Ghost_Glove
Jääkausi
Alun perin ahdettiin diffua itseensä. Viimeisenä vuonna, vai kahtena vikana vuonna, pakoputket oli ohjattu lattian reunoille juuri tuota "verhoa" varten. Oliko silloin diffun ahtaminen kielletty, en muista? Ja samoin Coanda-efektillä kait enemmän tähdättiin lattian reunoihin kuin itse diffuun. Eikös joillakin ollut ponttoonien perässä sellaiset sillatkin, mistä ponttoonien kylkien ilmavirta meni ali ja Coanda-pakokaasut yli kohti lattian/diffun reunoja??Käsittääkseni näin. Estävät jotenkin takapyöriä sotkemasta diffun virtauksia. Diffuusorin "ahtamisella" pakoputkilla kait kuitenkin tehostetiin itse diffun virtauksia eikä luotu niinkään suojaavia "verhoja".
Red Bull aloitti tuon suuren lattian kulman noiden pakokaasuviritysten aikaan ja sitä kautta tuo lattian ja diffun sivujen eristäminen/sulkeminen "kaasuverhoilla" tuli tarpeelliseksi. Mitä suurempi rake (lattian kulma) on, sitä korkeammalla on diffun reunat maasta ja sitä helpommin virtaukset vuotaa reunoilta ulos eikä mene diffun läpi. Jotensakin näin olen itselleni asian antanut ymmärtää.