Kuten tuossa linkissä todettiin, viime kaudella kalvot aiheuttivat ainakin Alonson keskeytyksen Barcelonassa, eli ongelma on todellinen. Mielenkiintoista nähdä, mitä tiimit ja kuljettajat tekevät jatkossa. Ohjaamoon "roskakori", johon kuski laittaa talteen käytetyt kalvot?FIA (eli Charlie Whiting) on sitten kaikessa viisaudessaan päättänyt kieltää kuskeilta visiirien irrottamisen radalla tai varikkosuoralla rangaistuksen uhalla. :nope::wall: On muka turvallisuusriski ja aiheuttaa muka teknisiä ongelmia.
http://www.motorsport.com/f1/news/f1-drivers-prohibited-from-throwing-visor-tear-off-strips-on-track-680760/
Eihän tuossa kielletä irrottamasta kalvoja, vaan heittämästä niitä radalle/varikkosuoralle. Irrottaa saa edelleen, mutta ne pitää laittaa kabiinissa jonnekin mistä ne eivät lennähdä ulos. Tai sitten irrottaa se varikolla ollessa ja antaa mekatsulle.FIA (eli Charlie Whiting) on sitten kaikessa viisaudessaan päättänyt kieltää kuskeilta visiirien irrottamisen radalla tai varikkosuoralla rangaistuksen uhalla. :nope::wall: On muka turvallisuusriski ja aiheuttaa muka teknisiä ongelmia.
http://www.motorsport.com/f1/news/f1-drivers-prohibited-from-throwing-visor-tear-off-strips-on-track-680760/
Siis repäistähän ne edelleen käsittääkseni saa, mutta ei enään heittää huolettomasti olan yli radalle tahi varikkosuoralle. Toki, tyhmä kielto kyllä joo, mutta tollanen kalvo nyt vaan pääsee luiskahtamaan aika helposti jarrujen väliin. Tai niihin niiden jäähdytys putkiin.Täysin turha sääntö on toi repäisykielto, koska varsinkin kaupunkiradoilla tuuli kuljettaa kaikenlaista roskaa ja varsinkin muovipusseja kulkee radalle.
No ei se nyt niin helppoa ole, kun kyse on pienistä rei'istä ja pienestä muovilirpakkeesta. Yhtä helppoa kuin silmät kiinni tikan heittäminen häränsilmään.Siis repäistähän ne edelleen käsittääkseni saa, mutta ei enään heittää huolettomasti olan yli radalle tahi varikkosuoralle. Toki, tyhmä kielto kyllä joo, mutta tollanen kalvo nyt vaan pääsee luiskahtamaan aika helposti jarrujen väliin. Tai niihin niiden jäähdytys putkiin.
Voisi Monzan säilyttää erityisyytensä takia ja siellä pystyy sentään ohittamaan. Mugello on varmaan ratana noista kolmesta paras, mutta siellä on vain yksi ohituspaikka pitkällä pääsuoralla.http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/legendaarinen-rata-putoamassa-f1-kalenterista/5799530?mtv_ref=twb_urheilu#.Vu6lZvFHboc.twitter
Monzassa ajettaneen tänä vuonna viimeistä kertaa Italian GP. :nope: Siirtyy joko Imolaan tai Mugelloon. Sitten Bernie ihmettelee lajin suosion laskua. :wall:
Mugellon pääsuoraa edeltää pitkä nopea mutka, jossa ei voi seurata läheltä. Monzassa pystyy nopeissa mutkissa seuraamaan edeltä ajavaa lähempää, kuin muilla radoilla pienen siipikulman vuoksi.Voisi Monzan säilyttää erityisyytensä takia ja siellä pystyy sentään ohittamaan. Mugello on varmaan ratana noista kolmesta paras, mutta siellä on vain yksi ohituspaikka pitkällä pääsuoralla.
Varmaan aika hurja vetää F1:llä ylämäkeen mutkat Arrabiata 1-2.Mugello olis kyllä hyvä. Muistan vieläkin ne kommentit muutaman vuoden takaisesta testistä Petroveilta ja Trulleilta kun jätkät oli aivan savet haalareissa, että ei tällaisella radalla voi Fykkösellä ajaa.
Rataa on hieman muokattu sen jälkeen. Lähtöruutuja edeltävä shikaani on kokonaan poistettu ja pääsuora on sen vuoksi paljon pidempi. Varmaan tuon muutoksen takia on tullut yksi hyvä ohituspaikka.Imolassa ei päässyt 10 vuotta sitten kenestäkään ohitse, joten ei taatusti pääse nytkään näillä nykyautoilla. Viihdyttävä Monza halutaan siis pois kalenterista ja tilalle jonossa ajelua.
Imolan radasta on sittemin poistettu Variante Bassa, eli radan viimeinen shikaani, mutta siitä huolimatta lienee vaikea ohittaa.Imolassa ei päässyt 10 vuotta sitten kenestäkään ohitse, joten ei taatusti pääse nytkään näillä nykyautoilla. Viihdyttävä Monza halutaan siis pois kalenterista ja tilalle jonossa ajelua.
Koska Imolan lähtösuora ei ole suora, ja se kaartaa kokoajan vasemmalle ohittajan pystyy helposti blokkaamaan ajamalla vain ajolinjalta hieman keskemmällä.Rataa on hieman muokattu sen jälkeen. Lähtöruutuja edeltävä shikaani on kokonaan poistettu ja pääsuora on sen vuoksi paljon pidempi. Varmaan tuon muutoksen takia on tullut yksi hyvä ohituspaikka.