Juha Kankkusen ura

  • Viestiketjun aloittaja carl
  • Aloituspäivämäärä

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Kyllähän Juha itselleni lentävistä suomalaisista se kovin kuski on, syystä että ajoi ja saavutti menestystä & mestaruuksia urallaan monella eri automerkillä kun vertaa esim. oppipoikaansa Tommi Mäkiseen, jonka menestys tuli yksinomaan Mitsubishillä. Tosin yksi Juhan mestaruuksista mielestäni kuuluisi ilman muuta Markku Alenille, mutta tuo kabineteissa ansaittu mestaruus ei silti mitenkään poista hänen suuruttaan rallikuljettajana ja kovana autonkehittäjänä. 50-vuotiskisassaan Jyskälässä Ford Focuksella näytti vielä nuoremmilleen ajamisen mallia olemalla morjestellen lopputuloksissa 8. sijalla.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Mikä muuten mahtaa olla totuus Peugeotin laittomista helmoista San Remossa -86? Eikös helmoista kyse ollut? Osaisiko joku selittää mikä tuo juttu oli?
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1396
Kyllähän Juha itselleni lentävistä suomalaisista se kovin kuski on, syystä että ajoi ja saavutti menestystä & mestaruuksia urallaan monella eri automerkillä kun vertaa esim. oppipoikaansa Tommi Mäkiseen, jonka menestys tuli yksinomaan Mitsubishillä. Tosin yksi Juhan mestaruuksista mielestäni kuuluisi ilman muuta Markku Alenille, mutta tuo kabineteissa ansaittu mestaruus ei silti mitenkään poista hänen suuruttaan rallikuljettajana ja kovana autonkehittäjänä. 50-vuotiskisassaan Jyskälässä Ford Focuksella näytti vielä nuoremmilleen ajamisen mallia olemalla morjestellen lopputuloksissa 8. sijalla.
1986 mestaruus kuului ilman muuta vain ja ainoastaan Kankkuselle ja Peugeotille. Siitä ei ole kahta sanaa. Juha ajoi hienosti ja virheettömästi käytännössä koko kauden ja auto pelasi. Alen ei ratkaisun paikoissa ollut aivan yhtä kylmähermoinen eikä Lancia ollut alkukaudesta vielä tarpeeksi luotettava. Uuden-Seelannin rallissa Kankku näytti että mies miestä vastaan ja ilman tekniikkamurheita hän oli niskanpäällä.

San Remossa Peugeotit olivat laillisia alusta loppuun, mutta italialaiset järjestäjät yrittivät tulkita epämääräistä sääntöä Lancian eduksi, kun Kankkunen oli lähellä voittoa ennen viimeistä lenkkiä, ja olisi voitolla varmistanut mestaruutensa. Ainoa vilpillinen taho tässä sopassa olivat siis Sanremon järjestäjät, kun pelasivat Kankkusen ulos kisasta. Tulosten ja pisteiden mitätöinti jälkikäteen oli siksi täysin oikea päätös ja piste.
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Itse olin myös samaa mieltä, että oikealle miehelle meni mestaruus. Alenin kausi oli jotenkin vähän aneeminen.

Kyllähän San Remon pösöissä helmat oli, mutta jos olivat luokiteltuja niin mitäs sitten.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1396
Itse olin myös samaa mieltä, että oikealle miehelle meni mestaruus. Alenin kausi oli jotenkin vähän aneeminen.

Kyllähän San Remon pösöissä helmat oli, mutta jos olivat luokiteltuja niin mitäs sitten.
Kisan katsastuksen autot olivat läpäisseet puhtain paperein. Sitten ilmeisesti piti keksiä jotain, kun Kankku olikin vain 11 sekuntia johdossa ollutta Biasionia perässä ennen viimeistä lenkkiä...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15966
Sijainti
Tampereen lenkki
Kyllähän Juha itselleni lentävistä suomalaisista se kovin kuski on, syystä että ajoi ja saavutti menestystä & mestaruuksia urallaan monella eri automerkillä
Ei ole ketään muuta, joka on voittanut MM-ralleja kaksivetoisella B-ryhmäläisellä, nelivetoisella B-ryhmäläisellä, A-ryhmän autolla ja WRC-autolla. Tai maailmanmestaruutta B-ryhmän ja A-ryhmän autolla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15966
Sijainti
Tampereen lenkki
Uuden-Seelannin rallissa Kankku näytti että mies miestä vastaan ja ilman tekniikkamurheita hän oli niskanpäällä.
Mutta Olympus-rallissa Alen voitti. Vai oliko Kankkusella jotain tekniikkahuolia?

Toisaalta San Remossa Alen ei olisi ollut kuin vasta kolmas Pösöjen hylkäyksien jälkeen ilman tallimääräyksiä...vai ottikos Mikko Sundström ylimääräisen "rengasrikon", jotta Kankkunen sai enemmän pisteitä RAC:ssa?
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1396
Mutta Olympus-rallissa Alen voitti. Vai oliko Kankkusella jotain tekniikkahuolia?

Toisaalta San Remossa Alen ei olisi ollut kuin vasta kolmas Pösöjen hylkäyksien jälkeen ilman tallimääräyksiä...vai ottikos Mikko Sundström ylimääräisen "rengasrikon", jotta Kankkunen sai enemmän pisteitä RAC:ssa?
RAC:ssä Juha nostettiin Sundströmin ohi. Olympus-rallissa Alen ajoi hienon kisan ja meni kovempaa. Kankkuselle tuli tosin AT:tä, kun akkua ei saatu vaihdettua ajoissa. Peugeotilla oli myös käsittääkseni jo kisan aikana ennakkotietoa, että Sanremon tuloksille tehdään jotain.
 

Böö

Well-known member
Liittynyt
21.5.2009
Viestit
989
:)
Tänään Kaj Kunnas Exclusivessä Juha Kankkunen. TV5 klo. 21:00.

"Jakson vieraana on Juha Kankkunen. Upeissa Rukan maisemissa talviaan viettävä nelinkertainen rallin maailmanmestari paljastaa uusia tarinoita niin rallireittien varrelta kuin lentokoneen ohjaamosta."
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15966
Sijainti
Tampereen lenkki
Kunnaksen ohjelmassa mainittiin Safari 1994 ulosajo. Kankkunen sanoo, että vauhtia oli ehkä 180 km/h kun ukkosmyrsky oli tehnyt tielle hiekkavallin. Auto pyöri 170 metriä ja taju lähti toisessa tärskyssä. En muista tästä olleen hirveästi puhetta tai nähneeni mitään kuvia.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5581
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kunnaksen ohjelmassa mainittiin Safari 1994 ulosajo. Kankkunen sanoo, että vauhtia oli ehkä 180 km/h kun ukkosmyrsky oli tehnyt tielle hiekkavallin. Auto pyöri 170 metriä ja taju lähti toisessa tärskyssä. En muista tästä olleen hirveästi puhetta tai nähneeni mitään kuvia.




Ei se niin pahalta näytä...? Jos kyseessä sama tapaus siis. Ainakin tuo on Safarista 1994.

edit. no jaa, se taisi olla tuo ensimmäinen kuva vain otollisesta kuvakulmasta. Onhan siinä näemmä pyöritty.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15966
Sijainti
Tampereen lenkki
Böö! Siirretäänpä tämä keskustelu oikeaan ketjuun.
https://areena.yle.fi/audio/1-50467670
Nyt saattaa olla yksi kovimmista Tomin nuoteista -jaksoista. Vielä kun ehtisi kuunnella...
Hyvää juttua oli kyllä, en sitten vaan tiedä oliko Juha hieman maistissa...
Hyvää juttuahan siellä oli paljonkin. Mutta vaikka Kankkua sympatiseeraankin, niin kyllähän tuo kiroilun määrä vähän särähti korvaan ja se, että kyllä näillä maailmanmestareilla on aivan älytön ego :D
Joo toi ego asia pisti vähän itseäkin hymyilyttämään, kaikki olisi voitettu, mutta aina jotain sattui. Sinänsä hassua että ei nelinkertaisen maailmanmestarin tarttis enää eläkepäivillä tilastoja kaunistella.
Sekä Salonen, että Kankkunen taisivat omissa jaksoissaan pistää vähän värikynää tarinoihin. Esim. kun kaasuvaijeri katkesi Juhan autosta Suurajoissa 90, eroa Sainziin taisi olla 4 sekuntia...Eli ihan maisemaan ei Kankkunen ollut vielä päässyt karkaamaan. Vaikka niin väittikin.
Ja johtikos Juha oikeasti Monacossa 86 ekat pätkät? Juwra.comin mukaan ei.... Sekoittiko mahdollisesti jonkun muun vuoden Monteen?
Tiedä sitten onko kyse enemmän oman uran ja egon buustaamisesta, vai tietynlaisesta kieli poskella-meiningistä. Eli vähän niinkuin pilke silmäkulmassa laitetaan omiin suorituksiin vähän ekstraa.
Sen verran heitän lusikkani soppaan - ja kirjoitan tämän toistaiseksi kuuntelematta Kankkusen muisteluja - että mielestäni tässä ei lähtökohtaisesti ole tarpeen puhua värikynän käytöstä sellaisena kuin se yleensä ymmärretään. Melko vilpittömästi uskon, että tarinat ovat jääneet herrojen Salonen ja Kankkunen (kuten muidenkin vanhojen mestareiden) mieleen tuollaisena kuin ne nyt kerrotaan, ja välissä kuluneet vuodet ovat pyöristäneet tarkempia yksityiskohtia tarinaan sopivaksi. Eli ei tässä mistään Yrjövuori-tyyppisestä värikynästä ole kysymys, vaan enemmän ajankuluun liittyvästä kuviosta.
https://yle.fi/urheilu/3-11532833
"Juha Kankkunen paljastaa ensimmäistä kertaa julkisesti, miten merkittävä Peugeot-sopimus syntyi"

Mulla meni vähän ohi mikä tässä oli uutta tietoa? Ainakin kahdessa eri Juha Kankkunen -kirjassa on sama tarina kerrottu..?
Kuuntelin tämän jakson kanssa itse ja allekirjoitan edellisen postaajien näkemykset. Faktantarkistusta olisi voinut laittaa vähän esim Monte 1986 johtamiseen sekä 1990 Jyskälän ja 1991 mestaruuskauden ylivoimaan. En nyt spoilaile tässä enempää sitten. Viihdyttävä jakso toki!
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
549
Sijainti
pk.seutu
Tämäkin tuli jaksossa esiin. Vuoden 87 RAC. Alen ja Kankkunen kameran edessä haastateltavina. Molemmat suhteellisen kireän oloisia.
Markku: Jos Suomessa on sellainen tieto, että Juhan autolle olisi yritetty tehdä jotain kisan aikana, se on helvetin väärin koska se ei pidä paikkaansa.
Juha: Ei pidä paikkaansa....

Tästä on itseasiassa videoklippikin olemassa. Mutta sekin päättyy siihen, kun Juha sanoo tuon "ei pidä paikkaansa" Onkohan olemassa pitempää klippiä, mistä selviäisi miten juttu jatkuu.
Mistä tuossa on oikein on kyse? Molemmat näyttävät ja kuulostavat siltä, että v-käyrä on aikalailla tapissa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5581
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tämäkin tuli jaksossa esiin. Vuoden 87 RAC. Alen ja Kankkunen kameran edessä haastateltavina. Molemmat suhteellisen kireän oloisia.
Markku: Jos Suomessa on sellainen tieto, että Juhan autolle olisi yritetty tehdä jotain kisan aikana, se on helvetin väärin koska se ei pidä paikkaansa.
Juha: Ei pidä paikkaansa....

Tästä on itseasiassa videoklippikin olemassa. Mutta sekin päättyy siihen, kun Juha sanoo tuon "ei pidä paikkaansa" Onkohan olemassa pitempää klippiä, mistä selviäisi miten juttu jatkuu.
Mistä tuossa on oikein on kyse? Molemmat näyttävät ja kuulostavat siltä, että v-käyrä on aikalailla tapissa.
Tota klippiä käytettiin VideoStylen mainoksissa. Tarkistamatta, haastattelun pidempi versio on VideoStylen RAC 1987-koosteella.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
916
Tämäkin tuli jaksossa esiin. Vuoden 87 RAC. Alen ja Kankkunen kameran edessä haastateltavina. Molemmat suhteellisen kireän oloisia.
Markku: Jos Suomessa on sellainen tieto, että Juhan autolle olisi yritetty tehdä jotain kisan aikana, se on helvetin väärin koska se ei pidä paikkaansa.
Juha: Ei pidä paikkaansa....

Tästä on itseasiassa videoklippikin olemassa. Mutta sekin päättyy siihen, kun Juha sanoo tuon "ei pidä paikkaansa" Onkohan olemassa pitempää klippiä, mistä selviäisi miten juttu jatkuu.
Mistä tuossa on oikein on kyse? Molemmat näyttävät ja kuulostavat siltä, että v-käyrä on aikalailla tapissa.
VideoStylen 1987 RAC -koostetta ei itseltä valitettavasti löydy, mutta tässä pisin versio joka minulta löytyy tuosta haastattelusta. Tässäkin versiossa jää alusta settiä pois, mutta tässä tuon nyt ainakin näkee loppuun asti.


Klippi on otettu Pulkkisen aikanaan maikkarille tekemästä Kankkus-dokkarista.
 
Ylös