Tuollako yrittävät ratkaista sitä pito-ongelmaa hitaissa mutkissa. Toivotaan, että tepsii!Williamsin perä on täynnä kaikenlaista härpäkettä.
Tuollako yrittävät ratkaista sitä pito-ongelmaa hitaissa mutkissa. Toivotaan, että tepsii!Williamsin perä on täynnä kaikenlaista härpäkettä.
Onko Mersu nyt mahdollisesti tippumassa kehityksen kyydistä? Melko konservatiivinen tämä uusi auto. Voihan toki olla, että Mersun ei edes tarvitse yrittää mitään radikaalia ajaakseen jälleen kerran voitosta voittoon, jää nähtäväksi.Ei ole Mersun vaihdelaatikon alapuoli yhtä avoin kuin Ferrarissa tai Toro Rossossa. Ferrarissa oli jo viime vuonna yhtä avointa kuin nyt Mersussa.
Onhan Mersu rungoltaan jopa hieman konservatiivinen mutta toisaalta äärimmäisen sulava ja selkeästi yhtenäinen paketti ilman suurempia heikkouksia. Monestihan se menee niin, että huonon auton runko vaatii kaikenlaisia lisähärpäkkeitä toimiakseen, hyvä ei. Mersun kompurointi sopisi kylläkin myös minulle.Onko Mersu nyt mahdollisesti tippumassa kehityksen kyydistä? Melko konservatiivinen tämä uusi auto. Voihan toki olla, että Mersun ei edes tarvitse yrittää mitään radikaalia ajaakseen jälleen kerran voitosta voittoon, jää nähtäväksi.
Toivoisin pikku kompurointia edes Mersulle.
No hitto kun en osaa oikein selittää mitä tarkoitan. Mersun ja etenkin Ferrarin ponttoonien etuosat ovat "viistommat" taaksepäin ja etenkin pyöreämmät, jotka näin periaattessa vähentäisivät ilmanvastusta tai/ja jokatapauksessa muuttavat virtauksia aivan toisella tapaa kuin Mclarenin ja Toro Rosson sinänsä määrätietoiset ja teknisen kauniit ratkaisut.Nyt on aika vaikea ymmärtää mitä koitat sanoa. Voisitko kuvailla vähän tarkemmin?
"tornit vaikka kuinka kapeana"?
Toro Rossosta pitää huomioida myös pienimmät jäähdytysaukot, eli vaikka ponttoonin etuosa olisi jostain kohtaa hieman jyrkempi kuin muilla, niin se on vastaavasti alaosastaan kapeampi tai ainakin jäähdytysaukko sulkeutuu ylempänä kuin muilla.
Toro Rossolla lienee Ferrarin vaihdelaatikko? Ja varmaan vuosimallia 2016 vaikka moottori on 2015? Sikäli ei yllätä perän samankaltaisuus.
Diffuusorin efektiivistä korkeuttahan tuolla nostetulla vaihdelaatikolla pyritään kasvattamaan, joka taas tuottaa downforcea käytännössä kokonaan ilman kasvanutta ilmanvastusta.
Havaittu on, ja tuntuu vähän, ettei Williamsilla ole juuri muita vaihtoehtoja rungon parantamisen suhteen käytettävissä olevilla resursseilla. Jotka on näiden härpäkkeiden lisäksi aika lailla varmaankin käytetty uusittuun jousitugeoon. Ja Onhan ne saanut taas ponttooneita hieman matalammiksi. Alaosan airflowsta ei ole muihin verraten tietoakaan, mutta Williams lähestyykin aihetta uniikilla tyylillä.Williamsin perä on täynnä kaikenlaista härpäkettä.
]
Onko joku tehnyt vertailuja autojen paremmuudesta ponttoonien perusteella? Kyse on perusasioista mihin kaikki tiimit pyrkivät. Kuvien perusteella voidaan tehdä vertailuja mikä tiimi on pystynyt tekemään kokonaisuudessaan tiukimman paketoinnin. Se on aina etu, mitä enemmän saadaan ilmaa auton perään. Auton kokonaisuuden toimiminen ja nopeus ovat täysin eri asioita, joita kukaan ei pysty kuvien perusteella sanomaan.Alkaa jo naurattaan nää nojatuoli-insinöörien ponttoonifetissit Toro rossolla oli viime vuonna tosi hyvä runko mutta tehon puutteen takia sijoituksia menetettiin paljon ja uskon että tänä vuonna ovat vieläkin vahvempia kun saavat lisähevosia ferrarin moottorista. Ja vaikka mclarenin ponttooneista pystyy joku sanomaan että se on voittaja-auto niin ei mclarenin runko viime vuonnakaan ollut kovin hyvä. Eri tiimeillä nyt on vaan vähän eri filosofiat niin ei tältä foorumilta kukaan ei kukaan voi perustella auton paremmuutta sivuponttoonien perusteella, ellei ole kyse manor/caterham-tyylisistä laitureista mutta se nyt on asia erikseen.
Tätä minäkin ihmettelen, miksi talli eivät ole menneet kapeamman nokan suuntaan. Eivät saa rakenteesta riittävän kestävää ja tyssää törmäystesteihin?Mersun uusittu nokka. S-putki ja siiven kannattimet siirretty keskemmäs lehemmäksi toisiaan.
Eiköhän kyse ole vain erilaisesta ajattelumallista. Ferrari ja Williams yrittävät saada ilmaa suoraan nokan alta ja siiven kannattimien välistä. Mersu taas yrittää saada ilmaa keulan alle nokan ja kannattimien sivuilta, itse nokan alta ei mene paljoakaan ilmaa. Molemmat mallit saattavat olla ihan yhtä toimivia.Tätä minäkin ihmettelen, miksi talli eivät ole menneet kapeamman nokan suuntaan. Eivät saa rakenteesta riittävän kestävää ja tyssää törmäystesteihin?
Virtaukset taakse olisivat paljon esteettömiä vrt. Williamin ja Ferrarin töpönenät...
Meinaatko että Mersun S-putki alkaisi heti kannattamien jälkeen?Eiköhän kyse ole vain erilaisesta ajattelumallista. Ferrari ja Williams yrittävät saada ilmaa suoraan nokan alta ja siiven kannattimien välistä. Mersu taas yrittää saada ilmaa keulan alle nokan ja kannattimien sivuilta, itse nokan alta ei mene paljoakaan ilmaa. Molemmat mallit saattavat olla ihan yhtä toimivia.
Mersun kaventuneen siivenkannattimien välin luulen johtuvan s-putkesta ja tarpeesta saada sinne ilmaa. Heti siiven kannatimien jälkee näkyy s-putken kanavat johon ilmaa ohjataan.
Kyllä tuossa mihin nuoli menee. Toro Rosossa on samantapainen.Meinaatko että Mersun S-putki alkaisi heti kannattamien jälkeen?
Tähän mennessähän kait kaikki S-putket (FI:tä lukuunottamatta, joilla putken alku on keulan yläpinnalla kait?) ovat alkaneet etuakselin paikkeilta ja koko kanava on ollut käytännössä pystyssä oleva S. Jos Mersun putki alkaa kannattimien jälkeen, niin sehän on käytännössä sitten suora \, joka varmasti on ilman liikkumista ajattelen paljon parempi kuin S.
S-putki löytynee ihan samalla tavalla mitä se on muillakin. Mersu on vain tehnyt paneelin nokan alapuolelle, josta ilma ohjataan samaan paikkaan kuin missä muillakin on s-kanava. Itse nokan sisällä ei liene mitään.Edit: Meinasti varmaan ja niinhän asia näyttää olevan.
Mulla ois sellanen muistikuva, että tuo ei ole ennen ollut sallittua...? Muistaisin Scarbsin selittäneen asiaa niin, että ennen S-duct on ollut juurin S, koska sitä ei ole saanut tehdä nokkapalan sisään.
Toisaalta onhan FI:lläkin kanava nokkapalan sisällä... Vai oliko se sitten niin, että kanavaa ei voinut tehdä nokkapalaan, koska törmäystestit? Joka nyt olisi sitten onnistuttu kiertämään eli tekemään kestävä nokkapala kanavan kanssa.
No joo, noin varmastikin jos mennään pilkkuihin. Mutta myös peitepaneelit voitaneen laskea olevan samaa nokkaa kuin varsinainen törmäysrakennekin eli kantava nokkapala.S-putki löytynee ihan samalla tavalla mitä se on muillakin. Mersu on vain tehnyt paneelin nokan alapuolelle, josta ilma ohjataan samaan paikkaan kuin missä muillakin on s-kanava. Itse nokan sisällä ei liene mitään.
Wiliamssilla alkaa olemaan kaaikenmaailman härpättimiä perse täynnä.Williamsin perä on täynnä kaikenlaista härpäkettä.
Raoilla ohjataan lisäää ilmaan diffuusoriin joka parantaa downforcea, Ferrarihan tuon esitteli ensimmäisenä viimekaudella Singaporessa.Wiliamssilla alkaa olemaan kaaikenmaailman härpättimiä perse täynnä.
Mutta mikä idea noilla etupyörän edessä olevilla pienillä leikkauksilla on? Ohjataanko sillä ilmaa alustan alle niin että saadaan luotua pientä pyörrettä takarenkaan eteen ilmanvastuksen vähentämiseksi?
Onko kellään heittää parempaa ideaa?
Varmaan meinaat kuvassa näkyvän takapyörän edessä olevia leikkauksia?Wiliamssilla alkaa olemaan kaaikenmaailman härpättimiä perse täynnä.
Mutta mikä idea noilla etupyörän edessä olevilla pienillä leikkauksilla on? Ohjataanko sillä ilmaa alustan alle niin että saadaan luotua pientä pyörrettä takarenkaan eteen ilmanvastuksen vähentämiseksi?
Onko kellään heittää parempaa ideaa?
Perus naca-skuupilla liikenteessä:thumbup:edit: Tässä aiemmin mainitsemani Toro Rosson malli. Tämä on taidettu tehdä kokonaan nokan sisään, koska ulostulo nokan päällä on ennen nokkapalan liitoskohtaa. Muilla ulostulo on vasta liitoskohdan jälkeen.
Käsittääkseni näin. Estävät jotenkin takapyöriä sotkemasta diffun virtauksia. Diffuusorin "ahtamisella" pakoputkilla kait kuitenkin tehostetiin itse diffun virtauksia eikä luotu niinkään suojaavia "verhoja".Varmaan meinaat kuvassa näkyvän takapyörän edessä olevia leikkauksia?
Saiskohan niillä luotua "verhon" lattian sivulle, joka "sulkee" lattian reunan pohjan alta katsoen. Samaahan tehtiin pakoputkidiffuilla ja myöhemmin Coanda-putkilla V8-aikakauden lopussa.