Ykkösnick
Heh, Massa!
1-2v niin kansa itkee Bernien perään. 4-5v niin koko lajia sen nykyisessä muodossa tuskin enää on.Siitä se lähtee, 4-5v niin kansa itkee Bernien perään.
1-2v niin kansa itkee Bernien perään. 4-5v niin koko lajia sen nykyisessä muodossa tuskin enää on.Siitä se lähtee, 4-5v niin kansa itkee Bernien perään.
"Voitaisiin luoda"? Pitäisiköhän ennemmin kysyä, että mitä he ovat onnistuneet luomaan nykyisellä politiikallaan? Eivät yhtään mitään. Päin vastoin vanhojakin palveluita on ajettu alas. Reaaliaikainen kierrosaikojen seuranta oli vuosikymmenen ajan täysin ilmainen ja sen jälkeen sitä alettiin vuosi vuodelta karsia. Herran vuonna 2016 siitä on jäljellä enää kuljettajien välisen järjestyksen näyttäminen, kaikesta muusta pitäisi maksaa suhteellisen päätön hinta. Onneksi venäläiset ystävämme ovat tehneet oman piraattiseurantansa. Vanhalla f1.com-sivustolla oli myös kohtalaisen kattava tulosarkisto aina sarjan syntyajoille saakka. Nyt se on tuhottu kokonaan, hyvä jos edellisen kauden tulokset voi sen sekavan käyttöliittymäsekamelskan keskeltä kaivaa.Minusta Berniellä & co on ollut ihan järkevä ajatus pitää kurissa tuota ilmaiseksi jaettavan materiaalin määrää. Kun kysymys on kuitenkin liiketoiminnasta. Kertokaapa että millaista liiketoimintaa noiden lähtysten ympärille voidaan luoda, jos kaikki materiaali pitäis jakaa ilmaiseksi netissä?
Sinun sanoistasi paistaa läpi tuo tietämättömyys. Totta kai Ferrari käyttää enemmän rahaa, koska sille suorastaan maksetaan, jotta se tekisi niin. Kaikki maksetut rahat myös ovat pois lajista. Nimittäin pois kilpailevilta talleilta. Ferrari saa siis epäreilua kilpailuetua ja se haittaa rehellistä urheilua ja kilpailua. Pienet tallit roikkuvat konkurssin partaalla, koska lajin huono maine karkottaa sponsorit ja sarjan itsensä keräämät tulot on suurimmalta osin korvamerkitty kärkitalleille jo etukäteen. Ne rahat, mitä Ferrari ja Mersu et al. syytävät autojen kehittelyyn, eivät todellakaan palaudu sarjan kassaan vaan menevät alihankkijoiden taskuun ja sähkölaskun maksamiseen. F1 ei ole suljettu systeemi samalla tavalla kuin valtiontalouden kanssa voidaan ajatella, että yrityksille annetut tuet palautuvat verojen kautta valtiolle. (Mikä sekään ei pidä paikkaansa.)No entä sitten tuo uuden omistajan kommentti Ferrarin erikoisasemasta. Tuo sen "haastakaa minut oikeuteen"-kommentti osoittaa sanojansa täydellisen tietämättömyyden lajia kohtaan. Koko lajin olemassaolo riippuu 100% muutamien avaintallien mukanaolosta. Miski Ferrarille jne ei saisi maksaa suurempaa korvausta? Hehän käyttävät lajiin myös enemmän rahaa.
Huomasin muuten, että kesän aikana F1.comiin oli saatu luotua tulosarkisto sarjan alusta asti, eli jotain kehitystä. Eihän siihen mennyt kuin 1,5 vuotta F1.comin sivustouudistuksen jälkeen.Vanhalla f1.com-sivustolla oli myös kohtalaisen kattava tulosarkisto aina sarjan syntyajoille saakka. Nyt se on tuhottu kokonaan, hyvä jos edellisen kauden tulokset voi sen sekavan käyttöliittymäsekamelskan keskeltä kaivaa.
Tästä on edelleen kokemusta. Suosikkibändini tai lähinnä sen levy-yhtiö poistattaa lähes samalla varmuudella kuin FOM kaiken mahdollisen YouTubesta (ja muualtakin, juuri tyhjensivät yli seitsemän vuotta toimineen fanisivuston) ja lopputulos on tämä: Kotimaassaan todella suosittu, mutta Eurooppalaiset eivät tiedä yhtyeestä mitään, koska eivät voi kuunnella heidän musiikkiaan. Formulat tekevät ihan samaa. En voi näyttää vähemmän formuloita seuraaville ystäville parhaita paloja tai muuta vastaavaa netistä ilman kauheaa vaivaa ja tuuria. Eivät he silloin myöskään kiinnostu lajista. Eivät näe kisoja ilmaiseksi, eivätkä edes parhaita paloja ilman surkeaa laatua tai pientä kokoa, ettei FOM huomaa.Formuloiden bisnesmalli nettilevityksen osalta on todellakin muinainen. Muilla viihdealan sektoreilla (elokuvat, musiikki) yritettiin myös epätoivoisesti ensin estää nettilevitys kokonaan ja myöhemmin vain tuottaa sille haittaa, jotta cd-levyjä ja dvd-levyjä ja ylihintaisia vuokravideoita saataisiin kaupaksi. YouTube-videoita vaadittiin sensuroitavaksi jopa kaikkien lakien vastaisesti. No ei onnistunut. Bernien johtamana F1-sarja tulisi tekemään kaikki nuo samat virheet yksi kerrallaan ainoastaan tuottaen haittaa itselleen. Jos tämä dinosaurus ei suostu kuolemaan sukupuuttoon, niin sitten se pitää auttaa pois jollain muulla tavalla.
