Autotoikki v 2.0

Örfil

Guest
On ihan ok olla tumpelo :ahem:

"Tosimies tekee itse" ajatusmallin lienee lanseerannut forumille eräs hra Albert OIl, onko tuttu kaveri?
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Muistaakseni tästä autonhuoltojutusta on joskus keskusteltu forumilla aikaisemminkin. Silloin tulin keskenäni lopputulemaan, että lienee aika paljon kyse siitä mihin on aikanaan kotona tottunut. Isukki vaihtoi aina renkaat autoon itse, kun oli rivarin parkkipaikalla hyvä tila siihen. Minä ja velipoika siinä nassikoista lähtien autoimme, kunnes jossain vaiheessa siirtyi meidän hommaksemme tyystin. Sama esim. ajovalon polttimoiden vaihdossa. Mulle olisi aivan järjetön ajatus nähdä se vaiva, että samassa ajassa kun itse suoritan toimenpiteen, veisin auton korjaamolle ja maksaisin siitä että joku tekee sen puolestani. Kun siis itse jokseenkin homman osaa. Melko vähäisiin ylläpitotoimiin osaaminen sitten rajoittuukin.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Muistaakseni tästä autonhuoltojutusta on joskus keskusteltu forumilla aikaisemminkin. Silloin tulin keskenäni lopputulemaan, että lienee aika paljon kyse siitä mihin on aikanaan kotona tottunut. Isukki vaihtoi aina renkaat autoon itse, kun oli rivarin parkkipaikalla hyvä tila siihen. Minä ja velipoika siinä nassikoista lähtien autoimme, kunnes jossain vaiheessa siirtyi meidän hommaksemme tyystin. Sama esim. ajovalon polttimoiden vaihdossa. Mulle olisi aivan järjetön ajatus nähdä se vaiva, että samassa ajassa kun itse suoritan toimenpiteen, veisin auton korjaamolle ja maksaisin siitä että joku tekee sen puolestani. Kun siis itse jokseenkin homman osaa. Melko vähäisiin ylläpitotoimiin osaaminen sitten rajoittuukin.
Mun isä oli kanssa autojen rassaaja ihan viimeisen päälle. Ei tainnut olla vikaa, jota ei korjata olisi osannut. Joten omena on 'ihan muutaman metrin päähän' kohdallani pudonnut puusta - tuskin edes samalle tontille.
 

Örfil

Guest
Mulle olisi aivan järjetön ajatus nähdä se vaiva, että samassa ajassa kun itse suoritan toimenpiteen, veisin auton korjaamolle ja maksaisin siitä että joku tekee sen puolestani. Kun siis itse jokseenkin homman osaa.
Kop.

Nimenomaan argumentti että "senkin ajan voi käyttää hyödyllisemmin" on kestämätön.
- vaihtotyö 5-30 min
- huollon tilaaminen, siirtymiset ja odotus min. 2 tuntia

Lisäksi se että panostaako tosimies keittotaitoihin, ei ole kiinni esim. 4 x 15 minsan vuotuisesta ajankäytöstä vuoden kaikista 8760 tunnista tähän vaihtotyöhön, vaan siitä että onko motivaatiota ko. hommaan vai ei.

Ja epistä vertailla että onko polttimon vaihto vs. hernarin lämmitys jotenkin eriarvoisia osaamisia tosimiesten ja tavallisten miesten kykyrepertuaarissa.

Voimmeko siis sulkea "Tosimies" -gaten ja laittaa sen samaan pärekoriin "Miksi teette lapsia" - gaten kanssa vai vieläkö tulee kommenttia?

;)

Joten omena on 'ihan muutaman metrin päähän' kohdallani pudonnut puusta - tuskin edes samalle tontille.
Ehkä se putosi päähän?
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Kop.

Nimenomaan argumentti että "senkin ajan voi käyttää hyödyllisemmin" on kestämätön.
- vaihtotyö 5-30 min
- huollon tilaaminen, siirtymiset ja odotus min. 2 tuntia

Höh! Esimerkkisihän juuri todistaa, että on fiksumpaa teettää toisella.

Jos teet itse menetät puoli tuntia aikaa, jonka voisi käyttää johonkin järkevämpään. :nope:
Jos teetät toisella saat kaksi tuntia aikaa, jonka voit käyttää johonkin järkevämpään. :ahem:
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Mun isä oli kanssa autojen rassaaja ihan viimeisen päälle. Ei tainnut olla vikaa, jota ei korjata olisi osannut. Joten omena on 'ihan muutaman metrin päähän' kohdallani pudonnut puusta - tuskin edes samalle tontille.
Oma isukkini ei kuvailemasi perusteella ollut aivan isäsi kaltainen autoetevikkö, mutta yritys kyllä oli kova. Omassakin tapauksessani on omena ehkä sen verran etäälle nassahtanut tonttiin, että en itse näe tarpeelliseksi haastavampien korjaus- tai huoltotoimenpiteiden opettelua, vaan suosiolla luotan ammattilaisiin.
 

Örfil

Guest
Höh! Esimerkkisihän juuri todistaa, että on fiksumpaa teettää toisella.

Jos teet itse menetät puoli tuntia aikaa, jonka voisi käyttää johonkin järkevämpään. :nope:
Jos teetät toisella saat kaksi tuntia aikaa, jonka voit käyttää johonkin järkevämpään. :ahem:
"siirtymiset, odotus"
Tosin tuona aikana näppärä mies postailee forumille ihan simona. Kädet konehuoneessa se ei onnistu, joten Armi-Johannes on oikeassa!
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26847
Mun isä oli kanssa autojen rassaaja ihan viimeisen päälle. Ei tainnut olla vikaa, jota ei korjata olisi osannut. Joten omena on 'ihan muutaman metrin päähän' kohdallani pudonnut puusta - tuskin edes samalle tontille.
Komp. Joka kevät olin vieressä, kun isä vaihtoi öljyt, olin työkalujakelijana. Jarrurempassa olin polkimen painajana. Vai olikohan se kytkinremppa. Renkaanvaihto mullekin nakitettiin jo yläkouluikäisenä, samaten autonpesu. Koin nuo hommat yhtä vähän kiinnostavana kuin imuroinnin ja tiskaamisen. Mitään motivaatiota ei löytynyt ruveta remppahommia ite opettelemaan.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26847
Eli olet nakittanut sen perheen yläkouluikäisille?

Perhetradio :thumbup:
Päätin jättää moottoriajoneuvot ostamatta. Ei isäukkokaan niistä remppahommista tykännyt, rahansäästö siinä oli mielessä.
Tahtoo vaan tuo teknisen sorminäppäryyden puute tulla vastaan töissä silloin tällöin. Ja intissä jäi aikoinaan joka kerta tykin lukon kokoaminen siihen yhteen vaiheeseen.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Päätin jättää moottoriajoneuvot ostamatta. Ei isäukkokaan niistä remppahommista tykännyt, rahansäästö siinä oli mielessä.
Tahtoo vaan tuo teknisen sorminäppäryyden puute tulla vastaan töissä silloin tällöin. Ja intissä jäi aikoinaan joka kerta tykin lukon kokoaminen siihen yhteen vaiheeseen.
Aloittamiseen?

Kaikenmaailman remppaaminen on mukavaa puuhaa, jahka on sopiva tila missä tehdä sitä.
Ulkona pakkasessa yleensä vain vituttaa ja näpit jäätyy, työjarruja on turha pitää sormissa sillä sitten ei ainakaan saa mitään aikaan.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Muakaan ei mitkään nikkaroinnit tai muut "miesten hommat" (sis. homoilu) ole ikinä voineet vähempää kiinnostaa, koulussakin tuli teknisen työn tunneilla lähinnä sluibailtua. Osaltaan asiaan vaikuttanee se, että olen tavattoman epäkätevä käsistäni. Renkaat ja polttimon osasin tosin (ikivanhaan) autooni aikanaan vaihtaa.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Uusinpas kysymykseni, jos vaikka saisin vinoilemattoman ja asiallisen vastauksen?

Siis:

Otetaanpas nyt kyselyyn noin kymmenvuotiaat iskutilavuudeltaan ja noin kaksilitraiset dieselautot. Erinäisesti ja tarkemmin Fordit. Mistä pirusta sitä tietää, notta onko niissä moottorissa/voimansiirrossa kaksoismassavauhtipyörä ja/tai ns. pikiloukku, eli pakokaasun hiukkassuodatin? Molempien vaihto lie varsin hintavaa.

Yhteen tuttuun Toyotaan pikisiepparin vaihto maksoi sen 1700 €. Merkkiliikkeessä. Nettijuttujen mukaan kaksoismassavauhtipyörän vaihto maksaa parisen tonnia. Merkkiliikkeessä kolmisen. Osta siinä sitten käytetty 2000-luvun lopun diesel kera särkyvän vauhtipyörän? Ja tukkoon menevän pikisiepparin...

Pensa-autoonko sitä siirtyä pitää?

Tummensin vielä tärkeät kohdat omalainastani.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Automyyjä pisti viestiä, että tarttis jotain varmaan tehdä kun oli antanut mulle väärät kilvet autoon.

Varmaan joo.

Kovin kätsäkkä tämä nykyinen paperiton rekisterijärjestelmä.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Uusinpas kysymykseni, jos vaikka saisin vinoilemattoman ja asiallisen vastauksen?

Siis:

Otetaanpas nyt kyselyyn noin kymmenvuotiaat iskutilavuudeltaan ja noin kaksilitraiset dieselautot. Erinäisesti ja tarkemmin Fordit. Mistä pirusta sitä tietää, notta onko niissä moottorissa/voimansiirrossa kaksoismassavauhtipyörä ja/tai ns. pikiloukku, eli pakokaasun hiukkassuodatin? Molempien vaihto lie varsin hintavaa.

Yhteen tuttuun Toyotaan pikisiepparin vaihto maksoi sen 1700 €. Merkkiliikkeessä. Nettijuttujen mukaan kaksoismassavauhtipyörän vaihto maksaa parisen tonnia. Merkkiliikkeessä kolmisen. Osta siinä sitten käytetty 2000-luvun lopun diesel kera särkyvän vauhtipyörän? Ja tukkoon menevän pikisiepparin...

Pensa-autoonko sitä siirtyä pitää?

Tummensin vielä tärkeät kohdat omalainastani.
Amatilaiselta.
 
Ylös