Vuoden 2016 F1-autojen esittelyt/vertailut

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Ei ole Mersun vaihdelaatikon alapuoli yhtä avoin kuin Ferrarissa tai Toro Rossossa. Ferrarissa oli jo viime vuonna yhtä avointa kuin nyt Mersussa.
Onko Mersu nyt mahdollisesti tippumassa kehityksen kyydistä? Melko konservatiivinen tämä uusi auto. Voihan toki olla, että Mersun ei edes tarvitse yrittää mitään radikaalia ajaakseen jälleen kerran voitosta voittoon, jää nähtäväksi.

Toivoisin pikku kompurointia edes Mersulle.
 

Timo Virtanen

Ihan tavallinen Virtanen
Liittynyt
15.8.2015
Viestit
2229
Sijainti
Anywhere in the world
Kyllä toi mersu vaan näyttää kaikissa kuvissa niin kauniisti veistetyltä ja loppuun asti mietityltä, lähikuvissakin näyttää sille että joka ikinen osa on täsmälleen siinä ja sellainen kuin pitääkin.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Onko Mersu nyt mahdollisesti tippumassa kehityksen kyydistä? Melko konservatiivinen tämä uusi auto. Voihan toki olla, että Mersun ei edes tarvitse yrittää mitään radikaalia ajaakseen jälleen kerran voitosta voittoon, jää nähtäväksi.

Toivoisin pikku kompurointia edes Mersulle.
Onhan Mersu rungoltaan jopa hieman konservatiivinen mutta toisaalta äärimmäisen sulava ja selkeästi yhtenäinen paketti ilman suurempia heikkouksia. Monestihan se menee niin, että huonon auton runko vaatii kaikenlaisia lisähärpäkkeitä toimiakseen, hyvä ei. Mersun kompurointi sopisi kylläkin myös minulle.

Olisi todella mielenkiintoista tietää, mitkä voimasuhteet olisivat samalla moottorilla.
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Nyt on aika vaikea ymmärtää mitä koitat sanoa. Voisitko kuvailla vähän tarkemmin?
"tornit vaikka kuinka kapeana"?

Toro Rossosta pitää huomioida myös pienimmät jäähdytysaukot, eli vaikka ponttoonin etuosa olisi jostain kohtaa hieman jyrkempi kuin muilla, niin se on vastaavasti alaosastaan kapeampi tai ainakin jäähdytysaukko sulkeutuu ylempänä kuin muilla.

Toro Rossolla lienee Ferrarin vaihdelaatikko? Ja varmaan vuosimallia 2016 vaikka moottori on 2015? Sikäli ei yllätä perän samankaltaisuus.
Diffuusorin efektiivistä korkeuttahan tuolla nostetulla vaihdelaatikolla pyritään kasvattamaan, joka taas tuottaa downforcea käytännössä kokonaan ilman kasvanutta ilmanvastusta.
No hitto kun en osaa oikein selittää mitä tarkoitan. Mersun ja etenkin Ferrarin ponttoonien etuosat ovat "viistommat" taaksepäin ja etenkin pyöreämmät, jotka näin periaattessa vähentäisivät ilmanvastusta tai/ja jokatapauksessa muuttavat virtauksia aivan toisella tapaa kuin Mclarenin ja Toro Rosson sinänsä määrätietoiset ja teknisen kauniit ratkaisut.

Edelleen, kun kaikki olisi Toron värisiä niin asia olisi olisi ehkä paremmin havaittavissa. Toro rossolla on pienet ilmanottoaukot, mutta kuitenkin todella Renoomaisen pystyt ponttoonit etuvinkkelistä. Ei se paljon auta, että alaosaan ohjataan virtauksia jos niillä on karrikoiden seinä kierrettävänä toisin kuin Mclarenissa, joka samantapaisella filosofialla on huomattavasti edistyneemmän ja tiukemman näköinen.
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Williamsin perä on täynnä kaikenlaista härpäkettä.
]
Havaittu on, ja tuntuu vähän, ettei Williamsilla ole juuri muita vaihtoehtoja rungon parantamisen suhteen käytettävissä olevilla resursseilla. Jotka on näiden härpäkkeiden lisäksi aika lailla varmaankin käytetty uusittuun jousitugeoon. Ja Onhan ne saanut taas ponttooneita hieman matalammiksi. Alaosan airflowsta ei ole muihin verraten tietoakaan, mutta Williams lähestyykin aihetta uniikilla tyylillä.
 

