Juha Kankkusen ura

  • Viestiketjun aloittaja carl
  • Aloituspäivämäärä

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1066
Ja sitten muistellaan Kankkusen uran kohokohtia. Juha Kankkunen ajoi ensimmäisen rallinsa Ruotsissa, Eskilstunan rallissa vuonna 1978 Ford Escortilla. Siitä ura jatkui nousujohteisesti Escortin ja mm. Opel Mantan ratissa, kunnes vuonna 1983 pääsi ajamaan tehtaan Toyota Celicaa. Toyotan leivissä jatkoi seuraavatkin vuodet ja 1985 tuli avausvoitto Safari-rallissa. Seuraavalla kaudella pääsi todellisen voittaja-auton rattiin, Peugeotille ja otti monen yllätykseksi heti maailmanmestaruuden nimiinsä. Kaudella-87 talli vaihtui Lanciaan ja toinen maailmanmestaruus napsahti tilille. Vuodet-88 ja -89 kilpaili jälleen Toyota-tiimissä, kunnes taas palasi Lancialle seuraaviksi kolmeksi vuodeksi. Maailmanmestaruus tuli jälleen vuonna -91. Vuonna-93 jälleen paluu Toyotalle, jolloin tilille tuli jo neljäs maailmanmestaruus. Vastaavaan ei ollut kukaan muu pystynyt tuolloin. Eikä kyllä edes kolmeen mestaruuteen. Ura jatkui vielä Toyotalla, mutta vuonna -96 Juha kilpaili yksityistallin Celicalla, tehdastallin kärsiessä kilpailukieltoa. Seuraavat pari vuotta meni Fordin tallissa ja kaudet -99 ja -00 pääsi Subarun leipiin. Subarulla saalisti vielä kaksi osakilpailuvoittoa pitkän voitottoman putken jälkeen. Vielä 2001 ja 2002 ajoi osan kilpailusta Hyundain WRC-Accentia kehittäen ja kauden 2002 jälkeen aktiiviura päättyi. Tämän jälkeenkin Kankkunen on melko paljon nähty erilaisten kilpa-autojen ratissa. Ajoi mm. vuonna 2010 WRC-Fordilla Jyskälässä 50-vuotiskisan.
Yksi erikoinen tapaus Kankkusen uralla oli se, että Jyväskylän voittoa hän joutui odottamaan pitkään. Vuodesta-86 lähtien siihen oli kaikki eväät, mutta voitto tuli lopulta monen epäonnisen kisan jälkeen vasta vuonna-91. Vuoden-91 Jyskälässä Kankkusta haastateltiin avauspätkän maalissa ja kysyttiin kumpi lämmittäisi enemmän, kolmas maailmanmestaruus vai suurajovoitto? Hetkeäkään epäröimättä Juha vastasi -Suurajovoitto.

Kankkusesta itselle tulee aina ensimmäisenä mieleen sellainen leppoisa, huumorintajuinen kansanmies, maatalon isäntä joka heittää pilke silmäkulmassa läppää ja osaa myös kertoa mielipiteensä suoraan ja näyttää myös pettymyksen tunteet. Mielestäni myös sisukas taistelija, joka ei antanut pienten asioiden lannistaa. Yksi paras esimerkki vuoden-90 Jyväskylässä, kun Lancian kaasuvaijeri katkesi Kalliokosken erikoiskokeella. Ei muuta kun Piironen rattiin ja Kankkunen itse nokkapellin alle säätelemään kaasua. Vähän palovammojakin tuli sormiin, mutta eipä se paljon menoa haitannut.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
865
Jotenkin näin.

Kankkunen Neste-rallissa 2014 oli Lankamaalla vip-alueellaan. Kuuntelin sivukorvalla, kun jutteli pöydän ääressä, kun joku kysyin, että olisitko menny ajaa 90-luvun alussa suunniteltuun etuvetoluokkaan. Sanoi jotain, että ei, kun olisi vaihtanut auton potkukelkkaan yms. :alppu:
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1243
Kyllä Kankkunen on meikäläisen ykkössuosikki. Sen lisäksi että on eräs lahjakkaimmista kuljettajista, niin olen aina sympatiseerannut häntä henkilönä. Hieno, pyöreä ja hyvin helponnäköinen ajotyyli.

Tämä Myhinpään ajo on jääny henkilökohtaisesti mieleen, kun sitä paikalla seurasin :cool: https://youtu.be/oRDjJUBXisU?t=19m31s
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
251
Sijainti
pk.seutu
Vaikka Toivonen ja Alen ovat henkilökohtaisia suosikkeja, niin Juhalle on pakko nostaa hattua. Neljä maailmanmestaruutta kolmella eri autolla ja 23 voittoa neljällä eri merkillä. Huipulla yli kymmenen vuotta ja voitot B-ryhmän taka ja nelivedolla, A-ryhmän nelivedolla ja wrc-luokan autolla. Eipä yhdeltä kuskilta voi enempää odottaa. JA vuonna 99 taisi tallimääräyksellä joutua luovuttamaan ainakin yhden (vai parikin?) voittoa Richard Burnsille Subarulla. Juhan arvoa kuljettajana nostaa vielä sekin, että sopeutui autoon kuin autoon. Ja melkoisesti noita merkkejä millä urallaan ajoi, tilille kerääntyi. Voidaan jopa kysyä millä Kankkunen ei uransa aikana ajanut. No, Audilla ei B-ryhmän aikoihin ajanut. Muuten huipputallit tuli kierrettyä läpi.
Luonteeltaan ja ajotyyliltään rauhallinen, lungi ja analyyttinen. Ei mikään Markun ja Henkan kaltainen, joka paikassa all in peliin laittava kuski. Ekana mestaruusvuonna kaikki kolme voittoa, Ruotsi, Kreikka, Uusi-Seelanti taisivat tulla ns. hitaan kiiruhtamisen taktiikalla. Ja toisaalta, ne 700 pohja-aikaa kyllä kertovat, että sitä raakaa nopeuttakin löytyi tarvittaessa.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
3942
Sijainti
Parc Fermé
Jotenkin mua huvittaa että Kankkunen otti uransa viimeisessä kisassa 10 sec aikarangaistuksen vilppilähdöstä. "Vihoviimeinen mahdollisuus" vai miten sen sanoisi :cool:
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1243
Ekana mestaruusvuonna kaikki kolme voittoa, Ruotsi, Kreikka, Uusi-Seelanti taisivat tulla ns. hitaan kiiruhtamisen taktiikalla. Ja toisaalta, ne 700 pohja-aikaa kyllä kertovat, että sitä raakaa nopeuttakin löytyi tarvittaessa.
Uudessa-Seelannissa ei todellakaan säästelty Alenia vastaan.. Se lienee Kankkusen uran parhaimpia kisoja.
 
Viimeksi muokattu:

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11123
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
mm. Opel Mantan ratissa,
Viime yönä kun luxemburgilaisten kanssa viesteiltiin Saarlandin tapahtumia, tuli esille myös Spa 1983. Tuolla Kankkunen ajoi aivan järjettömän upean kisan ja jäi ikuisesti paikallaolleiden mieleen. A-ryhmän Mantalla veti B-ryhmäläisten vauhtia, ja kisan loppupuolella belgialaiset A-ryhmän kuskit tulivat pyytämään että Kankkunen hidastaisi. Jos vetäisi yli tunnin eron toiseksi parhaaseen A-ryhmäläiseen, olisi heidät kaikki hylätty. Kankkunen sitten tyytyi 58 minuutin ryhmävoittoon...
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1066
Viime yönä kun luxemburgilaisten kanssa viesteiltiin Saarlandin tapahtumia, tuli esille myös Spa 1983. Tuolla Kankkunen ajoi aivan järjettömän upean kisan ja jäi ikuisesti paikallaolleiden mieleen. A-ryhmän Mantalla veti B-ryhmäläisten vauhtia, ja kisan loppupuolella belgialaiset A-ryhmän kuskit tulivat pyytämään että Kankkunen hidastaisi. Jos vetäisi yli tunnin eron toiseksi parhaaseen A-ryhmäläiseen, olisi heidät kaikki hylätty. Kankkunen sitten tyytyi 58 minuutin ryhmävoittoon...
Oli se sitten kova vetämään jo tuolloin. Aika huikea ero seuraaviin. Muistaako kukaan tarkemmin mitä kisoja Kankkunen ajoi Toyotalla kotimaassa Jyskälän lisäksi? Hänellähän oli muutamia Sm-ralleja ja vastaavia Celicalla 80-luvun alkupuolella. Champion-ralli-84 Tampereella oli ainakin yksi niistä.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1753
Kankkunen tosiaan ajoi jonkun rallin Suomessa 4-ryhmän celica gt2000. Vuosi oli joko -82 tai -83. Muistelisin kuitenkin että alku kaudesta -83.
Jossain on ollut kuvia, tai video.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11123
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Muistaako kukaan tarkemmin mitä kisoja Kankkunen ajoi Toyotalla kotimaassa Jyskälän lisäksi?
En muista, mutta Lasse Erolan kirjan "Juha Kankkunen Ralliteiden kuningas" (1992) mukaan ajoi Suomessa Toyotalla:

4.6.83 Helsinki-ralli (kisan 2./luokan 1.)
18.6.83 Itäralli (5./3.)
16.7.83 Repekkaralli (1.)
6.8.83 Pohjanmaaralli (40.)
24.8.83 Jyväskylän Suurajot (6.)

14.7.84 Keurusselkäralli (1.)
28.7.84 Summassaariralli (1.)
11.8.84 Helsinkiralli (2.)
24.8.84 Jyväskylän Suurajot (5.)
29.9.84 Champion-ralli (kesk) - Antero Miikkulaisen kuvaama legendaarinen hyppy Savossa -> taka-akseli pas2
13.10.84 Repekkaralli (1.)

27.7.85 Kymenlaaksoralli (1.) Ainoa SM-rallin voitto!
....and the rest is history.

Upean hyvä tilasto-osa tuossa Erolan kirjassa. Löytyy kaikki siihenastiset kisat, myös LMM:n jokkistiimissä Simcalla ajetut!
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1066
En muista, mutta Lasse Erolan kirjan "Juha Kankkunen Ralliteiden kuningas" (1992) mukaan ajoi Suomessa Toyotalla:

4.6.83 Helsinki-ralli (kisan 2./luokan 1.)
18.6.83 Itäralli (5./3.)
16.7.83 Repekkaralli (1.)
6.8.83 Pohjanmaaralli (40.)
24.8.83 Jyväskylän Suurajot (6.)

14.7.84 Keurusselkäralli (1.)
28.7.84 Summassaariralli (1.)
11.8.84 Helsinkiralli (2.)
24.8.84 Jyväskylän Suurajot (5.)
29.9.84 Champion-ralli (kesk) - Antero Miikkulaisen kuvaama legendaarinen hyppy Savossa -> taka-akseli pas2
13.10.84 Repekkaralli (1.)

27.7.85 Kymenlaaksoralli (1.) Ainoa SM-rallin voitto!
....and the rest is history.

Upean hyvä tilasto-osa tuossa Erolan kirjassa. Löytyy kaikki siihenastiset kisat, myös LMM:n jokkistiimissä Simcalla ajetut!
Oho, niitähän olikin noin paljon. Kiitoksia näistä:thumbup: Taisi ainakin nuo -83 kisat olla vielä vanhalla 4-ryhmän celicalla (paitsi Jyskälä) ja varmaan -84 ainakin osa kisoista jo B-rymäläisellä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
En muista, mutta Lasse Erolan kirjan "Juha Kankkunen Ralliteiden kuningas" (1992) mukaan ajoi Suomessa Toyotalla:

4.6.83 Helsinki-ralli (kisan 2./luokan 1.)
18.6.83 Itäralli (5./3.)
16.7.83 Repekkaralli (1.)
6.8.83 Pohjanmaaralli (40.)
24.8.83 Jyväskylän Suurajot (6.)

14.7.84 Keurusselkäralli (1.)
28.7.84 Summassaariralli (1.)
11.8.84 Helsinkiralli (2.)
24.8.84 Jyväskylän Suurajot (5.)
29.9.84 Champion-ralli (kesk) - Antero Miikkulaisen kuvaama legendaarinen hyppy Savossa -> taka-akseli pas2
13.10.84 Repekkaralli (1.)
Repekkarallissa olin katsomassakin aikanaan Kaipolanvuoressa. Muistelisin olleen vuoden 1983 kisa.

Hieman oli tasoeroa seuraaviin. :D
 
Viimeksi muokattu:

Kartturi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
184
Kankkunen on ollut minulle aina se "the champion". Olen joskus miettinyt, että kuten lajiin kuuluu, pitää olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Juha ajoi huikeilla peleillä ja oli kärkitalleissa, mutta....
- 1987 kauden jälkeen siirto takaisin Toyotalle pois parhaasta autosta
- 1989 kauden jälkeen takaisin Lancialle, juuri kun Toyota sai auton kuntoon

Eli olisiko tilastot toisenlaisia jos noissa tilanteissa olisi valinnut toisin.

Toinen asia, mitä miettinyt joskus, on että kun Toyotalle kävi miten kävi 1995, niin Juha jäi ilman tallipaikkaa 36-vuotiaana. Sitten kesken kauden 1997 teki paluun Fordin ratissa, mutta samaan aikaan Toyota teki vahvaa paluuta. Olen miettinyt, miksi Juha ei ollut tuossa mukana. Kuitenkin vahva historia ja ajoi välikauden 1996 edelleen vain Toyotalla. Onko kenelläkään tietoa tähän liittyen.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1066
Toinen asia, mitä miettinyt joskus, on että kun Toyotalle kävi miten kävi 1995, niin Juha jäi ilman tallipaikkaa 36-vuotiaana. Sitten kesken kauden 1997 teki paluun Fordin ratissa, mutta samaan aikaan Toyota teki vahvaa paluuta. Olen miettinyt, miksi Juha ei ollut tuossa mukana. Kuitenkin vahva historia ja ajoi välikauden 1996 edelleen vain Toyotalla. Onko kenelläkään tietoa tähän liittyen.
Oma käsitykseni on, että Juha ei enää tuossa vaiheessa ollut kovin kysytty nimi kuljettajamarkkinoilla. Moni ajatteli jo Kankkusen uran olevan pikkuhiljaa ohi ja uusia huippunimiä oli jo ilmestynyt viemään parhaat tallipaikat. Näin ehkä myös Toyotan paluun tapauksessa-97. Muistaakseni Fordillekin Kankkunen valittiin vasta kesken kauden-97 Schwarzin tilalle. Juha ei ollut alunperin Malcolm Wilsonin suunnitelmissakaan, kun tallipaikat jaettiin kaudelle-97. Kyllähän Kankkuselta vielä vauhtia löytyi kuitenkin, kokemuksesta puhumattakaan ja pari voittoakin vielä saavutti Subarulla-99.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1243
Käytännössä pari voittoa saavutti jo -97, mutta ne piti antaa pois.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Kankkunen on ollut minulle aina se "the champion". Olen joskus miettinyt, että kuten lajiin kuuluu, pitää olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Juha ajoi huikeilla peleillä ja oli kärkitalleissa, mutta....
- 1987 kauden jälkeen siirto takaisin Toyotalle pois parhaasta autosta
- 1989 kauden jälkeen takaisin Lancialle, juuri kun Toyota sai auton kuntoon

Eli olisiko tilastot toisenlaisia jos noissa tilanteissa olisi valinnut toisin.
Fiorion ja Kankkusen välit eivät tainneet olla ne kaikkein parhaat. Juha halusi MM-sarjan lisäksi osallistua aavikkoralleihin Peugeotilla ja tuohan ei Lancialla ollessa onnistunut. Biasionin asemakin taisi olla yksi syy siirtoon.

Siirto Toyotalle siis oli varsin looginen.

Siirto takaisin Lancialle tapahtui sen jälkeen kun Fiorio oli siirtynyt konsernin sisällä Alfa Romeon kautta Ferrarin F1-tallipäälliköksi. Uusi päällikkö Claudio Lombardihan matkusti henkilökohtaisesti Laukaalle ja puolittain aneli Kankkusen takaisin talliin.

Kannattava siirto? Kyllä.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6948
1989 Kankkunen teki päätöksen Lancialle siirtymisestä kun Toyota hajosi Jyväskylässä johtoasemasta ja samanlaisia keskeytyksiä teknisiin vikoihin oli ollut pitkin kautta (ja edellistä). Seuraavassa kisassahan sitten Kankkunen voitti ja puolta vuotta myöhemmin alkoi Carlos Sainzin tie maailmanmestariksi.
 
Ylös