottorin FIAn nähtäväksi kauden lopuksi, missä oltiin kaikki poletit käytetty, mitä ei kuitenkaan koskaan käytetty kisassa. Tuo seitsemän polettia Renaultissa saattaa antaa siis väärän kuvan moottoriin tehdyistä muutoksista verrattuna viime kauden moottoriin.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Jäiköhän Renaultilla montakin polettia käyttämättä kisoissa viime kaudella? Meinaan, että periaatteessa ovat saattaneet käyttää enemmänkin viime kaudella käytettyyn moottoriin nähden, kuten Ferrari. Ferrarilla jäi joitain polettaja käyttämättä kisamoottoreissa. Kuitenkin veivät sellaisen moottorin FIAn nähtäväksi kauden lopuksi, missä oltiin kaikki poletit käytetty, mitä ei kuitenkaan koskaan käytetty kisassa. Tuo seitsemän polettia Renaultissa saattaa antaa siis väärän kuvan moottoriin tehdyistä muutoksista verrattuna viime kauden moottoriin.
Jeps. Ei ole ainakaan minun tiedossa, miten poletteja kauden lopussa käytettiin Renaultin toimesta.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös