F1-Uutisia 2016

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Mä olen ainakin vahvasti tuota tasapäistämistä vastaan. Jopa senkin uhalla että se "haittaa" show'ta. F1 on niitä harvoja sarjoja missä autolla on vielä oikeasti merkitystä.
Autojen eroavaisuus ei välttämättä tarkoita eroja suorituskyvyssä. 2008 säännöt olivat jopa vielä vapaammat, mutta sen jälkeen ei samanlaista tasaisuutta ole saavutettu. Tosin tallien budjetit olivat silloin varmastikin lähempänä toisiaan.

Gesendet von meinem GT-I9195 mit Tapatalk
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Miten osittainen maaefekti helpottaisi perässä seuraamista?
Siten, että downforce olisi vähemmän riippuvainen etusiivelle tulevasta ilmasta, kun pohja tuottaisi valtaosan (noh, ainakin merkittävän osan). Tuohon sääntömuutokseen luontevasti liittyisi siipien pienentäminen, jota kai silloin harkittiinkin, en muista.

Maaefektin kulta-aikoina välillä ajettiin kokonaan ilman etusiipeä.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Siten, että downforce olisi vähemmän riippuvainen etusiivelle tulevasta ilmasta, kun pohja tuottaisi valtaosan (noh, ainakin merkittävän osan). Tuohon sääntömuutokseen luontevasti liittyisi siipien pienentäminen, jota kai silloin harkittiinkin, en muista.

Maaefektin kulta-aikoina välillä ajettiin kokonaan ilman etusiipeä.
Silloin ennen autot olivat laatikoita jotka eivät jättäneet juurikaan likaista ilmaa. Suuremmat ongelmat perässä ajamisessa ovat taitaneet tulla vasta vuoden 2008 jälkeen. Nykyään tehdään kaikenlaisia pyörteitä aerodynaamiikan tehostamiseen. Nuo pyörteet jäävät vielä auton taakse ja siksi on vaikeaa seurata mutkassa. Luulen, että sama ongelma olisi edelleen vaikka maaefektin osuutta kasvattetaisiin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Silloin ennen autot olivat laatikoita jotka eivät jättäneet juurikaan likaista ilmaa. Suuremmat ongelmat perässä ajamisessa ovat taitaneet tulla vasta vuoden 2008 jälkeen. Nykyään tehdään kaikenlaisia pyörteitä aerodynaamiikan tehostamiseen. Nuo pyörteet jäävät vielä auton taakse ja siksi on vaikeaa seurata mutkassa. Luulen, että sama ongelma olisi edelleen vaikka maaefektin osuutta kasvattetaisiin.
Se lienee totta, että autojen nykyiset perät tuottavat entistä häiriöisempää ilmaa. Standardoidun pohjasäännön olisi periaatteessa voinut säätää koskettamaan diffuusoriakin, mutta jos perät vedetään niin kapeiksi kuin nykyään, se tuskin olisi paljon auttanut.

Eli, kuten olen aikaisemminkin joskus esittänyt, auton takaosat tulisi säännöillä koteloida enemmän. Takaisin malliin, jossa ilma ei virtaa takarenkaiden välistä lainkaan.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5647
Silloin ennen autot olivat laatikoita jotka eivät jättäneet juurikaan likaista ilmaa. Suuremmat ongelmat perässä ajamisessa ovat taitaneet tulla vasta vuoden 2008 jälkeen. Nykyään tehdään kaikenlaisia pyörteitä aerodynaamiikan tehostamiseen. Nuo pyörteet jäävät vielä auton taakse ja siksi on vaikeaa seurata mutkassa. Luulen, että sama ongelma olisi edelleen vaikka maaefektin osuutta kasvattetaisiin.
Siis ongelmahan oli pahimmillaan kausina 2004-2008 ja juuri tuota ongelmaa pyrittiin vuoden 2009 sääntöuudistuksella korjaamaan.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Eipäs vaan FIAa joka ei esittänyt viimekauden aika-ajon muodon palauttamista vaan yritti saada läpi hybridiä jossa 1. ja 2. osiot olisi ajettu uudella ja 3. osio viimevuotisella tavalla, 8 autoa ja 10 minuuttia ilman tiputusta. RB ja Mclaren halusivat vanhan tavan ilman kikkailua. Huhujen mukaan Force India taas vastusti viimevuoden aika-ajon palauttamista. Koska uutta ehdotusta ei hyväksytty yksimielisesti vanha päätetty jäi voimaan. Luvassa perseilyä niin pitkään kunnes joukossa vallitsee yksimielisyys viimve vuoden aika-ajo tavan palauttamisesta. Tähän voi mennä pitkäänkin.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Juu niinhän siellä lukee. :rolleyes:
Olen noiden kahden tallin kanssa samaa mieltä. Jos korjataan, niin korjataan sitten kunnolla, eikä puolivillaisesti.

Jos aika-ajosta olisi muutettu vain Q3, niin ykkös- ja kakkososioiden tyrimistä olisi jouduttu katsomaan kauemmin.
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7572
Näinköhän tuota muutetaan enää ollenkaan, jos aika-ajo toimii Bahrainissa "ihan ok".
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Olen noiden kahden tallin kanssa samaa mieltä. Jos korjataan, niin korjataan sitten kunnolla, eikä puolivillaisesti.

Jos aika-ajosta olisi muutettu vain Q3, niin ykkös- ja kakkososioiden tyrimistä olisi jouduttu katsomaan kauemmin.
Tässä aika-ajosysteemissä tulee ilmi, ettei F1:ssä voi edes kokeilla mitään uudistuksia yhdessä kisassa. Jos kokeilu epäonnistuu, näyttää paluu vanhaan olevan kaikista hankalinta. Yksikin tiimi jurnuttaa vastaan, niin mitään ei tapahdu. F1:ssä on samanlainen surkea päätöksentekokeskus kuin EU:ssa ja siksi kaikki menee aina perseelleen.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Tässä aika-ajosysteemissä tulee ilmi, ettei F1:ssä voi edes kokeilla mitään uudistuksia yhdessä kisassa. Jos kokeilu epäonnistuu, näyttää paluu vanhaan olevan kaikista hankalinta. Yksikin tiimi jurnuttaa vastaan, niin mitään ei tapahdu. F1:ssä on samanlainen surkea päätöksentekokeskus kuin EU:ssa ja siksi kaikki menee aina perseelleen.
Olisi paljon helpompaa, jos Bernie saisi yksin päättää säännöistä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Olisi paljon helpompaa, jos Bernie saisi yksin päättää säännöistä.
Sitten voisi tulla voittomitalit, käännetyt top10-lähtöjärkät, lisäpainot ym ym. Odotan Bernien jälkeistä aikaa, tarpeeksi kauan huseerannut tuolla jo.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Näinköhän tuota muutetaan enää ollenkaan, jos aika-ajo toimii Bahrainissa "ihan ok".
Ei ole pelkoa, että toimisi.

Ensimmäinen ja toinen osio todennäköisesti ovat vähemmän kaoottisia, kun melkein kaikki autot ryntäävät heti radalle ja pyörivät siellä nyt vain useamman kierroksen, ennen kuin vielä yrittävät ehtiä hakea uudet renkaat alleen. Varikolle ei ole aikaa jäädä istumaan, kuin aivan kärkitalleilla.

Viimeisessä osiossa ei ole edes Australian kaltaista jännitystä, mikäli tilanne normalisoituu, eli Mersut ovat ensimmäisen kierroksensa jälkeen sijoilla yksi ja kaksi.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Talleilla ei saisi kyllä olla oikeutta sekaantua päätöksiin. Pitäisi olla vaikkapa kauden alussa valittava(vaalit tms) johtokunta joka
yksin päättää kaikista asioista, tallit eivät saisi sotkea tai oman pään mukaan tehdä yhtään mitään. Niin se muissakin lajeissa menee.

Joku määrää ja muut pitävät turvan kiinni ja tottelevat.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Ei ole pelkoa, että toimisi.

Ensimmäinen ja toinen osio todennäköisesti ovat vähemmän kaoottisia, kun melkein kaikki autot ryntäävät heti radalle ja pyörivät siellä nyt vain useamman kierroksen, ennen kuin vielä yrittävät ehtiä hakea uudet renkaat alleen. Varikolle ei ole aikaa jäädä istumaan, kuin aivan kärkitalleilla.

