Autotoikki v 2.0

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Onko siinä säiliössä itsessään joku sensori?
Näin päättelin. Koska sanoivat että kaikki johdot on ok ja olivat jo etukäteen tilanneet säiliön ennen huoltoa. Oikein muutakaan vikaa ei voi olla, kun kerran nestetaso pysyy samana. Ehkä tehtaalta osasivat vinkata mitä tehdä.

Mutta kuten sanoin, niin vikamuistiin ei noista ollut jäänyt jälkeä, eli vaikeuttaa ymmärtämään mikä siellä oikein mätti. Luulisi sensorviasta jäävän joku jälki???

Onhan noi nykyautot aika kivoja omistaa, jos ei olisi jotain takuuta voimassa koko ajan.

Mitä tässä on kokemuksia Toyota (x2), Skoda (x2, Citroen ja Audi ajasta, niin sellaisia älyttömiä vikoja, jos ei kuluvia lasketa mukaan (renkaat, jarrupalat, yms.), niin:
- Yksi ohjausakseli vaihdettu kokonaisuudessaa
- Yksi ikkuna ollut tehtaalta lähtiessä irt ja piti ääntä 30k ennenkuin osasi keksiä mistä humina
- Kahdessa autossa (samaa merkkiä) ominaisuus, joka kulutti oikean takarenkaan mutteriksi
- Yksi vauhtipyörä piti niin kovaa ääntä ettei nähnyt edes aura-autoa
- Yksi kompressori ilmastoinnista laukesi juuri sopivasti kun 150k täynnä
- Kaksi etupyörän laakeria ei kestänyt 100k ajelua
- Tuulilasit on ihan kulutustavaraa merkistä riippumatta

Nuo siis kaikki pakasta vedettyjä vehjeksiä. Reilu miljuuna kilometriä ajoa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kaikilla noilla autoilla on yhteistä kuski.
 

Rogue

Jää(telö)mies
Liittynyt
30.7.2009
Viestit
1203
Sijainti
Banned
- Tuulilasit on ihan kulutustavaraa merkistä riippumatta
Tämähän nyt ei ole autonvalmistajien vika lainkaan.
Lyijyn määrää on vähennetty (vai jopa kokonaan poistettu) tuulilaseista terveydellisistä näkökohdista riippuen.
Entisaikain lyijypitoiset tuulilasit ovat auringonpaahteessa lämmetessään ja hajotessaan (vapautuva lyijy) voineet lisätä elimistön lyijypitoisuuksia.

Myönnän, että myös minä kaipaan aikaa, kun lasit kestivät yli 120 000 km tai jopa vuosikymmeniä.

Lasiliikkeen miekkonen kertoi, että nyky tuulilasin ikä on maksimissaan 4-6 vuotta, riippuen auton säilytyspaikasta ajoneuvon ollessa poissa käytöstä.
Suositteli etelä-eurooppalaiseen tapaan tuulilasin peittämistä käyttämättömällä ajalla ja välttämään autoja joissa on sadetunnistin (pyyhkii usein liian kuivaa lasia = kuluu).
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Tämähän nyt ei ole autonvalmistajien vika lainkaan.
Lyijyn määrää on vähennetty (vai jopa kokonaan poistettu) tuulilaseista terveydellisistä näkökohdista riippuen.
Entisaikain lyijypitoiset tuulilasit ovat auringonpaahteessa lämmetessään ja hajotessaan (vapautuva lyijy) voineet lisätä elimistön lyijypitoisuuksia.

Myönnän, että myös minä kaipaan aikaa, kun lasit kestivät yli 120 000 km tai jopa vuosikymmeniä.

Lasiliikkeen miekkonen kertoi, että nyky tuulilasin ikä on maksimissaan 4-6 vuotta, riippuen auton säilytyspaikasta ajoneuvon ollessa poissa käytöstä.
Suositteli etelä-eurooppalaiseen tapaan tuulilasin peittämistä käyttämättömällä ajalla ja välttämään autoja joissa on sadetunnistin (pyyhkii usein liian kuivaa lasia = kuluu).
Viime autoni alkuperäinen tuulilasi kesti reilusti yli 300 000 kilometriä kolmella eri omistajalla. Olisi varmaan kestänyt pitempäänkin, mutta kivi tai metalliesine iski tuulilasiin "merkin" VT 8:lla noin vuonna 2013. Seuraavana talvena "merkin" iskemästä lähtenyt särö vei lasin vaihtoon.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Raportoin tuolla hieman aiemmin pesseeni auton.

Unohdin mainita, että käsittelin lopuksi maalipinnan autotallista löytyneellä Autoglym Aqua Waxilla,
jota suihkautellaan suoraan pullosta maalipinnalle ja levitetään kevyesti mikrokuituliinalla.
Helppoa ja nopeaa.

Yllätyin pikavahauksen lopputuloksesta, joka ensivaikutelmaltaan vastaa ihan oikeaa vahausta. Kiiltävä, lasimainen pinta, josta vesi helmeilee kuin hanhen selästä. Hyvä tuote.


 

Timo Virtanen

Ihan tavallinen Virtanen
Liittynyt
15.8.2015
Viestit
2229
Sijainti
Anywhere in the world
Pirssin kesävahaus aloitettu.

- Pesty kertaalleen autoshampoolla pölyt, hiekat ja muut paskat pois.
- Pesty kertaalleen Würthin Pinelinella vanhat vahat ym. huut helvettiin.
- Käyty kaikki ovien ja luukkujen välit ym. läpi autoshampoolla ja mikrokuituliinalla.

Nyt pikku ruokatauko, grillasin parit lehtipihvit ja niiden seuraksi oli valkosipulikermaperunoita ja coleslaw- salaattia, kyytipoikana jääkylmää vettä. Jälkiruuaksi mehujää. Nyt hieman meinaa unettaa.

Jos tässä nyt tovin huilaisi ja lähtisi siten jatkamaan.

- Seuraavaksi koko maalipinnan läpikäynti puhdistussavella.
- Lopuksi vielä perusteellinen pesu mahdollisesti fairylla, että lähtee pinnasta kaikki rasvajäämät.
- Sitten auto talliin jotta saa kuivua yön yli.
- Huomenna sitten uudet Collinite 915:t pintaan, ovien ja luukkujen ym. välejä unohtamatta.

Hyvä tulee noin. Kestää huoletta ensi kesään.

Muutoin olisi ihan leppoisa homma, mutta näemmä paarmat ovat heränneet ja pörräävät jatkuvasti kiusana.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Pirssin kesävahaus aloitettu.

- Pesty kertaalleen autoshampoolla pölyt, hiekat ja muut paskat pois.
- Pesty kertaalleen Würthin Pinelinella vanhat vahat ym. huut helvettiin.
- Käyty kaikki ovien ja luukkujen välit ym. läpi autoshampoolla ja mikrokuituliinalla.
- Seuraavaksi koko maalipinnan läpikäynti puhdistussavella.
- Lopuksi vielä perusteellinen pesu mahdollisesti fairylla, että lähtee pinnasta kaikki rasvajäämät.
- Sitten auto talliin jotta saa kuivua yön yli.
- Huomenna sitten uudet Collinite 915:t pintaan, ovien ja luukkujen ym. välejä unohtamatta.
Luulen että multa lähti äsken hetkeksi taju.

Laskinkohan oikein, että auto pestään tuossa aika moneen kertaan.
Olen ajatellu, että riittää kun pesee kerralla liat ym. pois, mutta ei näköjään riitä. Liat ym. pitää pestä pois moneen kertaan. Huikeeta.

Savea olen käyttäny kerran elämässäni mihinkään järkevään, mutta aivan eri tarkoitusperiin, kun sain dreijata savesta astian paikassa, jossa savesta dreijataan astioita.



 
Viimeksi muokattu:

Timo Virtanen

Ihan tavallinen Virtanen
Liittynyt
15.8.2015
Viestit
2229
Sijainti
Anywhere in the world
Luulen että multa lähti äsken hetkeksi taju.

Laskinkohan oikein, että auto pestään tuossa aika moneen kertaan.
Olen ajatellu, että riittää kun pesee kerralla liat ym. pois, mutta ei näköjään riitä. Liat ym. pitää pestä pois moneen kertaan. Huikeeta.

Savea olen käyttäny kerran elämässäni mihinkään järkevään, mutta aivan eri tarkoitusperiin, kun sain dreijata savesta astian paikassa, jossa savesta dreijataan astioita.



:D

Mä sentään käytän vaan yhtä vahaa.

Toisille se on tuo vahaus todellinen taitolaji, kun esim. pesukinnas.com:ia käy lukemassa. Se on toi meikäläisen autonvahaus kevyttä pikku puuhastelua sen rinnalla.

Ja tuo savi on yllättävä tuote, itsekin ekalla kerralla olin sen kanssa varsin skeptinen, mutta kun sillä kävin läpi "puhtaan" pinnan, niin yllätyin siitä millaisen määrän moskaa se oli auton pinnasta poistanut.

Toki kukin tekee puhdistuksen ja vahauksen sillä tavalla, jonka kokee omakseen.

Mulla on yksi kaveri, jolle pelkkä auton pesu on n. 8 tunnin homma. Vahaukseen sillä menee 3-4 päivää. Ei totta puhuen hajuakaan mitä se autoa pestessä tekee, mutta tiedän että pesuvälineistöön kuuluu mm. sarja erilaisia pieniä harjoja...
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Googleta itse.
Onpas muuten v'*ttumainen aihe googlettaa, niin kuin melkein mikä tahansa nykyiseen autoon liittyvä. Sen verran selvis, että pitäis varmaankin hankkia aivan tietynlainen obd-laite, jolla tehostimen SAATTAISI saada resetoitua. No, jäänen hetkeksi odottelemaan ihmeparannusta.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5094
Sijainti
Parc Fermé
Mulla on yksi kaveri, jolle pelkkä auton pesu on n. 8 tunnin homma. ....mutta tiedän että pesuvälineistöön kuuluu mm. sarja erilaisia pieniä harjoja...
Jotenkin koen nämä ristiriitaisena. Jos haluaa auton puhtaaksi naarmuttamatta maalipintaa niin sitten on nimenomaan parempi olla käyttämättä harjoja. Huomattu on auringonvalossa et naarmuja pukkaa jos harjapesuun luottaa.

Eilen pesaasin auton. Ja jälki... aivan päin persettä. Jotenkin alkaa motivaatio vahaukseen ym mennä kun huomaa auton maalipinnassa olevan pikkuvaurioita jokapuolella.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Luulen, että Virtanen tarkoitti harjoilla sellaisia pieniä ja eri muotoisia, pehmytjouhisia pensseleitä.
Niillä sitten penslataan kaikki pikkudetaljit sekä ahtaat paikat, säleikön rivat ja saumat yms, joihin ei peruspesuväline kunnialla mahdu/taivu/sovellu/käy

Auton huuhtaisun Picasso lie kyseessä.
 
Viimeksi muokattu:

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Tänään tuli Volvo-kuski lossille ajaen kuulosuojaimet päässään. LKK:n kanssa naureskeltiin asialle.
Peruskoulussa ollessani, eräällä koulun iäkkäähköllä miesopettajalla oli kulkupelinään Hanomag-merkkinen pakettiauto.
Tämä opettaja liikennöi myös poikkeuksetta kuulosuojaimet päässä Hanomagillaan.


 
Viimeksi muokattu:

Timo Virtanen

Ihan tavallinen Virtanen
Liittynyt
15.8.2015
Viestit
2229
Sijainti
Anywhere in the world
Joo, nimenomaan sellaisia pehmeitä pikkupensseleitä ym. Muutenkin kaverin luona huomaa, että autonpesu on pahimmillaan raakaa, teknistä välineurheilua.

Tuossa muuten kuva millaista jälkeä pahimmillaan sellaisesta jo pari kertaa pestystä (shampoo- ja luotinpesu), puhtaan näköisestä maalipinnasta irtoaa. Tuolla en pyyhkinyt muuta kuin pelkurinpuoleisen etuoven alaosan. Kädellä toki tunsi, että on karhea ennen savikäsittelyä, mutta eipä tummansinisessä pinnassa muuten näkynyt mitään että olisi vielä likainen. Jääpä nyt tuokin liakmäärä pois maalipinnan ja vahan välistä.

Toki on sanottava, että ostin tuon auton viime syksynä, enkä silloin vahannut sitä. Eka käsienpesun jälkeen jo totesin pinnan olevan sellaisessa kunnosssa, etten syyskelillä jaksanut alkaa hinkkaamaan, vaan jätin suosiolla kesään. Eli ihan täytenä yllätyksenä ei tullut, että on paskaa pinnassa. Autollakin on ikää 8 vuotta, eikä maalipinta muutenkaan ole mitenkään parhaassa kunnosssa, edellinen omistaja ei selvästi ole ollut missään määrin kiinnostunut maalipinnan hoitamisesta.

Näytä liitetiedosto 24921

Nyt on pesut pesty, auto kuivattu ja saa nyt yön yli kuivua kunnolla kaikista saumoista jne vedet, huomenna vahat pintaan.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Vitutti kyllä duunin pesupaikalla pedantti pesukinnaspetteri. Pesi ja pesi. Liikkeet kuin hidastetusta elokuvasta, pestään moneen kertaan ja monella liemellä. Lopuksi ajoi mustan autonsa kuivaamatta pois
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Tuossa kun katselin tuota Virtasen paskomaa puruku...eiku savea,
tuli väistämättä mieleen millaista tuhoa nuo pienet jyvät saa aikaan
maalipinnalle kun likaisella saviknöölillä hieroo niitä jyviä konepelliä vasten.

Jyvistä kertovia skraiduja menee savenkin pinnassa ristiin jos rastiinkin.

Kun pehmeällä sienelläkään ei kuulemma sovi autoa pestä.

Näytä liitetiedosto 24923
 
Ylös