Formunaattor
Well-known member
- Liittynyt
- 8.4.2014
- Viestit
- 593
Huhhuh enpä ole itse muuten tullut edes ajatelleeksi tuota. Mersulla on varmaan ajettu simulaatioita ahkerasti ja ovat huomanneet ihan mielenkiintoisen pointin.
Saa niitä settejä käyttää jo aika-ajossakin. Niitä vain pitää käyttää myös kisassa.Niin nykyisillä rengasmäärillä autot kiertää rataa vähemmän jo senkin tähden kun renkaita on aika-ajoon 2 settiä vähemmän kuin oli viime vuonna. (Ne Pirellin kisaa varten varaamat 2 settiä).
En pidä tätä uhkaa todellisena. Huipputallit käyvät Q1:n ja Q2:n alkupuolella vetämässä sellaisen ajan, ettei heidän sen jälkeen tarvitse noissa sessioissa ajella (paitsi jos törmäävät johonkin ongelmaan). Ja Q3:een on ihan oma setti sitä pehmeintä paalukisaa varten. Eli aika-ajosta selvitään 4-5 setillä. Pari käyttämätöntä jää kisaan, kuten ennenkin.Joten se yhdistettynä tähän uuteen aika-ajo systeemiin tarkoittaa sitä että siellä ei todellakaan ole kukaan osion lopussa ajamassa. (tai no epätoivoisia ajan parannus yrityksiä lukuunottamatta).
Nuo kolme kohtaa olisi ihan hyvä saada tiedoittaa, sillä ainakin rataolojen arvioinnissa piilee myös turvallisuusriski, kuten esm. yllättävä vesisade yhdessä radan osiossa."Aiemmista ohjeista kiellettyjä ovat nyt mm. liikenteestä tiedottaminen aika-ajossa sopivan välin löytämiseksi, rengasvaihtoehdot seuraavalla pysähdyksellä, renkailla ajettu kierrosmäärä kisassa, muiden kuljettajien käyttämät rengastiedot, arviot muiden kuljettajien kisataktiikasta, turva-auton todennäköisyydet, etusiiven säätötiedot seuraavalla varikkkokäynnillä, rataolojen arviot, jäljellä oleva kierrosmäärä."
http://www.ts.fi/urheilu/moottoriurheilu/f1/855006/FIA+kiristi+kuljettajien+ohjeistuskieltoa
Renkailla ajetun kierrosmäärän voinee näyttää muuriltakin kyltin avulla.Nuo kolme kohtaa olisi ihan hyvä saada tiedoittaa, sillä ainakin rataolojen arvioinnissa piilee myös turvallisuusriski, kuten esm. yllättävä vesisade yhdessä radan osiossa.
Tuorva-auton todennäköisyys olisi myös ihan todella tarpeellinne, kuljettaja osaisi vähän edes varautua turva-autoon kun tietää että on mahdollisesti tulossa.
Kierrosmäärä ihan vain että osaa arvioida vauhtia ja sitä että kestääkö omat renkaat vai annetaanko romahtaa ja sitten vasta varikolle?
Itse asiassa jutussa mainittiin, että myös varikkotaulut ovat tästä lähtien kiellettyjen listalla. Se on jo melkoinen muutos.Renkailla ajetun kierrosmäärän voinee näyttää muuriltakin kyltin avulla.
Jostain luin, ettei varikkomuurilta näyttökyltilläkään saa enää tiedoittaa.Renkailla ajetun kierrosmäärän voinee näyttää muuriltakin kyltin avulla.
Muuttuvista sääoloista sun muista varoittamisen kieltäminen on vain hölmöä. Tuskin muuta tarkoitusta kuin sekoittaa pakkaa mahdollisten arpajaisten avulla.
Kansainvälinen autoliitto FIA kiristi välittömästi entisestään tallien kommunikointimahdollisuuksia kuljettajien kanssa varikkomuurilta autoon.
Radioyhteyden lisäksi ohjeiden antaminen kuljettajille kielletään nyt myös varikkotaulujen kautta. Mm. Mercedes harjoitteli Barcelonan talvitesteissä viestien välittämistä näyttötaulun kautta varikkomuurilta.
Sääntömääräystä tarkennettiin merkittävästi lisää vain viikko alustavan ilmoituksen jälkeen. Parhaillaan Australian GP-varikolla selvitellään sitten, miten säännöt lopulta tulkitaan.
Talleille lähetetyssä kirjelmässä FIA sanoo valvovansa ankarasti uusien sääntöjen noudattamista. Erityistarkkailussa ovat mm. koodatut viestit. Kommunikointikielto on voimassa aina auton lähtiessä varikolta.
Periaatteessa FIA hyväksyy vain sen, että talli voi varoittaa kuljettajaa ainoastaan vakavista ongelmista, jolloin esimerkiksi jokin komponentti tai systeemi on hajoamassa.
Käytännössä kuljettajille voidaan kertoa vain heidän omat kierrosaikansa ja sektoritietonsa. Varikkopysähdyksestä informoidaan vain sillä kierroksella, kun kuljettajan pitäisi tehdä stoppinsa.