En jää kaipamaan. Voivat lähteä, jos tasa-arvoiset lähtökohdat eivät kiinnosta.Juu. Käy vielä niin, että Ferrari jättää koko lajin.
No ainakin monessa kisassa on tainnut jäädä reilusti tyhjiä paikkoja katsomoon, joten jos jatkossa standit saadaan täytettyä, niin tappiot eivät ole niin suuret. Mutta varmasti FOM:n on pakko kompensoida hintojen laskemista jollain tavalla. En toisaalta usko siihen, että suurimmissa ongelmissa olevat (klassiset) kisapaikat olisivat maksaneet Bernielle aivan yhtä järjettömiä summia oikeuksistaan kuin jotkut Euroopan ulkopuoliset toimijat. Esimerkiksi Saksan ongelmana on ollut ihan vain se, ettei ihmisiä kiinnosta maksaa naurettavaa hintaa keskinkertaisesta kisasta. Jos ne kärkitallien salaiset lisäkorvaukset lopetaan ensi kaudella, niin silloin niillä voidaan kustantaa pääsylippujen hinnan alennus ja rahaa jää silti jaettavaksikin asti.Siis, tuota, en nyt ihan ymmärrä tätä lippujen hintojen laskua. Lipputulothan menee kisajärjestäjille. Itse asiassa ne ovat kisajärjestäjille kaikkein tärkein tulonlähde (jos ei käydä veronmaksajien taskulla), sillä kaikki ratamainokset yms. kuuluu FOM:lle. Jos ne meinaa jo nyt mennä pakkaselle, niin millä niitä lippujen hintoja laskee? Sopparit uusiksi?
Luulen että siellä on laskettu kerran jos toisenkin että millä lippujen hinnalla saadaan paras tuotto. Halvat liput eivät ole vielä olleet se voittajan valinta. Tallien sopparit jatkuu vuoteen 2020 saakka, vaikea niistä bonuksista voi olla sitä ennen luopua.No ainakin monessa kisassa on tainnut jäädä reilusti tyhjiä paikkoja katsomoon, joten jos jatkossa standit saadaan täytettyä, niin tappiot eivät ole niin suuret. Mutta varmasti FOM:n on pakko kompensoida hintojen laskemista jollain tavalla. En toisaalta usko siihen, että suurimmissa ongelmissa olevat (klassiset) kisapaikat olisivat maksaneet Bernielle aivan yhtä järjettömiä summia oikeuksistaan kuin jotkut Euroopan ulkopuoliset toimijat. Esimerkiksi Saksan ongelmana on ollut ihan vain se, ettei ihmisiä kiinnosta maksaa naurettavaa hintaa keskinkertaisesta kisasta. Jos ne kärkitallien salaiset lisäkorvaukset lopetaan ensi kaudella, niin silloin niillä voidaan kustantaa pääsylippujen hinnan alennus ja rahaa jää silti jaettavaksikin asti.
Yleensä hinnan nostaminen on paniikkireaktio edeltäneeseen yleisökatoon eli kannattavuuden laskuun. Olen sanonut usein aiemminkin, että rahaa voidaan tehdä joko korkealla volyymillä tai korkealla yksikköhinnalla ja että jälkimmäinen on viihteestä puhuessa mielestäni väärä tapa. Kipuraja kun tulee nopeasti vastaan ja sitten kun yleisö on ajettu pois, niin mitään ei voida enää tehdä. Bernien aikakauden politiikka on ollut valitettavan yksipuolista: ota tai jätä. FOM ottaa kiinteän taksan pelkästään ja heidän riskinsä on siten nolla, koska kulut, tuottavuuslaskelmat ja yrittämisen riski on ulkoistettu kisajärjestäjien harteille.Luulen että siellä on laskettu kerran jos toisenkin että millä lippujen hinnalla saadaan paras tuotto. Halvat liput eivät ole vielä olleet se voittajan valinta. Tallien sopparit jatkuu vuoteen 2020 saakka, vaikea niistä bonuksista voi olla sitä ennen luopua.
Luulenpa ettei joissain kisoissa saataisi katsomoita täyteen, vaikka sisäänpääsy olisi ilmaista.No ainakin monessa kisassa on tainnut jäädä reilusti tyhjiä paikkoja katsomoon, joten jos jatkossa standit saadaan täytettyä, niin tappiot eivät ole niin suuret.
Kuviossa käy täsmälleen samalla tavalla kuin maissa joista diktaattori otetaan pois vallasta. Isot rikkaat tallit yrittää täyttää vallan tyhjiötä ja sarja ajautuu kaaokseen kun mistään ei saada sovittua.Tuskin itkee mikäli hänen tilalleen tulee johtajaksi sellainen henkilö joka ymmärtää somen vahvuudet ja myös hyödyntää niitä, sekä lopettaa F1-kisojen järjestämisoikeuksien myymisen maihin joissa ne toimivat lähinnä diktaattoreiden propagandavälineinä ja öljysheikkien leikkikaluina.
Niin, olisi hyvä varautua siihenkin kun Berniestä aika jättää, sillä viimeistään silloin Bernie ei johda sarjaa.Kuviossa käy täsmälleen samalla tavalla kuin maissa joista diktaattori otetaan pois vallasta. Isot rikkaat tallit yrittää täyttää vallan tyhjiötä ja sarja ajautuu kaaokseen kun mistään ei saada sovittua.
Kannattaa muistaa että vaikka Bernie on Bernie niin hän pitää pakettia kasassa.