Heh, massa.
Luulisnpa ainoan järkevän tavan olevan googlettaa kun harkinnassa olevan auton tarkka malli, moottori ja vuosikerta on tiedossa lisähakutekijöinä sitten vauhtipyörä ja hiukkassuodatin. Ennakkoon kaikkien vaihtoehtojen selvittely tuntuu aika lailla tarpeettomalta työltä.Otetaanpas nyt kyselyyn noin kymmenvuotiaat iskutilavuudeltaan ja noin kaksilitraiset dieselautot. Erinäisesti ja tarkemmin Fordit. Mistä pirusta sitä tietää, notta onko niissä moottorissa/voimansiirrossa kaksoismassavauhtipyörä ja/tai ns. pikiloukku, eli pakokaasun hiukkassuodatin? Molempien vaihto lie varsin hintavaa.
Komp.Luulisnpa ainoan järkevän tavan olevan googlettaa kun harkinnassa olevan auton tarkka malli, moottori ja vuosikerta on tiedossa lisähakutekijöinä sitten vauhtipyörä ja hiukkassuodatin. Ennakkoon kaikkien vaihtoehtojen selvittely tuntuu aika lailla tarpeettomalta työltä.
Lisäksi kannattanee selvittää noiden mainitsemiesi osien rikkoutumisherkkyys, jos se kovin yleistä ei ole, niin onko se sitten kovin järkevä peruste välttää muuten hyvää vaihtoehtoa?
Niin. Juurikin hajoamisherkkyyden takia kyselen mahdollisista kokemuksista kaksoismassavauhtipyörästä.Mitä olen kaksoismassavauhtipyörien teknologiaa hieman tutkiskellut niin lähinnä kaksi pointtia jäänyt mieleen:
-kaksoismassavauhtipyörä mahdollistaa värinättömämmän ajamisen matalemmilla moottorin kierroksilla
-kaksoismassavauhtipyörän jousten rasitusten minimoimiseksi varsinkin matalilla kierroksilla "vedättämistä" tulisi välttää
Mitähän vitun hyötyä tuollaisesta osasta on joka mahdollistaa ajamisen tavalla joka mahdollisesti rikkoo kyseisen osan.
Kaikissa merkeissä niitä on hajonnut matalilla kilsoilla ja toisilla taas on kestänyt pitkään. Broidilla hajosi VAG-autosta kaksoimassavauhtipyörä. Itsellä ei ole vielä hajonnut Volvon (Fordin) kaksoismassavauhtipyörä, mutta tulee se jossain vaiheessa hajoamaan. Ei se ole ikuinen osa. Hiukkausloukut täyttyy ja niitä pitää vaihtaa. Ehkä sun ei kannata hommata Dieseliä.Niin. Juurikin hajoamisherkkyyden takia kyselen mahdollisista kokemuksista kaksoismassavauhtipyörästä.
Olen yritellyt, mutta toistaiseksi varsin laihoin tuloksin.Luulisnpa ainoan järkevän tavan olevan googlettaa kun harkinnassa olevan auton tarkka malli, moottori ja vuosikerta on tiedossa lisähakutekijöinä sitten vauhtipyörä ja hiukkassuodatin. Ennakkoon kaikkien vaihtoehtojen selvittely tuntuu aika lailla tarpeettomalta työltä.
Mitä ilmeisimmin kaksoismassavauhtipyörä on jo muutamissa kuluttajansuojajutuissa rinnastettu auton kuluviin osiin, kuten jarruihin ja iskunvaimentimiin, jos en vallan väärin ole ymmärtänyt?Lisäksi kannattanee selvittää noiden mainitsemiesi osien rikkoutumisherkkyys, jos se kovin yleistä ei ole, niin onko se sitten kovin järkevä peruste välttää muuten hyvää vaihtoehtoa?
Sattuneesta syystä olen lukenut linkkaamiasi keskustelupalstoja. *winks*Merkkikohtainen moderoitu keskustelupalsta voisi olla hyvä tietolähde. Jos siellä kysyy tuosta vauhtipyörästä ja hiukkassuodattimesta, saa tn. parempia arvauksia kuin täältä.
Esim:
http://www.fordclub.fi/
sieltä heti http://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopic.php?f=3&t=29159
Kokemukseni mukaan nuo merkkikohtaiset palstat ovat hyviä. Siellä ei peitellä asioita: kas kun jotkut eivät halua myöntää, että silmäterässään olisi koskaan mitään vikaa. Palstoilla tunnustetaan viat reilusti, kysytään ja neuvotaan kohtalotovereita.
Olet väärässä. Käytöstä riippuen toiset osat kestää pidempään ja toiset lyhyempään kuin keskimääräisellä käytöllä. Ei valmistaja voi määritellä jokaiselle osalle vaihtoväliä tai taata sen kestävyyttä.Itse olen tahollani hieman eri mieltä. Auton moottorin osien, joille ei auton huolto-ohjelmassa ole annettu tiettyä vaihtoväliä, pitäisi kestä koko moottorin elinikä. Olenko väärässä?
En tarkoittanut jokaista moottorin osaa, vaan juurikin kaksoismassavauhtipyörää, joka lienee varsin vikaherkkä viritelmä? Se, että se luokitellaan autonvalmistajan taholta ns. kulutusosaksi, ei oikein mene järkeeni? Jos se on kulutusosa, niin sille pitää valmistajan toimesta antaa vaihtoväli.Olet väärässä. Käytöstä riippuen toiset osat kestää pidempään ja toiset lyhyempään kuin keskimääräisellä käytöllä. Ei valmistaja voi määritellä jokaiselle osalle vaihtoväliä tai taata sen kestävyyttä.
Ei pääty. Jos auton moottorin nokka-akselia käyttävä hihna katkeaa, siis hajoaa, niin se ei liene moottorin (odotetun) eliniän päätepiste, vaan mahdollinen huollon/hihnanvaihdon laiminlyönti. Sama pätee vaikka vesipumppuun. Ja saman taktiikan pitäisi päteä myös kaksoismassavauhtipyörään.Miten edes määritellään moottorin elinikä tai moottori ylipäätänsä? Eikö se elinikä pääty siinä vaiheessa kun jokin osa hajoaa?