Autotoikki v 2.0

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Oisko heh, massa -vitsin paikka jo nyt, vai säästelläänkö?
 

Örfil

Guest
Forumin kollektiivinen alitajunta ja ykseys alkaa saavuttaa telepaattisen levelin.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Otetaanpas nyt kyselyyn noin kymmenvuotiaat iskutilavuudeltaan ja noin kaksilitraiset dieselautot. Erinäisesti ja tarkemmin Fordit. Mistä pirusta sitä tietää, notta onko niissä moottorissa/voimansiirrossa kaksoismassavauhtipyörä ja/tai ns. pikiloukku, eli pakokaasun hiukkassuodatin? Molempien vaihto lie varsin hintavaa.
Luulisnpa ainoan järkevän tavan olevan googlettaa kun harkinnassa olevan auton tarkka malli, moottori ja vuosikerta on tiedossa lisähakutekijöinä sitten vauhtipyörä ja hiukkassuodatin. Ennakkoon kaikkien vaihtoehtojen selvittely tuntuu aika lailla tarpeettomalta työltä.

Lisäksi kannattanee selvittää noiden mainitsemiesi osien rikkoutumisherkkyys, jos se kovin yleistä ei ole, niin onko se sitten kovin järkevä peruste välttää muuten hyvää vaihtoehtoa?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Luulisnpa ainoan järkevän tavan olevan googlettaa kun harkinnassa olevan auton tarkka malli, moottori ja vuosikerta on tiedossa lisähakutekijöinä sitten vauhtipyörä ja hiukkassuodatin. Ennakkoon kaikkien vaihtoehtojen selvittely tuntuu aika lailla tarpeettomalta työltä.

Lisäksi kannattanee selvittää noiden mainitsemiesi osien rikkoutumisherkkyys, jos se kovin yleistä ei ole, niin onko se sitten kovin järkevä peruste välttää muuten hyvää vaihtoehtoa?
Komp.

Käsittääkseni toi kaksoismassavauhtipyörä on ollut VAG-konsernin tyyppivikana.
Senkin ilmeisesti pystyy koeajolla havaitsemaan jos tietää mitä etsiä.
Autotohtorillahan tommonen vaihtoauto kannattaa käyttää tai sitten kysyä saako semmosen 1-2v. takuun moiseen järkevään hintaan.
Jäisi isoimmat huolet kumminkin pois....
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Isoimmat huolet jää pois kun ostaa japanilaisen tai korealaisen auton.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Mitä olen kaksoismassavauhtipyörien teknologiaa hieman tutkiskellut niin lähinnä kaksi pointtia jäänyt mieleen:

-kaksoismassavauhtipyörä mahdollistaa värinättömämmän ajamisen matalemmilla moottorin kierroksilla
-kaksoismassavauhtipyörän jousten rasitusten minimoimiseksi varsinkin matalilla kierroksilla "vedättämistä" tulisi välttää

Mitähän vitun hyötyä tuollaisesta osasta on joka mahdollistaa ajamisen tavalla joka mahdollisesti rikkoo kyseisen osan. :D
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Mitä olen kaksoismassavauhtipyörien teknologiaa hieman tutkiskellut niin lähinnä kaksi pointtia jäänyt mieleen:

-kaksoismassavauhtipyörä mahdollistaa värinättömämmän ajamisen matalemmilla moottorin kierroksilla
-kaksoismassavauhtipyörän jousten rasitusten minimoimiseksi varsinkin matalilla kierroksilla "vedättämistä" tulisi välttää

Mitähän vitun hyötyä tuollaisesta osasta on joka mahdollistaa ajamisen tavalla joka mahdollisesti rikkoo kyseisen osan. :D
Niin. Juurikin hajoamisherkkyyden takia kyselen mahdollisista kokemuksista kaksoismassavauhtipyörästä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Niin. Juurikin hajoamisherkkyyden takia kyselen mahdollisista kokemuksista kaksoismassavauhtipyörästä.
Kaikissa merkeissä niitä on hajonnut matalilla kilsoilla ja toisilla taas on kestänyt pitkään. Broidilla hajosi VAG-autosta kaksoimassavauhtipyörä. Itsellä ei ole vielä hajonnut Volvon (Fordin) kaksoismassavauhtipyörä, mutta tulee se jossain vaiheessa hajoamaan. Ei se ole ikuinen osa. Hiukkausloukut täyttyy ja niitä pitää vaihtaa. Ehkä sun ei kannata hommata Dieseliä.

Hommaa bensakone ja murehdi jostain muusta viasta.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Luulisnpa ainoan järkevän tavan olevan googlettaa kun harkinnassa olevan auton tarkka malli, moottori ja vuosikerta on tiedossa lisähakutekijöinä sitten vauhtipyörä ja hiukkassuodatin. Ennakkoon kaikkien vaihtoehtojen selvittely tuntuu aika lailla tarpeettomalta työltä.
Olen yritellyt, mutta toistaiseksi varsin laihoin tuloksin.

Lisäksi kannattanee selvittää noiden mainitsemiesi osien rikkoutumisherkkyys, jos se kovin yleistä ei ole, niin onko se sitten kovin järkevä peruste välttää muuten hyvää vaihtoehtoa?
Mitä ilmeisimmin kaksoismassavauhtipyörä on jo muutamissa kuluttajansuojajutuissa rinnastettu auton kuluviin osiin, kuten jarruihin ja iskunvaimentimiin, jos en vallan väärin ole ymmärtänyt?

Itse olen tahollani hieman eri mieltä. Auton moottorin osien, joille ei auton huolto-ohjelmassa ole annettu tiettyä vaihtoväliä, pitäisi kestä koko moottorin elinikä. Olenko väärässä?

Hiukkassuodattimen tukkeutuminen on ilmeisesti jonkin verran auton käytöstä riippuvainen. Jatkuvassa kaupunkiajossa suodatin saattaa mennä tukkoon, mutta reippaassa maantieajossa toiminee pitkäänkin? Ja tosiaan niissä on joissain jonkinmoinen polttosysteemi, jonka pitäisi aika ajoin ja sopivissa polttaa noki poies suodattimesta. Vaan toimiiko se polttosysteemi?
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Merkkikohtainen moderoitu keskustelupalsta voisi olla hyvä tietolähde. Jos siellä kysyy tuosta vauhtipyörästä ja hiukkassuodattimesta, saa tn. parempia arvauksia kuin täältä.

Esim:
http://www.fordclub.fi/

sieltä heti http://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopic.php?f=3&t=29159

Kokemukseni mukaan nuo merkkikohtaiset palstat ovat hyviä. Siellä ei peitellä asioita: kas kun jotkut eivät halua myöntää, että silmäterässään olisi koskaan mitään vikaa. Palstoilla tunnustetaan viat reilusti, kysytään ja neuvotaan kohtalotovereita.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Merkkikohtainen moderoitu keskustelupalsta voisi olla hyvä tietolähde. Jos siellä kysyy tuosta vauhtipyörästä ja hiukkassuodattimesta, saa tn. parempia arvauksia kuin täältä.

Esim:
http://www.fordclub.fi/

sieltä heti http://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopic.php?f=3&t=29159

Kokemukseni mukaan nuo merkkikohtaiset palstat ovat hyviä. Siellä ei peitellä asioita: kas kun jotkut eivät halua myöntää, että silmäterässään olisi koskaan mitään vikaa. Palstoilla tunnustetaan viat reilusti, kysytään ja neuvotaan kohtalotovereita.
Sattuneesta syystä olen lukenut linkkaamiasi keskustelupalstoja. *winks*

Lisätiedon saamiseksi kyselen tälläkin forumilla, koska forumimme aiheen huomioon ottaen täällä lienee paljon autotekniikkaan perehtyneitä hahmoja.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Itse olen tahollani hieman eri mieltä. Auton moottorin osien, joille ei auton huolto-ohjelmassa ole annettu tiettyä vaihtoväliä, pitäisi kestä koko moottorin elinikä. Olenko väärässä?
Olet väärässä. Käytöstä riippuen toiset osat kestää pidempään ja toiset lyhyempään kuin keskimääräisellä käytöllä. Ei valmistaja voi määritellä jokaiselle osalle vaihtoväliä tai taata sen kestävyyttä.

Miten edes määritellään moottorin elinikä tai moottori ylipäätänsä? Eikö se elinikä pääty siinä vaiheessa kun jokin osa hajoaa?
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Olet väärässä. Käytöstä riippuen toiset osat kestää pidempään ja toiset lyhyempään kuin keskimääräisellä käytöllä. Ei valmistaja voi määritellä jokaiselle osalle vaihtoväliä tai taata sen kestävyyttä.
En tarkoittanut jokaista moottorin osaa, vaan juurikin kaksoismassavauhtipyörää, joka lienee varsin vikaherkkä viritelmä? Se, että se luokitellaan autonvalmistajan taholta ns. kulutusosaksi, ei oikein mene järkeeni? Jos se on kulutusosa, niin sille pitää valmistajan toimesta antaa vaihtoväli.



Miten edes määritellään moottorin elinikä tai moottori ylipäätänsä? Eikö se elinikä pääty siinä vaiheessa kun jokin osa hajoaa?
Ei pääty. Jos auton moottorin nokka-akselia käyttävä hihna katkeaa, siis hajoaa, niin se ei liene moottorin (odotetun) eliniän päätepiste, vaan mahdollinen huollon/hihnanvaihdon laiminlyönti. Sama pätee vaikka vesipumppuun. Ja saman taktiikan pitäisi päteä myös kaksoismassavauhtipyörään.

Toistan: Jos se tietty osa auton valmistajan taholta luokitellaan kulutusosaksi, niin sille on ilmoitettava vaihtoväli auton huolto-ohjelmassa.

Mitä tulee nykyauton perusmoottorin kestoon, niin 500 000 km voisi olla sopiva vaatimus, kunhan huolto-ohjelmaa on noudatettu. Omassa autossani on mittarissa noin 417 800 km ja moottori-, tai vauhtipyöräongelmia ei ole ollut. Huollot ja öljynvaihdot on aina tehty ohjelman mukaisesti. Jarru-, yms. kuluvia osia, varsinkin etupyörien laakereita, on kyllä vuosien varrella vaihdettu varsin kiitettävissä määrin.

Siksi näitä juttuja kyselen, kun tuosta autostani alkaa kori ruostua alta pois, vaikka tekniikka toimii edelleen.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Pirkkaniksi kehottaa valamaan kaksoismassan esim. sokerikuorrutemassalla tai lyijysulalla yksöismassaksi, jolloin edelläkuvatun kaltaisilta ongelmilta vältytään ajossa.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Myös sukkahousuihin verhoaminen edesauttaa kaksoismassavauhtipyörän elinkaaren pitenemistä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kivi tuulilasiin ja halkeama. Vakuutusilmoitus ja ensi viikolla korjaamaan
 
Ylös