Masi-

Well-known member
Liittynyt
26.2.2014
Viestit
153
Alkaa jo naurattaan nää nojatuoli-insinöörien ponttoonifetissit :D Toro rossolla oli viime vuonna tosi hyvä runko mutta tehon puutteen takia sijoituksia menetettiin paljon ja uskon että tänä vuonna ovat vieläkin vahvempia kun saavat lisähevosia ferrarin moottorista. Ja vaikka mclarenin ponttooneista:D pystyy joku sanomaan että se on voittaja-auto niin ei mclarenin runko viime vuonnakaan ollut kovin hyvä. Eri tiimeillä nyt on vaan vähän eri filosofiat niin ei tältä foorumilta kukaan ei kukaan voi perustella auton paremmuutta sivuponttoonien:D perusteella, ellei ole kyse manor/caterham-tyylisistä laitureista mutta se nyt on asia erikseen.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Alkaa jo naurattaan nää nojatuoli-insinöörien ponttoonifetissit :D Toro rossolla oli viime vuonna tosi hyvä runko mutta tehon puutteen takia sijoituksia menetettiin paljon ja uskon että tänä vuonna ovat vieläkin vahvempia kun saavat lisähevosia ferrarin moottorista. Ja vaikka mclarenin ponttooneista:D pystyy joku sanomaan että se on voittaja-auto niin ei mclarenin runko viime vuonnakaan ollut kovin hyvä. Eri tiimeillä nyt on vaan vähän eri filosofiat niin ei tältä foorumilta kukaan ei kukaan voi perustella auton paremmuutta sivuponttoonien:D perusteella, ellei ole kyse manor/caterham-tyylisistä laitureista mutta se nyt on asia erikseen.
Onko joku tehnyt vertailuja autojen paremmuudesta ponttoonien perusteella? Kyse on perusasioista mihin kaikki tiimit pyrkivät. Kuvien perusteella voidaan tehdä vertailuja mikä tiimi on pystynyt tekemään kokonaisuudessaan tiukimman paketoinnin. Se on aina etu, mitä enemmän saadaan ilmaa auton perään. Auton kokonaisuuden toimiminen ja nopeus ovat täysin eri asioita, joita kukaan ei pysty kuvien perusteella sanomaan.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Mersun uusittu nokka. S-putki ja siiven kannattimet siirretty keskemmäs lähemmäksi toisiaan.
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4393
Mersun uusittu nokka. S-putki ja siiven kannattimet siirretty keskemmäs lehemmäksi toisiaan.
Tätä minäkin ihmettelen, miksi talli eivät ole menneet kapeamman nokan suuntaan. Eivät saa rakenteesta riittävän kestävää ja tyssää törmäystesteihin?

Virtaukset taakse olisivat paljon esteettömiä vrt. Williamin ja Ferrarin töpönenät...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Tätä minäkin ihmettelen, miksi talli eivät ole menneet kapeamman nokan suuntaan. Eivät saa rakenteesta riittävän kestävää ja tyssää törmäystesteihin?

Virtaukset taakse olisivat paljon esteettömiä vrt. Williamin ja Ferrarin töpönenät...
Eiköhän kyse ole vain erilaisesta ajattelumallista. Ferrari ja Williams yrittävät saada ilmaa suoraan nokan alta ja siiven kannattimien välistä. Mersu taas yrittää saada ilmaa keulan alle nokan ja kannattimien sivuilta, itse nokan alta ei mene paljoakaan ilmaa. Molemmat mallit saattavat olla ihan yhtä toimivia.


Mersun kaventuneen siivenkannattimien välin luulen johtuvan s-putkesta ja tarpeesta saada sinne ilmaa. Heti siiven kannatimien jälkee näkyy s-putken kanavat johon ilmaa ohjataan.

edit: tarkoitan siis tätä.

 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Eiköhän kyse ole vain erilaisesta ajattelumallista. Ferrari ja Williams yrittävät saada ilmaa suoraan nokan alta ja siiven kannattimien välistä. Mersu taas yrittää saada ilmaa keulan alle nokan ja kannattimien sivuilta, itse nokan alta ei mene paljoakaan ilmaa. Molemmat mallit saattavat olla ihan yhtä toimivia.


Mersun kaventuneen siivenkannattimien välin luulen johtuvan s-putkesta ja tarpeesta saada sinne ilmaa. Heti siiven kannatimien jälkee näkyy s-putken kanavat johon ilmaa ohjataan.
Meinaatko että Mersun S-putki alkaisi heti kannattamien jälkeen?
Tähän mennessähän kait kaikki S-putket (FI:tä lukuunottamatta, joilla putken alku on keulan yläpinnalla kait?) ovat alkaneet etuakselin paikkeilta ja koko kanava on ollut käytännössä pystyssä oleva S. Jos Mersun putki alkaa kannattimien jälkeen, niin sehän on käytännössä sitten suora \, joka varmasti on ilman liikkumista ajattelen paljon parempi kuin S.

Edit: Meinasti varmaan ja niinhän asia näyttää olevan.
Mulla ois sellanen muistikuva, että tuo ei ole ennen ollut sallittua...? Muistaisin Scarbsin selittäneen asiaa niin, että ennen S-duct on ollut juurin S, koska sitä ei ole saanut tehdä nokkapalan sisään.
Toisaalta onhan FI:lläkin kanava nokkapalan sisällä... Vai oliko se sitten niin, että kanavaa ei voinut tehdä nokkapalaan, koska törmäystestit? Joka nyt olisi sitten onnistuttu kiertämään eli tekemään kestävä nokkapala kanavan kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Meinaatko että Mersun S-putki alkaisi heti kannattamien jälkeen?
Tähän mennessähän kait kaikki S-putket (FI:tä lukuunottamatta, joilla putken alku on keulan yläpinnalla kait?) ovat alkaneet etuakselin paikkeilta ja koko kanava on ollut käytännössä pystyssä oleva S. Jos Mersun putki alkaa kannattimien jälkeen, niin sehän on käytännössä sitten suora \, joka varmasti on ilman liikkumista ajattelen paljon parempi kuin S.
Kyllä tuossa mihin nuoli menee. Toro Rosossa on samantapainen.

Tässä vertailuna uusi ja vanha. Uusi nokka näyttää tässä leveämmälle, saattaa johtua muuttuneista siiven kannattimista. Ennemminkin kysessä on s-putkipäivitys kuin itse nokan uusiminen.

 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Edit: Meinasti varmaan ja niinhän asia näyttää olevan.
Mulla ois sellanen muistikuva, että tuo ei ole ennen ollut sallittua...? Muistaisin Scarbsin selittäneen asiaa niin, että ennen S-duct on ollut juurin S, koska sitä ei ole saanut tehdä nokkapalan sisään.
Toisaalta onhan FI:lläkin kanava nokkapalan sisällä... Vai oliko se sitten niin, että kanavaa ei voinut tehdä nokkapalaan, koska törmäystestit? Joka nyt olisi sitten onnistuttu kiertämään eli tekemään kestävä nokkapala kanavan kanssa.
S-putki löytynee ihan samalla tavalla mitä se on muillakin. Mersu on vain tehnyt paneelin nokan alapuolelle, josta ilma ohjataan samaan paikkaan kuin missä muillakin on s-kanava. Itse nokan sisällä ei liene mitään.

