Vuoden 2016 F1-autojen esittelyt/vertailut

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Käsittääkseni näin. Estävät jotenkin takapyöriä sotkemasta diffun virtauksia. Diffuusorin "ahtamisella" pakoputkilla kait kuitenkin tehostetiin itse diffun virtauksia eikä luotu niinkään suojaavia "verhoja".
Alun perin ahdettiin diffua itseensä. Viimeisenä vuonna, vai kahtena vikana vuonna, pakoputket oli ohjattu lattian reunoille juuri tuota "verhoa" varten. Oliko silloin diffun ahtaminen kielletty, en muista? Ja samoin Coanda-efektillä kait enemmän tähdättiin lattian reunoihin kuin itse diffuun. Eikös joillakin ollut ponttoonien perässä sellaiset sillatkin, mistä ponttoonien kylkien ilmavirta meni ali ja Coanda-pakokaasut yli kohti lattian/diffun reunoja??

Red Bull aloitti tuon suuren lattian kulman noiden pakokaasuviritysten aikaan ja sitä kautta tuo lattian ja diffun sivujen eristäminen/sulkeminen "kaasuverhoilla" tuli tarpeelliseksi. Mitä suurempi rake (lattian kulma) on, sitä korkeammalla on diffun reunat maasta ja sitä helpommin virtaukset vuotaa reunoilta ulos eikä mene diffun läpi. Jotensakin näin olen itselleni asian antanut ymmärtää. :)
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Alun perin ahdettiin diffua itseensä. Viimeisenä vuonna, vai kahtena vikana vuonna, pakoputket oli ohjattu lattian reunoille juuri tuota "verhoa" varten. Oliko silloin diffun ahtaminen kielletty, en muista? Ja samoin Coanda-efektillä kait enemmän tähdättiin lattian reunoihin kuin itse diffuun. Eikös joillakin ollut ponttoonien perässä sellaiset sillatkin, mistä ponttoonien kylkien ilmavirta meni ali ja Coanda-pakokaasut yli kohti lattian/diffun reunoja??

Red Bull aloitti tuon suuren lattian kulman noiden pakokaasuviritysten aikaan ja sitä kautta tuo lattian ja diffun sivujen eristäminen/sulkeminen "kaasuverhoilla" tuli tarpeelliseksi. Mitä suurempi rake (lattian kulma) on, sitä korkeammalla on diffun reunat maasta ja sitä helpommin virtaukset vuotaa reunoilta ulos eikä mene diffun läpi. Jotensakin näin olen itselleni asian antanut ymmärtää. :)
Tarkemmin vanhaa päätäni kaiveltua, taisi mennä juurikin kuten kirjoitit. Tuolla suuremmalla lattian kulmalla (rake) saadaan käsittääkseni auton alle luotua suurempi alipaine, joka taasen luo lisää downforcea. Redbull tuon aloitti ja käsittääkseni tälle kaudelle tuota samaa ovat hyödyntämässä enenemässä määrin muutkin tallit. Noista "vekeistä" päätellen Ferrari aikoo ajaa melko suurellakin rake:lla. Käsittääkseni tuo on kuitenkin tehokkaampi tapa lisätä auton downforcea, kuin siipien lisääminen. Tosin on tuossakin omat haittapuolensa, kuten ongelmat pohjalevyn kulumisessa ym.
 
Viimeksi muokattu:

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Onko joku tehnyt vertailuja autojen paremmuudesta ponttoonien perusteella? Kyse on perusasioista mihin kaikki tiimit pyrkivät. Kuvien perusteella voidaan tehdä vertailuja mikä tiimi on pystynyt tekemään kokonaisuudessaan tiukimman paketoinnin. Se on aina etu, mitä enemmän saadaan ilmaa auton perään. Auton kokonaisuuden toimiminen ja nopeus ovat täysin eri asioita, joita kukaan ei pysty kuvien perusteella sanomaan.
Aivan. Mikä siinä on, että joka vuosi joku tai jotkut vetävät herneet nenään siitä, että autoja arvioidaan silmämääräisesti? Olisi aika tylsää näin testikaudella, jos autojen erilaisista ratkaisuista tuli ne sitten ponttooneihin tai etusiipiin -ei saisi keskustella. Tietenkin niiden toimivuus huomataan viimeistään sitten kun ensimmäinen ruutlippu alkaa häämöttämään. Mutta mun mielestä se on sitten puusilmäsyyttä, jos katsoja ei kykene havainnoimaan esimerkiksi siipiprofiilien määrää ja muotoja tai juurikin ponttoonien mittasuhteita.
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Meinaatko että Mersun S-putki alkaisi heti kannattamien jälkeen?
Tähän mennessähän kait kaikki S-putket (FI:tä lukuunottamatta, joilla putken alku on keulan yläpinnalla kait?) ovat alkaneet etuakselin paikkeilta ja koko kanava on ollut käytännössä pystyssä oleva S. Jos Mersun putki alkaa kannattimien jälkeen, niin sehän on käytännössä sitten suora \, joka varmasti on ilman liikkumista ajattelen paljon parempi kuin S.

Edit: Meinasti varmaan ja niinhän asia näyttää olevan.
Mulla ois sellanen muistikuva, että tuo ei ole ennen ollut sallittua...? Muistaisin Scarbsin selittäneen asiaa niin, että ennen S-duct on ollut juurin S, koska sitä ei ole saanut tehdä nokkapalan sisään.
Toisaalta onhan FI:lläkin kanava nokkapalan sisällä... Vai oliko se sitten niin, että kanavaa ei voinut tehdä nokkapalaan, koska törmäystestit? Joka nyt olisi sitten onnistuttu kiertämään eli tekemään kestävä nokkapala kanavan kanssa.
Ferrarillahan oli joissakin kisoissa käytössä tämä /-putki jo 2008. Silloin tosin erilaisten sääntöjen johdosta ilmaa vietiin putkeen etusiiven takaosan alapuolen coanda-ilmiöllä.

Näytä liitetiedosto 22374

Näytä liitetiedosto 22375
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Tarkemmin vanhaa päätäni kaiveltua, taisi mennä juurikin kuten kirjoitit. Tuolla suuremmalla lattian kulmalla (rake) saadaan käsittääkseni auton alle luotua suurempi alipaine, joka taasen luo lisää downforcea. Redbull tuon aloitti ja käsittääkseni tälle kaudelle tuota samaa ovat hyödyntämässä enenemässä määrin muutkin tallit. Noista "vekeistä" päätellen Ferrari aikoo ajaa melko suurellakin rake:lla. Käsittääkseni tuo on kuitenkin tehokkaampi tapa lisätä auton downforcea, kuin siipien lisääminen. Tosin on tuossakin omat haittapuolensa, kuten ongelmat pohjalevyn kulumisessa ym.
Tämä "rake" on mua aina kiinnostanut. Selvää on, kun lattian(itse tykkään puhua pohjasta, mutta englanniksi se saa riemukkaan merkityksen joten ymmärrän lattia-termin) kulma nousee taaksepäin niin alipaine lisääntyy. Miksei useammat tallit hyödynnä tätä RB:n mittasuhteessa. Ferrarilla oli viime vuonna ainakin joissakin kisoissa todella suuri rake. Mut esim. Mersun rake on silmämääräisesti maltillisempi. Ja sitten on harmaansävyt siinä välissä..
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Siis eihän tuolla peräss
ä ole mitään, pelkkää tyhjää. Jousitustangonkin pitää olla tollainen metrin mittainen, että löytyy edes paikkaa mihin laittaa kiinni.
Ajatella, että kyseessä on vasta kehitysversio viime kauden autosta. Täysin uusi tulee seuraaviin testeihin, ja veikkaan vahvasti, että ponttoonien etuosa on alhaalta hoikempi tyyliin Mclaren.. Sitten alkaa olla "paketti kasassa" :thumbup:

ylläpidolle pahoittelut kuvan (uudelleen)julkaisusta, mutta aattelin tässä tapauksessa säästää Jabsulta vaivan selata kuvaa itse..
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Mielipide uudesta Sauberista: Kamala kokonaisuus. Miten ihmeessä he eivät ole saaneet uuden Ferrarin voimayksikön kanssa yhtään tilaa tuonne ponttoonien alaosille varsinkaan peräosastosta? No Toro Rossoon nähden on moottorietu(Torolla edellisen kauden Ferrarin yksikkö).

Hlökohtaisesti uskon Sauberin romahtavan Haasin ja Manorin kanssa kisailijaksi. Näitä mielipiteitä pitäisi kaiketi vältellä, mutta anteeksi avautuminen, on niin suuri pettymys tämä uusi Sauber. Kaikilla muilla talleilla tuntuu olevan erinäisiä innovaatioita, mutta tämähän on vain pikkuviilausta viimekautiseen autoon nähden. Lähinnä niin, että uusi kone on saatu istutettua. No, ehkä suuria parannuksia on katteiden sisällä sitten..

edit. Yläviistosta näyttää paremmalta. Mielenkiintoista kuinka kuvakulmariippuvaisia tulevan kauden autot ovat "harjaantuneiden sohva-insinöörien" silmissä :D Silti on laiskanpullea, mutta tuosta kuvakulmasta varmaankin edistystä viime kauden autoon on tapahtunut.
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Mielipide uudesta Sauberista: Kamala kokonaisuus. Miten ihmeessä he eivät ole saaneet uuden Ferrarin voimayksikön kanssa yhtään tilaa tuonne ponttoonien alaosille varsinkaan peräosastosta? No Toro Rossoon nähden on moottorietu(Torolla edellisen kauden Ferrarin yksikkö).

Hlökohtaisesti uskon Sauberin romahtavan Haasin ja Manorin kanssa kisailijaksi. Näitä mielipiteitä pitäisi kaiketi vältellä, mutta anteeksi avautuminen, on niin suuri pettymys tämä uusi Sauber. Kaikilla muilla talleilla tuntuu olevan erinäisiä innovaatioita, mutta tämähän on vain pikkuviilausta viimekautiseen autoon nähden. Lähinnä niin, että uusi kone on saatu istutettua. No, ehkä suuria parannuksia on katteiden sisällä sitten..

edit. Yläviistosta näyttää paremmalta. Mielenkiintoista kuinka kuvakulmariippuvaisia tulevan kauden autot ovat "harjaantuneiden sohva-insinöörien" silmissä :D Silti on laiskanpullea, mutta tuosta kuvakulmasta varmaankin edistystä viime kauden autoon on tapahtunut.
No voi kauhian kamala, on se vaan hirviä..
 

Tallipäällikkö

Well-known member
Liittynyt
5.10.2014
Viestit
469
Takasiiven väritys hieno, edestäkin näyttää ihan hyvältä, mutta moottorikatteiden maalaus ei niinkään.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Monimutkaisin monkey seat mitä muistan nähneeni.

 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
ToroRosso on todella kapea takaosastaan.

 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Tykkään tykkään paljon tosta Torosta! :cool:

 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tarkemmin vanhaa päätäni kaiveltua, taisi mennä juurikin kuten kirjoitit. Tuolla suuremmalla lattian kulmalla (rake) saadaan käsittääkseni auton alle luotua suurempi alipaine, joka taasen luo lisää downforcea. Redbull tuon aloitti ja käsittääkseni tälle kaudelle tuota samaa ovat hyödyntämässä enenemässä määrin muutkin tallit. Noista "vekeistä" päätellen Ferrari aikoo ajaa melko suurellakin rake:lla. Käsittääkseni tuo on kuitenkin tehokkaampi tapa lisätä auton downforcea, kuin siipien lisääminen. Tosin on tuossakin omat haittapuolensa, kuten ongelmat pohjalevyn kulumisessa ym.
Red Bull on käyttänyt suurta lattian kulmaa (rake) jo ties kuinka monta vuotta. Varmaan Vettelin ekasta mestaruudesta alkaen. Toisesta ainakin väittäisin...
Muillakin se on kasvanut koko ajan eli ei ole ihan viime vuosien juttu. V6-moottoreiden ja muuttuneiden pakoputkisääntöjen myötä kulman piti pienentyä, mutta eipä käynyt niin... Ainakaan huomattavasti. :)
Pirulaiset ovat keksineet muita keinoja, kuin pakokaasut, pitää lattian sivut "suljettuina".

Ja todellakin, kaikki downforce mitä saadaan lattiasta eli pohjalevystä ja diffusta, on pelkkää plussaa. Ymmärtääkseni se ei lisää ilmanvastusta ollenkaan nääs, tai ainakaan "ollenkaan". Kun taas kaikki siivillä saavutettava downforce on aina myös ilmanvastusta.

Ongelma pohjalevyn kulumisessa koskee lattian etuosaa, joka väistämättä lähestyy asfalttia, jos perää nostetaan. Toisaalta sehän taas vaan vahvistaa downforcea, kun lattian etureunan ja maan välinen rako pienenee. Noin muuten ymmärtääkseni se isoin ongelma on juurikin saada ilmavirtaukset pysymään lattian alla perälle asti, eli siis "tiivistää" lattian reunat jotenkin estämään lattian vuotamisen (muistaakseni lontooksi käyttävät termiä "vuoto"). Tästä oli muuten juuri eilen telkkarissa juttua Super Tehtaat tv-sarjassa Gumbert Apollo auton kohdalla. Apollossa on etukulmissa pyörregeneraattori, joka Gumbertin inssien mukaan luo "minitornaadoita" auton lattian sivuille pitäen auton alla virtaavan ilman lattian alla. Auton allahan on alipaine, josta ilma tietenkin haluaisi tulla lyhyintä reittiä ulos, kun taas poistuminen auton perän diffun läpi on se pisin reitti.


Tämä "rake" on mua aina kiinnostanut. Selvää on, kun lattian(itse tykkään puhua pohjasta, mutta englanniksi se saa riemukkaan merkityksen joten ymmärrän lattia-termin) kulma nousee taaksepäin niin alipaine lisääntyy. Miksei useammat tallit hyödynnä tätä RB:n mittasuhteessa. Ferrarilla oli viime vuonna ainakin joissakin kisoissa todella suuri rake. Mut esim. Mersun rake on silmämääräisesti maltillisempi. Ja sitten on harmaansävyt siinä välissä..
Kyllä mun mielestä Mersulla on ollut hybridi-aikakauden suurin "rake", mutta en nyt mene tässä laittamaan päätäni pantiksi. Kääntäen, en ole huomannut Mersun olevan mitenkään vähemmän "kenossa" kuin muut...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi


Nuo saisi kyllä jo kieltää lailla...
Etusiipien aerohipelöinnistä ei ole hyötyä kenellekään!
 
Ylös