Aiemmista ohjeista kiellettyjä ovat nyt mm. liikenteestä tiedottaminen aika-ajossa sopivan välin löytämiseksi, rengasvaihtoehdot seuraavalla pysähdyksellä, renkailla ajettu kierrosmäärä kisassa, muiden kuljettajien käyttämät rengastiedot, arviot muiden kuljettajien kisataktiikasta, turva-auton todennäköisyydet, etusiiven säätötiedot seuraavalla varikkkokäynnillä, rataolojen arviot, jäljellä oleva kierrosmäärä.
Hyväksyttävistä ohjeistuksista julkaistaan oma erillinen listansa.
Turun Sanomat, Melbourne
HEIKKI KULTA
Jotenkin niin säälittäviä tällaiset spontaanit sääntömuutokset, kun kyllähän näitä nyt voi kiertää vaikka sadalla eri tavalla. Jos vaikkapa joku tallin jamppa on varikkomuurilla punainen pipo päässä, niin se tarkoittaa tiettyä asiaa. Radiokommunikaation sekaan voi jemmata vaikka mitä infoa, ei sen nyt tarvitse olla mitään edes enigma-tasoista kryptausta että menee FIA:n "tehovalvonnasta" läpi."Aiemmista ohjeista kiellettyjä ovat nyt mm. liikenteestä tiedottaminen aika-ajossa sopivan välin löytämiseksi, rengasvaihtoehdot seuraavalla pysähdyksellä, renkailla ajettu kierrosmäärä kisassa, muiden kuljettajien käyttämät rengastiedot, arviot muiden kuljettajien kisataktiikasta, turva-auton todennäköisyydet, etusiiven säätötiedot seuraavalla varikkkokäynnillä, rataolojen arviot, jäljellä oleva kierrosmäärä."
http://www.ts.fi/urheilu/moottoriurheilu/f1/855006/FIA+kiristi+kuljettajien+ohjeistuskieltoa
Tuohan nyt on aivan haista paska -sääntö, kun talli voi kertoa edelleen varikkopysähdyksen deltan. Ei ole rakettitiedettä laskea, montako kierrosta renkailla on ajettu, jos stinttiä on takana esimerkiksi kymmenen kierrosta.Jostain luin, ettei varikkomuurilta näyttökyltilläkään saa enää tiedoittaa.
http://www.mtvtekstikanava.fi/new2008/txt/281-01.htmLoppuvatko Ferrarilta moottoripoletit?
F1-moottoritoimittaja Ferrari on
käyttänyt eniten moottoreiden
kehitykseen käytettäviä poletteja,
kertoo Motorsport.com.
Poleteilla rajoitetaan uusien osien
käyttöä moottoreissa. Viime kauden
lopun jälkeen Ferrari on käyttänyt 23
polettia kauden ajaksi varatuista
32:sta. Toisin sanoen Ferrarilla on
käyttämättä enää yhdeksän polettia - ja
kausi kestää vielä 21 osakilpailua.
Motorsport.comin saamien tietojen
mukaan muista moottorivalmistajista
Honda on käyttänyt 18, Mercedes 19 ja
Renault vain seitsemän polettia.
Kertoo vain sen kuinka hukassa Rellu oikeasti on, eivät edes tiedä mitä pitäisi kehittää. No kauden puolessa välin pitäisi mottiin tulla major päivitys aivan kuten viimekaudella mutta kuinkas sitten kävikään?Ihmetyttää tuo Rellun touhu. Muita perässä vaikka kuinka, mutta poletteja ei ole käytetty kuin 7 kpl. Ferrarin isot muutokset söivät myös poletteja.
Jäiköhän Renaultilla montakin polettia käyttämättä kisoissa viime kaudella? Meinaan, että periaatteessa ovat saattaneet käyttää enemmänkin viime kaudella käytettyyn moottoriin nähden, kuten Ferrari. Ferrarilla jäi joitain polettaja käyttämättä kisamoottoreissa. Kuitenkin veivät sellaisen moottorin FIAn nähtäväksi kauden lopuksi, missä oltiin kaikki poletit käytetty, mitä ei kuitenkaan koskaan käytetty kisassa. Tuo seitsemän polettia Renaultissa saattaa antaa siis väärän kuvan moottoriin tehdyistä muutoksista verrattuna viime kauden moottoriin.Ihmetyttää tuo Rellun touhu. Muita perässä vaikka kuinka, mutta poletteja ei ole käytetty kuin 7 kpl. Ferrarin isot muutokset söivät myös poletteja.
http://www.mtvtekstikanava.fi/new2008/txt/281-01.htm
Jeps. Ei ole ainakaan minun tiedossa, miten poletteja kauden lopussa käytettiin Renaultin toimesta.Jäiköhän Renaultilla montakin polettia käyttämättä kisoissa viime kaudella? Meinaan, että periaatteessa ovat saattaneet käyttää enemmänkin viime kaudella käytettyyn moottoriin nähden, kuten Ferrari. Ferrarilla jäi joitain polettaja käyttämättä kisamoottoreissa. Kuitenkin veivät sellaisen moottorin FIAn nähtäväksi kauden lopuksi, missä oltiin kaikki poletit käytetty, mitä ei kuitenkaan koskaan käytetty kisassa. Tuo seitsemän polettia Renaultissa saattaa antaa siis väärän kuvan moottoriin tehdyistä muutoksista verrattuna viime kauden moottoriin.