edit: Tässä aiemmin mainitsemani Toro Rosson malli. Tämä on taidettu tehdä kokonaan nokan sisään, koska ulostulo nokan päällä on ennen nokkapalan liitoskohtaa. Muilla ulostulo on vasta liitoskohdan jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
S-putki löytynee ihan samalla tavalla mitä se on muillakin. Mersu on vain tehnyt paneelin nokan alapuolelle, josta ilma ohjataan samaan paikkaan kuin missä muillakin on s-kanava. Itse nokan sisällä ei liene mitään.
No joo, noin varmastikin jos mennään pilkkuihin. :) Mutta myös peitepaneelit voitaneen laskea olevan samaa nokkaa kuin varsinainen törmäysrakennekin eli kantava nokkapala.
Eni vei, alunperin S-kanavat olis käännetyn S:n muotoisia ja siitä nimi, eli kanava alkoi kokolailla etuakselilta kohdasta jossa nokkapala ja monokokki yhtyvät, ja myös tuli ulos kokolailla samoilta paikoilta pituusakselilla, mutta toki keulan päältä. Eikö vain?

Eli tämän vuoden uutuuksia ovat mun tietääkseni nämä enemmänkin \-muotoiset S-putket.
Poislukien FI, joka jo viime vuonna toi keulan yläpinnalla olevat aukot käyttöön.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Williamsin perä on täynnä kaikenlaista härpäkettä.
Wiliamssilla alkaa olemaan kaaikenmaailman härpättimiä perse täynnä.
Mutta mikä idea noilla etupyörän edessä olevilla pienillä leikkauksilla on? Ohjataanko sillä ilmaa alustan alle niin että saadaan luotua pientä pyörrettä takarenkaan eteen ilmanvastuksen vähentämiseksi?
Onko kellään heittää parempaa ideaa?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4393
Wiliamssilla alkaa olemaan kaaikenmaailman härpättimiä perse täynnä.
Mutta mikä idea noilla etupyörän edessä olevilla pienillä leikkauksilla on? Ohjataanko sillä ilmaa alustan alle niin että saadaan luotua pientä pyörrettä takarenkaan eteen ilmanvastuksen vähentämiseksi?
Onko kellään heittää parempaa ideaa?
Raoilla ohjataan lisäää ilmaan diffuusoriin joka parantaa downforcea, Ferrarihan tuon esitteli ensimmäisenä viimekaudella Singaporessa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Wiliamssilla alkaa olemaan kaaikenmaailman härpättimiä perse täynnä.
Mutta mikä idea noilla etupyörän edessä olevilla pienillä leikkauksilla on? Ohjataanko sillä ilmaa alustan alle niin että saadaan luotua pientä pyörrettä takarenkaan eteen ilmanvastuksen vähentämiseksi?
Onko kellään heittää parempaa ideaa?
Varmaan meinaat kuvassa näkyvän takapyörän edessä olevia leikkauksia?

Saiskohan niillä luotua "verhon" lattian sivulle, joka "sulkee" lattian reunan pohjan alta katsoen. Samaahan tehtiin pakoputkidiffuilla ja myöhemmin Coanda-putkilla V8-aikakauden lopussa.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
edit: Tässä aiemmin mainitsemani Toro Rosson malli. Tämä on taidettu tehdä kokonaan nokan sisään, koska ulostulo nokan päällä on ennen nokkapalan liitoskohtaa. Muilla ulostulo on vasta liitoskohdan jälkeen.
Perus naca-skuupilla liikenteessä:thumbup:
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Varmaan meinaat kuvassa näkyvän takapyörän edessä olevia leikkauksia?

Saiskohan niillä luotua "verhon" lattian sivulle, joka "sulkee" lattian reunan pohjan alta katsoen. Samaahan tehtiin pakoputkidiffuilla ja myöhemmin Coanda-putkilla V8-aikakauden lopussa.
Käsittääkseni näin. Estävät jotenkin takapyöriä sotkemasta diffun virtauksia. Diffuusorin "ahtamisella" pakoputkilla kait kuitenkin tehostetiin itse diffun virtauksia eikä luotu niinkään suojaavia "verhoja".
 
Ylös