F1-Uutisia 2016

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
En kans muista määriä mutta 2015 viimeisen kisan jälkeen Renaultilla oli paljon poletteja jotka piti käytää vuoden 2015 loppuun mennessä. Joten "talvella" Renault on käyttänyt 2015 ja 2016 poletteja moottorin kehitykseen.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
http://yle.fi/urheilu/f1-kausi_starttaa_melbournesta_-_motorsport_radio_tarjoaa_suorana_kuumimmat_puheenaiheet/8750540
Yle Urheilu ja Yle Puhe esittelevät F1-kaudelle uuden tuttavuuden, kun Motorsport Radio tärähtää käyntiin heti Melbournen osakilpailussa. Yli kaksituntisessa lähetyksessä Yle Urheilun kokeneet moottoriurheiluasiantuntijat Jukka Mildh ja Timo Pulkkinen avaavat etenkin F1-sarjan puheenaiheita. Sunnuntaina kello 6.55 - 9.00 kuultava lähetystä voi seurata suorana Yle Puheen taajuudella.

http://areena.yle.fi/1-3361067
 

LightningRider

Well-known member
Liittynyt
11.7.2015
Viestit
56
Sijainti
Helsinki
FIA (eli Charlie Whiting) on sitten kaikessa viisaudessaan päättänyt kieltää kuskeilta visiirien irrottamisen radalla tai varikkosuoralla rangaistuksen uhalla. :nope::mad::wall: On muka turvallisuusriski ja aiheuttaa muka teknisiä ongelmia.
http://www.motorsport.com/f1/news/f1-drivers-prohibited-from-throwing-visor-tear-off-strips-on-track-680760/
Kuten tuossa linkissä todettiin, viime kaudella kalvot aiheuttivat ainakin Alonson keskeytyksen Barcelonassa, eli ongelma on todellinen. Mielenkiintoista nähdä, mitä tiimit ja kuljettajat tekevät jatkossa. Ohjaamoon "roskakori", johon kuski laittaa talteen käytetyt kalvot? :D
 

Timo Virtanen

Ihan tavallinen Virtanen
Liittynyt
15.8.2015
Viestit
2229
Sijainti
Anywhere in the world
FIA (eli Charlie Whiting) on sitten kaikessa viisaudessaan päättänyt kieltää kuskeilta visiirien irrottamisen radalla tai varikkosuoralla rangaistuksen uhalla. :nope::mad::wall: On muka turvallisuusriski ja aiheuttaa muka teknisiä ongelmia.
http://www.motorsport.com/f1/news/f1-drivers-prohibited-from-throwing-visor-tear-off-strips-on-track-680760/
Eihän tuossa kielletä irrottamasta kalvoja, vaan heittämästä niitä radalle/varikkosuoralle. Irrottaa saa edelleen, mutta ne pitää laittaa kabiinissa jonnekin mistä ne eivät lennähdä ulos. Tai sitten irrottaa se varikolla ollessa ja antaa mekatsulle.

Kyllä tuollainen kalvo tukkii jarrujen jäähdytyksen ilmanoton sopivasti osuessaan -> jarrut ylikuumenevat -> vaaratilanne.

Ja aiheuttaa haittaa moottorinkin jäähdytykselle, jos menee jäähdyttimeen.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5714
Kummallista ettei Whiting ymmärrä turvallisuuden päälle sen vertaa, että ne kalvot on heitetty radalle koska on nopeampaa päästää siitä vain irti (jolloin se pöllähtää radalle) kuin ruveta asettelemaan sitä jonnekin keräimeen ohjaamon sisällä. Mitä pidemmän aikaa toinen käsi on ratista irti, sitä haavoittuvaisemmassa tilassa kuljettaja on. Samoin kuin siinä tapauksessa, että kalvojen vaihtovälissä täytyy pihtailla, kun ei ole aikaa varmistaa, ettei se vahingossa lennä radalle ja nappaise rankkua.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Täysin turha sääntö on toi repäisykielto, koska varsinkin kaupunkiradoilla tuuli kuljettaa kaikenlaista roskaa ja varsinkin muovipusseja kulkee radalle.
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Täysin turha sääntö on toi repäisykielto, koska varsinkin kaupunkiradoilla tuuli kuljettaa kaikenlaista roskaa ja varsinkin muovipusseja kulkee radalle.
Siis repäistähän ne edelleen käsittääkseni saa, mutta ei enään heittää huolettomasti olan yli radalle tahi varikkosuoralle. Toki, tyhmä kielto kyllä joo, mutta tollanen kalvo nyt vaan pääsee luiskahtamaan aika helposti jarrujen väliin. Tai niihin niiden jäähdytys putkiin.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5714
Siis repäistähän ne edelleen käsittääkseni saa, mutta ei enään heittää huolettomasti olan yli radalle tahi varikkosuoralle. Toki, tyhmä kielto kyllä joo, mutta tollanen kalvo nyt vaan pääsee luiskahtamaan aika helposti jarrujen väliin. Tai niihin niiden jäähdytys putkiin.
No ei se nyt niin helppoa ole, kun kyse on pienistä rei'istä ja pienestä muovilirpakkeesta. Yhtä helppoa kuin silmät kiinni tikan heittäminen häränsilmään.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Mugello olis kyllä hyvä. Muistan vieläkin ne kommentit muutaman vuoden takaisesta testistä Petroveilta ja Trulleilta kun jätkät oli aivan savet haalareissa, että ei tällaisella radalla voi Fykkösellä ajaa.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/legendaarinen-rata-putoamassa-f1-kalenterista/5799530?mtv_ref=twb_urheilu#.Vu6lZvFHboc.twitter

Monzassa ajettaneen tänä vuonna viimeistä kertaa Italian GP. :nope: Siirtyy joko Imolaan tai Mugelloon. Sitten Bernie ihmettelee lajin suosion laskua. :wall:
Voisi Monzan säilyttää erityisyytensä takia ja siellä pystyy sentään ohittamaan. Mugello on varmaan ratana noista kolmesta paras, mutta siellä on vain yksi ohituspaikka pitkällä pääsuoralla.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Voisi Monzan säilyttää erityisyytensä takia ja siellä pystyy sentään ohittamaan. Mugello on varmaan ratana noista kolmesta paras, mutta siellä on vain yksi ohituspaikka pitkällä pääsuoralla.
Mugellon pääsuoraa edeltää pitkä nopea mutka, jossa ei voi seurata läheltä. Monzassa pystyy nopeissa mutkissa seuraamaan edeltä ajavaa lähempää, kuin muilla radoilla pienen siipikulman vuoksi.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Mugello olis kyllä hyvä. Muistan vieläkin ne kommentit muutaman vuoden takaisesta testistä Petroveilta ja Trulleilta kun jätkät oli aivan savet haalareissa, että ei tällaisella radalla voi Fykkösellä ajaa.
Varmaan aika hurja vetää F1:llä ylämäkeen mutkat Arrabiata 1-2.
 

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
Imolassa ei päässyt 10 vuotta sitten kenestäkään ohitse, joten ei taatusti pääse nytkään näillä nykyautoilla. Viihdyttävä Monza halutaan siis pois kalenterista ja tilalle jonossa ajelua.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Imolassa ei päässyt 10 vuotta sitten kenestäkään ohitse, joten ei taatusti pääse nytkään näillä nykyautoilla. Viihdyttävä Monza halutaan siis pois kalenterista ja tilalle jonossa ajelua.
Rataa on hieman muokattu sen jälkeen. Lähtöruutuja edeltävä shikaani on kokonaan poistettu ja pääsuora on sen vuoksi paljon pidempi. Varmaan tuon muutoksen takia on tullut yksi hyvä ohituspaikka.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Imolassa ei päässyt 10 vuotta sitten kenestäkään ohitse, joten ei taatusti pääse nytkään näillä nykyautoilla. Viihdyttävä Monza halutaan siis pois kalenterista ja tilalle jonossa ajelua.
Imolan radasta on sittemin poistettu Variante Bassa, eli radan viimeinen shikaani, mutta siitä huolimatta lienee vaikea ohittaa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Rataa on hieman muokattu sen jälkeen. Lähtöruutuja edeltävä shikaani on kokonaan poistettu ja pääsuora on sen vuoksi paljon pidempi. Varmaan tuon muutoksen takia on tullut yksi hyvä ohituspaikka.
Koska Imolan lähtösuora ei ole suora, ja se kaartaa kokoajan vasemmalle ohittajan pystyy helposti blokkaamaan ajamalla vain ajolinjalta hieman keskemmällä.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Olen ajanut todella paljon erinäisiä autourheilupelejä ja jopa paria epävirallista SM-sarjaa autourheilupelissä, mutta omat kommentit näistä keskustelun alla olevista radoista:

Monza:
Pyhä rata ja perinteinen, yksi suosikeista ajella vaikkakin kauhean usein ei ollut mukana sarjoissa. Pari tiukkaa ja hidasta, muuten todella nopea.
Todella hauska ajaa, aerodynaamista pitoa melkein aina, paitsi parissa hitaassa paikassa. Haastava hotlappaamisessa kun oikeasti ajetaan kunnon ajoista.
Hyviä ohituspaikkoja muutama ja yllättävän monessa paikkaa pääsee rinnalle, ohi meneminen on eri asia.

Imola:
Helvetin monimutkainen, hitaita ja nopeita kohtia. Vaatii paljon teknistä suorittamista, ehkä yksi vaikeimmista radoista oikeasti hallita kunnolla.
Ei turhaan hehkuteta vaikeaksi radaksi. Huonosti ohituspaikkoja ja helppo peitellä. En haluaisi nähdä formuloita Imolassa.
Koppiautoilla todella hyvä, vaati teknistä suorittamista paljon.

Mugello:
En ikinä oppinut, liian jouheva eikä radalla oikein ole mitään särmää, oli suorastaan tylsä ajaa. Oikeastaan voisi sanoa että oma inhokkirata. Tuntuu joskus välillä pitkältä kuin nälkävuosi.
Voisi sopia formuloille, mutta ainakin koppiautoilla ajellessa se tuntui todella turhauttavalta radalta. Tarjoaa kyllä taistelumahdollisuuksia ja ohituspaikkoja mutta ei ajamisen iloa.

Tälläsiä fiiliksiä on jääny niiden tuhansien ajettujen pelituntien jälkeen näistä radoista.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Ja miten hän oikeasti sanoi oli ilmeisesti tähän suuntaan

" Minulla on selkeä mandaatti, että F1-kisa tulee pysymään Italiassa ja mielellään Monzassa. Jos emme voi ratkaista tilannetta, täytyy asiat tehdä eri tavalla, Sticchi Damiani sanoi Corriere della Sera -lehdelle."

Eli mitään ei ole päätetty ja maikkarikin voisi linkata artikkelin tai haastattelun jossa noin väitetään. Itse en tovin guugeloinnilla löytänyt mitään vahvistusta sille että monzan jatkosta oltaisiin päätetty.

Joten rauha maassa, oletan että tuo selviää piakkoin ja jatkosoppari tulee.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös