carl
Well-known member
- Liittynyt
- 28.1.2009
- Viestit
- 1387
Ja sitten muistellaan Kankkusen uran kohokohtia. Juha Kankkunen ajoi ensimmäisen rallinsa Ruotsissa, Eskilstunan rallissa vuonna 1978 Ford Escortilla. Siitä ura jatkui nousujohteisesti Escortin ja mm. Opel Mantan ratissa, kunnes vuonna 1983 pääsi ajamaan tehtaan Toyota Celicaa. Toyotan leivissä jatkoi seuraavatkin vuodet ja 1985 tuli avausvoitto Safari-rallissa. Seuraavalla kaudella pääsi todellisen voittaja-auton rattiin, Peugeotille ja otti monen yllätykseksi heti maailmanmestaruuden nimiinsä. Kaudella-87 talli vaihtui Lanciaan ja toinen maailmanmestaruus napsahti tilille. Vuodet-88 ja -89 kilpaili jälleen Toyota-tiimissä, kunnes taas palasi Lancialle seuraaviksi kolmeksi vuodeksi. Maailmanmestaruus tuli jälleen vuonna -91. Vuonna-93 jälleen paluu Toyotalle, jolloin tilille tuli jo neljäs maailmanmestaruus. Vastaavaan ei ollut kukaan muu pystynyt tuolloin. Eikä kyllä edes kolmeen mestaruuteen. Ura jatkui vielä Toyotalla, mutta vuonna -96 Juha kilpaili yksityistallin Celicalla, tehdastallin kärsiessä kilpailukieltoa. Seuraavat pari vuotta meni Fordin tallissa ja kaudet -99 ja -00 pääsi Subarun leipiin. Subarulla saalisti vielä kaksi osakilpailuvoittoa pitkän voitottoman putken jälkeen. Vielä 2001 ja 2002 ajoi osan kilpailusta Hyundain WRC-Accentia kehittäen ja kauden 2002 jälkeen aktiiviura päättyi. Tämän jälkeenkin Kankkunen on melko paljon nähty erilaisten kilpa-autojen ratissa. Ajoi mm. vuonna 2010 WRC-Fordilla Jyskälässä 50-vuotiskisan.
Yksi erikoinen tapaus Kankkusen uralla oli se, että Jyväskylän voittoa hän joutui odottamaan pitkään. Vuodesta-86 lähtien siihen oli kaikki eväät, mutta voitto tuli lopulta monen epäonnisen kisan jälkeen vasta vuonna-91. Vuoden-91 Jyskälässä Kankkusta haastateltiin avauspätkän maalissa ja kysyttiin kumpi lämmittäisi enemmän, kolmas maailmanmestaruus vai suurajovoitto? Hetkeäkään epäröimättä Juha vastasi -Suurajovoitto.
Kankkusesta itselle tulee aina ensimmäisenä mieleen sellainen leppoisa, huumorintajuinen kansanmies, maatalon isäntä joka heittää pilke silmäkulmassa läppää ja osaa myös kertoa mielipiteensä suoraan ja näyttää myös pettymyksen tunteet. Mielestäni myös sisukas taistelija, joka ei antanut pienten asioiden lannistaa. Yksi paras esimerkki vuoden-90 Jyväskylässä, kun Lancian kaasuvaijeri katkesi Kalliokosken erikoiskokeella. Ei muuta kun Piironen rattiin ja Kankkunen itse nokkapellin alle säätelemään kaasua. Vähän palovammojakin tuli sormiin, mutta eipä se paljon menoa haitannut.
Yksi erikoinen tapaus Kankkusen uralla oli se, että Jyväskylän voittoa hän joutui odottamaan pitkään. Vuodesta-86 lähtien siihen oli kaikki eväät, mutta voitto tuli lopulta monen epäonnisen kisan jälkeen vasta vuonna-91. Vuoden-91 Jyskälässä Kankkusta haastateltiin avauspätkän maalissa ja kysyttiin kumpi lämmittäisi enemmän, kolmas maailmanmestaruus vai suurajovoitto? Hetkeäkään epäröimättä Juha vastasi -Suurajovoitto.
Kankkusesta itselle tulee aina ensimmäisenä mieleen sellainen leppoisa, huumorintajuinen kansanmies, maatalon isäntä joka heittää pilke silmäkulmassa läppää ja osaa myös kertoa mielipiteensä suoraan ja näyttää myös pettymyksen tunteet. Mielestäni myös sisukas taistelija, joka ei antanut pienten asioiden lannistaa. Yksi paras esimerkki vuoden-90 Jyväskylässä, kun Lancian kaasuvaijeri katkesi Kalliokosken erikoiskokeella. Ei muuta kun Piironen rattiin ja Kankkunen itse nokkapellin alle säätelemään kaasua. Vähän palovammojakin tuli sormiin, mutta eipä se paljon menoa haitannut.