Viimeisessä osiossa ei ole edes Australian kaltaista jännitystä, mikäli tilanne normalisoituu, eli Mersut ovat ensimmäisen kierroksensa jälkeen sijoilla yksi ja kaksi.
En tiedä mitä Ferrari suunnittelee, ku heillä kovimpia renkaita on reilusti enemmän ku muilla. Ajattelivatkohan ajella kaks ekaa osiota niillä + kisaankin jäisi vielä uusia. Tai sit harkat ajelevat mediumeilla lähinnä.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Tässä aika-ajosysteemissä tulee ilmi, ettei F1:ssä voi edes kokeilla mitään uudistuksia yhdessä kisassa. Jos kokeilu epäonnistuu, näyttää paluu vanhaan olevan kaikista hankalinta. Yksikin tiimi jurnuttaa vastaan, niin mitään ei tapahdu. F1:ssä on samanlainen surkea päätöksentekokeskus kuin EU:ssa ja siksi kaikki menee aina perseelleen.
Tuo on helppo ratkaista siten, että muutetaan päätösten tekemistä niin, että tallien yksimielisyyttä ei tarvita sääntömuutokseen, vaan sääntömuutos menee läpi mikäli vähintään 75 prosenttia talleista kannattaa sitä.

Tämän kauden tallien määrällä tämä tarkoittaisi sitä, että tarvittaisiin vähintään kolme tallia vastustamaan sääntömuutosta jotta se ei menisi läpi.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Villeneuve laukoo mielipiteitä. Ja mikä huolestuttavinta, niin mähän olen samaa mieltä Jaskan kanssa. Jo on aikoihin eletty.

1997 world champion Jacques Villeneuve says Formula One’s current turmoil partly stems from its chiefs’ willingness to constantly spice up the show.

The sport has been struggling to get out of a rough patch amid dwindling TV viewing figures and disgruntled fans, as well as recurrent complaints about the cars, the power units, the lack of overtaking and Mercedes’ dominance.

To address these issues, F1 bosses regularly try to come up with new tweaks, the latest of which is the much-derided elimination qualifying format that will return for next weekend’s Bahrain Grand Prix.

Speaking to French publication Le Figaro*, Villeneuve, who remains involved in the series as a TV pundit for Canal+, explains that F1 should not dilute itself in trying to be spectacular at all costs.

“First of all, we are picking the wrong fight if we want to spice up the show,” the 44-year-old said. “We are trying to make F1 the equivalent of the X-Games. We want to cater for the teenagers who spend their lives on the Internet and like something different every 10 minutes.

“But that will never be F1. You won’t see cars exploding during a race, or rolling 20,000 times, or making 10,000 overtakes all the while drifting and spinning [sic]. We should not try to seek that level of excitement. Any time a decision is made towards that goal, F1 destroys itself.

“We need to restore F1’s past glory, but above all its credibility. It is not an artificially manufactured Hollywood show. Any time we head in that direction, the sport becomes less interesting.”

*Editor’s note: Villeneuve spoke to Le Figaro before the Australian Grand Prix qualifying debacle and ensuing flip-flopping, which makes the Canadian’s interview eerily prescient.
DRS, sirkusrenkaat, lähtöruudukon sekoittaminen... eikä se tähän tule loppumaan, sillä nämäkin kikat muuttuvat "tylsiksi" ja sitten tarvitaan taas lisää maustetta kisoihin. Lopulta jäljellä on jokin moottoriurheilun vastine showpainille. Ja siinä vaiheessa mä olen jo vaihtanut kanavaa.
 

Tiedemies

Well-known member
Liittynyt
22.11.2009
Viestit
164
Jokainen show-elementin lisäys tuntuu omalla kohdallani vain vähentävän kiinnostustani koko sarjaa kohtaan. En väitä että ysärin aika-ajot, joissa kärkitallien osalta lähinnä istuskeltiin ensimmäiset 45 minuuttia varikolla olivat nykysysteemiä jännittävämpiä ja esimerkiksi ilman DSR:ää ohitusten määräkin voisi olla nykyisellään melko olematonta, mutta silti jokin taika tästä touhusta nyt puuttuu. Jatkuva renklaaminen sääntöjen ja rajoitusten kanssa ei ainakaan edistä asiaa ja satunnaiskatsojille tämä on kokonaisuutena varmasti miltei surrealistista seurattavaa.

Vielä toistaiseksi jaksan kisoja katsella (aika-ajot skippaan jo suurimmaksi osaksi), mutta kun tästä joutuu vielä maksamaan erikseen (kyllä, pidän Oikarisesta ja Salosta, eikä Saarikaan juuri haittaa), niin kyllähän tässä vuosi vuodelta joutuu aina vähän epätoivoisemmin itselleen tämän "harrastuksen" perustella.

Nostaisin silti esiin yhtenä suurimmista ongelmista persoonien puutteen. Kuskit kun muistuttavat ulosanniltaan lähinnä suomalaisia mäkihyppääjiä, lukuun ottamatta ulkoa opeteltuja sponsorien namedroppailumonologeja.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös