On tuota MotoGP-puolella nähty, etteivät "varmat" kuskit aina selviä viimeiseen aika-ajoon (jossa taistellaan kärkiruuduista), jolloin tietysti siihen tilalle nousee joku harvinaisempi nimi. Lisäksi q1:n parhaat otetaan mukaan myös viimeiseen aika-ajoon, joten joka tapauksessa siellä on mahdollisuuksia niilläkin, jotka eivät yleensä ole kärkivauhdissa. MotoGP:ssä kahtiajako suoritetaan siis harjoitusaikojen perusteella, minkä lisäksi tosiaan q1:n nopeimmat pääsevät ajamaan parhaista lähtöpaikoista.Kahtia jako ei tulisi kuuloonkaan, koska silloin toisella osalla kuskeista ei olisi mitään mahdollisuutta kympin joukkoon. Mutta kolmannessa sessiossa todennäköisesti toimisi paremmin ihan vaan ajojärjestys Q2 8. -> 1.
Samat fiilikset. Odotukset oli korkealla pitkän talven jälkeen uuden kauden suhteen mutta onhan nää lauantait olleet aikomoisia antikliimakseja. Sinänsä sopii tosiaan lajin nykykuvaan. Melbournessa himmailtiin Q3 lopussa, nyt lopetettiin yrittäminen kesken jo Q2:ssa. Vanha formaatti takas tai jää ainakin lauantait jatkossa katsomatta. Jos kehitys jatkuu samaan malliin hiipuu kiinnostus kohta sunnuntaitakin kohtaan.Susi mikä susi. Mutta susi alkaa olla kyllä koko laji joten kaipa tämä sitten on ihan paikallaan.
Samalla lailla se sade voi alkaa yhtäkkiä Q3:n aikana, ja Q1:n ja Q2:n nopein starttaakin sijalta 10. Mestaruus voi ratketa siihen, oisko jännää? Samaa ajatusta vois soveltaa vaikka siihen, että jääkiekon MM-finaalissa arvotaan joka erässä sattumanvaraisesti 2 min ajanjakso, jolloin arvonnan hävinneen joukkueen maalivahti joutuu pötköttämään jäällä selällään. Urheilullinen ratkaisu?Itse olen pitkään miettinyt semmoista systeemiä että Q1 ja Q2 samalla lailla kuin viime vuonna, ja Q3:ssa ajavat kukin yksi kerrallaan omat kierroksensa. Ajojärjestys menisi niin, että Q1 ja Q2 ajat lasketaan yhteen ja se kuka on nopein, saa ajaa viimeisenä.
Koko aika-ajon one shot quali on siitä epäreilu että jos kelit vaihtelee niin koko juttu menee ihan sekaisin.
Tosin tällä hetkellä sarjaan pusketaan joka tapauksessa sellaista aika-ajomallia, missä nopein mies ei starttaa paalulta. Olisi se toki reilumpaa, jos myös toiseksi ja kolmanneksi parhaat kuskit joutuisivat jonon perälle, kuin jos pelkästään yksi kärkijoukosta joutuu.Samalla lailla se sade voi alkaa yhtäkkiä Q3:n aikana, ja Q1:n ja Q2:n nopein starttaakin sijalta 10. Mestaruus voi ratketa siihen, oisko jännää? Samaa ajatusta vois soveltaa vaikka siihen, että jääkiekon MM-finaalissa arvotaan joka erässä sattumanvaraisesti 2 min ajanjakso, jolloin arvonnan hävinneen joukkueen maalivahti joutuu pötköttämään jäällä selällään. Urheilullinen ratkaisu?
Uuh, tätä olen itsekin pyöritellyt mielessä ja maininnut täälläkin. Olisi mun mielestä paras systeemi. Yksi kierros tekisi sen, että jokaisen kuskin kierroksen näkee kokonaisuudessaan, virheiden myötä saataisiin yllätyksellisempiä gridejä ja kun ajojärjestys märäytyy Q3:ssa Q2-aikojen perusteella, niin taktikointi huononevien kelien suhteen olisi periaatteessa omissa käsissä.Nostellaas tätäkin jo valmiiksi. Jean Todtin mukaan on keskusteltu systeemistä, jossa Q3:ssa käytäisiin ajamassa vuorotellen yhdet nopeat kierrokset. Myös ylimääräisestä rengassetistä on puhuttu. Jokin muutos viimeiseen osioon pitää Todtinkin mielestä tulla.
No eihän olisi, aiemminkin nähty miten arpapeliä sään ennustaminen tiimeille on, sää tekee ihan mitä haluaa, eikä siihen taktikoinnit ja ennustelut auta. Ja sekös vasta hauskaa olisi, jos kaikki ennustavat sadetta alkavaksi Q3:n puolivälissä, ja siihen uskoen Q2:ssa kilpaillaan sitten siitä että kuka jatkoon pääsevistä ajaa sijalle kymmenen että pääsee ekana radalle.taktikointi huononevien kelien suhteen olisi periaatteessa omissa käsissä.
Niin, paino sanalla periaatteessa. Joka tapauksessa kun koko nippu ei ajaisi yksi kerrallaan niin se tasoittaisi kelien aiheuttamaa satunnaisuutta kun kahdeksatta sijaa alemmas ei voisi pudota. Kannattaa myös huomata ettei millään systeemillä päästä satunnaiduudesta eroon, eikä siihen pyrkiminen ole edes mielekästä. Nytkin toisen kuljettajan aiheuttama keltainen tai punainen lippu voi olla ratkaisevassa roolissa lähtöruudukon määräytymisessä.No eihän olisi, aiemminkin nähty miten arpapeliä sään ennustaminen tiimeille on, sää tekee ihan mitä haluaa, eikä siihen taktikoinnit ja ennustelut auta. Ja sekös vasta hauskaa olisi, jos kaikki ennustavat sadetta alkavaksi Q3:n puolivälissä, ja siihen uskoen Q2:ssa kilpaillaan sitten siitä että kuka jatkoon pääsevistä ajaa sijalle kymmenen että pääsee ekana radalle.
Toisen kuljettajan aiheuttama keltainen tai punainen lippu tulee milloin tulee, samoin kuin sade. Se on kaikille sama, ja oma moka jos ei ole sitä ennen saanut kierrosta tehdyksi, jos radalle saa mennä milloin haluaa. Se on aivan oikein. Täysin eri tilanne, kuin se että et saa mennä radalle silloin kuin keli on hyvä vaan vasta silloin kun sataa vettä.Niin, paino sanalla periaatteessa. Joka tapauksessa kun koko nippu ei ajaisi yksi kerrallaan niin se tasoittaisi kelien aiheuttamaa satunnaisuutta kun kahdeksatta sijaa alemmas ei voisi pudota. Kannattaa myös huomata ettei millään systeemillä päästä satunnaiduudesta eroon, eikä siihen pyrkiminen ole edes mielekästä. Nytkin toisen kuljettajan aiheuttama keltainen tai punainen lippu voi olla ratkaisevassa roolissa lähtöruudukon määräytymisessä.
Ylimääräiset renkaat eivät muuten edes muuta tilannetta mihinkään kun viimeisen kolmen minuutin aikana radalla voi olla enää 2 siihen asti nopeinta, muuthan on "liputettu" jo ulos. Ja jos on vähänkin tiukempaa joutuvat nämä 2 nopeintakin menemään ulos 5-6 minuuttia ennen loppua jotta ehtivät varmasti ajaa nopean kieroksen jos muut parantavat.On se jumalauta hienoa, kun viimeiset kolme minuuttia sessiota jäljellä ja kuskit on jo haalarit poissa punnituksissa, kun ei voi enää parannella aikoja renkaiden yms. syyn takia, jolla kisa voisi mennä liian tuskaiseksi. Vikat kolme minuuttia nähdään huikeita hidastuksia savuavista renkaista ja muusta "actionista"
Juu, se on ihan totta, mutta se nopein lähtisi silloin tosiaan ruudusta 10, eikä koko letkan hänniltä. Se olisi mielestäni ihan ok, ottaen huomioon sen että yhden kierroksen vedot noiden kärkikuskien kesken olisi jännää katsottavaa, koska siinä korostuisi hyvä aika-ajaja entistä enemmän, tarjoten kuitenkin pieniä yllätyksen mahdollisuuksia. Kuten esim. tänään Hamilton mokasi sen ensimmäisen yrityksensä. Kuitenkin yleisesti ottaen ne nopeimmat ja parhaimmat aika-ajajat olisivat siellä kärkisijoilla.Samalla lailla se sade voi alkaa yhtäkkiä Q3:n aikana, ja Q1:n ja Q2:n nopein starttaakin sijalta 10. Mestaruus voi ratketa siihen, oisko jännää? Samaa ajatusta vois soveltaa vaikka siihen, että jääkiekon MM-finaalissa arvotaan joka erässä sattumanvaraisesti 2 min ajanjakso, jolloin arvonnan hävinneen joukkueen maalivahti joutuu pötköttämään jäällä selällään. Urheilullinen ratkaisu?
http://www.motorsport.com/f1/news/f1-team-bosses-agree-terrible-qualifying-format-must-go-684044/Leading F1 team bosses have agreed that it's time to give up on elimination qualifying, and they hope that agreement can be reached to return to 2015 format for the next race in China.